رواية قدرى انت الفصل التاسع وعشرون29بقلم نفين بكر
رواية قدرى انت الفصل التاسع وعشرون29بقلم نفين بكر
#الحلقة_29
ماهي الا نصف ساعة حتي اتي بالطبيب
وبعد م اتم الكشف عليها
الطبيب ..لا مفيش حاجة مقلقه ولا حاجة ....
عبد الرحمن ...اومال ايه التعب اللي جالها ده
الطبيب ..دي اعرض بتيجي لاي حد في حالتها
علياء بسعادة.... حالتي حضرتك تقصد اني حامل ؟
الطبيب بابتسامه ..ايوة حضرتك حامل ولازم تتابعي مع دكتور متخصص عشان في الشهور الاولي بتحتاجي ل فتامينات...
عبد الرحمن بسعادة ..الف مبروك ي حبيبتي وقبل اعلي راسها ....
الطبيب ... حمدلله عل سلامتك وياريت تهتمي بصحتك
علياء ..اكيد ي دكتور اكيد متشكرة اوي ...
بعد ذهاب الطبيب رجع لها عبد الرحمن
وجدها تبكي ...
عبد الرحمن ...اييه بس اللي بيبكيكي
علياء ببكاء ... ...كان نفسي قدري يعرف كان نفسي اشوف الفرحة في عنيه
عبد الرحمن ...احنا ممكن نعرفه وانا عندي استعداد انزل مصر واعرفه كل حاجة ........
علياء بهلع ...لا اوعي قدري لو شافك ممكن يأذيك
عبد الرحمن ..ي بنتي مهو عمك بيقول انه عرف كل حاجة خلاص...
علياء...حتي لو عرف ان كل داا من تدبير عمي مش هيسامح في حقه افهمني ...
عبد الرحمن بتنهيده ...ي حبيبتي انا مستعد اتحمل اي حاجة عشان ترجعي تاني لحياتك واشوف ال سعادة في عنيكي ...
علياء ...قدري كداا ي عبد الرحمن وانا راضيه بيه ....
طيب خلاص اللي انتي عوزاه انا هعمله اهم حاجة دلوقت
الراحة وان شاء الله من بكرة هاخدك ونروح للدكتور عشان تتابعي معاه عشان حبيب قلب خالو يشرف بالسلامة
ابتسمت علياء ولكن كان قلبها يبكي علي فراق محبوبها عشقها قدرها .....
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في الصعيد في النيابه
مرعي كان منهك القوى
وكيل النيابه ...انت بتتهم زاهر بقتل بنتك
مر عي ...ايوة ي بييه ومش هو بس هو وابوه....
وكيل النيابه..بس زاهر اعترف وقال ان كان في شجار مع بنتك واثناء الشجار فقد اعصابه وقتلها
مرعي ..لا ي بيه كدب اني عارف الاعيبهم اني هعترف بكل حاجة خلاص معدش عندي اللي اخاف عليه
معرفتي ب جابر كانت من زمان قوي
كنا بنشتري ارض وكنا هنبنوها ولما جينا ساعة الحفر لقينا مقبرة شكلها كانت قديمه قوي
فتحناها و لقينا فيها تماثيل ذهب احنا كنا وقتها ماكناش عارفين نتصرف ازاي
وقتها كنا متعرفين عل كامل بييه جديد ..رحناله واتكلمنا معاه وعرفنا وقتها انها اثارات وهي ما بتتقدرش بتمن
المهم ي بييه كنت اني وجابر بنقب عل الاثارات دي وكامل بييه هو اللي كان بيصرفها...
وكيل النيابه ...تقصد كامل الحديدي عضو مجلس الشعب السابق
مرعي ...ايوة ي بيه ...وقتها عرف بشغلنا حربي المنشاوي
وعرضنا عليه وقتها انه يدخل معانا في شغلنا
لكنه رفض ومش بس إكده لا دا كمان هددنا انه هيبلغ عننا لو ما سلمناش التماثيل دي للحكومة ..
وكيل النيابه كمل ي مرعي ....
مرعي ..ممكن ي سعادة البيه كوبايه مايه
وكيل النيابه امراا العسكري بجلب له كوب ماء ..
مرعي بعد ما تناول الماء ...اكمل قائلا
وقتها عرفنا كامل بيه بللي حصل ففكر اننا لازم نضرب عصفورين بحجر
وهو اننا نخلصوا من حربي ونتهموها في اعز اصحابه اللي هو اخويا صدقي لانه كان بينه وبين كامل بييه عداوه
وكيل النيابه...ايه نوع العداوه دي
مرعي ...كان اتجوز الست اللي كان بيحبها ي بييه دا اللي اني عرفته بعدين بقلمي نيفين بكر
وكيل النيابه ..تمام كمل ....
مرعي ...ودي كانت اول جريمه ي بييه
وكيل النيابه ...ليه هو كان في جرائم تانيه .....
مرعي ...ايوة ي بييه كتير
منها سقط علياء بنت اخوي ومنها قتل هاشم واد اخت جابر
ومنها محاوله قتل حسن ونسبها ل قدري بييه المنشاوي
وكيل النيابه ..ايه اللي خلاك تعترف عل نفسك وعلي شركاءك ي مرعي
مرعي بحزن ...ربنا انتقم مني في بنتي ومرتي
بتي اتقتلت وامها اتشلت من حسرتها عل بتها...
امر وكيل النيابه بالقبض عل جابر وكامل الحديد ....
وتوجيه لهم تهمه القتل والاتجار بالاثار و اجهاض علياء ومحاوله قتل حسن .....اما قتل هاشم فتم الامر بالبحث عنه
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في بيت جابر كانت ام زينب حزينه علي ابنها قتل زوجته وابنتها التي خرجت ولا تعلم اين ذهبت ..
وزوجها الذي لاتعلم مكانه ايضا فهو علم ما قاله مرعي عن اعمالهم وهرب بعيدا
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في غرفه زينب التي هي بالاصل غرفه هاشم
صابرين ..هتفضلي قاعدة إكده
زينب وهي تمسح دموعها ...واني بايدي حاجة تاني
صابرين ...انا قلقانه عليه اوي
زينب ...انا خايفه لا يكون جراله حاجة
صابرين ...قدري واد عمي مش ساكت وعمال يدور عليه
زينب ..يارب يردك بالسلامة يااارب
صابرين ..ابوكي هو كمان مش لقينه
زينب ..عرفت بيقولوا مرعي العزايزي اعترف عليه
ومن وقتها وهما مش لقينه لا هو ولا كامل بيه .
صابرين ...ابوكي ومرعي اذوا ناس كتير يلا بقي هنقولوا ايه
زينب ..وعمتي عامله ايه دلوقت
صابرين باسي ..والله من ساعة ما نقلوها المستشفي
واني مش عارفة ا شوفها بيقولوا ممنوع لان حالتها بقت اصعب من الاول
زينب. ..ربنا يشفيها يارب...
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
مر شهر عل ابطالنا
#علياء تابعت من طبيب مصري واطمئنت عل طفلها والذي ارشدها بتعليمات بخصوص التغذيه والراحة
#عبد الرحمن كانت علاقته ب نوارة تتوتد يوما بعد يوم
#زينب كما هي اما انت تبكي او تحبس حالها في غرفتها ولا تظهر الا القليل ..
#صابرين لم تستطع ان تزور امها لان حالتها يوما عن يوم تسؤ
#هاشم كما هو لم يستعيد ذاكرة بعد...
خالد كان يتولي ادارة الشركه لانشغال قدري بالبحث عن علياء ....
اما قدري فكان حزين كان يبحث عنها في كل مكان
كالمجنون كان كل يوم بمحافظة حتي قرر السفر الي تركيا للبحث هناك ...مصافه باتمام صفقه تابعة لشركته
مرعي تم تجديد حبسه عل زمة القضيه
جابر وكامل لم يتم القبض عليهم بعد
اما عسران فكان دائما يطمئن علي علياء وعبد الرحمن
ويعطيهم اذيد ما يطلبون
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في غرفه المكتب ف سراي العزايزة
طرقت هي الباب
اذن لها قدري
اتفضل ي خوي الشاي
قام قدري وتقدم منها واخذ منها الصنيه وقال
حنين ايه رايك في خالد
حنين . بخجل ....من ناحيه ايه
تابع قدري ....حنين خالد اتقدملك من فترة إكده وكل شويه تحصل مشاكل والموضوع يتأجل فكنت عاوز اخد رايك..
حنين وهي تنظر للاسفل ووجهها تسودة حمرة الخجل ..اللي تشوفوا ي خوي
قدري بابتسامه علي خيرة الله هنكتب كتابك كمان اسبوعين ....ايه رايك ..
حنين ..بعد اذنك ي خوي انا كنت عاوزة اي حاجة تتاجل لحد ما تطمن علي عليا وهاشم اللي مش لاقينه
قدري وهو يتنهد ..لا ي حبيبتي موضوع عليا شكله مطول
هو موضوع هاشم وخالد مكلمني من بدري
حنين حاضر ي خوي الل تشوفوا ....
قدري اني مسافر تركيا في شغل ....
هقعد اسبوع وان شاء الله لما نرجع نتفق علي كل حاجة
حنين ...ربنا يريح قلبك وتلاقيها
قدري مأمنا ...ااامين
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
اتصلت علياء عل ندي اخبرتها بحملها
ندي ...الف مبروك حبيبتي
علياء ..الله يبارك فيكي
مش ناويه تعرفي قدري
علياء ..لا ي ندي قدري لو عرف هيرجعني غصب عني
دا غير انه هيعرف طريق عبد الرحمن وممكن يأذيه
ندي ...ربنا يهديلك الحال ي حبيبتي
ثم تابعت ..عامله ايه في الدراسه
علياء..ماشيه تمام بس الكورسات قاطمه وسطي مش بعرف اخد نفسي ...
ندي ...معلش ي حبيبتي ربنا يقويكي وينجحك
علياء ..يارب ي ندوش...
عليا ..عامله ايه مع اسر
ندي ..اسر ي ستي مشغول اليومين دول قضيه قتل بنت عمك لانها جرت قواضي كتير بقلمي نيفين بكر
علياء ..ايوة عرفت منهم لله كلهم ...
ندي ..مرعي لما اتقبض عليه قلب الطربيزة عليهم كلهم
علياء ...ربنا يسامحة بقي كفايه اللي حصله
ندي ..وبيقولوا جابر وبا ..وكامل الحديدي هربانين من الحكومة ..
علياء ..ان شاءالله الحكومة تمسكهم ونخلص منهم
ندي ..ان شاء الله دا كان عاوز نتجوز اول ما يخلص من القضيه بس انا قولتلو نستني بعد سنويه ماما الله يرحمها
علياء ..الله يرحمها ي حبيبتي ثم اكملت ...
هو انتي ما تعرفيش حاجة عن حنين ؟؟
ندي ..عرفت ان خالد طلبها من اخوها وبتقول اخوها هيسافر تركيا يخلص شغل ولما يرجع هيكتب كتابهم
علياء بخوف تركيا هو عرف مكاني
لا ي حبيبتي ما تقلقيش انا سمعت منها انه مسافر في شغل
علياء ..لا انا قلبي مش مطمن انا هقول ل عبد الرحمن ويشوف هنعمل ايه
ندي .. ربنا يقدرلك الخير ي حبيبتي
وماان اغلقت الهاتف حتي نادت عل عبد الرحمن
علياء ..عبد الرحمن الحق قدري جاي تركيا
عبد الرحمن ..اهدي ي حبيبتي ما تقلقيش .
علياء ازاي مااقلقش ماهو ممكن يدور علينا في الكليه ويعرف مكانا
عبد الرحمن ..لا ي حبيبتي اطمني احنا مش سايبين عنوانا في الكليه وبعدين الكليه اللي احنا فيها مش بتدي اي معلومات لاي حد عن الكليه .
علياء ..بجد ي عبد الرحمن؟؟؟
عبد الرحمن مقبلا اعلي راسها ...بجد ي حبيبتي اطمني ....
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
سافر قدري اجري خلالها العديد من المقابلات مع رجال الاعمال وفي نفس الوقت كان يبحث عنها ولكن بات بحثه بالفشل
فهو لم يستدل علي عنوان او مكان في كليه لها او لاخيها
عاد بعدها قدري بقله حيله ...
كانت الحجة فردوس دائمه البكاء علي حزن ابنها
فهي من وقت ما ذهبت علياء وذهبت معها السكينه والفرحة من بيتها ....
دخل غرفتها قدري بعد ما استاذن
ايه ي حجة قاعده إهنه ل حالك ليه
الحجة فردوس بنبرة حزينه ..واني هعمل ايه ي ولدي .
قدري ....انا جايبلك خبر هيفرحك
الحجة فردوس باللهفه ...هااا لقيت مرتك ي ولدي
قدري وهو يغمض عينيه باسي ..لا ي امي اني كلمت الشيخ جاد وان شاء الله كتب كتاب حنين علي خالد اخر الاسبوع
الحجة فردوس ...علي خيرة الله ربنا يتمم علي الف خير
عقبال ما نفرح برجعه مرتك ياولدي
قدري بابتسامه حزينه ...ان شاء الله ي حجة
ابقي شوفي حنين ايه اللي ناقصها وهاتيهولها
الحجة فردوس ...حاضر ي ولدي
مفيش اخبار عن هاشم
قدري ...لا ي حجة والله ماساكت وبعت رجالتي تاني
مرعي كان اعترف وقال انهم حاولوا يقتلوه ورموه في شارع مقطوع فان شاء الله بعد كتب كتاب حنين هنزل اسكندريه...
لان مرته قالت اخر مرة كلمها كان من هناك
الحجة فردوس ...ربنا يعترك فيه ي ولدي ...
يارب ي حجة ياارب
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
عند جابر وكامل
كان كامل دائما الاهانه ل جابر اما الاخير فكان يصبر عليه
كي يأخذ نصيبه ويتركه ويبتعد عن البلد حتي لا يتم القبض عليه
كامل في احدي المقابر التي يتم سرقه الاثار منها وبيعها
للاجانب
جابر ..كامل بييه انت اكدت عل التاجر اللي هيحمل البضاعة
كامل بتكبر ..ايوة انت سالتني السؤال دة ولا عشرين مرة
جابر ..اهو بندردش وبنضيع وقت
كامل انا مش ناقصك..
قاطعه رنين الهاتف
كامل ل جابر ..ماتقوم تقول لاي حد من بره يعملنا كوبيتين شاي
جابر متوعداا ...حاضر ي كامل بيه
بعد ما خرج جابر
الوو ايوة ي خواجة هاتيجي تستلم امتي
كامل ..وليه بعد اسبوع
الخواجة ..احتياط امني
كامل ..اوك جبتلي الباسبور اللي قولتلك عليه
الخواجة ..ايوة حضىدر نفسك هتسافر مع البضاعة
كامل اوك
وانهي المكالمه عندما احس باقتراب جابر...منه
جابر ...اتفضل ي كامل بيه
اخذ منه كامل كوب الشاي ثم اكمل حابر
اومال الخوجة جاي امتي
كامل ..لسه ي جابر لسه مفيش جديد لما اعرف اي حاجة هبقي ااقولك
جابر وهو يتوعده بشر .. بقلمي نيفين بكر.اكيد ي كامل بييه اااكيد
كنت عاوز ااقولك ان اخت قدري هتتكتب كتابها كمان يومين
كامل ..وانت عرفت منين ؟؟
جابر ..واحد من الرجاله بره كان بيتكلم انه سمع الشيخ جاد بيتكلم مع قدري بيه وبيباركله
كامل بشر .. تعرف تجيبلي اخته ي جابر
جابر ...اعرف طبعا بس ايه المقابل
كامل ...هسفرك معايا ايه رايك
جابر ...بجد ي كامل بيه
كامل بابتسامه لم يعرف معناها جابر ..... وانا عمري وعدتك بحاجة وما وفتش بيها معاك
جابر ..لا ي كامل بييه اعتربها هنا..
بس كنت عاوز اعرف هتعمل بيها ايه
كامل بشر.....هو اخد كل حاجة مني انا كنت عاوزها
جه اليوم اللي يدفع بقي ..
جابر...تقصد ايه هتتجوزها
كامل بضحكة صفراء......لا انا هخلي شرفه في الارض هخليه ما يعرفش يرفع راسه تاني ابدا ويبقي يوريني هيقدر يعيش ازاي .
انا هتمتع بيها كام يوم لحد ما يجي معاد السفر وبعدها نبقي نسيبها للرجاله .....
جابر وهو يفكر ممممم ...حكايه واعرة بس مش مستحيله ثم سكت لحظة
اعتبرها اهنه ي كامل بيه
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في مكتب اسر كان معه قدري الذي كان يطمئن عل سير التحقيقات
قدري ..افهم من كداا ان الست ام هاشم اتجننت
ومش هتخرج من المصحة
اسر ...الدكاترة بتقول حالتها خطر عليها وعلي اي حد هيقرب منها
قدري وهو يزفر ..مش عارف ااقول ايه لا حول ولا قوة الا بالله ..ربنا اداها جزاتها
ثم اكمل كلامه قائلا ...
مفيش اخبار عن جابر وكامل الحديد
اسر ..لا فيه وان شاء الله هيتم القبض عليهم في ااقرب وقت
قدري.... باذن الله
اسر ..في مجموعه اجانب شغلهم كله في الاثار ودي عصابه دوليه احنا اكتشفناها لما دخلت الصعيد واحنا حاليا بنراقبها واكيد ممكن تبقي خيط تدلنا علي جابر
لان مرعي اعترف عن شغلهم في الاثار
قدري ..ان شاء الله هيتقبض عليهم ي اسر بييه
واني ورجالتي والبلد كلها تحت امرك لو احتجتنا...
اسر ...اكيد ي قدري بييه
قدري ...والانسه ندي اخبارها ايه
اسر ..الحمد لله كله تمام
قدري ...اومال هنفرح بيكم امتي ...
اسر ..ان شاء الله لما اخلص من القضيه دي
سكت لحظة ثم تابع ... بقلمي نيفين بكر هي ما تعرفش اي حاجة عن مدام علياء يعني هي مكلمتهاش .
اسر بحزن علي كلامه ..لا ي قدري بييه ماقالتليش حاجة زي دي
قدري ...اني اسف بس بدور علي اي حاجة تدلني عليها
اسر ..مفهوم ي قدري بيه مفهوم ربنا يقرب البعيد
قدري مأمنا ...ااامين امين
ثم تابع ...اني كنت حابب اعزمك علي كتب كتاب اختي علي خالد صاحبي يا ريت تبقي تشرفنا
اكيد طبعا الشرف لينا ي قدري بييه
قام انتصب في. قفته ثم قال ..استاذن اني
مد له اسر يده فبادله هو الاخر والقي عليه السلام وغادر
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
مر عدده ايام وجاء يوم كتب الكتاب
كانت حنين تتجهز ومعها زينب وصابرين وندي التي حضرت ...
كانت السرايا تعج بالمعازيم
حضر المأذون وتم عقد القران وتم اطلاق الاعيرة الناريه
في الهواء دليل علي فرحتهم...
قام قدري وربت عل كتف خالد وهو يقول
الف مبروك ي صاحبي ..اني مديك نور عيني
خالد ...اطمن انا هشيلها في عنيا
شرد قدري في هذة الكلمه فقد قالها له من قبل عبد الرحمن اخو علياء قال في نفسه
يااااا الله سامحني علي اللي عملته فيها
خالد مقاطعا شرودة ...
هو انا ممكن اشوف حنين ...
قدري ..اها طبعا استني لما انادي الحجة تاخدك لعنديها
وخرج قدري واثناء خروجه سمع طلقات النار تضرب ظن بانها للمجامله ولكنها كان زائده وما هي الا ثوان حتي انقطع النور عن السراي كلها
بعد الهرج والمرج تم اعادة الانوار مرة اخر للسرايه
اتت صابرين عليهم صارخة وقد جرحت من راسها
الحقني ي واد عمي خطفوا حنين وزينب
قدري بفزع ..مين ي صابر ين
صابرين ماعرفش هما كانوا في جاعة الحريم وكانوا لبسين عبايات سودة
لما النور قطع فتحت كشاف التلفون شوفت منهم راجل خالع الطرحة وضربني علي دماغي وشالوا حنين وزينب لما قاومتهم شالوها هي كمان
الحجة فردوس الحق اختك ي ولدي هاتها قبل ما يعملوا فيها حاجة ....
خرج قدري للرجال بالخارج بصوت جهوري
خالد حنين اتخطفت ي خالد تجمع كل الرجال .واتوا بالسيارات
قدري ..اسر بييه امن الحريم في السراي انت والرجال
اسر ...انا جاي معاك ما تقلقش عل الحريم انا اتصلت بالقوة هتيجي هنا وفي قوة هتحصلنا
لم يتكلم خالد ولكنه اسرع لركوب سيارته وانطلق بخارج السراي والذي لحقه قدري به هو وبعض الرجال
اسر الذي كان يحتضن ندي
ندي ببكاء ....اسر انا خايفة علي حنين
اسر اطمني انا مع الرجاله وهنرجعها بالسلامة
ادخلي انتي مع الحجة وخليكي جمبها ...
دخلت ندي ووقفت بجانب الحجة فردوس التي كانت تبكي وتدعوا الله ببعض الادعيه
ظل خالد وقدري يطاردون السيارات التي بها الرجال التي خطفت حنين
بعد مده هربت سيارة منه فكان قدري وراها
وبعد مده فرت منه
اما خالد فقد تمكن من السيارة الاخري
التي اصتدمت بجدار من البناء تحت الانشاء
نزل خالد مسرعا اليهم وفتح باب السيارة التي اندفع منها رجل ضخم البنيه..
ودفع خالد وهم ليضربه عل راسه بعصي ولكن خالد تفداها وظل يكيل له اللاكمات والضربات حتي خارة قوة الرجل
اما الرجل الاخر فكان قد فارق الحياة فكانت تتدفع الدماء بغذارة من راسه
مسكه خالد الرجل من تلابيبه وهو يهزه وقال له وهو يلهث ..
وديتوها فين انطق ي كلب
الرجل والدماء كانت تغرق وجهه ...اني اني هقولك ي بيه
جذبه خالد والقاه بداخل السياره بعد ان كبل يداه من الخلف
دله الرجل عل المكان فاتصل عل قدري واخبره مكانهم
ثم ضرب الرجل عل راسه فخارة قواه فاقدا للوعي
تسحب خالد ...
كان هناك رجلان يقومان بقلمي نيفين بكربالحراسه فاشتبك مع واحد منهم وتغلب عليه
اما الاخر فباغتها وضربه عل مقدمة راسه
فوقع خالد وتم السيطرة عليه فادخله الرجل بالداخل
كانت حنين وزينب منكمشين علي نفسهم خوفا
جاء كامل ومن وراءه جابر ...
جابر عندما تطلع الي ابنته
زينب ..ايه اللي جابك اهنه ...
زينب بخوف ابوي .الحقني
.
اما كامل فقال بشر ...طيب عل ما تتحاسب مع بنتك ادخل انا اريح شويه وجذب حنين من يدها التي نترتها بعيد عنها وهي تقول..
بعد يدك النجسه دي عني
كامل بغرور ..اهدي ي حلوة داا نا هعمل معاكي واجب
دخل الرجل الذي دفع بخالد فاوقعه ارضا
حنين صارخة ...خالد
خالد وهو ينظر لهم ..ما تخافيش ي حنين محدش هيقدر يمسك
كامل ساخرا .....مش تقول حاجة انت قدها
وقف خالد منتصبا فامسكه الرجل وهو يشهر السلاح بوجهه
ثم تابع كامل قائلا ..ايه رايك لما نظبطها قدامك
وثم التفت ل حنين ومزق عنها فستانها وهو يتهجم عليها
والتي شهقت وكانت تقاومه وهي تصرخ
التحم خالد مع الرجل فاوقعه ارضا ثم هجم عل كامل بشراسه وبداء يكيل له الاكمات والضربات
ثم خلع عنه جاكيته والبسه ل حنين حتي تستر جسدها
وجاء ليلتفت له لكنه باغته واطلق عليه الرصاص
فوضع يده عل اصابته ووقع عل ركبتيه
كامل وهو يمسح الدماء من علي وجهه
انا هفرجك انا هعمل فيها ايه وقدامك
وجاء ليمسك حنين هجم عليه خالد مرة اخري وكان يخنقه ضربه كامل عل جرحه عدده ضربات فصرخ صرخة مكتومة بالم ...
ووقع عل الارض جرت حنين عليه وهي تبكي
حنين ..خالد قوم ي خالد عشان خاطري قوم
امسكها كامل من شعرها وسحبها فصرخت من الالم
في هذه الاثناء سحب جابر ابنته للداخل
زينب ..الحقها ي بوي
مالناش صالح تعالي معاي ....
خالد متوعدااا وهو يجز عل اسنانه ..اوعي تفكر انك هتخرج منها قدري جاي عل هنا هو والبوليس
كامل ..واني مش هستني دقيقه هنا
وسحب حنين من شعرها والتي كانت تبكي واشهر بوجهها
خالد وهو ينظر لها بنظره معناها ان تتمهل
فرفعت حنين يده لاعلي فسحب خالد سلاحة بخفه واطلق عل ركبتيه رصاصه فصرخ و خاره قواه وترجع للخلف خطوتين ...
جرت حنين عل خالد وارتمت بحضنه
خالد ماتخافيش ي حنين اهدي ...
كامل وهو يصرخ انا هقتلك وهخلص عليك
وهم باطلاق الرصاص عل خالد ولكنه باغته واطلق عليه الرصاص التي اصابته براسه فوقع جثه هامده غارقا بدماءه
بعد ثوان حضر قدري واسر والكثير من الرجال
ساعدته حنين في النهوض وتوجه الي قدري وهو يعطيه حنين .
اطمن ي قدري شرفنا في الحفظ والصون وخر واقعا فاقداا للوعي وسط صراخ حنين فقد فقد الكثير من الدماء
بعد ثوان سمعوا صوت اطلاق للرصاص مع صراخ زينب
فتوجه اسر للداخل الذي وجد زينب جالسه علي الارض وابيها جثه هامدة ايضا ...
فقد اطلق علي نفسه الرصاص عندما علم بما حدث لابنته
حمل قدري واسر خالد وادخلوة السيارة
وانطلقوا به الي المشفي
بعد دقائق كان خالد علي السرير النقال يدخل غرفه العمليات لانتشال الرصاصه التي اصابته
بعد ساعة خرج الطبيب عليهم وطمأنهم عليه
الطبيب ..الحمد لله شيلنا الرصاصه وهو ساعة وهيفوق باذن الله
هننقلوا في غرفه العنايه الفائقه واول ما تتحسن حالته هننقلوا غرفه عاديه........
هنا وقعت زينب فاقدها للوعي فحملوها وادخلوها غرفه اخري كي يتم الكشف عليها ......
........................
كانت حنين تبكي واخيها يحتضنها
اهدي ي حنين باذن الله هيبقي بخير
حنين ..ان شاء الله ي خوي
جاءت صابرين والحجة فردوس
الحجة ..طمني ي ولدي ايه الاخبار
الحمد لله ي حجة بخير مستنين لما يفوق وهندخلوا
الحجة ..يارب يقوم منها بالسلامة
بعد ساعتين من القلق بداء يستعيد وعيه
نادت الممرضه بقلمي نيفين بكر للطبيب والذي اخبرهم بتعدي مرحل
الخطر وتم نقله لغرفه اخري
دخل غرفته وهو يبتسم له
قدري ..حمدالله عل السلامة ي صاحبي
خالد مبتسما بالم ..الله يسلمك ي صاحبي
ثم اكمل ....حنين كويسة
قدري وهو يربت عل يده السليمه ..بخير اطمن
اني هخروج وهبعتهالك
وبعد لحظات كانت تدخل حنين عليه الغرفه وهي عل استحياء ...
تقدمت حنين وقالت ...حمدلله عل السلامة
خالد بتعب ..الله يسلمك تعالي ي حنين
تقدمت منه فشاول لها بان تجلس بجانبه عل سريره
فجلست وهي علي خجلها
حنين ببكاء .. اني اسفه اني السبب فاللي حصلك
خالد مبتسما بالم ..اسفه علي ايه ي عبيطة انا عمري كله فداكي
هنا اجهشت حنين بالبكاء ولم تتكلم
خالد بالم ..اهدي ي حنين ...
حنين وهي تضع كفيها عل وجهها وتبكي
انا كنت هموت لو كان جرالك حاجة كفي الله الشر
خالد مبتسما ....يااه تصدقي بالله دي اجمل حاجة حصلتلي
اخيرا سمعت منك كلمه حلوة
تنبهت حنين عليه واحمره وجنتيها خجلا ثم قالت بحرج
انا انا هخروج اشوف الحجة يمكن بتناديني
وهمت واقفه
امسك هو كفته يدها وقربها لشفتيه وطبع قبله رقيقة عليه
سحبت هي يدها واسرعت للخارج
فابتسم هو علي حياء محبوبته
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في غرفه اخري كانت الطبيبه تتم الكشف عل زينب وجنينها فهي كانت متعبه ومصدومه
كانت معها صابرين والحجة فردوس
طمنينا ي داكتوره هي بخير
الطبيبه ..ايوة بخير اطمني والجنين بخير مفيش حاجة مقلقه ...
الحجة فردوس ...الحمد لله
ساعدتها صابرين في اعتدال ملابسها
الطبيبه ...انتي دلوقتي في بدايه الشهر السادس لازم تتابعي
كل شهر عشان في حقنه هتاخديها في الشهر ده
صابرين ..ان شاء الله ي دكتورة ومتشكره لتعبك
الطبيبه ...لا ابدا داا وجبي استاذن انا هترتاحي معانا ال نهاردة
وان شاء الله عل بكرة هكتبلك عل خروج ......
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
بعد عدة ايام خرج خالد علي سرايه قدري
واحضر له ممرضه كي تقوم باعطاءه الحقن والادويه
بعد ما اتمت له الغيار عل الجرح ...
اتت حنين حامله لصنيه الطعام
حنين ...اني جيبتلك الاكل اها
تعالي ي حنين
استاذنت الممرضه وخرجت
حنين بارتباك ..اني هنزل لاالحجة تنادي علي ولا حاجة
خالد ..حنين هو انا مل مااجي اكلمك او تبقي معايا بتهربي ليه
حنين بتتلجلج ..ابدا مفيش
لا في ي حنين قوليها في وشي انتي ما بتحبنيش
لتتسرع حنين ..ابدا والله انا بحبك اووي
خالد وهو يقترب منها ..قولتي ايه
حنين بخحل ...ماقولتش بعد
خالد تؤ تؤ مش باعد
حنين ..عشان خاطري
خالد ...مش قبل ما اعمل حاجة كان نفسي اعملها من زمان ...بقلمي نيفين بكر
حنين ببلاها ..حاجة اييه
اقترب منها ومال عليها ليأخذ شفتيها بشفتيه في قبله
محمومة مهلكه فلتت منها تأوه فجننته فضمها اكثر اليه وظل يقبلها بشغف بتملك حتي كادت حنين ان تسقط لولا زراعه السليم الذي اسندها به من خصرها
ابتعد عنها بعد فكانت مغيبه تماما كانت تغمض عينيها
وتستند براسها عل صدره...
حنين انتي اغلي حاجة في حياتي كنت بحلم باللحظة دي
من سنين ماتتصورش سعادتي قد ايه وانتي في حضني كدااا
استوعبت حنين كلمته فجحظت عيناها وابتعدت
انت انت قليل الادب عل فكرة
خالد متعجبا من تحولها ..انا
ايوة انت عشان انت بوستني وكداا ما يصحش
خالد مبتسما ...يصح ايه ي عبيطة انتي، انتي مراتي
لاه لما اكون في بيتك ابقي مراتك
ي سلام وكتب الكتاب اللي اتكتب
بردك لاه
خالد وهو يتصنع الغضب ...خلاص ي حنين اللي تشوفيه
حنين ..انت زعلت
خالد ايوة طبعا زعلت بس براحتك وتوجه عل الفراش ومدد ساقيه
وتصنع الالم ..اه
حنين بلهفه ..خالد مالك
خالد وهو ماذا يتصنع ...مفيش اندهي الممرضه عشان تعدلي المسند اللي ورايا
حنين ..طيب انا هعدلوه
خالد ..لاء ي ستي لحسن تقولي ما يصحش نادي الممرضه
حنين بغيره ظاهرة عليها ..لاه اني اللي هعدلها
همت بالعمل عل اعتدال الوساده فجذبها اليه فوقعت في احضانه وقال امام شفتيها
عاززك تفهي انك مراتي يعني اي حاجة تحصل ما بينا مش حرام احنا الفرق الوحيد بس بينا وبين اي اتنين متجوزين انك تبقي في بيتي .
حنين بخجل ... خلاص ي خالد سيبني ل حد يجي. احنا اكده
خالد مشاكسا لها ..مش هسيبك الا لما تجيبي بوسه
حنين بخجل ..الله يخليك سيبني
لا مش هسيبك مهو ي تجيبي بوسها
يا اديكي انا بوسه زي اللي اخدتها من شويه
حاولت ان تتملص منه ولكنه كان زراعه محكم عليها
حنين ..خلاص سيبني وانا هبوسك
واقتربت وقبلته علي وجنته
خالد رافعا حاجبه ...ايه دا بتبوسي ابن اختك
البوسه ي ماما دي فن بتبقي كدااا
فاخذها بقبله طويله كانت تدفعه بوهن في البدايه
حتي تعمق بقبلته فاذابها وكانت لا حول لها ولا قوة امام اجتياحة عليها
ابتعد عنها وهو يلهث وقال ....انا مضطر اسيبك دلوقت لكن لما تبقي في بيتي مش هسيبك تبعد ابدا الا لما اشبع منك ومااظنش اني هشببع
ابتعدت هي وعدلت من ملابسها وقالت بخجل اني
هروح اشوف الحجة ولو احتجت حاجة نادي عليا
وهربت مسرعه من نظراته العاشقه .. ......
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
مرة عدة اشهر
في تركيا
كانت عل موعد ها الشهري مع الطبيب
فاهي تمت الشهر الخامس وستشاهد طفلها وتعلم نوعه
عبد الرحمن ..جاهزة ي حبيبتي
ايوة جاهزة
واخذها وتوجهوا الي المشفي
دخلت عيادة الطبيب
وتمددت عل السرير وكان عبد الرحمن بجوارها ويمسك بكفه يدها .....كان الدكتور يمرر ذراع الاشاعة وهو مبتسم
فقالت له علياء ..كل حاجة تمام ي دكتور
الطبيب ..الحمد لله كله تمام
علياء ..ممكن اعرف نوعه
الطبيب مبتسما ..نفسك في ولد ولا بنت
علياء ...اي حاجة هديه من ربنا
الطبيب ..ونعم بالله
ثم اكمل هما ي ستي بخير
اما بقي نوعهم ....
عبد الرحمن ببلاها ..هما مين
الطبيب بنفس الابتسامه .....الاطفال
عبد الرحمن ..حضرتك تقصد انهم تؤم
الطبيب ..ايوة تؤم
علياء بدموع وفرحة عل وجهها ..بجد ي دكتور حضرتك متاكد
قهقه الطبيب عليهم وقال ..انتوا ليه مش مصدقين والله تؤم
عبد الرحمن مائلا عليها ومقبل اعلي راسها
الف مبروك ي حبيبتي ربنا يجبهم بالسلامة
علياء عل نفس حالتها وهي تبكي ...الحمد لله يارب الحمد لله ...
وقالت في نفسها ..كان نفسي تكون معايا و اشوف الفرحة في عنيك اكيد مكانتش هتبقي الدنيا سيعاك .
قاطع شرودها سؤال عبد الرحمن هما نوعهم اييه ي دكتور
الطبيب ....ولدين بأذن الله
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق