رواية غرفه ثعابين الفصل السابع وعشرون 27بقلم محمد طه
رواية غرفه ثعابين الفصل السابع وعشرون 27بقلم محمد طه
_وقبل ما البنت ما تيجي راح بكر قفل على صفاء بالمفتاح عشان ما تخرجش وتبوظلو الدنيا؟
_وفضل بكر مستني البنت وعدي ساعه والتانيه والبنت ما جاتش وبعد ما بكر فقد الأمل إنها خلاص مش جايه راح بكل هدوء فتح أوضه صفاء عشان صفاء ما تحسش بحاجه
_وتاني يوم راح عشان يقابل البنت ويشوف هيا ما جاتش ليه ف المعاد اللي قالها عليه.. وبالفعل قابلها وبنفس الطريقه اللي قابلها بيها أول مره لأنه كان حريص إن محدش يشوفها واقفه معاه
_بكر بغضب..إنتي ما جيتيش ليه إمبارح ف المعاد اللي قولتلك عليه..ولا يكونش نسيتي ولا رجعتي ف كلامك ومش عايزه تسافري لأخوكي
_البنت بخوف وهدوء..لا نسيت ولا رجعت ف كلامي يا عم بكر..أنا جيت ف المعاد اللي حضرتك قولتلي عليه بالظبط..بقلم..محمد طه
_بكر باستغراب..جيتي إزاي..أنا فضلت مستنيكي طول الليل..ولا يكونش غلطتي ف العنوان وروحتي بيت تاني (ويلاحظ إنها خايفه) هوا إنتي خايفه ليه كده
_البنت بخوف وهدوء..يا عم بكر أنا جيت عندك البيت ف معادي بالظبط..بس أول ما قربت من البيت لقيت فيه ثعبان كبير واقف قدام باب البيت ف خوفت ورجعت
(رجوع لوقت معاد البنت)
_بكر وهوا بيقفل باب أوضه صفاء عشان ما تخرجش وتبوظلو الدنيا..صفاء حست بيه لأنها ف الوقت دا مكنتش نايمه وكانت لسه صاحيه لأن بكل سهوله صفاء أخدت بالها من إختفاء مفتاح الباب وأتاكدت إن بكر ناوي على مصيبه يعملها ف الليله دي
الروايه حصري فقط على صفحه محمد الشاعر
_وبعد ما بكر قفل عليها الباب بالمفتاح بدأت صفاء تفكر إزاي تبوظ لبكر اللي هيعمله وبسرعه جاتلها فكره إنها تستخدم الثعبان الهادي وخرجته من القفص وبدأت تشاورله إنه هيخرج من الشباك ويروح يقف عند الباب الرئيسي للبيت ويمنع دخول أي حد للبيت
_وبالفعل الثعبان خرج من شباك أوضه صفاء وراح وقف قدام باب البيت والبنت لما جات وشافته خافت منو ورجعت
(عوده لبكر والبنت)
_بكر بعدم فهم واستغراب..ثعبان كبير كان واقف قدام البيت..طيب تقدري توصفيلي الثعبان دا شكله إيه..بقلم..محمد طه
_وبدأت البنت توصفله شكل الثعبان الهادي بالظبط وأتاكد بكر إن هوا الثعبان الهادي وقرر ف سره إنو لازم يخلص من الثعبان الهادي ده وف أسرع وقت
_بكر يطمئنها..أولا طبيعي إن يبقي فيه ثعبان عند بيت الحاوي..أنا ببقي سايب ثعبان وأتنين حوالين البيت عشان يحرسوه وإنتي عارفه أولاد الحرام كتير
_البنت بخوف..ما حضرتك ما قولتليش وبعدين أنا بصراحه بخاف من الثعابين دي أوي
_بكر بهدوء..معلش نسيت أقولك..أسمعيني بقي كويس.. دلوقتي رحله إمبارح فاتتك.. والرحله اللي جايه لسه قدامها أربع أيام..بعد أربع أيام تيجي الساعه 2بالليل.. وأطمني هتيجي تلاقيني مستنيكي قدام باب البيت
_البنت بهدوء..حاضر يا عم بكر هاجي ف المعاد بالظبط
_وساب بكر البنت ومشي وكل دا صفاء كانت مراقبه بكر من غير ما بكر ياخد باله منها وعرفت صفاء مين الضحيه اللي عليها الدور
_صفاء بغضب ف سرها..أنا كنت متأكده يا بكر إنك مش هتسيب البنت دي ف حالها..والبت غلبانه وكل اللي عيزاه إنها توصل لأخوها أو تعرف حاجه عنو.. والله يا بكر أنا حاسه إن البنت دي هتكون سبب نهايتك..هتعملي إيه يا صفاء..بكر بقي عامل زي القطر اللي ماشي ومالوش محطه يقف فيها
_ومشيت صفاء على البيت وأشترت شويه حاجات للبيت معاها عشان بكر ما يحسش بحاجه ولما روحت صفاء ودخلت أوضتها أتصدمت لما ما لقيتش
الثعبان الهادي ف أوضتها وبكل غضب خرجت لبكر
_صفاء بإنفعال وغضب..الثعبان فين يا بكر
_بكر بهدوء وبرود..ثعبان إيه يا صفاء
_صفاء بغضب..الثعبان الهادي اللي كان ف أوضتي فين يا بكر..بقلم..محمد طه
_بكر بهدوء وطلع سيجاره يشربها..لو مش موجود ف الأوضه يبقي مشي يا صفاء..وبعدين عندك أوضه الثعابين أهي فيها بدل الثعبان 100 أدخلي خدي اللي إنتي عيزاه منها
_صفاء بهدوء وغضب..الثعبان هيمشي بالقفص بتاعه برضوا يا بكر (وتعلي صوتها) الثعبان فين يا بكر
_بكر بغضب..هقولك يا صفاء..بس بعد ما تقوليلي الثعبان دا كان بيعمل إيه إمبارح بالليل قدام باب البيت
_صفاء بغضب..حاضر يا بكر هقولك كان بيعمل إيه قدام باب البيت..بس بعد ما تقولي مفتاح باب أوضتي بيعمل معاك إيه..وليه قفلت عليا الباب بالمفتاح إمبارح ف نص الليل
_بكر بدأ يهدى وياخد نفس من السيجاره..كان جايلي ضيوف
_صفاء بغضب..وأنا مش مرحبه بضيوفك يا بكر..
والبيت دا مش هيستقبل ضيوف تاني(وتعلي صوتها) والثعبان يظهر دلوقتي يا بكر وإلا مش هيحصل كويس
_بكر بهدوء وبرود..هتعملي إيه يعني يا صفاء
_صفاء بغضب وكره..قسما بالله يا بكر هو،لع فيك وأنته نايم (وبكل غضب) فييييييييين الثعبان
_وحس بكر إن الثعبان دا بالنسبه لصفاء حياه أو مو،ت وما رضيش يقف قصادها لأنو عارف إنها بتشتغل بالثعبان ده وبتصرف على العيال ف دخل أوضه الثعابين جابهولها..بقلم..محمد طه
_بكر بغضب وتحذير..الثعبان أهو يا صفاء..بس لو أستخدمتيه قصادي تاني..ما تلومنيش على اللي هعمله فيه
_وأخدت صفاء الثعبان من بكر وما ردتش عليه ودخلت أوضتها وبكر دخل أوضه الثعابين وقفل الباب وراه وبدأ يشوف أحتياجات الثعابين من أكل وشرب
_بكر بصوت واطي..الله يسامحك يا صفاء إنتي والثعبان بتاعك..ضيعتو على الثعابين وجبه كانت هتكفيهم على الأقل شهر (وبدأ يوجه كلامه للثعابين) هأكلكم إيه بقي أنا دلوقتي
_وفضل بكر يفكر هيجبلهم أكل منين وإزاي لحد ما جات ف دماغي فكره جهنميه وما أترددش لحظه ف تنفيذها
_وبدأ بالفعل ف تنفيذها وبدأ يشوف أكتر خمس ثعابين من الثعابين الصغيره مؤذيين وشرانيين وعزلهم لوحدهم عشان يبقوا جاهزين للمهمه
_وبعد منتصف الليل أخد بكر الثعابين المؤذيه وخرج وكالعاده صفاء خرجت وراه من غير ما يحس بيها وفضلت ماشيه وراه لحد ما لقيته وقف جنب بيت والبيت دا كان فيه مواشي كتير (بهائم) ورمي بكر الخمس ثعابين على المواشي وعاود على بيته؟
تابع؟
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق