رواية غرفه ثعابين الفصل الثامن وعشرون 28بقلم محمد طه
رواية غرفه ثعابين الفصل الثامن وعشرون 28بقلم محمد طه
_وفضلت صفاء ماشيه وراه لحد ما لقيته وقف جنب بيت والبيت دا كان فيه مواشي كتير (بهائم) ورمي بكر الخمس ثعابين على المواشي وبعدين عاود على بيته؟
_وصفاء كانت جايبه معاها الثعبان الهادي وبعد ما بكر ما مشي.. صفاء راحت عند البيت اللي بكر رمي فيه الثعابين وطلعت الثعبان الهادي وبصت ف عنيه وهيا محتاره ومش عارفه تقول للثعبان إيه لأنها هيا أصلا مش عارفه بكر رمي الثعابين ف البيت ليه لكن قالت أكيد عايز يطفش أصحاب البيت عشان ياخد منهم البيت زي ما عمل مع واحد قبل كده وفضلت صفاء ماسكه الثعبان ومش عارفه تفهمه إزاي ولا تقوله إيه..بقلم..محمد طه
_وبعد كده لقيت الثعبان عايزها تسيبه وفضل يروح شمال ويمين وهوا ف إيدها وكان شكله غضبان وبعد كده صفاء سابته على الأرض وأول ما نزل الأرض
_الثعبان جري بسرعه ودخل البيت وصفاء بقت واقفه مش عارفه تعمل إيه لكن قررت إنها تعاود على البيت عشان محدش يشوفها ويتهمها بحاجه وف نفس الوقت كانت قلقانه على الثعبان الهادي وخايفه أحسن يحصله حاجه وتخسره
_وقبل ما صفاء ما توصل بيتها سمعت صوت وتقريبا القريه كلها سمعت الصوت ده لكن محدش كان يعرف هوا دا صوت إيه لكن فيه ناس كتير خمنو إنو ممكن يكون صوت جن وعفاريت
_لكن صفاء لما ركزت ف الصوت كويس أتأكدت إن دا صوت الثعبان الهادي لأنها سمعته قبل كده لما صرخ ف الأوضه عشان ينقذ إبنها
_وبسرعه خمنت صفاء إن ممكن الثعبان يكون حصله حاجه وبيصرخ عشان يستنجد بيها وتروح تنقذه وفضلت صفاء واقفه قدام بيتها خايفه ومرعوبه ومش عارفه تعمل إيه
_والناس كلها خرجت من بيوتها ومش عارفين مصدر الصوت جاي منين أو هوا صوت إيه دا أصلا.. وبكر خرج من البيت وشاف صفاء وهيا واقفه قدام البيت ولاحظ إنها خايفه
_بكر بغضب وهدوء..إنتي بتعملي إيه بره البيت دلوقتي يا صفاء..ومالك بتتنفضي من الخوف ليه كده
_ما ردتش صفاء على بكر لأن عقلها وقلبها الخوف مسيطر عليهم وبتدعي ف سرها إن الثعبان ما يحصلوش حاجه..بقلم..محمد طه
_وبسرعه بكر دخلها جوه البيت عشان ما حدش ياخد باله منها وخصوصا إن بكر عارف إن الصوت اللي القريه كلها سمعاه ده يبقي صوت الثعبان الهادي
_بكر بعد ما دخل صفاء جوه البيت وبكل غضب..فين الثعبان يا صفاء..الصوت اللي أنا سامعه دا يبقي صوت الثعبان اللي معاكي
_صفاء بدأت تهدى وتسيطر على خوفها..الثعبان أنا كنت بأكله وفجأه خرج من الشباك وهرب وأنا طلعت عشان أرجعه لكن فص ملح وداب
_بكر بغضب..والمفروض بقي إني أصدق الكلام ده..
الكلام دا تقوليه لأي حد غيري يا صفاء..أنطقي الثعبان فين وبتعملي إيه من ورايا
(قبل الثعبان ما يصرخ)
_صفاء بعد ما سابت الثعبان والثعبان دخل البيت..
بسرعه الثعبان بدأ يلف ف البيت كله لحد ما وصل ف المكان اللي فيه الخمس ثعابين وكان حوش كبير ف البيت
_وكان فيه مواشي كتير (بهائم) وفضل الثعبان الهادي يلف حوالين المواشي ويمنع أي ثعبان من الثعابين الصغيره إنها تقرب من المواشي لكن صدق المثل اللي بيقول الكتره تغلب الشجاعه
_والثعبان الهادي ما قدرش يسيطر على خمس ثعابين وبدأت الثعابين تهجم على المواشي والثعبان الهادي غضب وهاج وبدأ يصرخ عشان الثعابين الصغيره تخاف منو..بقلم..محمد طه
_وبسرعه أصحاب البيت صحيو ودخلوا الحوش عند المواشي لقيو ثعابين كتيره ف الحوش وبدأو أصحاب البيت يمو،توا ف الثعابين.. وقدروا يمو،توا أربع ثعابين وفيه واحد من أصحاب البيت شاف الثعبان الهادي
_لسه فيه ثعبان كبير..أنا شوفته أول ما دخلت الحوش.. دورو عليه بسرعه ف البيت كله
_وفضلو يدورو ف البيت على الثعبان الهادي ما لقيهوش وقرروا إنهم يستعينو ببكر الحاوي عشان يطلعه وبالفعل واحد منهم راح يجيب بكر الحاوي
(رجوع عند بكر وصفاء وهما بيتخانقوا)
_بكر بغضب..ما تنطقي يا صفاء الثعبان فين وبتعملي إيه من ورايا..لو حد ف القريه حس بحاجه مش هيسمو عليا وهييجو يطربقو البيت على دماغنا
_وقبل ما صفاء ترد كان الباب بيخبط
_بكر بغضب وهدوء وصوت واطي..ربنا يستر..
الخبطه دي وراها مصيبه..أتفضلي بقي أدخلى أوضتك وأقفلي بابك عليكي إنتي والعيال ومهما يحصل بره ما تخرجيش
_ودخلت صفاء أوضتها لكن ما قفلتش الباب ووقفت بكل خوف تشوف مين اللي بيخبط وعايز إيه..وبكر راح يفتح الباب وبكل ذكاء ومكر عمل نفسه إنو كان نايم وبدأ يتثاوب وهوا بيفتح الباب
_معلش يا عم بكر أنا آسف إني صحيتك من النوم..
بس فيه مصيبه عندنا ف البيت
_بكر وهوا بيتثاوب وبيفرك ف عنيه..مصيبه إيه..ربنا يستر..خير..بقلم..محمد طه
_فيه ثعابين هجمت على البهايم عندنا ف البيت.. والحمدلله قدرنا نق،تل أربعه..بس الثعبان الكبير بتاعهم معرفناش نمسكه..ف عايزينك تيجي تطلعه وتق،تله
_بكر بغضب من جواه بس قدر يسيطر على ملامحه.. قت،لتو أربع ثعابين..طيب طمني البهايم فيه حاجه منها أتأذت
_لأ الحمدلله لحقناهم..الظاهر كده إن فيه بهيمه داست على الثعبان الكبير بتاعهم فصرخ وصحي البيت والقريه كلها..دي القريه كلها هناك عند البيت
_بكر بغضب من جواه..طيب أنا هغير هدومي وهاجي وراك..هوا بيت مين
_بيت محمد أبو عزوز..بس بسرعه والنبي يا عم بكر قبل الثعبان ما يهرب من البيت أو يأذي حد
_وقفل بكر الباب وراح لصفاء يكلمها بكل غضب
_بكر بغضب..قسما بالله يا صفاء أنا لو طلعت الثعبان من البيت لأد،بحه قدام الناس كلها..عشان أنا حذرتك قبل كده..وحسابك معايا لما أرجع..عشان أشوف الثعبان دا خرج من البيت إزاي..ووصل للبيت اللي هوا فيه دا إزاي (وسابها ومشي)
الروايه حصري فقط على صفحه محمد الشاعر
_وصفاء مكنش هاممها تهديدات بكر سواء بد،بح الثعبان أو معرفه إزاي الثعبان وصل للبيت وبوظلو اللي كان مخطط ليه قد ما كان هاممها إنها تطمن على الثعبان
_لأنها سمعت اللي كان جاي لبكر وهوا بيقوله إن فيه بهيمه داست الثعبان الكبير بتاعهم.. وبسرعه صفاء قفلت على أولادها وراحت ورا بكر لكن فضلت واقفه برا البيت مع الناس لكن عنيها كانت رايحه على كل جزء ف البيت
_وبدأت تلف حوالين البيت وهيا قلقانه على الثعبان وبتدعي إن بكر ما يلاقيهوش وإن الثعبان يكون سليم ومحصلوش حاجه لأن صرخاته كانت بتقول إنو حصله حاجه..بقلم..محمد طه
(جوه البيت)
_بكر بدأ يدور ف البيت على الثعبان وما فيش حته ف البيت غير لما فتش فيها وطبعا شاف الأربع ثعابين اللي أصحاب البيت قتلو،هم وهوا كان رامي ف البيت خمس ثعابين يعني فاضل ثعبان صغير والثعبان الهادي
_وبكر وهوا بيدور ف البيت شاف الثعبان الصغير الخامس لكن سابوا وعمل نفسه مش شايفه لأنه كان هدفه إن يلاقي الثعبان الهادي اللي بوظله خطته عشان يد،بحه ويخلص منو وف نفس الوقت ساب الثعبان الخامس يمكن هوا اللي يكمل الخطه ويمو،تلو بهيمه ولا أتنين
_وبعد ما فقد الأمل ف إنو يلاقي الثعبان الهادي قال لأصحاب البيت إن مفيش ثعابين ف البيت وأكدلهم إن الثعبان هرب وخرج من البيت وإن البيت بقي نضيف.. مع إن بكر متأكد إن البيت لسه فيه ثعبان صغير
_وخرج بكر من البيت ومشي والناس اللي حوالين البيت بدأو يمشوا واحد ورا التاني لحد ما الناس اللي واقفه حوالين البيت كلهم روحوا على بيوتهم وناموا لأن كل دا طبعا حصل بعد الساعه 2 بالليل
_وصفاء هيا الوحيده اللي فضلت قدام البيت وفضلت تلف حوالين البيت وعنيها رايحه على كل مكان ف البيت وهيا بتدعي وحاسه إن الثعبان هيخرج من البيت ف أي لحظه
_وبعد ما خلاص صفاء فقدت الأمل ف العثور على الثعبان..سلمت أمرها لله وقررت إنها تروح لبيتها وعيالها وضميرها بدأ يأنبها إنها أتسببت ف ضياع الثعبان اللي كان بالنسبالها طوق النجاه ومش بس أتسببت ف ضياعه دي كمان أتسببت ف أذيته وإحتمال يكون ما،ت..بقلم..محمد طه
_وروحت صفاء البيت ودخلت أوضتها وقفلت على نفسها وأخدت عيالها ف حضنها وعنيها على شباك الأوضه وبتتمني إن الثعبان يدخل عليها من الشباك
_وخلاص صفاء بدأت تنعس وتروح ف النوم وعنيها بدأت تقفل وفجأه تتحقق المعجزه وتلاقي الثعبان داخل من الشباك ومكنتش مصدقه وفاكره إنها بتحلم لكن مكنش حلم وبالفعل الثعبان رجع ومكنش فيه أي أصابات لأن لما صرخ مكنش فيه حاجه دايسه عليه هوا صرخ عشان يخوف الثعابين الصغيره ويبعدهم بعيد عن البهايم
_تاني يوم الصبح بدري ف البيت اللي لسه موجود فيه الثعبان الخامس..بدأ الثعبان يتحرك من المكان اللي كان مستخبي فيه وفضل يسحف ف البيت ومحدش أخد باله منو لحد ما دخل أوضه.. والأوضه دي كان فيها أطفال نايمين.. وعض طفله منهم؟
تابع؟
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق