القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غرفه ثعابين الفصل الرابع وعشرون 24بقلم محمد طه

 

رواية غرفه ثعابين الفصل الرابع وعشرون 24بقلم محمد طه





رواية غرفه ثعابين الفصل الرابع وعشرون 24بقلم محمد طه




_صفاء بهدوء..خالد وندي عايزين يبيعو البيت يا بكر..العيال كبروا وأسألتهم هتكتر..وخايفه ييجي يوم وما أعرفش أتهرب من أسألتهم..أنا ما بقتش عارفه أعمل إيه..لأني خلاص تعبت وما بقتش قادره أستحمل


_وبعدين كده كده يا بكر هييجي اليوم اللي هيعرفو فيه كل حاجه..عارفه يا بكر إنك مش هتقدر ترد عليا..بس أنا تعبت..وما بقاش عندي طاقه..أنا خوفتهم بالثعبان..عشان يبطلوا أسأله..بس كده كده هيرجعو يسألو تاني..بقلم..محمد طه 


_وأنا من رأيي يا بكر إن أولادك خلاص كبروا وبقي من حقهم يشيلوا حملك معايا..سامحني يا بكر بس أنا خلاص ما بقيتش قادره أشيل حملك لوحدي 


_وخرجت صفاء من أوضه الثعابين وقفلت الباب.. وراحت على أوضتها ورجعت تفتكر اللي حصل زمان 


(رجوع للماضي)


_كانت صفاء قاعده ف أوضتها مع أولادها وفجأه باب البيت أتفتح وكان بكر.. وصفاء خمنت إنو جايب ضحايا تاني عشان يق،تلهم 


_صفاء بغضب قبل ما تخرج من أوضتها..وربنا يا بكر ما هسيبك تأذي حد تاني واللي يحصل يحصل بقي 


_وخرجت صفاء من أوضتها بكل غضب لكن بكر خيب ظنها والمرادي كان جاي لوحده بس كان جايب معاه صناديق كتيره 


_صفاء بغضب وعدم فهم..إيه الصناديق دي كلها..

ناوي على إيه يا بكر المرادي 


_بكر بهدوء..تعالي بس يا صفاء دخلي معايا الصناديق دي جوه الأوضه.. وبعد كده هتعرفي أنا جايبهم ليه 

الروايه حصري فقط على صفحه محمد الشاعر 


_صفاء بغضب ورفض..مش هدخل معاك حاجه يا بكر وهتقولي أنته جايب الصناديق دي تهبب بيها إيه 


_بكر وهوا رايح يفتح الأوضه..تعالي يا صفاء ورايا عشان أريحك وأقولك أنا جايب الصناديق ليه (وفتح الأوضه وشاورلها على قفص الجوز ثعابين وبيض الثعابين) شايفه يا صفاء البيض ده..كل بيضه هيخرج منها ثعبان وكل ثعبان صغير هنحطه ف صندوق لوحده..عرفتي بقي أنا جايب الصناديق دي كلها ليه 


_صفاء بغضب..وبعد كده هتعمل إيه بالثعابين دي كلها..بقلم..محمد طه 


_بكر بدهاء ومكر..يخرجوا هما بس للدنيا ويكبرو..

وبعد كده نبقي نشوف هنعمل بيهم إيه 


_صفاء بغضب وكره..هوا أنته إزاي قادر تاكل وتشرب وعايش حياتك عادي كده وأنته إيديك غرقانه بدم 3 أشخاص ملهمش أي ذنب غير إنهم وثقوا فيك 


_بكر بهدوء وبرود..عالفكره التلاته دول إنتي قا،تله منهم أتنين (ويبصلها بغضب) وياريت منتكلمش ف الموضوع دا تاني..ما شافوهمش وهما بيسرقو شافوهم وهما بيتحاسبو..وبعدين حاولي تتأقلمي وتعيشي حياتك..عشان أنا مش فاضي أتكلم ف اللي فات.. عشان عايز أركز ف اللي جاي (وقرب منها وبكل غضب) عشان اللي جاي هوا الأهم 


_صفاء بغضب..هوا أنته لسه ما شبعتش من الد،م والفلوس اللي جمعتها..هتعمل إيه تاني 


_بكر بنبره تريقه..ناوي يا صفاء أخلي القريه اللي إحنا عايشين فيها دي تبقي بإسمي..يبقي إسمها قريه بكر الحاوي..طيب بذمتك دي مش حاجه الواحد يستاهل يتعب عشانها 


_صفاء بغضب..أهو أنته قولتها أهو..يتعب..مش ينصب ويق،تل ف أهلها..أنته نهايتك هتبقي وحشه اوي يا بكر 


_بكر بغضب..وأنا ما بفكرش ف النهايه دلوقتي يا صفاء.. لسه بدري على النهايه هتفولي عليا ليه 


_صفاء بغضب..أنا ما بفولش عليك يا بكر..بس هيا معروفه للأعمي..الظالم نهايته بتكون قريبه..وأنته بتستعجل نهايتك يا بكر..بقلم..محمد طه 


_بكر بهدوء..ما تشغليش بالك بنهايتي يا صفاء..المهم بقي دلوقتي سيبيني عشان أركز وما أغلطش وتبقي فعلا نهايتي قريبه 


_وبدأ بكر يجهز الصناديق ف الأوضه لأستقبال الثعابين الصغيره وصفاء حاسه إنها متكتفه ومش قادره تعمل حاجه وكل ما تفكر إنها تروح تبلغ عنو تقول لأ أولادهم هيتشردو لأنها كده كده هتتحاكم معاه لأنها شاركت ف ق،تل أتنين حتي لو كان من غير ما تعرف لأن القانون لا يحمي المغفلين 


_وفاتت الايام وبيض الثعابين فقس وخرجت الثعابين الصغيره وبكر حط كل واحد ف صندوق لوحده وبدأ يأكلهم بنفسه عشان يعرفوه وياخدوا عليه وبعد ما كبروا شويه بدأ بكر يستخدمهم ف المصيبه اللي ناوي عليها 


_كان بكر كل يوم ف نص الليل كان بياخد خمس ثعابين ويخرج وصفاء لاحظت خروج بكر كل يوم وف يوم قالت تراقبه وتخرج وراه وتشوف هوا بيعمل إيه 


_خرج بكر من بيته ومعاه خمس ثعابين وصفاء خرجت وراه وفضلت ماشيه وراه من غير ما يحس بيها لحد ما لقيته وقف جنب بيت ورمي الخمس ثعابين فيه؟


تابع؟

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا



تعليقات

close