القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قدرى انت الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نفين بكر

 

رواية قدرى انت الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نفين بكر 



رواية قدرى انت الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نفين بكر 


#الحلقة_الأولى

قدري جاسم المنشاوي 32سنه شاب طويل ذو جسد رياضي عيناه زرقاء 

خمري اللون  ابن اكبر و اغني العائلات ف الصعيد

كبير عائلته استلم زمام الامور بعد وفاه والده 


علياء صدقي العزايزي  20سنه من اكبر عاتلات الصعيد ولكنها ولدت وتربت بالقاهرة فتاه جميله في السنه الثانيه في كليه الطب 

حنين جاسم المنشاوي .18سنه فتاه جميله مرحه في الصف الثالث الثانوي 


خالد الدميري 30سنه صديق قدري المقرب وشريكه 

تخرجا معا من كليه الهندسه شخصيه مرحة نوعا ما 


فردوس المنشاوي 50سنه والدة قدري سيدة حازمة وحنونه


سلمي حربي المنشاوي 20سنه ابن عم قدري تعشقه من الصغر وهو لا يبالي بها حاصله عل مؤهل متوسط


عبد الرحمن صدقي 20سنه اخو علياء التوأم يدرس معها بكليه الطب 

هاشم حربي المنشاوي 29سنه ..ابن عم قدري واخو صابرين 

شاب مستهتر 

زينب جابر .18سنه  في الثانويه العامه ابن خال هاشم تعشقه من الصغر 


اسر مصطفي 30سنه ظابط برتبه رائد


اما الباقيه ستاتي لاحقا

في احدي قري الصعيد  حيث الاصاله وايضا التقاليد والعادات العمياء كالاخذ بالثأر 

التي لٱ ينقطع فيها سلسال الدم فقد اخذت الكثير م̷ـــِْن الابرياء

الشيخ جاد المولي م̷ـــِْن شيوخ البلد يجلس في مجالسهم ليفض النزاع بين اي عائله واخري

جولت ايه ي قدري ي ولدي مش هينهيها غير النسب

قدري ،،،والله الجول جولك ي شيخنا الكلام عنديهم

الشيخ،،،،، جولت ايه ي عسران

عسران كبير  عائله العزايزة ال تجول عليه ي شيخ انا موافج عليه 

الشيخ ـ. طيب نجرو الفاتحة 

قراء الجميع الفاتحة ثم تابع الشيخ وان شاء •اللّـہ̣̥ العروسه

تبجي مين في بناتكم

عسران. هتبجي بنت اخوي هي بمصر وان شاء •اللّـہ̣̥ هنسافرو لعنديها وانجبوها  نرچعوا

الشيخ بأذن •اللّـہ̣̥

وانت ي قدري. ي ولدي م̷ـين العريس م̷ـــِْن عنديكم

قدري ـ هيبقي هاشم واد عمي

عل خيرة •اللّـہ̣̥ ي ولدي چهزو حالكوو وانتوا كمان ي عزايزة تجهزوا حالكو بكفيانا خراب وموت ودم

عسران ان شاء الله

 قدري.،،،.. استإذن اني اخبرهم عل اتفاجنا

قام الجميع للسلام عليه ثم انصرف

الشيخ. تچيب البت ي عسران معاوزشي كلام وحديت

احنا ماصدجنا انهم وافجوا

عسران بأذن •اللّـہ̣̥ ي شيخ

 💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في بيت عائله المنشاوي بقلمي نيفين بكر 

تجلس فردوس والدة قدري هي و ابنتها حنين

وسلفتها هانم وابنتها سلمي

ياتري ي ولدي اتفجتوا عل اييه....

هانم .والله ماانا عارفه كيف توافجي عل الجنان دة

كيف يروح قعدة صلح

فردوس ي هانم اسمعيني انا عارفه انك محروج قِلًبُكً عل رچلك بس بكفيانا احنا اخدنا منيهم قصده عشرة

هانم ـوالله ما يكفيني فيهم كلاتهم، كان عمل ايه عشان يقتله. ال كان عامل صاحبه واخوه وحبيبه

فردوس. والله انا لحد دلوك بجول مش ممكن صدجي يعملها دا كان حبيبه انَــْتي نسَيتيَےّ انه اتبرعله بكليته

يبقي كيف يقتلوا انا ما مصدكااش الحتيت ده

سلمي ...اومال م̷ـيـِْن ال عمالها ي مرت عمي م̷ـــِْن يوم ما وعيت عل الدنيا وانا ما بسمعش ال ان صدجي هو ال جتله

حنين ...العلم عند •اللّـہ̣̥ مين قاتل ومين مظلوم ي سلمي

مالناش صالح احنا 

دا كلام الكبار تعالي نطلعوا فوج

وصعدت الفتيات ل غرفه سلمي


دخل عليهم قدري

السَلٱمٌ عـَلـْيگم .

 وعليكم السَلٱمٌ ۈرحـْمّـٌة ٱللـّہ ﯙبُرگـّاتہ 

فردوس.هَـ ــاآ ي ولدي عملتوا ايه

قدري.  والله ي حاچة الشيخ چاد حكم بالنسب بين العلتين وانا شايف. انه انسب حل

هانم ومين بجي ان شاء •اللّـہ̣ ال هيتجوزوا

قدري .. لمن هاشم يوصل. هتعوفوا انا اتصلت عليه وهو چاي ف الطريج...

دخل هاشم وألقي السلام وبادلوه التحيه

هاشم انا اها جيت كيف ما طلبت مِڼـّي

قدري. الشيخ چاد حكم بينا بالنسب وجال مين م̷ـــِْن عنديكم جلتلهوم هاشم والعروسه تبجي بنت صدجي

هاشم اييه الحتييت الماسخ دي ازاي تتفجوا عل حاجة زي اكدة م̷ـــِْن غير ماشورتي انا همشي وشوفوا بجي مين هيتجوز


قدري انا كنت موجود وخلاص خلصنا كتب الكتاب والدخله عل اول الشهر الچديد

هانم •اللّـہ̣̥ ف سماه مايحصل ابني اني يتچوز بنت جتال الجتله ويجيبها عندينا تتنعم ف خيرنا وتجولوا انا وافقت

ماهيحصولش

وان حكمت هاخد عيالي واهچ م̷ـــِْن اهنه

جولت اييه ـ

فردوس. يعني اييه هتكسروا كلامه اياك

 قدري..استني انَـتي ي حاچة دا ٱڅڑ كلام عنديكو

هاشم ــ.ايوة مش هتجوزها ولو حوصل ايه

وتركهم وغادر

فردوس. هتعمل ايه ي ولدي بعد ما اتفجت معاهم

قدري العمل عمل ربنا ي حاچة اسيبك انا.....

فردوس.....بقي بدل ما تعجلي ولدك انَـتي ال تعملي إكده

هانم . وهي تبكي ..عوزاني اجوزه بنت الراجل ال يتموه وال يتمت اخته وهي في اللفه ورملني وانا ف عز شبابي وتجولي اعجلو اجيب اني منين العجل ده اها يا اني محدش حاسس بيا وبالنار ال فيا

فردوس ..،طيب اهدي ي هانم مااقصدش ازعلك ي خيتي

 💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في مكان وبلد ٱڅڑ في القاهرة في حي م̷ـــِْن احياء القاهرة

القديمه تسكن عائله صدقي العزايزي بقلمي نيفين بكر

علياء وعبد الرحمن اخوات تؤام يعيشان بمفردهما منذ وفاة والديهم

ماتت امهم وهم في العشرة ولم يتزوج والدهم خشيه عليهم من زوجة الاب

ومات هو وهم بالصف الثاني الثانوي. اي منذ ثلاث سنوات

فاه هم الان في الجامعة في السنه الثانيه  في كليه الطب  ويتولي رعايتهم عمهم عسران 

فهو الوحيد الذي يعلم مكانهم 

فوالدهم اتهم ظلم بقتل صديقه وهرب هو وزوجته القاهريه الي القاهرة

وانجب اولاده التؤام هناك وكان همزة الوصل بينه وبين عائلته 


علياء، ،،يلا ي عبد الرحمن انا جهزت الفطار

عبد الرحمن وهو يتثاوب... خلاص قومت اهو ي زنانه

علياء...انا زنانه ماشي شوف مين بقي ال هيطبخلك النهاردة

لٱ خلاص ي ستي بهزر انَـتي اييه مالك قافشة كدا عل طول

عبد الرحمن. الا قوليلي الفلوس ال معاكي لما تخلص هنعمل اييه

مش عارفه انا مش معايا غير 1000ج  بس هما ال فضلين

عبد الرحمن، ،،،،،، عمك اتاخر المرة دي مش كدا

علياء..،ايوة اول مرة يتاخر كدااا دا م̷ـــِْن يوم ما بابا اتوفي عمره مااتخر علينا كدا بفكر اتصل عليه اشوف في ايه ب

ان شاء •اللّـہ̣̥ لما نرجع م̷ـــِْن الكليه هتصل عليه انا

علياء اوك يلا عشان مانتإخرش..،،،،،،

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في بيت العزايزة بقلمي نيفين بكر 

فواز..،،،،هنعملوا اييه في المصيبه دي ي عسران

عسران،،،،،، والله ماانا عارف ي فواز

افرض سافرت ومارضيتش تاجي معاك هنعملو ايه

البت متعلمه ومتنورة وعايشة في البندر مش هتوافج تاجي

مرعي ...،،كيف مش هتوافق تاجي، هتاچي ورچله فوج رجبتها ابوها ال جتله وهي ال تدفع التمن مش بناتنا

مهي بردو بنتنا

مرعي، ،لاه مش بتنا امها مش م̷ـــِْن ننا وابوها طفش م̷ـــِْن سنين وهو ال جتله يبجي مانتحملوش زمب غيرنا بجي

بكفيانا ال راحو ولا اييه جولك ي فواز

فواز ..،،، انا مع مرعي في ال بيجولوا

خلاص انا هسافر واحاول اچيبها

لاه هنسافروا معاك انا وفواز

طيب يبجي الكلام براحة عشان البت ماتخافش. وترفض

مرعي...هيعصبني ويجول ترفض. •اللّـہ̣̥ في سماه لْـۆ حكمت هجتلها بيدي

فواز ....اهدي ي خوي الله يرضي عنيك هنعملوا ال انَـتَ رايده

عسران ..، خلاص حضروا حالكوا هنسافر عشيه

لجل ما نلحجوهم قبل ما يروحو الچامعه

مرعي خلاص اتفجنا،،،،،

عسران.... ربنا يستر ف الچاي....،

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في سراي المنشاوي..،،.،،بقلمي نيفين بكر 

في غرفه سلمي دخلت عليها حنين 

حنين، ،،،، الحجي ي بت ي سلمي شوفتي ال حوصل

سلمي ،،،،حوصل ايه

اخوي قدري اتفج عل انهم يحلوها بالنسب ووجعت في جرعة اخوكي هاشم بنت صدقي

وهاشم مش موافج وساب البيت ومشي والدنيا قايدة حريجة تحت

اييه الخربيت دي كيف يعني هو بنته هيحكموا عليه يتچوز غصب ومن مين م̷ـــِْن بنت قتال القتله

اني نازله تعالي نشوف امي رايها اييه

نزلت الفتيات لاسفل وكانت هانم تبكي وتنوح علي ما سمعته

سلمي،،،،، بكفياكي ي اما بجي مش هو جال لاه يبقي ما تجلجيش

هانم،،،،،،،انتي خابرة واد عمك ما هيرجعش في كلمته ابدا

واخوكي ال ساب البيت هيعمل اييه كانا فين وفين الاتفاج المغفلج ده ياربي

حنين ..، اصبري ي مرت عمي اكيد ليها حل بأذن •اللّـہ̣̥

فردوس ..، اهدي ي هانم مش اكده اومال ماتعرفيش بكره هيوحصل اييه سيبيها عل •اللّـہ̣̥

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

عند قدري كان يجلس مع صديق عمره بقلمي نيفين بكر 

خالد ،،،وبعدين ي قدري هتعمل اييه في الورطة دي وابن عمك رافض الجواز م̷ـــِْن بنت صدقي

قدري،،،،،والله ماانا عارف ي خالد ومش هينفع بعد ماجولت موافج اارجع واجول لاه مش موافق

خالد،،،،ربك يسهلها يا صاحبي يمكن تتحل م̷ـــِْن عنده وهما ال يقولوا البُـنًتٍ مش موافقه

انَـَتَ مش بتقول ان البُـنًتٍ عايشة ف القاهرة وكمان متعلمه

قدري،،،،ايوة دا ال عرفته

خالد.....طيب اصبر انَــَتَ بس ونشوف هيحصل اييه

حتي لْـۆ مااتحلتش اكده هنفضلوا ف التار والمشاكل دي انا ما صدجت انها ترسي عل النسب

والتاني يجول لاه والله ما شايل مسؤوليه ولا دريان بحاچة

تخرب اهو عايش تعمر اهو عايش مش عارف رجالت ايه دي

مش هاشم دا ال طلب حنين كذا مرة

ايوة هو ي سيدي دا واد هلاس وبتاع حريم. والله دي م̷ـــِْن خيبتها التجيله وحظها المجندل لْـۆ توافج عليه

خالد هههه لٱ وكمان بيتأمر وبيقول لاء

المهم انـَتَ ي صاخبي مش هنفرح بيك بقي

والله لسة مالجيت بنت الحلال لحد دلوج

خالد ي بني مهي  سلمي قدامك  انـَتَ ليه مش شايفها

حتي انَتَ ي خالد بتقول إكدة انا مش شايفها غير اختي ماحاسسهاش عارف انها بتحبني بس انا بكده هظلمها

جبل ما اظلم نفسي

ربنا يرزقك ببنت الحلال يا صاحبي 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في القاهرة بقلمي نيفين بكر 

في الصباح في الساعة الخامسة يرن جرس الباب

علياء وعبد الرحمن في اييه من ال جاي الساعه دي

استني انتي انا هفتح 

علياء لا انا خايفة استني لما ابوص من العين السحريه

ونظرت هي ووجدت عمها عسران واثنان اخرون لم تتعرف عليهم

علياء.... دا عمي عسران واتنين معاه لبسين زيوه

طيب. انا هفتح

فتح عبد الرحمن الباب 

عسران ..السلام عليكم كيف حالكم ي ولاد

عبد الرحمن وعلياء الحمد لله ي عمي 

استنوا لمن اعرفكو بعمامكم اتفضلوا

دا فواز ودا عمك مرعي 

اهلا اتفضلو 

مرعي ما تاتوخذوناش جينالكو من غير معاد سابج

لا ابدا حضرتك تنور في اي وقت 

علياء ...انا هدخل اعمل شاي واجيبلكم لقمه تاكلوها الطريق طويل 

عسران لاه ي بتي مالهوش لزوم

ازاي يعني مالوش لزوم ادخلي ي عليا وانا جاي معاكي 

لاه خليك امعانا عاوزك في موضوع امهم

روحي انتي ي بتي 

علياء حاضر

خير ي عمي عاوزنا ف اييه

مرعي بص ي ولدي انت عارف ان اصكو صعايدة من اكبر عيله في الصعيد ليكو اهل وارض وورث وعزوة

انا جاي اخدكم معاي عل البلد تستلمو ورثكو وتراعوا ارضكو وتعيشوا ف وسط ناسكوا 

جولت ايه

عبد الرحمن وهو ينظر اليه نظرة تعجب

طيب والكليه احنا كليتنا هنا

ي سيدي لو عل الكليه تنجلوا هناك

عبد الرحمن ي عمي احنا ف كليه طب 

فواز تاهت ولجناها في كليه طب ف اسيوط ودي جريبه 

ممكن تروحوا وترجعوا 

عبد الرحمن طيب لازم نسال علياء الاول 

مرعي كيف ده هي البنتا ليها حتيت بعد حتيت الرجاله

ي عمي انا اسف لازم علياء تعرف ولو قالت لاء مش هنقدر نسافر معاك

مرعي يعني ايييه  يقاطعه عسران مرعي بكفايه 

لمن تاجي علياء يمكن توافج

بعد دقائق دخلت علياء وهي ممسكة بصنيه موضوع عليها اكواب الشاي 

اتفضلوا هنا عل الطرايزة انا حضرتلكم لقمه بسيطة

عسران تسلم يدك ي بتي 

قاموا جميعا وتوجهوا الي مائدة الطعام

بعد ان تناولوا الفطور كان عبد الرحمن في حاله تيه

كيف سيخبرها بما قالوه فاق من حالته عل صوت  عمه 

ها ي بتي عامله ايه ف الجامعة

علياء الحمد لله ي عمي كله تمام 

فواز يعني هتبجي داكتورة قد الدنيا 

علياء بابتسامه ...ان شاء الله

طيب ي بتي احنا اتحتتنا مع عبد الرحمن وجلنا له لازمن ترجعوا معانا البلد تبجوا وسط اهلكو وعزوتكم ومالكم

وان كان عل الجامعة انا هتولي نجل ورقكم اهناك 

جولتي ايه ي بتي 

نظرت علياء بصدمه الي احيها فهي لا تدري ماذا تقول له

عسران بصي ي بتي انا بصراحة ماهينش عليا جعدتكم لحالكم ومن يوم ما اعمامك عرفوا اني اعرف مكانكوا وهما بيلحوا علي اني اجيبكم وارجعكم 

علياء والله ي عمي مش عارفة ااقول ايه 

مرعي تقولي حاضر ي بتي 

عبد الرحمن من بعد اذنكم ممكن اتكلم مع علياء الاول وبعدين نقولكم عل راينا 

كاد مرعي ان يتكلم ولكن اوقفه عسران 

ماشي ي ولدي خد واجتك انت وختك 

......💢💢💢💢💢💢💢💢💢......



#الحلقة_الثانية

في غرفه علياء...

حكي لها عبد الرحمن ما قالوه اعمامهم ..ثم قال 

ايه ردك بقي 

علياء ....عبد الرحمن انا مش مطمنه خالص بقول نقولهم لا 

طب مش مطمنة ليه عرفيني

مش عارفة قلبي مقبوض ومش مطمنه لعمك ال اسمه مرعي داا

طيب انا ااقولك عل حاجة ممكن نسافر معاهم ولو ماعجبناش الحال نرجع تاني ايه رايك

علياء..عبد الرحمن هو انا ليه حساك فرحان وعاوز تسافر 

عبد الرحمن ...عشان بجد نفسي يكون ليا عيله وعزوة وسند احنا طول عمرنا بابا كان خايف وقافل علينا 

وكنت كل مااقولوا حققك تخاف عل علياء...عشانها بنت 

طب ليه خايف عليا انا كمان 

كان يرود ويقولي عشان احنا هنا ضعفه مالناش ضهر لا اهل ولا سند فهمتي ي عليا انا فرحان لييه 

وبعدين ي ستي في كليه طب اسيوط يعني لا هيبقي ف سفر ولا بهدله هااا قولتي ايه بقي 

علياء...خلاص ي سيدي بدال دا رايك انا معاك

بعد دقائق خرج عبد الرحمن ووراه علياء

عسران ... ها ي ولدي جولتوا ايه 

تمام ي غمي هنيجي معاكوو

انفرجت اسرير مرعي وفواز طب الحمد لله يلا همو 

شوفوا ال يلزمكم من إهنه ولو انه مالهوش عازة احنا هنجيبلكوا كل ال يخطر عل بالكوو.

عبد الرحمن ...تعيش ي عمي قد القول

عسران ...دا حجكم ي ولدي انتوا ليكو ورث 

ابتسم عبد الرحمن... لعمه ثم نظر ل علياء التي كانت لم تكن 

مطمئنه فهناك شئ بداخلها يقلقها ولا تعلم ما هو 

علياء انتو لسة جاين مش هينفع تسافروا ف نفس اليوم كدا تعب عليكوا انتوا تباتوا هنا والفجر ان شاء الله نسافر

عسران خلاص ي بتي ال تشوفيه 

علياء..اتفضلو ارتاحو عل مااحضر الغدا 

عسران...ماشي ي بنتي ودخلوا غرفه الضيوف ومعهم عبد الرحمن 

عبد الرحمن ... انا هجيب لكل واحد جلبيه من بتوع بابا 

ان شاء الله تبقي مقاسكوو

عسران ....طيب ي ولدي عاوز ادخل الحمام واتوضا ل العصر أذن 

اكيد اتفضل ي عمي 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في الصعيد في سراي المنشاوي

دخل قدري السلام عليكم 

 بقلمي نيڤين بكرالحجة فردوس...وعليكم السلام ي ولدي لجيته 

قدري..لاه ي حجة ومش عارف اعمل اييه هاشم هيصغر بيا 

يأتيه صوت من الخلف وكان صوت هانم 

يصغر بيك كيف عشان مش عاوز يتجوز ال ما تتسمي بنت قتال القتله هو مهوش اصغير ولا ابنته عشان تحكم عليه يتجوز عصب 

مرت عمي انا كنت بحل مشكله وكان لازما اعمل إكده

قلتلك جبل سابج ولدي مش هيتزوج الحربايه دي 

شوف حد تاني غير ولدي

قدري ...حاضر ي مرت عمي 

وهم للصعود لغرفته 

فردوس ...مش هتاكل لجمه ي ولدي انت من عشيه ماكلتش 

وهو ينظر ل مرات عمه ..لا ي حجة ماليش نفس 

وتركهم وصعد 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في صباح اليوم التالي وصلت السيارة التي تقل علياء وعبد الرحمن واعمامهم 

نزلوا من السيارة امام بيت كبير يسمي السرايا

عسران تعالوا ادخلوا ي ولاد اتفضلوا 

كان في استقبالهم هنيه مرات عسران وهي سيدة طيبة حنونه 

رسميه مرات مرعي وهي لا تفرق عنه في الشده والقلب الاسود

ومرات فوزي صباح التي كانت تابعة دوما لمرات مرعي 

كي تتجنب شرها بقلمي نيڤين بكر

تقدمت هنيه ...تعالي ي بنت الغالي واحتضنت علياء

بادلتها عليها وقالت ربنا يخلي حضرتك ي طنط 

اييه طنط دي جوليلي يا عمه اني ابجي مرت عمك وبنت عم ابوك يعني في مجام عمتك 

علياء حاضر ي  عمه 

اما رسميه فقد غمزها مرعي لتقوم بدورها 

اهلا اهلا ي مراحب نورتوا ردت عليها علياء 

بابتسامه شكرا ل حضرتك 

وهكذا فعلت صباح

عسران يلا هموا خدوها تطلع تستريح فوج مع البنته 

وتعالي انت ي ولدي اقعد معانا 

نفذت علياء وصعدت مع زوجات اعمامها 

وذهب عبد الرحمن معهم....

صعدت علياء مع زوجة عمها هنيه الي غرفه بنات عمها 

فتحت الفتيات لهم عندما طرقوا الباب 

ادخلي ي حبيبتي دول بجي بنات عمك 

تعالو ي بنات لما اعرفكم عل بت عمكم 

دي علياء بنت عمكم صدجي الله يرحمه 

دي بجي نوارة بتي هتبجي محاميه بأذن الله 

هي في ثانويه عامة السنادي ..

دي هناء بت عمك مرعي لسه في الدبلون

ودي بجي عفريتته العيله نوارة بنت عمك فواز 

هنزل اني احضر الوكل معاهم عل ما تتعرفوا عل بعض

سلمت علياء عليهم 

نوارة ...تعالي ي علياء ايه الجمر ده 

حبيبتي دا من زوقك انتي ال قمر 

هناء وانتي بجي بتدرسي. ولا خلصتي 

لا لسه في ثانيه طب

قمر.... انا عرفت ان ليكي توجم هو حلو إكده زيك 

علياء بابتسامه...عبد الرحمن احلي كمان 

نوارة ....انا فرحانه اني اتعرف عليكي طول عمري اسمع عنكوو بس انتي عارفة عشان موضوع التار وإكده يعني جالوا ما ينفعش تيجو

علياء تار ايه ال بتتكلمي عنه 

قمر..لاه انتي ما تعرفيش 

علياء لا مااعرفش محدش قالي 

هناء..بكفياكو ي بنات علياء لسه جايه الحديت ده سابج لاوانه

اوان ايه وتار ايه انا عوزة افهم 

اهدي بس الحكايه خلاص اتحلت مفيش جلج باذن الله 

تعالي معاي نفرجك عل السراي 

ذهبت نعالبنات وكل دقيقه يزيد بداخلها القلق 

علياء.. البيت هنا جميل اوي 

مش جولتلك هيعجبك وعندنا ارض وخيل ان شاء الله بكرة اخدك افرجك عليها

بإذن الله 

جات احدي الخادمات تناديهم للغداء

ذهبت الفتيات للداخل 

عسران هموا يلا الوكل جاهز

جلسوا جميعا لتناول الطعام 

مرعي كت عوز اتحدت معاكي شويه ي بتي بعد ماتاكلي

علياء حاضر ي عمي 

عسران ف سره استرها يارب

تناولوا الطعام وذهب علياء مع عمها مرعي لمكتب بداخل السرايا 

اجعدي ي بتي 

حاضر اتفضل حضرتك 

في حكايه اكده كنت عاوز احكيهالك 

انا سمعاك اتفضل 

بصي ي بتي من غير لف ودوران انتي تعرفي بوكي كان طفشان ليه من البلد 

علياء ال اعرفوا انه حب يتجوز امي بس جدي وقتها رفض وعشان كدا سافر

بس إكده 

ايوة بس 

طيب بصي بجي انا هحكيلك كل حاجة 

اتفضل حضرتك 

مرعي... كان ابوكي ليه صديق جريب منيه جوي 

مانعرفش كان ايه سبب خلاف بناتهم وصلت انه قتله 

علياء اييه قتله استحاله بابا يقتل

مرعي...ي بنتي سيبيني اكمل للاخر 

حاضر اتفضل بقلمي نيڤين بكر

بعد بوكي ما جتل صاحبه هرب عل مصر وماكناش نيعرف عنيه اي حاجة بعد كام سنه عمك عسران عرف مكانه 

وكان بيجيلكو كتير لحد ما هو كمان مات 

علياء الله يرحمه 

بس دلوكيت في مشكله بوكي لما جتل صاحبه جامت عركه كبيره وراح فيها ياما ولحد وجت جصير كان الدنيا جايدة نار بينا وبين عيله المنشاويه 

لحد ما مشايخ البلد اتدخلت وحلت الموضوع 

طيب الحمد لله فين المشكله 

مفيش مشكله بأذن الله اصل حلها بصيت وحلها في يدك وانا عارف انك عاجله وهتعجليها

علياء....هي اييه دي ال حلها ف ايدي 

صبرك عليا انا جايلك واحدة واحدة اها 

اتفضل كمل 

بصي ي بتي مشايخ البلد حلوها بالنسب وانتي عشان بنت القاتل يبقي انتي ال هتتجوزي واحد منيهم 

صمتت علياء ما هذا الهراء اي جواز هذا الذي يتحدث عنه 

فاقت علياء عل صوت عمها 

ها ي بتي جولتي اييه

قولت اييه ف اييه ايه الكلام داا انا لا يمكن اتجوز بالطريقة دي انا لسة بدرس وهبقي دكتورة 

وانت تقولي اتجوز 

لا طبعا مش موافقه 

تقدم منها عمها وهو يتكلم ببرود 

اصلك انتي ماتعرفيش لو رفضتي التمن هيكون اييه 

علياء...اي تمن وانا مالي انا هاخد اخويا وامشي حالا 

ثم همت بالنهوض الا ان باغتها عمها ودفعها مكانه مرة اخري 

مرعي..بصي ي بت انتي انا بكلمك بالعجل اها لكن هتتملعني 

مفيش جدامي غير اني اجبرك 

علياء...تجبرني دا اييه ثم همت واقفه 

يعني اييه اتجوز واحد مااعرفوش

جاهل يعني ايه اسيب بلدي وكليتي

عشان مصلحتكم انتو مين اصلا انا ماعرفكوش

تتلقي صفعة مدوية تسقطها ارضا....

مرعي بعصبيه وهو يجز عل اسنانه ...بصي ي بت الكلب انَــْتي.هتتچوزيه ورچلك فوج رجبتك والا التمن هيكون رجبت خوكي

ابوكي جتل ابوه وهرب مع السنيورة امك وماكانش حد يعرفله طريج چرة 

بس دلوكيت يا تتچوزيه ي يجتلوا عبد الرحمن خوكي....

وقعت عليها الكلمات كالصفعة تلقتها الواحدة تلو الاخري

علياء..خلاص انا هخلصكو من دا كلو انا هاخد اخويا ونرجع مكانا ومش هيوصلولنا

مرعي...ترچعي كيف يعني تجعدي لحالكوا

وحتي لو رچعتوا نفضلوا احنا في سلسال الدم ال معايخلسش ده 

هي كلمه يمين بالله هتتچوزيه يعني هتتچوزيه ياا إما هجتلك بيدي انتي وخوكي جولتي ايه..،،...

نظرت له بقهر ... فها هو عمها من دمها ولحمها يرميها ل تكون اسيره تدفع ثمن جريمة لا تعلم عنها شئ

علياء...قولت حاضر بس ليا شروط

عتشرطي علي

والله دا ال عندي

ماشي لما نشوف جولي ....

اخويا يرجع تاني القاهرة ويكمل تعليمه

تاني حاجة عوزة ورثي وورث اخويا

بصي ي بت انتي. الشرط الآۆلْ اموافج عليه

اما التاني بجي ما بندوش بنات م̷ـــِْن طينا

يعني ايه هتاكلوا حقي وحق اخويا

وجع حجج ازاي تتحددي معاي إكده

يبقي مفيش جواز واعملو ال تعملوه قالتها وهي ترتعب بداخلها

انا هكلم اعمامك ونشوفوا بعدين الجصة دي 

هشيع للناس يچو

لٱ مش قبل مااسمع ردكوو

ماشي ي بنت ال .... ي بنت صدجي

💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في بيت الشيخ جاد 

كان يجلس قدري بجول ي شيخ بقلمي نيڤين بكر

الشيخ جول ي ولدي ..بس لجل حبيبك النبي اوعاك تكون رجعت ف حديتك 

لا ي شيخ مش إكده ..

الشيخ...لامؤخذة ي ولدي بس انت خابر انا ااقصود اييه

قدري..خابر ي شيخ اصل يعني هاشم واد عمي مش موافج ومن ساعة ما جولتله وهو فص ملح وداب 

الشيخ بهلع..يعني اييه هنعملوا ايه الناس شيعوه وجالوا انهم هيكونوا مستعدين في معادهم

قدري....ي شيخ صبرك بالله علي انا جاي اجولك اننا عل اتفجانا 

الشيخ...كيف هاشم مش موافج 

قدري...ي شيخ ال انا عاوز اجوله اننا مش هنرجعوا في حديتنا 

الفرح في معاده بس ال هيتغير العريس

الشيخ..ومين هو ي ولدي العريس 

قدري ...انا ي شيخنا ال هتجوز مكان هاشم 

صمت الشيخ من الصدمة ..معلش ي ولدي ما تواخذنيش عيد ال جولته تاني 

قدري انا ي شيخ ال هتجوز مكان هاشم هو سافر ومش عيرجع جبل ما الحكايه تخلص واحنا لو ما بجناش كد حديتنا يبقي سلسال الدم مش هيخلص ابدا 

الشيخ ...عين العجل ي ولدي ال عملتوه 

قدري..انا هجوم وانت ابقي خبرهم 

لاه مفيش داعي يبجي نخبرهم ساعة كتب الكتاب 

ال تشوفوا ي شيخ صح اعملوا 

طيب ي ولدي مش جبل ما تنوي كنت شيعت الحجة تشوف العروسه 

لا مالوش عازة ان كانت حلوة او وحشه كله محصل بعضه 

ماشي ي ولدي ربنا يعطيك عل قد نيتك 

استاذن اني سلامو عليكوو

وعليكو السلام ورحمة الله وبركاته 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في سراي العزايزة

عبد الرحمن ..ايه الجنان دا ازاي اسيبك هنا وامش وجواز اييه ال بتقولي عليه

انا مش موافق ي عليا مش هسافر الا بيكي 

علياء .ببكاء ... عبد الرحمن عشان خاطري انا بعمل دااا عشانك انا ماليش الا انت انتي اهلي وكل حاجة ليا 

طيب فهمني بتعملي دا ع شاني ازاي ترمي نفسك ف النار لييه

علياء..ي حبيبي افهم بابا الله يرحمه متهم بقتل واحد صاحبه ومن يوم ماسافر وهنا بحر الدم لسه مانشفش وعشان الدنيا هنا ترجع زي ماكانت حكموا كبار البلد هنا انها تخلص بالنسب وبما اني بنت القاتل في نظرهم يبقي انا ال مطلوبه للجواز

لا ي عليا انتي مش هتدفعي التمن دا لواحدك انا هروح للعيله دي واتكلم معاهم واكيد في حل تاني 

علياء وهي مازالت تبكي ...لا مش هتروح ليهم دول ناس ما بيتفهموش دول اخدين عشرة قصاد الراحل من عندهم 

عشان خاطري ي عبد الرحمن اسمع كلامي 

عبد الرحمن...بصي انا لازم اتكلم مع اعمامك ولو حكمت هاخدك  ونهرب من هنا ومش عاوز اهل ولا عزوة

رسميه كانت تسترق السمع من وراء الباب 

جرت عل مرعي وخبرته بما سمعت فقال 

بجي إكده طيب ي ولاد صدجي ان ما وريتكوو

مابجاش اني 

ثم التقت الهاتف وضغط عل ارقام 

رسميه انت حتتحدت مع مين

مرعي اصبري وانتي هتعريفي

الوووو ايوة ي شيخنا انا جيبت البت زي ما اتفجنا 

بس انا لي رجاء عنديك نكتبوا الكتاب في اجرب وقت ان شالله بكرة و الدخله تكون بعد سبوع  اييه جولك واظن مش محتاجة تجهيزات احنا جاهزين من كله

الشيخ ...والله هخبرهم وهرود عليك 

ثم اغلق الهاتف 

رسميه...صوح اكده يبحي حطيتهم ادام الامر الواقع ومش هيعرفوا يهربوا 

مرعي ..وحتي لو هربت هتبجي مرت  ابن العزايزة هي ال هر بت يجتلوها ويريحونا احنا 

رسميه.. ايوة حتي الارض والفلوس تتجسم عليكم 

مرعي...انا كت عاوز اوقعهم عل اوراق تنازل 

بس البت والواد مش سهلين طالعين زي ابوهم 

بس مش مشكله المهم نخلصوا من هم التار ده ونشوفوا اشغالنا بجي 

💢💢💢💢💢💢💢💢

الشيخ اتصل عل قدري واخبره بما حدث 

وكان الرد 

مفيش مشكله ي شيخ بكرة بعده بعد سنه كدا هيتكتب وكدا هيتكتب 

خبرهم اني موافج ي شيخ 

ماشي ي قدري ي ولدي الله يرضي عليك ويراضيك 

الله يخليك ي شيخ في امان الله 

اتصل الشيخ ايضا عل مرعي واخبره عل الموافقه 

تمام ي شيخ ان شاء الله كل حاجة هتبجي جاهزة في معادها 

ان شاء الله 

💢💢💢💢💢💢💢

في سراي المنشاويه

حجة كت عوزك في موضوع اكده 

خير ي ولدي 

مش هينفع اهنه تعالي ف اوضتك

ماشي ي نضري اسبج انت واني هحصلك

صعد قدري وبعديه بدقائق كانت والدته في الغرفه

خير ي ضي عيني 

انا ي حجة عشان اوقف شلال الدم دة ماكانش ينفع ارجع في كلامي 

اكيد ي ولدي كمل 

انا استخرت الله ي حجة وهتجوز بنت صدقي بدل هاشم واد عمي جولتي ايه 

صدمت الحجة فردوس من كلام ولدها فهي تتمني ان يتزوج ولكن لا تريد له الزواج بهذه الطريقه 

حجة جولتي اييه 

والله ي ولدي ماعارفه اجولك اييه

انت ي ولدي شيلت كتير فوق كتافك ومتحمل كل حاجة لواحدك وكانك مخلوق بس عشان تراضي وتسعد الكل 

لله الامر من قبل ومن بعد ي حجة 

مفيش جدامي غير اني اعمل اكده 

عل خيرت الله ي ولدي ربنا يرضيك ويرضي عنيك 

قبل قدري يدها ثم قال 

الله يخليكي ليا يا حجة 

الحجة فردوس ...انا عاوزة اروح اشوف العروسة 

حاضر ي حجة هتروحي بس هتصل عليهم اخبرهم 

هاخد اختك معاي 

قدري...ماشي ي حجة ال تامري بيه ينفذ

الحجة....مايامر عليك ظالم ابدا ي ولدي 

ربنا يريح قلبك 

قدري...يارب يا حجة يارب

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

مرعي ل عسران وفواز 

الحجة ام قدري جايه عل العصاري 

عشان تشوف العروسه

واحنا جدمنا معاد كتب الكتاب ل بكرة

عسران لييه اكده 

مرعي.. عشان ما تغيرش رأيها ولا يحصل منها او من اخوها حاجة اكده او اكده 

فواز صح ي مرعي 

عسران ... اني  هتكلم معاها وهخبرها 

مرعي...لاه خليها علي اني دي 

عسران..ال تشوفوا ي خوي

دخل مرعي ورسميه وعسران عل علياء وعبد الرحمن 

مرعي خبرتي اخوكي 

علياء وهي تنظر له نظرة قهر 

ايوة بقلمي /نيفين بكر

عبد الرحمن ...بس انا مش مقتنع ي عمي 

مرعي...هي مش كلمتك وعرفتك احنا عملنا إكده لييه

عبد الرحمن...ايوة قالت بس 

ما بسش ي ولدي دا تجاليد واعراف من سنين 

انا جاي اجول انهم اتصلوا وحددوا معاد كتب الكتاب 

بكرة ومرات عم العريس جايه  هي وبتها يشوفوكي 

جهزي حالك زمانهم عل وصول 

اغمضت عينها بقهر وياس فما لها من امرها حيله

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢


#الحلقة_3

في سرايا المنشاويه  

الحجة فردوس كانت تتحدث مع ابنتها 

يلل ي بت همي لجل مانتأخروش عل الناس 

حاضر ي اما اها جربت اخلص

طب انا هستناكي تحت ولو حد سالك ماتجوليش غير احنا ريحين  مشوار 

حاضر ي اما حاضر جولتيها ميت مرة

طيب ي غلبويه همي

نزلت الحجة فردوس الي اسفل ووجدت قدري 

قدري خلصتوا ي حجة 

ايوة ي ولدي بس اختك لساتها بتلبس 

كدا هتتاخروا عل الناس 

نزلت حنين انا اها لا هنتاخروا ولا حاجة انا جاهزة

جاءت عليهم هنام

عل فين ان شاالله 

فردوس ..ان شاء الله رايحين مشوار ومش هنتاخروا 

يلا ي بت ي حنين 

حنين .... حاضر ي اما 

واسرعنا الي خارج السراي

مشوار ايه ده ال مش راضين يجولو عليه

نادت عل الخادمة بت ي ورد انتي ي زفته الطين

ايوة ي ستنا اامريني 

ماتعرفيش الحجة وبتها رايحين فين

لا والله ي ستنا  مااعرف

طيب روحي انجري شوفي ال وراكي

ي خبر بفلوس بكرة يبجي ببلاش

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

وقفت السيارة التي تقل الحجة فردوس وابنتها 

امام السراي 

نزلت من السيارة هي وابنتها وكان في استقبالهم 

هنيه وصباح ورسميه

هنيه ...نورتي ي حجة اتفضلي 

الحجة نورك ي هنيه كيفك وكيف اولادك 

بخير ي حجة والله طول ماانتي بخير

رسميه اتفضلوا لجوا

دخلوا جميعا للداخل وجلسوا في غرفه الجلوس

هنيه ل حنين ...ازيك ي بتي بقيتي زي الجمر 

حنين الله يخليكي 

حنين ...اومال فين العروسه 

ثواني وانادي عليها هي فوج مع البنات 

ونادت عل احدي الخادمات ليكي تصعد ل عليا لتخبرها بالحضور

بعد دقائق كانت تنزل عل استحياء تقدمت منهم والقت السلام 

ردو السلام وقالت الحجة فردوس 

بسم الله ماشاء الله زي القمر تعالي اجعدي جاري اهنيه

نفذت علياء الكلام

حنين ..عندك كام سنة ي عروسه 

علياء 20 وبدرس في طب 

الحجة فردوس ...ماشاء الله عليكي ادب وجمال وعلم 

بستأذن منكم عوزة اجول للعروسه كلمتين 

هنيه اه ومالو تعالي ي رسميه انتي وصباح نشوفوا البنات ف المطبخ جهزوا الحاجة ولا لاه

ذهبت هنيه ومن معها 

بصي ي بتي انا خابره انك مش لادد عليكي الجوازة دي 

بس هجولك انتي هتبجي زي بتي تمام 

وان شاء الله هتبجي مبسوطة وسطينا 

اطمئنت علياء قليل وارتاحت لهذة السيدة الحنون 

حنين ...انا ماليش اخوات بنات وانتي بأذن الله هتبجي اختي 

علياء ..اكيد دا شئ يشرفني 

ظلت تحكي معها في اشياء عديدة ولكن لم تخبرها بان قدري هو العريس

يلا احنا بخي عشان مانتأخروش

لسه بدري ي طنط 

فردوس اييه طنط دي انتي تجوليلي ي اما 

ابتسمت علياء وقالت ..حاضر ي ماما 

فردوس تسلملي كلمت ماما طالعة زي الشهد من بوجك 

يلا ي حنين

حنين حاضر ي اما اها ثم تابعت 

الجعدة معاكي ما يتشبعش منيها وان شاء الله الاسبوع الجاي تنور بيتنا وماهملكيش ابدا 

واحتضنتها وسلمت عليها هي وامها 

فردوس...يلا بجي نستأذن وني هاجي بكرة عل كتب الكتاب بأذن الله هيكون عشيه

علياء...بأذن الله 

جاءت هنيه ورسميه وصباح عليهم 

اييه ده احنا مالحقنلش نجعدوا ومعاكو 

فردوس ...معلش بكرة نقعدوا كتير 

هنيه ..ان شاء الله ي حجة 

حنين هجيلك بكرة من العصاري عشان اجعد وياكي 

علياء.... بأذن الله حبيبتي تنورينا 

فردوس نورك ي جمر يلا بقي بالاذن 

والقت السلام عليكم وغادرت هي وابنتها

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في اليوم التالي 

كان قدري يحدث صديقه 

قدري ..زي ما بجولك اكده عوزك ضروري 

خالد...لييه ف اييه

عشيه بأذن الله هكتب كتابي

خالد اييه كتب كتابك ازاي وعل مين

قدري ...عل بنت صدجي 

خالد ليه الحال اتغير ليه مش كان هاشم

قدري ايوة ي سيدي مهو سافر من يومها وانا خابر مش هيرجع الا بعد الجواز 

خالد وانت ذنبك اييه 

قدري ...ذنبي اني الكبير ي خالد يلا اسيبك دلوك ما تتاخرش علي

خاضر بإذن الله

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

بعد ما انهي مكالمته مع صديقه سمع بكاء وصوت عالي توجه اليهم وجد امه وحنين يهدئون في صابرين 

اكده ي مرت عمي يتجوز عاوزة قدري يتجوز وانا ال كل ما حد يتقدملي ااقوله لاه 

يتدخل قدري ...صابرين 

تلتفت صبرين لها وهي تجهش بالبكاء 

صابرين ...هنت عليك ي واد عمي تعمل فيا اكده 

قدري وهو عاقد كفيه بخلف ظهرة

انا ما وعدتكيش بحاجة وكتير جولتلك انتي زيك زي حنين اختي 

بس اني مش اختك انا بت عمك 

تاتي اليهم هانم في اييه حصل ايه خليكي تبكي اكده

الحجيني ي اما قدري هيكتب كتابه عل بنت صدجي 

وااه كيف ده يحصل 

انت ي كبيرنا هتتجوز بنت قتال القتله 

قدري ...مفيش جدامي غير اكده وانتي خابرة بعملت ولدك ال من وجتها وهو فص ملح وداب

تجوم تتزوجها انت 

قدري ...عنديكي حل تاني 

تدخلت الحجة فردوس ..بكفياكم بجي يلا انت هم  ي ولدي وراك حاجات كتير 

قدري ...حاضر ي حجة  وتركهم وغادر....

هانم ..شيفاكي فرحانه ي حجة 

الحجة فردوس ..هانم ولدي ماعملش حاجة عفشه بالعكس هو اكده عمل الصالح للكل 

صابرين ...صالح انه يقهرني يتجوز البنت ال ابوها يتمني 

يعني ابوها يتني من ابويا وكمان خدت  واد عمي مني 

تتقرب منها حنين ..اهدي ي حبيبتي انتي كنت قدامه ولو كان عايزك ماكنش حد هيمانع احنا كلنا نتمني 

انتوا بتتمنوا وهو لاه بقلمي نيفين بكر

فردوس ...ي حبيبتي هو جالك انك اختك في اخ برديك بيتزوج اخته 

انتي ست البنات والف مين يتمناك بس انتي تشاوري

مسحت صابرين دموعها وقالت ... صوح كلامك ي مرت عمي انا صابرين بنت المشاويه  ال الف مين يتمناني 

بالاذن 

حنين..   مش هتحضري معاي كتب الكتاب

صابرين...لاه ي حنين مصدعه شوي 

حنين...طيب ي حبيبتي مش هتجل عليكي والف سلامة 

تركتهم صابرين ووصعدت 

هانم ..الف مبروك ي حجة انا طالعة لبتي 

فردوس... وانتي كمان مش هتحضري 

لاه ي حجة مش هقهر بتي  اسيبك اني والف مبروك مرة تانيه

تركتهم وصعدت لغرفه صابرين

حنين...اما صابرين  صعبانه علي جوي 

فردوس..واني ي بتي بس هنعملوا ايه دا قدر ونصيب 

وبعدين يا ما جولتلها قدري شايفك اخته وهي ال ميبسه دماغها 

طيب ي اما هحضر نفسي عشان اروح ل عروسه اخوي 

ماشي ي بتي ....

يارب عديها عل خير 

💢💢💢💢💢💢💢💢

في غرفه صابرين 

هانم...بكفياكي بجي هتفضلي ف النواح داا كتير 

جولتلك كتير ماسمعتيش كلامي 

اتقدملك ناس ياما وانتي مش شايفة غير قدري 

اهو سابك وهيتزوج وانتي خليكي للبكا

صابرين...وانا ف ايدي اعمل ايه يا اما جوليلي 

انا فتحت عنيا عليه معرفتش حد غيره انا مقهورة اوي ي اما حاسه قلبي هيقف 

اسم الله عليكي ي بتي والله في سماه لاخليهم يندموا كلياتهم وهتشوفي 

وانا هيفدني بايه الندم دااا  

اصبري لما المعدوله تدخل عندينا وحياتك لاخرجها من اهنيه بفضيحة  ومش بس اكده واخته ال طالع بيها الجلعه ان ماخلتهم يندموا مابجاش اني هانم بنت الطراشنا 

هتعملي ايه ي اما وبلاش حنين هي مالها 

حنين دي ال هتخلي راسهم ف الطين ومش هتجوم لهم جومة وبكرة تجولي امي جالت 

لا ي اما بلاش حنين هي ماعملتش حاجة اني بحبها 

بس ي بت انتي بهبلك ده انا هروح لخالك وهتحدتت معاه 

وهنشوفوا هنعملوا اييه 

وانتي جومي امسحي دموعك دي مش عاوزة حد يشمت فيكي 

مسحت صابرين دموعها وقالت حاضر ي اما 

هتيجي معاي ولا لاه

لاه ي اما انا مليش مزاج اروح ف حته 

ماشي وبطلي بكا وحياتك ليبكوا هما بدل الدموع دم 

قالتها توعد 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

عند سرايا العزايزة 

كان العمل هناك عل قدم وثاق 

ف حريم الدار منشغلون في تجهيزات 

وصلت حنين 

اومال فينها عروستنا 

هنيه اهلا ي بتي تعالي ي حبيبتي اتفضلي لما اطلعك عنديها 

صعدت حنين وطرقوا الباب عليها ودخلوا 

قامت الفتيات وسلمت عل حنين 

كانت علياء تتجهز فلما راتها حنين قالت 

ايه الحلاوة دي ي عروسه بقلمي نيفين بكر

علياء بخجل انتي ال اجمل ي حبيبتي 

حنين ..شوفتي ي ستي امي بعتالك ايه 

اييه داا مالوش لزوم 

حنين ...كيف يعني ملوش لزوم دي هديه الحجة ولا انتي عوزاها تزعل 

علياء...لا تزعل اييه انا مااقدرش عل زعلها 

اخذت منها الحقيبه فكان يوجد بداخلها عباءة مطرزة 

باليد تطريز رقيق وجميل 

علياء..الله دي جميله اوي 

طبعا لازما تبجي جميله دي عمايل ايد الحجة 

هنيه ..سلم ايد الحجة وعمايلها 

تسلمي ي خاله 

يلا ي عليا البسيها عشان تحضري بيها كتب الكتاب

حنين ..بجولك اييه انتي تلبسي حجاب العريس عيغير موووت 

علياء انا اصلا محجبه 

طيب خير ي حبيبتي امي بعتت العبايه بطرحتها 

هي يلا عشان اساعدك

حاضر واتجهو لغرفه اخري كي تتجهز بها علياء

بعد ان خرجوا 

هنيه ...عيغير كيف ده هاشم بتاع الرجصات الفاشل 

ي عيني عليكي ي عليا ي بتي 

نوارة ..انتي مش ملاحظة ي اما ان ال جه لحد دلوك حنين والحجة يعني ام العريس فينها ولا اخته 

شكلهم اكده مش موافجين 

مالناش صالح المهم كتب الكتاب يخلص وافجوا ولا لاه 

هي هتبجي مرت ولادهم 

انا صعبان علي علياء البت مؤدبه وجميله ومتعلمه 

يلا ي بتي مقدر ومكتوب 

بعد مدة دخلت عليهم عياء فكانت ايه في الجمال 

هنيه اول ما راتها ...الله اكبر عليكي ي بتي هروح اجيب البخور ابخرك 

حنين ممكن ي خاله اجي معاكي اشوفك بتحضريه كيف

تعالي ي بتي 

كانت علياء تجلس حزينه فهي بعد ساعات قليله ستكون زوجة احدهم لا تعلم عنه شيئ 

نوارة مالك ي عليا حزينه اكده ليه 

ماانتيش عارفة ي نوارة انا المفروض اعمل ايه

قالتها والدمع يتراقص في عينيها

اصبري ماتعرفيش بكرة في ايه .

انتي تعرفي جحاجة عن هاشم دا 

ها لاه هعرف منين اني انا هجوم عشان اجهز حالي 

وتركتها وذهبت جاءت عليها هناء بنت عمها مرعي 

هي حنين فين وفين نوارة مش كانو معاكي

علياء راحت مع عمتي هنيه تحت ونوارة راحت تجهز 

ونوارة  طيب اجوم اني كمان اجهز 

علياء...ممكن سؤال 

ايوة اتفضلي 

انتوا تعرفوا العريس 

اها في حد ميعرفش هاشم المنشاوي

طيب تعرفوا ايه عنه اخلاقه شغله تعليمه

والله ال انا هجولهولك ده ممكن يجطع رجبتي 

بس انا هجولك 

بصي ي ستي هاشم ده واد فلاتي بتاع نسوان ورقصات 

فاشل ومش بيشتغل عايش عاله عل ابن عمه ال شايل كل حاجة عل كتافه

علياء كانت مصدومة وهي تستمع ل هناء

اهذا الفاشل من سيصبح زوجها 

دخلت هنيه بالبخور هي وحنين 

وبخروها وهي ماذالت مصدومة 

بعد فترة سمعوا اصوات بالاسفل 

حنين ..العريس جه و معاه المأذون 

رفعت عنيها الدامعه وذادت ضربات قلبها وهي لا تنطق بكلمه 

حنين... مالك ي حبيبتي فيكي ايه 

علياء وهي تبكي ...مفيش واجهشت في البكاء 

بعد فترة صعد اليها عمها واستاذن ودخل 

عسران ..المأذون تحت ي بتي تعالي معاي هيكتبو كتابك

قامت علياء وكانها مسحوبه الارادة وضعت هنيه طرحة بيضاء غطتت وجهه علياء بها 

ونزلت مع عمها فوجدت اخيها امامها ينظر لها جرت عليه وارتمت ف حضنه وظلت تبكي 

علياء ...حبيبتي قولي لا وتعالي نمشي من هنا 

عسران معادش ينفع ي ولدي راح اوانه الحديت ده

يلا ي بتي المؤذون مستني 

دخلت غرفه وجلست بها وحيدة ثم بعد فترة دخل عليها عمها ومعه دفتر ورجل تابع للمأذون كي يأخذ منه الموافقه 

مضت علياء عل الدفتر وقالت انا موافقه 

اخذ عسران الدفتر وذهب به للمأذون 

عند المأذون كان يجلس قدري ومرعي وفواز بجابب بعض 

والجانب الاخر قدري وخالد والشيخ جاد....

مرعي... اومال فين العريس ي قدري بييه 

قدري اني العريس ي مرعي بيه 

الصدمة الجمتهم جميعا بما فيهم عسران الذي دخل عليهم وهو حامل الدفتر

المأذون في حاجة اكمل ولا لييه 

مرعي اها كمل ي شيخ كمل 

وقد تم كتب الكتاب 

قام عسران تحب تشوف عروستك ي قدري بيه 

قدري لا مالوش لزوم اشوفها ليله الفرح 

بالاذن اني 

لا ي قدري بيه ما يصحش اكده 

معلش ورايا مصلحة إكدة هقضيها 

مرعي ماشي ي قدري بيه والف مبروك

نهض هو وخالد وتركهم 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

وبعد فتره دخلت عليها حنين والحجة فردوس 

مبروك ي بتي الف مبروك تعالي اهنه 

نفذت علياء كلامها 

رفعت عنها طرحتها وقالت بسم الله ماشاء الله 

ووضعت علبه بها طقم ذهب ثم قالت دي بجي شبكتك 

وخلعت عنها كردانها والبسته ل علياء ودي بجي هديتي 

وكما فعلت فردوس فعلت حنين خلعت عنها بعضا من الاساور والبستها ل علياء بقلمي نيفين بكر 

علياء دا كتير ي ماما 

لاه والله ما يكتر حاجة في الدنيا عل مرات ولدي الغالي 

لم تستوعب علياء الكلام فهي تعلم ان العريس ابن سلفت الحجة فردوس

مالك ي بتي وجك عامل اكده لييه انتي كنتي عتبكي 

علياء لا ي ماما ماكنتش ببكي ...

اومال وشك احمر و ماليان دموع اكده لحاله 

بصي ي بتي مش عوزاكي تجلجي ابدا انا حبيتك و هبقي ام ليكي مش حماتك وزي ماانتي واعيه حنين بتي هي كمان حبتك اما بجي عريسك فا دي في يدك 

هزت علياء راسها وقالت ان شاء الله ي ماما 

دخلوا عليا مرتات اعمامها وبناتهم مبروك ي علياء 

ردت عليهم المباركه 

نظرت رسميه بغيظ للذهب التي اهدته لها الحجة وابتها 

ليه كل دا ي حجة دا كتير 

مفيش حاجة كتير عل مرت ولدي دي حاجة بسيطة 

وان شاء الله هنلبسوها زيهم في الدخله

هنيه ان شاء الله واحنا بردك هنلبسوها وهنصيغوها مهي بنت العزايزة بردك 

معلوم ي هنيه معلوم اسيبكوا اني واقتربت من علياء وقالت

لو عوزتي حاجة شيعيلي بس ويكون طلبك مجاب 

علياء ...ربنا يخليكي ي ماما 

ذهب الحجة وحنين وسط زهول رسميه 

رسميه...عرفتي مين العريس

هنيه ايوة عرفت وفرحت جوي الحمد لله حظها حلو

رسميه ...دا من حظنا المجندل بجي شيعنلها عشان تكون هي كبش الفدا جوم تتجوز كبيرهم لا دا كبير البلد كلتها

مكانش تبجي بت من بناتنا ال هتتنعم في العز دا كله 

هنيه جصري حديتك ده وتعالي نجف مع علياء 

طيب ي ام جلب حنين

هنيه ..الف مبروك ي حبيبتي 

رسميه و ه ي تتظاهر بالفرحة ...سيبيني اباركلها 

الف مبروك ي بتي الف مبروك 

زمت هنيه شفتيها فهي تعلم جيدا رسميه 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في بيت اخر اول مرة نزوره 

بيت اهل هانم عائله كبيرة ايضا

هانم شوفت ي خوي  هيجوزا قدري لبت قتال القتله 

وهيقهروا بتي 

لييه يعني يقهروها ابني رايدها وكتير اتقدمولها وهي ال ميبسه راسها 

اعمل ايه هي معاوزاش واني مش هجبرها تتجوز غصب عنيها 

خلاص انتي حرة المهم ان جصه التار خلصت 

كيف يعني خلصت انا لسة ناري جايدة وزادت بقهر بتي 

ومش هسيبهم في حالهم لا بنت العزايزة ولا حتي عيله المنشاويه وابجي جول اختي جالت 

ناويه عل لييه 

عوزاك تساعدني 

اساعدك كيف يعني جولي وانا معاكي 

عوزة البت دي تطلع بفضيحة وكمان نكسروا شوكه قدري 

عوزاه مزلول عوزة امه جلبها يتحرق عليه وعل اخته 

باااه كنك اتجنيتي عوزة نجتلوا دا بجي ال هيخلي البلد بحور دم بحق وحقيق

لا مش هنكتلوا احنا هنخلي راسه في الطين 

طيب سيبيني اجلبها في دماغي كده وهرود عليكي 

طيب في اجرب وقت مش عوزاهم يتهنوا دقيقة

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

وصل قدري وامه وخالد صديقه 

ادخل ي خالد ي ولدي عقبال ما نفرحو بيك 

تعيشي ي حجة كان يقولها وخو ينظر ل حنين التي لم تأخذ بالها فهي يعشقها ولكنه خائف بأن يفاتح اخيها فيرفض فيخسر صديقه ويخصر تتطلعه اليها حتي ولو كانت دقائق معدودة

اما هي فلا تعلم عن شعوره هذا 

حنين انا هطلع ل صابرين اطمن عليها 

الحجة ماشي ي بتي 

وادارت وجهها ل قدري وقالت ..ليه ي ولدي ما جيتشي تسلم عل عروستك

تنهد وقال عادي ي حجة بكرة نشوفوها 

طيب ي ولدي هتجيب العفش الجديد امتي 

عفش جديد لييه ي حجة 

اباه عشانك عريس ي ولدي ولا هتدخل عل عفش قديم 

لا ي حجة مش هجيب حاجة كدا معدن

بجي اني ولدي كبير البلد يدخل عل قديم الله في سماه ما تجصل ابدااا

خالد ..الحجة عندها حق  ي قدري

خلاص ي حجة ال تشوفيه 

ماشي ي ولدي انا ال هتولي كل حاجة مفيش وقت من بكرة بأذن الله هبداء في الجهيزات

بأذن الله 

خالد هقوم انا ي حجة 

الحجة لا والله لازما تتعشي معانا 

لا مالهوش لزوم ابدا

طيب استني انا جاي معاك 

رايح فين ي ولدي 

هتمشي شويه وراجع ي حاجة تأمرني بحاجة 

مايأمر عليك ظالم ابدا ي ولدي

قبل يدها وذهب هو وخالد الي المكان الذي يجلسون فيه دوما

كان قدري يتكلم ولكن خالد لم يكن معه فقد كان سارحا في حنينه فهي احبها منذ ان كانت صغيرة 

ولكن حبس حبه بداخله ل فرق السن الكبير الذي بينهم

انتي ي ابني مش بتكلم معاك 

ها بتقول حاجة 

ايوة بتكلم معاك من وقت ما جينا وانت ولا هنا سرحان في ايه بجي

بردك فيها 

تنهد خالد ..ايوة ي صاحبي 

قدري انت بتحبها اكده اتجدم لها 

خايف ي صاحبي اخسرها برفضها او برفض عيلتها 

ليه وانت تترفض دا انت مال وعيله ونسب  انت بتجلل من جيمتك ليه

والسن نسيت اني كبير 

كبير دا اييه انت ف سني يعني لنا كبير اني كمان 

لا طبعا مش القصد 

بص انا بعد ... وسكت  يعني بعد جوزي هنروحوا معاك نجوزهالك جولت اييه 

خالد ....جولت يا مسهل 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

مرت الايام بين تجهيزات وفرش فقد تولت الحجة فردوس فرش جناح العرايس

وكانت تنتقي افضل واجمل ما يمكن 

كانت حنين تساعدها 

اما عن صابرين فكانت تتاكل من الحزن والقهر

اما هانم فكانت تبين لهم بانها نست  التار ورضيت بالامر الواقع 

اما عند العزايزة فقد تكلمت علياء مع عبد الرحمن 

بان يجهز نفسه للسفر اول ما تتزوج 

وبداءت في شراء بعض المستلزمات الخاصة بها 

علياء ..ل مرعي .عمي حضرتك ماردتيش عليا في موضوع الورث

مرعي ..ان شاء الله اخوكي هيسافر وهنصرفوا عليه 

واي حاجة هيحتاجها هنشيعهالوا 

اما انتي هنجهزوكي كيف ما بدك  جهاز يلق ببنت العزايزة

عمي حضرتك فاهم قصدي 

انا عاوزة ورثي في الارض والمال  مش عوزة احس اننا بيتصرف علينا صدقه انا واخويا بقلمي نيفين بكر 

جز مرعي عل اسنانه وقال بصي ي بتي 

انتي واخوكي لسه قاصر مش هينفع تديروا اموالكم هي مش جليله وبعدين الارض عوزة حد بيفهم فيها 

وانتوا ماهتفهموش ان شاء الله لما تبلغي السن القانوني

انتي واخوكي هتاخدوا حققوا جلت اييه 

قولت لا اله الا الله ماشي ي عمي 

ذهبت ل هنيه مرات عمها 

هي ي حبيبتي تعالي شوفي جبتلك الحجات دي من اسكندريه ومن مصر شوفي اييه رايك 

علياء حلوه ي عمتي 

مالك ي بتي ايه ال مزعلك

مفيش حاجة بس عبد الرحمن صعبان عليا هو اول مرة يقعد لواحده 

خلاص يقعد معانا اهنه ويحول ل جامعه اسيوط وهو يبجي جارك وما يبعدش عنيكي ابدا جولتي اييه 

علياء ..فعلا هو دا الحل انا هروح ااقوله 

وتركتها وذهبت ل اخيها الذي وافق عل رايها 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢


#الحلقة_4

جاء يوم الزفاف فكان الكل يعمل بجهد

حضرت حنين الي السرايا 

وصعدت لغرفه علياء  التي كانت تبكي 

حنين ...صباح الخير عل اجمل عروسه 

اييه داا مالك ي عليا  بتبكي ليه ي حبيبتي 

علياء ارتمت في حضنها واجهشت بالبكاء 

طيب اهدي اعوزوا بالله من الشيطان الرجيم 

وبداءت تقراء عليها بعض من ايات 

هداءت علياء قليلا 

ها ي حبيبتي كنتي بتبكي ليه دا انتي حتي انكتبلك السعد كله 

علياء بعدم فهم 

حنين...معلوم انتي بجيتي ست البلد كلتها بجيتي مرت قدري بيه المنشاوي ال يجول كلمته ال تمشي عل الرضيع جبل الكبير 

علياء...قدري مين انا كتبوا كتابي عل واحد اسمه هاشم 

بااه هاشم مين الفاشل ده بتاع الرجصات 

انتي اتكتب كتابك عل اخوي قدري بيه المنشاوي كبير البلد مش هاشم 

قدري قدري مين 

حنين قدري اخوي شاب جيمه اكدا مش المخفي ال اسمه هاشم بقلمي نيفين بكر 

انتي ربنا بيحبك والله احنا هنكون عيلتك هنكون احسن من اهلك وبكرة تشوفي 

ابتسمت علياء لها 

جومي بينا يلا واستلمي هديه الحجة فردوس

ايه دا دا فستان الفرح ودي مستلزماته 

وشويه اكده في بنات جيين يزوجوكي 

امسحي دموعك دي والا هيجولو ايه البت البومة دي 

ضحكت علياء عل خفه دم حنين

وبداء في التجهيزات 

حتي اتي الليل 

فكانت في غايه الجمال والرقه غطتت وجهها بالطرحة التل

تقدم عمها عسران واخذها من يدها 

اخذها من يد عمها اخيها الذي اختضنها وهو بعيون دامعه 

كانت علياء تبكي من تحت الطرحه 

سلمها عبد الرخمن ل قدري الذي استلم يدها منه 

عبد الرحمن ..  انت اخدت روحي خلي بالك منها 

قدري ماتخافش عليها هي بجت مني وال مني محدش يقدر يزعلوا ابدا 

كانت علياء ترتعش وهو لحظ ارتعاشها 

اخذها واوصلها الي باب السيارة 

والتف الناحيه الثانيه وانطلقت بهم 

كانت جالسه بجانبه تفرك في يدها  لاحظ هو ولم يتكلم 

حتي وصلت السيارة امام السرايا

نزل هو ولف لها فتح الباب وكانت هي عل حالها 

فاقت عل صوته 

لسه كتير عليكي  احنا وصلنا 

نزلت هي عل استحياء مسك يدها وجدها كالتلج 

ثم قال لها تعالي 

دخلو فوجدوا حنين وامه وزوجة عمه وصابرين بانتظاره 

تعالي ي ولدي ي الف مبروك ي حبايبي 

اما رسميه وصابرين لم يتكلما 

قبل يد امه ثم فعلت هي ايضا مثله...

فردوس...وضعت يدها عل راس علياء...وقالت ربنا يبارك فيكوا  ويرزقكم بالخلف الصالح ....

ردد هو وهي  وحنين اااامين 

نظرت فردوس ل هانم وبنتها فتقدموا منهم 

هانم ...مبروك ي عريس 

اما صابرين فنظرت له بعيون دامعه فادار وجهه عنها 

كانت علياء تتابع ما يحدث من اسفل الطرحة

يلا ي ي ولدي خد عروستك واطلعوا جناحكوا 

هانم..كيف دا ي حجة واحنا مش هنساعدوا العروسه ولا اييه 

تعالي نجهزوكي ي عروسه 

فردوس لاه ي هانم سيبيهم قدري ولدي هو ال يساعد عروسته 

بااه وهو اني جولت حاجة غلط انتي ناسيه عوايدنا ولا اييه 

قدري مرت عمي   اني عاوز اجول كلمتين جبل ما اطلع 

ال واقفه جدامكم دي مرتي شرفي يعني ال يزعلها هيزعلني وانتوا عارفين زعلي كيف 

مش عاوزها تشتكي منيكم وتجول انها اتهانت سامعين 

كان يتكلم وهو ينظر ل صابرين وهانم 

صابرين هزت راسها بعلامه نعم 

اما هانم فقالت بسخريه ...اها ومالوا فاهمين 

صعد هو عروسه الي غرفتهم .

كانت ترتجف من الخوف 

نظر لها مدة وهي كانت تنظر الي الارض ولم تتكلم 

بصي ي بنت الناس انا عارف ان الحكايه جت اكده معاكي

ومعاي انا كمان، قدرنا اننا نرضي 

لم تتكلم علياء 

قدري هتفضلي وجفه اكده كتير 

علياء ..امال اعمل ايه 

ادخلي غيري هدومك 

لاء انا كويسة كده 

بصي ي بت الناس انتي متعلمه ومتنورة وفي كليه طب 

واظن واعيه للي مفروض يحصل 

اهلك هيجوا بكرة يطمنوا عليكي 

بلعت علياء ريقها وقالت ..بس انا مش مستعده لحاجة زي دي 

قدري ...وهتبجي مستعده ميتي بجي 

بكت علياء ولم يسمع الا صوت بكاءها

زفر بضيق  انا مش عاوز اغصبك عل حاجة بس انتي ماتعرفيش عوايدنا 

انا طالبه منك مهله بس والله وهبقي تحت امرك بس صدقني مش هقدر دلوقتي 

مسح وجهه بكفه يده 

ماشي ي بت الناس هسيبك دلوك لحد ما تتعودي 

يلا ادخلي وغيري وتعالي ناكل لجمه 

علياء لاء انا مش جعانه 

قدري بقولك اييه مش عشان سبتك عل هواكي هاتخلفي كلامي 

اني مابحبش ال يناقرني ولا يعاند معاي

وزي ماجلت تحت هجولك ال في السراي إهنه اهلي 

ماحبش حد يضايقهم ولو حد فيهم زعلك اني ال هجفلوا 

سمعاني 

هزت علياء راسها 

بجول سمعاني 

قالت ايوة سمعاك 

ثم تابع ويلا ادخلي 

حاضر ثم همت واخرجت من الدولاب احدي البيجمات

ودخلت الحمام غابت فترة

اما هو فكان يفكر في حياتي كيف ستكون مع من لا تعرف عن عوايدهم شئ

انتبه من شرودة عل صوتها 

انا خلصت ممكن انت كمان تدخل تغير

رفع لها عيناه ولم يتكلم ظل يتأملها فترة اول مرة يراها 

كانت ايه في الجمال  كانت ترتدي بيجامة ستان لونها خوخي وشعرها الحرير منسدل باريحة عل ظهرها 

قال في سره ماشاء الله تبارك الرحمن .

اما هي فكانت مرتبكة من نظراته لها 

حضرتك سامعني 

ها احم ايوة هدخل اني ثم دخل وغير ملابسه 

اما هي  فجلس عل تلك الكنبه الجانبيه 

بعد مدة حرج قدري من الحمام كان يرتدي ترننج 

اول ما وقف امامها همت واقفه 

قال عل فين مش هتاكلي 

لا ماليش نفس بقلمي نيفين بكر 

قال بصوت حازم اقعدي كلي معاي مابحبش اكل لواحدي 

تقدمت منه وجلست 

كان يأكل وهو يتفرس في ملامحها  اما هي فكانت تتظاهر بتناول الطعام 

كلي وماتمثليش 

بجد والله انا مش بتعشي وفعلا مليش نفس 

قام من مجلسه ودخل الحمام وغسل يديه 

ثم تابعته هي 

خرجت وجدتته يفترش الفراش 

جاءت لتذهب الي الكنبه اوقفها صوته 

عل فين 

علياء هروح انام هناك

قدري تعالي نامي هنا عل السرير 

لا عشان تاخد راحتك 

زمجر هو وقام منتفض وقال لها 

بجولك اييه انا عل واخري لو كل كلمه إكده بمناهده مش هنخلصوا هتنامي جاري عل السرير ومااسمعش حس 

انا جولتلك مش هجرب منيك الا برضاك 

ومش اني ال ارجع ف كلمتي 

هزت علياء راسها  وتوجهت دون كلام الي الفراش 

ونامت هي عل الجانب الاخر اما هو فتمدد في مكانه  

كانت كل فترة تتقلب اما هو فقال بعصبيه 

انا مش عارف انام من تجليبك اهدي ي بت الناس وماتخافيش انا لو عاوز حاجة لو كتي في اخر الدنيا محدش  هيقدر يمنعني عنيك 

بعد مده كبيرة دخلت هي في ثبات عميق 

فنظر لها وجد ملامحها هادئه بريئه كالاطفال ثم قال في نفسه....

ياتري مكتوبلي اييه وياكي ي بت العزايزة..

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في صباح اليوم التالي 

فاق قدري عل دق عل الباب قام ونظر لتلك النائمة بجواره

ثم هزها بيده 

اصحي يا  علياء اصحي 

تململت هي بكسل استني شويه ي عبد الرحمن هقوم اهوا 

عليااااء اصحي  الناس على الباب 

انتفضت هي اول مافتحت عينها وراته  في اييه

جومي الناس بتخبط بجالها ياما البسي عليكي روب همي 

ذهب هو لفتح الباب وجد امه وحنين وهانم

صباحية مباركة ي حبة الجلب

تعيشي ي حجة اتفضلي وتوجهو بصنيه الطعام للداخل 

امال فين عروستنا 

جاي اها ي حاجة ثواني هدخلها 

دخل قدري اليها وجده تلف الطرحة عل راسها 

استني لما نطلعو مع بعض فين المنديل ال كان اهنه 

علياء منديل اييه 

قدري وهو يزفر بضيق المنديل ال أهلك هيجوا ياخدوه 

وعليه امانتهم 

نظرت هي للارض بخجل وقالت مش عارفة 

تجول بعينيه حتي وجده ثم تابع استني هنا ماتخروجيش الا لما اطلعلك ثم دخل الي الحمام واصاب نفسه بجرح غير عميق وومسح قطرات الدماء في المنديل وبعد ان انتهي خرج لها ثم تابع المنديل ده اما اهلك يجيوا اديه لهم 

وحسك عينك مخلوج يعرف باللي حصل 

اي حد يسالك عملتي ايه قولي الحمد لله تمام 

يلا الناس مستنيه برة

ثم خرج عليهم وهي تتبعه

.....................................

قامت الحجة واقفه اول ما رأت علياء وقدري 

ياالف مبروك ي حبيبتي 

الله يبارك فيكي ي ماما ...

حنين الف مبروك يامرات اخوي ي احلي العرايس 

حبيبتي ي حنين الله يبارك فيكي يارب 

هانم مبروك ي عريس اومال عملت ايه ي عريس 

الحمد لله ي مرت عمي كله تمام 

انا جبتلكم فطور افطرو  ويلا بينا احنا نسيبهم براحتهم 

علياء ... خليكي معانا يا ماما 

لاه ي حبيبتي مايصحش اقعدي مع عريسك 

لما الناس تيجي هشيعلك تنزلي عشان يباركولك 

حاضر ي ماما 

تسلميلي ويسلملي كلمه ماما واحتضنتها وتركتهم هي وحنين وهانم 

...................

بعد ان غادروو 

قدري يلا همي عشان نفطروا 

علياء ...حاضر 

جلست هي  ترتدي الروب والطرحة 

قال لها جومي اخلعي الروب والطرحة 

اومأت براسها وذهبت وبعد ثواني كانت تجلس معه

كانت تاكل في صمت اما هو فكان كما العادة يفترسها بعينيه

قدري الحمد لله وقام يغسل يدة وهي ايضا تبعته 

علياء ...انا ممكن اطلب طلب 

قدري ...اطلبي 

هو انا ممكن اكمل تعليمي 

قدري .. سكت لحظه ثم تابع ....اكيد طبعا وليه لاه وانا يساعني لما تكون مرتي الست الدكتورة 

بجد يعني اقصد بتتكلم جد ولا بتهزر

قدري ...اهزر لا انا ما بهزرش اما موافج بس لو لجيت 

ان تعليمك هيأثر عل واجباتك هجولك لا مفيش تعليم 

علياء لالالا والله ال حضرتك هتقولي عليه هنفذه

طيب هو ممكن سؤال بقلمي نيفين بكر 

قدري ...اسالي 

علياء هو حضرتك هتمنعني عن اخويا عبد الرحمن 

قدري لاه طبعا مش همنعك بس طبعا مش هينفع يجي الا بمعاد اكون اني موجود فيه دي الاصول 

علياء اكيد طبعا اكيد

علياء نظرت له وهي تريد شئ ولكن لم تتكلم 

قدري ...عوزة حاجة تاني 

علياء اه اقصد يعني 

قدري ...اتكلمي عل طول انا ما بحبش اللف والدوران

انا هقولك انا طالبه منك الحمايه ليا ولاخويا 

قدري حمايه ليكي كيف ده انتي مرتي مرت قدري المنشاوي ال يجول بوووه اتخن شنب يوقف ثابت 

تقولي حمايه من مين ومن ايه 

علياء ...انا هقولك .. انا ليا ورث انا واخويا وعمي مش عاوز يديهوني وحجته اني لسه قاصر انا واخويا 

بس انا مرة عرفت لو البنت كانت قاصر ممكن زوجها هو ال يبقي واصي عليها 

وانا بطلب منك انك تاخد منهم ورثي انا واخويا وارضي وتخليها في حمايتك 

نظر لها قدري نظرة اعجاب ثم تابع 

ومش خايفة انصب عليكي او اكل حقق

علياء ...لا ابدا انا بجد برغم اول مرة اتكلم معاك بس انا حاسه بامان في بيتك 

انت ما اخدتش حققك مني غصب وكمان خليتني اكمل تعليمي وبتحافظ عل كرامتي يبقي ممكن تاكل حقي 

استحاله 

بنفس نظرة الاعجاب قدري ..ماشي ي بت الناس ال انتي عوزاه هيكون وفي ااقرب وجت ارضك ومالك انتي وخوكي هيكون بامان 

علياء بفرحة ..متشكرة بجد ربنا يخليك 

متشكرة في واحدة تقول ل زوجها متشكرة 

دا واجبي احميكي واحمي مصالحك 

سمعوا بالاسفل زغاريد 

قدري باينهم اهلك يلا همي وضبي حالك وزي ما جولت ماتتكلميش باللي حصل  حتي مع نفسك 

علياء ..حاضر

ثم سمعوا خبط عل الباب 

وفتح لهم قدري كانت هنيه ورسميه وصباح ومعهم الحجة فردوس 

قدري اتفضلوا  اسيبكم اني بلاذن علياء طالعة اهي 

نزل قدري بالاسفل 

ثم خرجت علياء عليهم فقامت هنيه تعالي ي بنت الغالي 

الله اكبر ماشاء الله 

رسميه بتمثيل اهلا بعروستنا وتابعتها صباح 

هنيه ...ها ي بتي عامله ايه 

علياء الحمد لله ي عمتي 

اومال  فين الامانه 

علياء بخجل موجودة جوة 

الحجة فردوس ..جومي ي بتي هاتيهالهم 

نفذت علياء طلبهم وظلوا يتكلمون ويضحكون 

هنيه يلا بينا بجي زمان العريس عاوز يقعد مع عروسته 

علياء ..خليكي شويه معانا 

لا ي ضنايا هنمشوا دلوكيت ونبجي نجيكي مرة تانيه

سلمت عليهم وغادرا

💢💢💢💢💢💢💢💢💢

كان قدري يجلس مع اعمامها 

مرعي وعسران اما فواز فكان يمر عل الارض

الف مبروك ي قدري بيه 

الله يبارك فيك ي مرعي بيه 

وظلوا يتشاركون الحديث 

حتي قال مرعي ....

لو بتنا زعلتك فيوم جلنا واحنا نكسرولك رجبتها 

انتفض قدري من مقعده تكسر رجبت مين 

انتي واعي للي بتجوله دي بجت مرتي وال يدوسلها عل طرف كانه داس عل طرفي اني 

انا ما جصدتش  انا اقصد يعني لو زعلتك 

لا ما تجلجش انا بعرف اادب ال معاي كيف 

طيب ي قدري بيه نفوتك بعافيه 

لا استني ي مرعي بيه انت وعسران بيه 

انا دلوك زوج علياء يعني الواصي عليها وهي وكلتني اراعي ارضها واحافظلها عل مالها ياريت تبجي تجيبلي ورج الارض وكمان دفتر حسابها هي واخوها 

كييف دااا انا عمها 

قدري بصوت حازم... واني زوجها 

عسران... استهدوا بالله الكلام مش اكده 

قدري.. انا جولت كلمتي ورث مرتي واخوها  تكون اورجه معايا في اقرب وجت 

نظر له مرعي بنظرة غيظ ..ال تشوفوا ي قدري بيه

بالاذن 

وتركه وهو يتوعد ل علياء.....

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

وصلوا الي البيت 

عائله العزايزة

اول ما دخلو صحن السراي 

شوفت بنت الكلب غملت ايه 

عسران اهدي ي خوي مش يمكن دا كان  جرار من قدري بيه 

مرعي.. لا انا خابر انها ال عملت اكده هي طالبت بورثها قبل ما تتجوز واني جلتلها هنشوف الموضوع ده 

طيب وهتعمل اييه 

مرعي هعمل اييه ي عني ماانتاش واعي قدري بيه كان بيتحدتت معانا كيف  بص والله في سماه ماههملها اكدا ولازم تتأدب بنت صدجي 


💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

بعد مده صعدت سعديه التي تقوم بالخدمة في سرايه قدري المنشاوي بقلمي نيفين بكر 

خبط عل الباب  قامت علياء بفتح الباب 

سعديه ..ست هانم قدري بيه بيجولك اتجهزي وانزلي عشان تسلمي عل اخوكي هو جاعد مع قدري بيه 

علياء بفرحة حاضر 

سعديه ..البيه محرج عليا ااقولك انك تلبسي عبايه استجبال  

علياء بابتسامه حاضر اسبقي انتي وانا نازله اهو

نزلت لهم علياء بعد ان ارتدت عباءه مثلما قال 

اول ما راها عبد الرحمن هب واقفا وتقدم منها اما هي فجرت وارتمت بأحضان اخيها 

حبيبي عامل ايه طمني عليك 

عبد الرحمن ...انا بخير انتي ال عامله ايه 

علياء ..انا الحمد لله والله بخير 

طيب الحمد لله اطمنت عليكي 

انا جاي ااقولك اني مسافر القاهرة 

علياء ببكاء يعني هتسيبني وتسافر 

مسح عبد الرحمن دوعها وقال 

انا كدا مطمن عليكي وسايبك في حمي  قدري بيه 

وان شاء الله زي ما هو قالي هحليه يتابع ارضي 

هو اهل للامانه 

عبد الرحمن ماتبنيش عشان خاطري مش احنا اتفقنا انك هتحول هنا 

انا استاذنت منه وهو قالي موافق 

عشان خاطري ي عبد الرحمن  

طيب هخلص السنه دي وهنقل هنا معاكي 

وماتبكيش بقي في قمر كدا بيبكي 

ثم احتضنها وقبلها عل جبينها وتوجه 

لقدري وقال ...انا سايبلك امانه وانت خير من يصونها 

قام قدري وتقدم منه وربط عل كتفه وقال 

في الحفظ والصون ما تجلجش عليها 

ثم القي السلام وغادر 

اما علياء فكانت تبكي عل فراق اخيها 

تقدم منها قدري وقال ...اهدي هو شايف انه صالح ليه ويا ستي ما تجلجيش عليه اني هتابعه عل طول واي شئ ينقصه هيكون عنده قبل ما يطلب 

اطمني  

نظرت له علياء وارتمت بين احضانه وهي تجهش بالبكاء  ...ربنا يخليك يااارب انا مش عارفه ااقولك اييه 

جاءت عليهم هانم  وقالت ...اييه ال بيحصل دااا 

ايه المسخرة دي 

انتفضت علياء وابتعدت عن قدري 

قدري ...مسخرة ايه ي مرت عمي دي مرتي 

هانم انا بجول ....

قدري مقاطعا لها لا ماتجوليش وياريت توفري رايك ل نفسك 

ثم اخذ علياء من يدها وصعدا الي جناحهم 

وتركوا هانم تتوعد لهم وتتاكل في غيظ

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢



#الحلقة_5

تكمله لما حدث 

دخلت هانم غرفه ابنتها وهي تتوعد لهم وتتاكل في غيظ 

صابرين ...في ايه ي اما مالك حد زعلك 

هانم ...زعلني جولي جاهرني ..الحربايه واقفه تتسهوك عل قدري في صحن الدار ولا في خشه ولا كسوف 

بنات اييه دي 

لمعت الدمع في عين صابرين ...مش مراته سيبيهم براحتهم

اسيب ايه والله ف سماه لاقلبها عليها واطيها فوج دماغتهم وبكرة تجولي امي جالت 

انا رايحة ل خالك جابر تعالي معاي 

صابرين لاه ي اما هيفضل يفتح في موضوع ابنه واني مانيش ناجصه بقلمي نيفين بكر 

وفيها ايه لما تتجوزي واد خالك 

اما الله يخليكي بكفياكي حديت عاد 

ماشي ي بت بطني هامشي اني 

ماشي ي اما وما ان تركتها حتي اجهشت في البكاء 

إكده إكده ي واد عمي هنت عليك 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في غرفه قدري وعلياء

كان يهاتف خالد...

الله يبارك عجبالك ،كت عوزك في حاجة اكده 

كت عوزك تحولي ورج من كليه الطب ال ف القاهرة ل كليه الطب باسيوط 

عل الجانب الاخر ..تمام ماشي ابعتلي بيناتها عل الواتس وانا هتولي المهمه دي 

قدري طيب حالا اها وابجي عرفيني هترجع ميتي 

خالد...ان شاء الله ف نص الاسبوع 

بأذن الله يلا سلام 

بعد ان قفل نادي ل علياء

فاتت له .. ايوة حضرتك عوزني في حاجة 

قدري ..حضرتك !!!في وحدة تجول ل زوجها حضرتك

اومال ااقول ايه 

قدري ..تناديني باسمي 

علياء ..حاضر 

قدري حاضر ي اييه 

علياء بابتسامه خجوله ...حاضر ي قدري

نظر لها وقال اول مرة اعرف اني اسمي حلو إكده

ابتسمت هي ونظرت للارض دون كلمه

تنحنح هو وقال ... انا كلمت شريكي هو بالقاهرة هيسحب ورجك من الجامعه هناك وهيحولها إهنيه

واول ما تخلص الاجراءت تقدري تنزلي كليتك 

بأذن الله 

عاوز مرتي داكتورة شاطرة 

ان شاء الله هكون عند حسن ظنك ربنا يخليك يارب 

قدري ...تسلمي

بصي ي علياء زي ماني عليا حمايتك ومراعيتك انتي كمان عليكي واجبات 

علياء...ال هتأمرني بيه هنفذه عل طول 

لاه ده مش بالامر ده بيجي من الالفه السكينه بالمحبه 

هزت علياء راسها بنعم 

تمام انا عاوز حاجتي مرتي هي ال تجوم بيها اكل لبس اي حاجة 

اكيد طبعا اي حاجة تعوزها هعملها من عنيا 

تسلم عنيكي 

انا جعان بتعرفي تجهزي الاكل 

ايوة طبعا انا ال كنت بطبخ ليا ول عبد الرحمن قالتها وهي يترقرق الدمع بعينيها 

قام واقفا وتقرب منها علياء انا مش عوز اشوف دموع في عينك اخوكي زي ماجلتلك ما تجلجيش عليه هزت راسها 

ثم تابع هو..... هااا مش هناكلوا ولا اييه 

لا طبعا هجهز اهو دقايق واكون مجهزلك احلي اكل 

اكيد هيبجي احلي اكل مش من يدك

ابتسمت هي وهمت بالانصراف 

اما هو فكان شارد فيها في ضحكتها خجلها جمالها ورقتها 

ظل عل هذا الحال مده حتي قطع شروده صوتها 

قدري الاكل جاهز تحب اجيبه هنا ولا هتاكل بره عل السفرة 

ها ماشي حطيه هناك انا جاي اها 

نفذت ماامرها به وبعد ثواني كان جالس تابع هو

قدري ...مش هتاكلي معاي 

علياء ...هاكل حاضر هغير وجايه اهو

ذهبت علياء للداخل كي تغير وتتناول معه الطعام 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في بيت العزيزة في غرفه مرعي ورسميه 

رسميه..شوفت الامله ال بجت فيها بنت صدجي 

مرعي...اهاااا ماتفكرنيش كله كووم وان قدري ياخد الارض والمال كوم تاني 

بجي اني اعمل كل ده عشان ابعد ابوها عن البلد ومايخدش حاجة تاجي هي علي الجاهز وتكوش علي كل حاجة لاه مش ورثها وورث اخوها كمان 

رسميه... اهاااا ماكفهاش قدري وفلوسه ثم تابعت 

وانت هتسكت بقلمي نيفين بكر 

وانا بيدي اعمل ايه جولي 

رسميه..،،بص البت دي لازم شوكتها تتكسر وهي مش هتتكسر الا لما تبعد عن قدري وحماه 

وده هيحصل كيف 

لا يحصل كيف دي محتاجة ترتيب عل كبير جوي 

مرعي...طيب انا هجوم اروح مشوار إكده وهغيب شوي

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في بيت الطرشنا 

كانت هانم تتكلم مع اخيها جابر

فكرت ف ال جولتلك عليه 

ايوة فكرت بس لسه الحكايه بجلبها في دماغي 

طيب هنعمل ايه مع اخته اني عوزاها تتكسر وامها ال عمله ست الدار تبجي راسها في الطين 

اصبري ي هانم هعملك ال انتي عوزاه ما تجلجيش 

اومال هاشم مابانش 

لاه لساته طفشان واكيد مايعرفش باللي حصل 

تاتي عليهم احدي الخادمات 

جابر بيه مرعي بيه برة وعاوز يجابل جنابك

جابر...دخليها بسرعه همي 

مرعي العزايزي وعاوز ايه منك ده 

مش عارف يلا همي انتي وادخلي جوه 

بعد دخولها كان جابر يستقبل مرعي 

اتفضل ي مرعي بيه كيف الاحوال 

الحمد لله بخير ي جابر بيه ايه اخبار الشغل 

تمام كله تمام مستنين نشوفوا مشتري وهبلغك عل طول 

بأذن الله 

مبروك عل نسبك مع المنشاويه .

الله يبارك فيك بس الحكايه دي مغفلجة 

ليه كفالله الشر 

قدري بيه طالب ورث مرته وورث اخوها وكله منيها بنت صدجي ابن علية

مهي إكده ولا إكده كانت هتاخده 

لا انا كنت هعرف اضحك عليها اماطل فيها لكن قدري 

مضطر اديلو كل حاجة 

اها جولتلي طب وهتعمل اييه 

انا جايلك لجل مانفكرو في حل نرجع كل حاجة لاصلها 

بس طبعا هديلو كل حاجة كيف ما طلب في الاول 

تمام في دماغك حاجة معينه 

لاه مش عارف افكر جولت اجيلك يمكن تعيني 

طب انت عارف ان قدري المنشاوي مش ساهل يعني لازم نفكره مليح جوي جوي جبل ما ننفذو اي حاجة 

اكيد طبعا 

كانت هانم تسترق السمع من خلف الباب 

وضعت يدها عل فمها وضحكت ...ايوة اكده كتر يارب من اعداءهم

جات عليها ابنه اخيها زينب وقالت ...عمتي كيفه واجفه اكده لييه مادخلتيش جوة يعني 

هانم ..ها اها انت كنت داخله اها امك كيفها 

الحمد لله بخير تعالي اجعدي معانا 

طيب يلا بينا 

ودخلت معها 

💢💢💢💢💢💢💢

عند هاشم كان في بيت ما 

كان جالس معه احدي اصدقاء السؤ وكان يعم المكان الكثير من الدخان النابع شرب النرجيلا 

هاشم بضحك هههههههه يعني قدري بييه هو ال اتجوزها 

باينها الحكايه احلوت جوي 

ماتواخذنيش ي سي هاشم انا سمعت ان البنت دي جميله جوي جوي وكمان حداها ورث 

ليه انت ما تزوجتهاش كان كل ده هيبقي ملكك 

لاه اني مش بتاع جواز اني اكده زين كل يوم مع واحده احلي من التانيه اربط نفسي ليه بمسؤليه 

طيب انت ناوي تعاود ميتي 

كمان يومين اكده هعاود اومال هسيبهم لحالهم مش لازم ابجي جارهم 

صاحب هاشم ...هما مين دول 

هاشم قدري ومرته قالها وهو يضحك ويخروج من فاه الدخان الذي في فمه 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

مرت الايام جميله هادئه عل ابطالنا فكانت علياء 

تكتشف كل يوم صفه جديدة في قدري 

وهو ايضا بداء في الانجذاب لـٍهآ 

كانت علياء تحضر فطور قدري جاءت من خلفها صابرين 

شيلي الجبنه قدري ما بيحبهاش وحطي معلقه سكر واحدة والبيض يكون نص سوي 

نظرت لها علياء وقالت ...باين عليكي حافظة كل حاجة هو بيحبها بقلمي نيفين بكر 

نظرت لها صابرين دون كلام 

شكرا ليكي بجد انك بتنصحيني انا معرفش قدري قد ماانتي عرفتيه اكيد بنت عمه وزي اخته ال عايشه معاه كل عمرها لازم تكون حافظه تفاصيله 

مش كدا ي صابرين هتبقي تنصحيني مش كدااا

هزت راسها لها وقالت ايوة هنصحك 

ثم تركتها وصعدت لغرفتها 

وجدته نائم كما تركته وضعت الصنيه عل الطاوله ثم تقدمت منه 

قدري قوم الساعة بقت 7كدا هتتاخر عل الشغل 

همهم هو اقتربت هي اكثر وقالت انت كسول يلا قوم 

لم يرد ايضا فأقتربت اكثر منه قدري قدري قوم يلا 

فتح عينيه فأجئه وامسك بيدها التي كانت تهزه بها،،،،،

وشدها اليه ونظر لها بعيون غائمه 

ارتبكت هي من نظراته لها وقالت انا انا كنت بصحيك وانت مش سامعني 

ترك هو يدها واجلي صوته وقال الساعة كام 

علياء ...الساعة 7

طب انا جايم اها ..ثم قام من مكان ودخل الحمام 

وبعد مدة خرج وكان يلف خصرة بمنشفه

لم تنتبه هي عليه وادارت وجهها ڵـهٍ وعندما وجدته عل حالته تلك شهقت وادارت وجهها

قدي نـًسّْيـت اخد هدم وانا داخل وناديت عليكي ما سمعتيش

هزت هي راسها وهي معطيا ڵـهٍ ظهره ثم قالت

طب هستناك انا برة عل ماتغير براحتك واسرعت هاربه بالخارج

بعد وقت قصير خرج هو وهو يرتدي ملابسه فكان في غايه الشياكه والاناقه كان يرتدي بدله رمادي اللون ومن تحتها قميص لبني وكان يضع عطرا. اخاذ مصنوع ڵـهٍ خصيصا 

علياء كانت تنظر ڵـهٍ نظرة اعجاب

لاحظها هو فابتسم وقال لـٍهآ.... ايه شكلي حلو مش إكده

انتبهت علياء لكلامه فأحمر وجهها خجلا وعضت عل شفتيها وقالت وهي ترجع خصله وراء اذنها

اول مرة اشوفك لابس بدله

انا لبسي اكده الشغل بالبدله ولما اكون بمجالس عرف اكون لابس الچلبيه وعندي لبس الخيل

علياء، ،،، انَــَتَ عندكم خيل

ايوة عندنا

انا اول ماجيت بنات عمي قالتلي انهم عندهم خيل وكانت قالتلي هتبقي تاخدني تفرجني عليه. بس جه موضوع الجواز واتلبخنا ف كذا حاجة

خلاص ي ستي افضي كدا م̷ـــِْن كام حاچة وابقي افرچك عل الخيل واركبك كمان

بأذن •اللّـہ̣̥ يلا تعالي افطر قبل ما الاكل يبرد

جلس هو وقال لـٍهآ. ،،تعالي افطري معاي

لٱ كل انَـتَ وانا هفطر مع حنين وماما ☟تٌَحَـتْ☟

خلاص مانيش واكل وهب واقفا

لالا خلاص هفطر معاك

م̷ـــِْن هنا ورايح مش هفطر ولا هتغدا ولا هتعشي غير وياگ جولت اييه

علياء..، حاضر

جلس هو وهي بجانبه ثم قطع قطعه فطير وغمسها بالعسل ثم مدها امام فمها فما كان ‏​‏​منـِْهـ♡̨̐ـِْا الا ان فتحت فمها وتناولتها وسط خجلها وتوهج وجهها بحمرة الخجل

اما هو فكان مستمتع بجلوسه معها بخجلها بتوترها م̷ـــِْن قربه ‏​‏​منـِْهـ♡̨̐ـِْا 

بعد مدة قال الْحٍمَدٍ للـّہ لله هجوم اني.

اها بالحج خالد جابلك الورج هما ماكنوش راضين جالو لازما انتي ال تسحبيه بس جضيت عل خير

طب الْحٍمَدٍ للـّہ

هنقدمو الورج إهنيه ونشوفوا هتبدأي م̷ـــِْن ميتي

بأذن •اللّـہ̣̥ ربنا يخليك ليا يارب

قدري...تسلمي هروح انا عاوزة حاحة

اعوزك طيب ومرضي تقدم ‏​‏​منـِْهـ♡̨̐ـِْا قدري ومال عليها وقبلها عل جبينها ثم قال اني بـّخـْيرٌ طول مانتي بخير ومرضي عشان انتي معاي

ابتسمت هي بخجل ثم تابع ،،،هوانتي عل طول اكدة

علياء..كدا ازاي

بتحمري وبتخجلي م̷ـــِْن ااجلها كلمه

نظرت للارض ولم تردعليه

طب اني نازل سَلٱمٌ عـَلـْيگم

ردت وعليكم السلام 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

بعد نزوله ذهبت اليها حنين

كانت هي شارده في ذلك القدر الذي رزقها •اللّـہ̣̥ اياه

هااااا روحتي عل فين اكده

انتبهت هي عليها، ،ها اا

هاا دا بينه موضوع كبير قوي بقي ال مخليكي سرحانه اوي كداا

ابتسمت هي في خجل. لٱ ابدا لٱ موضوع ولا حاجة

حنين تعالي ننزل ☟تٌَحَـتْ☟ بدل جعدتك دي لحالك

اوك يلا تعالي

واخذتها ونزلت للاسفل

وجدت الحجة فردوس، ،،،،تعالي ي بتي اجعدي هنا جاري

نفذت علياء الكلام

قدري قالي ان شاء •اللّـہ̣̥ م̷ـــِْن اول الاسبوع هتنزلي كليتك صّـْْـْْحّ ي بتي

علياء صّـْْـْْحّ ي ماما

اتت عليهم هانم، ،،، انَــْتي بتشجعيها ي حجة بدال ما تقوليلها خليكي في بيتك واهتمي بجوزك

نظرت لـٍهآ علياء ولم تتكلم..،

اما الحجة فردوس قالت. ،مرت ولدي ان شاء •اللّـہ̣̥ هتبجي داكتوره جد الدنيا واكيد مش هتهمل جوزها ولا نفسها

دي متنورة ومتعلمه

تقاطعها هانم، ،،،تقصدي ايه ي حجة ان بتي جاهله

الحجة،،،،هانم اتعدلي معاي ومن جاب سيرة بتك ولا انَــْتي بتقولي يا شكل للبيع انا بمدح في مرت ولدي بتدخلي بتك في الحديت لييه

خلاص ي ماما خلاص ي طنط هي ما تقصدش بنت حضرتك

هانم...،اييوه اتسهوكي اوعي الحبتين دول هيخيلوا علي لٱ فوجي

هاااااانم كيف تتكلمي إكدة مع مرت ولدي قدري بيه المنشاوي اكتمي انَـْتي سااااامعه وحسك عينك تضايقيها بالكلام

اإكده ي حجة ماشي وتركتهم وذهبت للداخل

ليه كدا ي ماما ماكنتش حابه يكون ف مشاكل بسببي 

لٱ ي بتي مفيش مشاكل ولا حاجة 

جومي ي بتي اطلعوا بره ف الجنينه انَــْتي وحنين

حنين تعالي ي عليا تعالي واخذتها وخرجت

علياء •اللّـہ̣̥ جنينه حلوة اوي

ايوة طبعا مش بتاعتنا

ضحكتا الفتاتين ثم قالت علياء حنين هو انا ممكن اسألك سؤال

اكيد طبعا اسإلي بس تعالي افرجك الآۆلْ عل المرجيحة بتاعتي

علياء ي سيدي مرجيحة كمان تعالي ي ستي

وذهبن الي الاورجيحة وجلسن عليها

هَـ ــاآ قولي سؤال ايه ال عوزة تسإليه

هي صابرين ماتجوزتش لحد دلوقت ليه

حنين اها بجي كدا بصي ي ستي هي بتحب واحد والواحد ده مش رايدها بس هي عايشة لسه في وهم انه هيتحوزها

تقصدي قدري مش كدااا

حنين ايوة قدري اخوي بقلمي نيفين بكر 

طب وهو ليه مااتجوزهاش دي تبقي بنت عمه وكمان جميله

القلب بقي نقول ايه

ماهو اتجوزني وهو ما يعرفنيش

معاكي بس هو مش شايفها غير اخته وقالها كتير

طب لتسكتها حنين هو ايه اصله ده هنقعد القعدة في سيرة صابرين

لٱ ستي احكيلي عنك

انا ي ستي حنين ست البنات القمر الشربات

ضحكت علياء ي سلام عل التواضع

حنين اومال ههههههههههه

لا بجد ي حنين انتي ناويه تدخلي كليه ايه

مش عارفه لسه ما حددتش 

لا ازاي لازم تحدد ولازم كمان تجيبي مجموع عشان كل الفرص تكون متاحالك 

ان شاء الله 

علياء واي حاجة ي ستي عوزة تذكريها انا هكون معاكي

حبيبتي ي علياء والله انا اول ما شوفتك قلت انك اخت مش هتكوني مرات اخ

وعل فكرة دا شعوري من ناحيتك

ويلا بقي انا اتأخرت كدا هدخل اجهز اكل ل قدري وعوزة منك مساعدة 

لا ي ختي انا عل قدي لو عوزة مساعدة صح يبقي عليكي وعل امك قدري 

ماشي يلا بينا وذهبن لاعدد الطعام

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في بيت جابر 

كانت تتحدث زينب ابنته الي ابن اخته هاشم

زينب ...هاشم انت فينك ما باينش ليه 

هاشم ...بجضي مصلحة اكده

زينب ...انت متغير معاي ليه ي هاشم

هاشم ...مفيش انا جولتلك ال عندي وانتي مارضياش

زينب ...كيف اتزوجك من وري اهلي ليه ها 

ليه عشان ابوكي مش موافج الا لما تخلصي تعليمك 

وانا طلبتك اكتر من ١٠ مرات 

بصي ي بت الناس ده ال عندي وجت لما تنوي عرفيني سلام

قفل معها الخط وتركها في حيرة من امرها

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

كانت علياء في المطبخ تعد الطعام بمساعده 

حنين وورد

دخلت عليهم فردوس 

هتاكلينا ايه من اديكي النهاردة

حنين ..تعالي ي اما شوفي ست العرايس بتطبخ ايه 

فردوس ....نظرت للطبخ ثم قالت سلم ايدك ي بتي 

علياء دوقي كدا ي ماما حلو 

تذوقت فردوس الطعام وقالت جميل ي حبيبتي تعيشي وتطبخي 

مين بجي ال قالك ان قدري بيحب الملوخيه 

علياء ..احم انا سالت حنين قالالي بيحب الملخيه ومحشي ورق العنب 

طب ي حبيبتي اطلعي انتي غيري هدومك زمان قدري عل وصول 

حاضر ي ماما هقفل عل صنيه البسبوسه وهطلع عل طول 

ي سلام وكمان بسبوسه 

احمر وجه علياء فقالت لها فردوس ربنا يسعدكو ي بتي يارب 

اما عن هانم فكانت تسترق السمع وهي تتأكل من الغيظ فذهبت ل صابرين التي كانت شاردة

فهي حزينه عل حب عمرها 

خليكي اكده جاعدة تبكي وسايبه بنت قتال القتله 

عماله ترمح من هنا لهنا 

في ايه ي اما 

في ايه في انها بجت ست الدار موقفه حنين والبت ورد يساعدوها وهي عماله تطبخ المحمر والمشمر 

وانتي قاعده إكده 

طيب قوليلي اعمل ايه في ايدي ايه اعملوا 

تعالي نفكر مع بعض ازاي نخرب عليهم وساعتها مش هيبجي قدامه غيرك

لا ي اما انا مش عوزة قدري بالطريقة دي انا عوزاه يجي بالمحبه 

مش هيجي ي نضري هتسمعي كلامي لا ماليش صالح بيكي 

صابرين....حاضر هسمع كلامك اهم حاجة عندي قدري 

هانم....طيب تنفذي ال هقوله بالحرف ساامعة

صابرين....حاضر حاضر ي اما 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢

دخل قدري القي السلام فردت امه وهانم السلام 

فردوس ادخل ي ولدي غسل ايدك لانت النهاردة هتاكل صوابعك وانت بتاكل 

ليه ي حجة 

اصل علياء اسم النبي حارصها عملتلك كل الاكل ال انت بتحبه 

ليه ي حجة تسيبيها تتعب نفسها 

والله ي ولدي هي ال حابه تعمل اإكده وفضلت تسال 

بيحب ايه ومابيحبش ايه وتعالي دوقي ي ماما حلو إكده

ابتسم قدري وقال طب انا رايح اغير واجي 

ماشي ي نضري 

صعد قدري الي جناحة 

كانت علياء تستحم وبعد ان انتهت انتبهت بانها نسيت ان تإتي بملابسها معها 

فلفت جسدها بمنشفه كبيرة وخرجت مسرعه فهي عل علم بأقتراب وصول قدري بقلمي نيفين بكر 

علياء ..ياربي اعمل ايه يارب مايكون رجع 

وفتحت الباب نصف فتحه واخرجت راسها ولم تجد احد فخرجت مسرعه ووقفت امام الدولاب لكي تأخذ ملابسها وهمت ان تدخل الحمام الا ان باغتها دخول قدري الغرفه عليها فتسمرت بمكانها 

علياء ...انا انا نسيت الهدوم و ومكنتش اعرف انك...

اقترب منها قدري فتراجعت هي للخلف 

ها كملي سكتي ليه !!!

اصل 

قدري اصل اييه بجي 

كان يتكلم وكلما اقترب تراجعت هي للخلف.... يتبع 

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا



تعليقات

close