رواية قدرى انت الفصل التاسع والعاشر بقلم نفين بكر
رواية قدرى انت الفصل التاسع والعاشر بقلم نفين بكر
#الحلقة_9
اسر ..عاوز رقمك
ندي ..انت باين عليك مجنون
بت انتي ماتقليش في ادبك احسنلك انا بقولك اهوو
يعني هتعمل اييه
اسر بتهديد هعمل اييه ماشي يا كامل بييه
وضعت ندي كفها عل فمه لا الله يخليك انا هديك الرقم
ثم سحبت يدها ف خجل عندما استوعبت ما فعلت
اسر ..هاتي الفون ثم اخذه من يدها ورن عل رقمه وسيفه
عل فونها
خودي و بالليل هكلمك ولو ما ردتيش انا مجنون هتلاقيني عندك ...
ثم تركها وغادر قبل ان يسمع ردها
اما هي فقالت ..ايه المصيبه دي يا ربي انا نقصاه دااا كمان
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
بعد انتهاء الحفل ذهبت علياء مع قدري للسرايا
قدري ...اطلعي انتي ي حبيبتي. انا هراجع حبه اوراق وهحصلك
ماشي ي حبيبي ...
شدها اليه وقال عيديها تاني إكده
علياء ..اييه هي ال اعيدها إكدة وهي تقلد لهجته ..
قدري...ال انتي جولتيها دلوقت
علياء وهي تراوغة ..تقصد كلمه ماشي ...
قدري وهو يقربها اليه اكثر ...
عارفة لو ما عدتيهاش هعمل ايه
طوقت علياء زراعيها برقبته
وهي ضاحكة برقه .ثم اقتربت منه اكثر
.هتعمل ايه يعني ...
قدري ...لا باينها مفيهاش شغل خالص احنا نطلعوا فوق نشوفوا الموضوع ده ..
شهقت هي عندما حملها ...
علياء وهي تتملص من بين زراعيه ...
قدري نزلني عشان خاطري هتكسف والله لو حد شفنا كداا
قطع قدري كلماتها عندما التهم شفتيها بقبله عميقه يتخللها الرقه وبعض العنف....ثم صعد وهي يحملها
قطع قبلته وهو ينزلها داخل جناحهم ثمم قال وهو يلهث بعد ما جننتيني عوزاني اسيبك إكده بالساهل دا بعدك
يلا جوليها ...
عضت هي عل شفتيها وقالت ..حبيبي
لا تعلم هذه العلياء التي هزت كيانه ماذا فعلت به فعلتها وكلمتها فقد جننته هوسته شغفته بها
فاخذها بقوة في رحله من الشغف والعشق والهوس
😍😍😍😍
كانت صابرين قد راتهم في الخفاء باعين دامعه
صعدت بعدهم لغرفتها كي تبكي عل حبها عل حالها
فهي احبت من ليس لها
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
عند حنين كانت تستعد للنوم
دخلت عليها امها
ايه ي بتي عامله ايه في مذكرتك
الحمد لله ي اما كله تمام ان شاء الله ناويه اجيب مجموع كبير عشان تبقي كل الفرص متاحة ليا زي ما قالت علياء
ياارب يوفقك ي بتي ..يلا قومي ارتاحي
حاضر ي اما ..تركتها الحجة فردوس وذهبت لغرفتها
اما حنين كاكل يوم قبل النوم تفكر في ذالك الخالد الذي يسرق راحة بالها
اه لو بتفكر فيا كيف ما بفكر فيك .....ثم بعد وقت طويل ذهبت في ثبات عميق
💢💢💢💢💢💢💢💢
عند ندي استاذنت وصعدت لغرفتها وابدلت ملابسها
وتوجهت لفراشها و كادت ان تتمد الا ان رن هاتفها باسم
اسر ....
ندي...يادي الليله ال مش فايته اعمل ايه بس ي ربي
احسن حاجة مش هرود
ظل الهاتف يرن حتي صمتت ..فتنهدت وقالت الحمد لله
وماان انتهت من حمدها حتي باغتها صوت الهاتف مرة اخري ..ظلت تنظر اليه في تردد بين ان تجيب عليه ام لا
حتي انتهي الرنين
ثم بعدها بلاحظات جاءها صوت رساله
كان مضمونها (عارف انك لسه ما نمتيش اقسم بالله لو مارديتي حالا لا هطب عليكي وهعملك فضيحة )
جحظت هي عيناها ..ياخرابي مجنون ويعملها
قطع افكارها معاودة اتصاله .التقطت ندي الهاتف وردت عليه
جاءها صوته بنبره محتده....ما بتروديش ليه من اول اتصال
ندي ...اصل اصل انا كنت ..
اسر ..هاااا كنتي ايه كنتي مش عاوزة ترودي صح!!
ندي ..لا انا بس كنت بغير هدومي فمسمعتوش
اسر ..كدابه
ندي..ماتحترم نفسك ي جدع انت وبعدين انت مالك
ارود ولا مرودش
اسر ..بت انتي اتلمي وماتعليش صوتك سااااااامعه
قالها بصوت ارعبها
بكت ندي ثم تابعت وهي تبكي انت عاوز مني ايه هو انا ناقصاك انت كمان ...
رق قلبه لها عندما سمع صوتها المخنوق بالبكاء
اسر ..احم طيب اسكتي ماتبكيش انا كنت عاوز اعرف ايه حكايتك ليه ديما خايفة ومتوترة
لم يسمع منها الا صوت شهقاتها
اسر.. بصوت حنون ...طيب خلاص ماتزعليش ممكن ترودي عليا
ندي وقد اسرتها نبرته الحنونه ...لا مفيش حكايه ولا حاجة
اسر ..لا في وفي كتير احكيلي وكانك بتحكي للمراية
بداءت ندي في الارتياح وهي تحكي له ما عايشته
فهي ابنه ل رجل متحكم متسلط لا تعرف العاطف لقلبه عنوان اكثر ما يشغله العمل ..المال ..والنفوز
فدوما يعاملها بقسوة وكانها ليست ابنته دائما وكانه يلومها عل انها ولدت انثي ليس بذكر
رغم تفوقها الدراسي الا انه كان دائما يصيبها بخيبه امل. ينعتها بالفاشله فمعاملته الجافة لها خلقت منها انثي
مترددة عديمه الثقه بنفسها لم تشعر بالحب لم تشعر بالاحتواء فدائما ما كانت وحيده ضعيفه فقيرة رغم ثراء والدها فهو ينفق عليها لمجرد المظاهر فقط
اسر ...يااااه كل دا شيلاه ف قلبك دا انتي طلعتي حكايه
قوليلي ي ندي ..مين ااقرب حد ليكي
ندي ..ماما وعلياء صاحبتي
اسر..علياء دي مرات قدري بيه ؟؟
ندي..ايوة هي صاحبتي في الكليه بنت جدعة وطيبه انا عمري ما كان ليا صحاب
ليه ؟؟سأله هو..
ندي..عشان بابا ماكنش بيخليني اصاحب حد ديما كان يقولي دي ااقل منك في المستوي ماينفعش بنت كامل الحريري
تصاحب الاشكال دي
فكان صعب اصاحب حد لحد ثانوي صاحبت بنت المحافظ بس سافرت مع باباها في التنقلات وبابا كان مرحب عشانها بنت المحافظ ولما وصلت للجامعة لقيته عالم غريب عليا قولت اخدها من قاصرها والتفت لدروسي
لحد ما قابلت علياء
اسر ..اتعرفتي عليها ازاي
ندي ...حكت له واقعه البنتين وقت ما دافعت عنها علياء
اسر ...وهو في بينك وبين المعيد حاجة
ندي ..لا والله انا بس باخد بالي من دروسي وكان هو ديما بيشجعني بس مش اكتر
اسر .. عمرك ما حبيتي ي ندي
ندي ...بخجل .لا
ليه معانك بنت جميله
ندي ...زي ما قولتلك حياتي كانت عامله ازاي فامكانش في مجال اني احب او اتحب
اسر ..لهجتك مش صعيديه ولا باباكي انتوا مش صعايده
ندي ...لا بابا جدودة هما ال صعايدة لكن هو كان تعليمه ونشأته كلها ف اسكندريه وماما كمان .فانا طلعت عل كداا
اسر ...تعرفي انا كمان اسكندراني
بجد منين
اسر ....من زيزينيا
الله بجد وتيته حبيبتي عايشه هناك
اسر ...يعني احنا طلعنا جيران
ندي ..اكيد
اسر..طيب احنا هنتفق اتفاق ممكن
ندي..ال هو
ال هو ي ستي بما اننا جيران الجار للجار اي حاجة تضايقك او تزعلك تحكيهالي وعاوزك تاخدي بالك من دروسك عوزك كداا افضل دكتورة في الدنيا
ابتسمت ندي وقالت ... وبما ااننا جيران مش المفروض اعرف جاري يبقي مين
اسر ..انا اسر مصطفي عبد العظيم ابن اللوا مصفي عبد العظيم
من اسكندريه
وايه جابك هنا ي ابن سيادة اللوا ...
اسر..ال جابني هنا ي ستي التنقلات وانا بحب شغلي جداا
ربنا يوفقك يارب تبقي وزير دخليه
اسر ..ههههههه وزير دخليه مرة واحده
ندي ...ايوة بص بقي زي ما انت هتشجعني انا كمان هشجعك ماشي مش احنا جيران
اسر ...طبعا ..
انا حكيت عني احكي عنك
انا ي ستي وحيد امي وابويا هما كل عيلتي
كنت مرتبط بواحدة بس مكملناش
ندي ..ليه
عشان لقيتها ما تستاهلش كانت بتحب المظاهر بتبص ديما وبتقارن عيشتها بعيشه غيرها
الدماغ ماكانتش واحدة
ولما هي كدا ايه ال خلاك ترتبط من الاول
هقولك ي ستي انا كنت متخرج جديد وهي كانت اخت صاحبي فاشفتها كانت بنت حلوة شيك وخدة بالها من نفسها
بس بعد ما ارتبط بيها لقيتها شيك بس من برة لكن دماغها فسح وخروج وصحاب
لقيتها انانيه جدا من الاخر ماتنفعش تكون ام ولادي مراتي
ندي....يعني انت مش ندمان انك سبتها
لا طبعا انا كنت في الاول معجب بيها لكن مع الوقت الاعجاب دا قل مش ذاد
ندي ....اتكلمنا كتير والوقت سرقنا
ماشي هقفل انا كمان وبكرة هبقي اكلمك اوك
ندي ..اوك يلا سلام
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في القاهرة ...
عبد الرحمن وهو يهاتف عمه مرعي
ايوة ي عمي ان شاء الله عل اخر الاسبوع هخلص وجاي
عشان اطمن عل عليا..
ماشي ي ولدي ..انت هتجي عليا عشان في حاجات كتير لازم احكيهالك وتعرف بيها
حاجات اي هي علياء مش كويسه هي فيها حاجة
مرعي ..لما تيجي ي ولدي مش هينفع في التلافون
عبد الرحمن ..ماشي ي عمي ربنا يسهل ...
مع السلامة
مرعي ..كدا بجي بدينا اول الحكايه ......
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
عند هاشم وزينب ....
كان يتمدد هاشم عل الفراش وهي تتوسد صدره العاري
ها جوليلي عملتي ايه في الامتحنات .
زينب ...الحمد لله حليت عل قد ماقدرت
يعني هتنجحي ولا لاء
زينب ..ربنا يسهل ان شاء الله
هقوم اني لاحسن اتاخرت وامي بقت بتدقق عل كل حاجة وبتفتح عليا الاوضه فاجئه وانا بتكلم مع صحبتي وبحسها بتتصنت عليا
هاشم ...ليه كل داا؟؟؟
مش عارفة حساها شاكة في حاجة
لا تلاقيكي بيتهيئألك
لا والله ي هاشم دي امبارح كنت بكلم صحبتي لقيتها خطفت مني الفون عشان تسمع انا بكلم مين
انا خايفة تكشفني والله ابوي واخوي يموتوني
هاشم ..لا ماتخافيش
طب انت هتكلمهم امتي خلي عمتي هي ال تتكلم
يووووووه مش هنخلصوو بجي من الموضوع داا
ثم نهض انا هقوم تلبس وانتي اخلصي عشان ماتتأخريش
وانا لما القي الوقت المناسب هبقي افاتحهم في موضوعنا
وتركها ودخل الحمام...
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في بيت جابر ...
كان يجلس معه مرعي
يعني خلاص
ايوة خلاص يا هنخلصو منيها خالص يا هترجعلك بردك هي وارضها
ازاي دة نورني
قصدي يعني لو نجت منها هتعيش عاجزة وايه ال هيغصب قدري بيه كبير البلد انه يعيش مع واحدة اكده
ال لو كان بيحبها وماظنش انه بيحبها دا اتجوزها عشان مشكله بين عيلتين
المهم ي جابر ان ال هيعملها لو اتمسك ما يقرش عليناا ما يجيبش سيرتنا والا انت عارف قدري ممكن يعمل ايه
ما تخفش كل حاجة مدروسه
ماشي يا جابر
استاذن اني .....
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
مرت الايام بسلاسه عل ابطالنا
حتي جاء اخر يوم في الامتحنات
ندي ..هااا عملتي ايه
علياء ..الحمد لله كله تمام ان شاء الله خير
ندي ياااارب ي لولو
يا رب ي حبيبتي
رن هاتف ندي ارتبكت عندما رات اسم اسر
علياء مالك ي بنتي ما ترودي
ها لا
هو ايه ال ها لاء وقرصتها بلطف عل خدها
قولي ي ندوش مين ال بيتصل هاااا
دا دا اسر
علياء اسر اسر مين
الظابط ال كان ف الحفله
علياء هههههههه ال كان هيعلقلك الفلكة
ندي كدا ي علياء مش هحكيلك حاجة تاني
علياء لا والله وهو انا ااقدر عل زعلك انا بهزر معاكي
عاود الاتصال بها مرة اخري
عليا..ندي رودي
ردت عليه ندي جاءه صوته الجهوري
مابترويش لييه مش قولتلك قبل كداا لو ف ايدك ايه رودي
ندي معلش اصل كنت بكلم علياء وماسمعتش الفون
طيب طمنيني عملتي اي .
ندي ...الحمد لله كله تمام
يعني ان شاء الله دكتورتي هتجيب تقدير
ندي بابتسامه بأذن الله
اسر ..طيب انا قولت اطمن عليكي بالليل بأذن الله هكلمك
سلام دلوقت عشان ورايا شغل
طيب مع السلامة وخلي بالك من نفسك
ابتسم اسر ...وانتي كمان
لا اله الا الله
محمد رسول الله
ضيقت علياء عيناها عندما رات حاله ندي الهائمه وهي تحتضن الفون
لالا دا الموضوع كبير بقي
هااا موضوع ايه
هتيحكي الحاكيه كلها من اولها ولا لاء
حكايت ايه
حكايت حضظابط هههههه
هقولك ي ستي. حكت لها
يعني افهم من كدا انك بتحبيه
ندي مش عارفه ي علياء ال انا اعرفه كويس اني برتاحله
بجد اول حد يبقي مشغول عليا ويشجعني اول حد يهتم بيا دا ي ستي بيسالني كل يوم بعد الامتحنات عملتي ايه ولو كلمني بليل يطمن ويقولي يلا روحي ذاكري و...
علياء...انا بقولك احساسك بيه مش هو بيعمل ايه .
ندي ...انا اتعلقت بيه حساه مكمل النقص ال في حياتي
الاهتمام الاحتواء انه يكون فخور بيا بجد ربنا عوضني بيه
علياء ...ي حبيبتي ي ندي ربنا يسعدك يااارب
يلا بقي عشان انا هلكانه انا مطبقه من امبارح ...
ندي..طب يلا سلام ي حبيبتي
ذهبت ندي وركبت سيارتها وشغلت المحرك ....
اما علياء فهمت للذهاب للسيارة التي ينتظر بها السائق
حتي جاءت سيارة مسرعه في اتجاه علياء وصدمتها وهربت فوقعت علياء عل الارض فاقده للوعي والدماء تتدفق من راسها
اسرع الجميع اليها ونزل السائق وجرت عليها ندي
بصراخ علياء علياء رودي عليا ي حبيبتي
حاولت ان تكتم لها مكان الجرح حتي تمنع النزيف
ثم حملها السائق مع ندي وادخلوها السيارة وانطلقوا باتجاه المشفي
وصلو المشفي دخل بها السائق وهو حاملها مع ندي التي كانت تنادي عل الدكتور بصراخ
دكتوووور الحقونا دكتووور
اسرع اليها الجميع ووضعوها عل سرير وتحركوا بها الي الداخل
ظلت ندي تبكي وتدعو الله بان ينجيها وتو جهت بالكلام للسائق
كلمت قدر يبيه عشان يجي
السائق هتصل عليه اهو
اتصل السائق عل قدري الذي كان باجتماع في شركته
اول ما حكي له السائق توجه مسرعا للخارج جري خلفه خالد ف ايه ي قدري
قدري عليا عليا ي خالد خبطتها عربيه وهي دلوقت ف المستشفي
انا جاي معاك اسرعو بخارج الشركه واستقلوا السيارة وانطلقوا بها
وصل قدري المشفي وتوجه في سرعه الي الداخل
وجد ندي تبكي والسائق الذي شحب وجهه عندما راي قدري
قدري هي فين وعامله ايه
ندي ببكاء مش عارفة لسه ماحدش طمنا
دخل الغرفه التي بها علياء انقبض قلبها عندما راها
الدكتور ..انت مين
قدري ..انا انا جوزها هي فيها ايه
الدكتور مبدائيا عملنالها اشاعة عل المخ وعل راسها الحمد لله مفيش اي نزيف داخلي او كسر بالجمجمة
في جرح براسها ودا تم اقتطابه ايدها اليمين فيها شرخ
ورجلها مكسورة الحاله ماتخوفش
اومال هي نايمه ليه
الخبطة في دماغها كانت جامدة وارتطامها عل الارض
فاحنا ادينالها منوم مع المسكن عشان الالم
يعني نومها دا طبيعي
ايوة حضرتك ماتقلقش
طب انا هقعد معاها هنا
اوك بس ي ريت ما تصحيهاش عشان ماتتألمش
حاضر ي دكتور ......... يتبع
#الحلقة_10
وصل قدري المشفي وتوجه في سرعه الي الداخل
وجد ندي تبكي والسائق الذي شحب وجهه عندما راي قدري
قدري بلهفه هي فين وعامله ايه ...
ندي ببكاء مش عارفة لسه ماحدش طمنا
دخل الغرفه التي بها علياء انقبض قلبه عندما راها
الدكتور ..انت مين ...
قدري ..انا انا جوزها هي فيها ايه ...هي ب خير ؟؟
الدكتور مبدأيا عملنالها اشاعة عل المخ وعل راسها الحمد لله مفيش اي نزيف داخلي او كسر بالجمجمة ....
في جرح براسها ودا تم اقتطابه ايدها اليمين فيها شرخ
ورجلها مكسورة الحاله ماتخوفش
قدري ...الحمد لله ثم تابع ..اومال هي نايمه ليه ....
الدكتور...الخبطة في دماغها كانت جامدة وارتطامها عل الارض
فاحنا ادينالها منوم مع المسكن عشان الالم
يعني نومها دا طبيعي ....
ايوة حضرتك ماتقلقش .....
طب انا هقعد معاها هنا ..
اوك بس ي ريت ما تصحيهاش عشان ماتتألمش
حاضر ي دكتور .....
ثم غادر الغرفه بقلمي نيفين بكر
التفت قدري لها وجدها ممددة عل السرير ويلف راسها الشاش الطبي ويدها مربوطه ومعلقه برقبتها
اما قدمها فملفوفه بالجبس للركبه
اعتصر قلبه من الالم عل منظر محبوبته...جلس بجوارها
وهو ممسك بكفه يدها قبلها ثم قال
حبيبتي وحياتك عندي لاندم ال عمل فيكي إكده مش هرحمه
بعد مدة سمع صوتها وهي تتململ بألم
اه انا انا فين .
قدري ..بلهفة ..انا هنا ي حبيبتي معاكي ماتخافيش
علياء ببكاء قدري اه انا تعبانه اوي الالم ف كل حته ف جسمي
قدري طيب اهدي ي حبيبتي هنادي الدكتور حالا
خرج قدري لمناداه الدكتور توجه اولا ل ندي التي كانت ماذالت واقفه تبكي
ممكن تدخلي ليها خليكي معاها انا هنادي الدكتور وجاي
ندي حاضر حاضر ...
اسرعت هي الي الداخل ونادت عل علياء
علياء حبيبتي انتي كويسة
علياء ببكاء ..الحمد لله ي ندي هو ايه ال حصل
ندي ...عربيه خبطتك ووقعتي عل الارض وجبناكي عل هنا بس الحمد لله قدر ولطف
علياء الحمد لله ..قاطعهم صوت رنين الهاتف
ندي ..دااا اسر ...الوو اسر
اسر وقد انتابه شعور بالقلق ...مالك ف ايه بتبكي ليه
ندي ...علياء ي اسر خبطتها عربيه واحنا خارجين من الكليه
طيب اهدي ممكن ..انتوا ف مستشفي اي
ندي ...مستشفي ......
طيب مسافة السكة وجاي ثم اغلق الهاتف قبل ان ترود
دخل عليهم قدري ومعه الدكتور ....
الذي استاذنهم كي يتم فحص علياء مرة اخري
خرج قدري وبقيت ندي والممرضه
بعد الفحص ..الحمد لله كله تمام هتستني معانا النهاردة
وبكرة بأذن الله هتخروجي ...
ندي ...يعني الحمد لله مفيش اي قلق ي دكتور
لا الحمد لله انا هديها منوم مع المسكن هتنام عشان ماتحسش بالالم
ندي شكرا ل حضرتك ي دكتور ..ثم فتح الباب فاقبل عليه قدري ..كيفها دلوقت
الدكتور زي ما قولت للانسه هتبقي معانا النهاردة وان شاء الله هكتبلها عل خروج بكرة بس طبعا مع الراحة التامة
والالتزام بمواعيد الدوا والتغذيه السليمه هتتعافي بأذن الله في اقرب وقت
قدري حاضر ي دكتور ال تشوفوا صح هنعملوا
الدكتور تمام ...ولو حضرتك ممكن ابعتلها ممرضه تديها الحقن والادويه في مواعيدها
لتقاطعة ندي ..لا ي دكتور انا هكون معاها اي حقن او ادويه انا هديهالها ماتقلقش
الدكتور ..طيب استأذن انا
قدري ...مش عوزين نتعبوكي معانا
ندي...لا ابدا لا تعب ولا اي حاجة انا هتصل ب بابا وهعرفه وبعد اذنك انا هكون متواجدة مع علياء الفترة دي احنا كدا كدا خلصنا الامتحنات
قدري ..بامتنان اكيد طبعا تنورينا
هستأذن انا هروح اجيب شنطتي واعرف بابا وجايه تاني عشان هبات معاها هنا
قدري ...لا خليكي انا ال هبات معاها
طب اوك هروح اعرفهم واحضر شنطتي وبكرة بأذن الله من الصبح هبقي معاها
استأذن انا .....
اتفضلي ...
توجه قدري للسائق ..ماشوفتش مين ال عمالها
لا جنابك العربيه كانت متفيمه وكمان جت فاجئه ومحدش عرف ياخد الرقم او يشوف السواق
طيب لما نشوف التحقيق هيوصل لايه ....
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
بخارج المشفي كانت ندي واقفه
جاء عليها اسر ....ندي علياء عامله اي دلوقت
ندي الحمد لله احسن الدكتور طمنا
اسر ...طب الحمد لله انتي واقفة كدا ليه
ندي ..انا كنت رايحة البيت اعرف بابا اني هبات كام يوم مع علياء لحد كورس الحقن والعلاج ما يخلص ...
اسر...طيب تعالي لما اوصلك ...
ندي... لا مش هينفع ...بقلمي نيفين بكر
اسر ....هو ايه ال مش هينفع تعالي بقولك ..
ندي ..عربيتي عند باب الكليه هاخد تاكسي يوديني لهناك
اسر ..تاكسي !!!
ندي ..ايوة
بدون اي مقدمات سحبها اسر من يدها ووفتح باب السيارة ودفعها برفق
ي اسر كدا ...
هووووس ...
ركب السياره وانطلق بها وهم بالطريق ...
اسر ...كورس العلاج دا كام يوم
ندي حوالي اسبوع
اسر طيب ..في اي وقت تتصلي بيا تطمنيني عليكي
ابتسمت ندي ..حاضر
اسر عندما لمح بسمتها ...مالك مبتسمه كداا ليه
ندي ...لا ابدا ال يشوفك كدا يقول اخويا او ابويا
اسر ...ي سلام وليه مايقولش خطيبك ..حبيبك
ندي ... ي سلام اي خطيبك دي ..
اسر ...انتي تطولي تبقي خطيبتي ...
ندي ..لا ي سيدي مش عوزة اطول
اصلا انتي ماطوليش عشانك اوزعة
ندي باغتياظ ..انا اوزعة ..وانت انت غلس
اسر ..بت اتلمي
ندي ..بته
اسر...ايه بتقولي ايه
ندي ..مابقولش وربعت يدها امام صدرها ....
استمر الصمت بينهم حتي وصلوا امام الكليه
همت بفتح الباب اوقفها صوته ...
استني ...انا كنت عاوز ااقولك حاجة
ندي... حاجة ايه
اسر ..انا هسافر اسكندريه كمان 4 ايام
ندي .. بحزن هتسافر ..تسافر ليه
اسر ...اجازة
ندي ..هتغيب ؟؟
اسر...يعني تقريبا كداا اسبوع
ندي ........
اسر ..ساكته ليه
ندي.. وهقول ايه
تقولي هتوحشني ...ماتغبشي كداا يعني
ندي ..لا مش هتوحشني وغيب براحتك
اسر ..يعني مش فارق ي ندي !!
ندي بارتباك ..اسر ا انت غريب النهاردة
مالك ؟؟ بقلمي نيفين بكر
اسر ..لا مفيش تقدري تنزلي وهبقي اتصل بيكي اطمن عليكي دا لو مش هيضايقك
ندي بابتسامة رقيقة ...لا طبعا مش هضايق خالص
وسلام بقي
اسر ...سلام ي ندي ....
نزلت هي لتذهب الي سيارتها وتركبها وتنطلق بها الي فيلتها
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
في سراي المنشاويه
فردوس ..ياساتر استر يارب. وهي عامله ايه ي ولدي دلوقت
قدري ...بخير ي حجة بس هتبات النهاردة وبكرة بأذن الله الدكتور هيكتبلها عل خروج
فردوس طيب ي ولدي انا جايه انا واختك
قدري لا مالهوش لزوم ي حجة هي كدا كدا واخدة منوم ونايمه مش بتفوق الي دقايق وبترجع تنام تاني
ي ولدي ما يصحش اسيبها اكده
ي حجة والله لو كان ليها عازة مجيتك كنت قولتلك تعالي
هتيجي عل الفاضي
فردوس ...حاضر ي ولدي ربنا يطمن قلبك عليها
اللهم امين سلام عليكم
و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وما ان اغلقت الهاتف حتي اسرعت بالنداء عل ابنتها
حنين ..ي بت ي حنين
جاءت اليها مسرعة
خير ي اما في ايه
الحقي مرت اخوكي ضربتها عربيه وهي في المستشفي
حنين ... ي حبيبتي وهي عامله ايه ي اما جرالها حاجة
لا قدري بطمني بس اني كنت عوزة اكون معاهم
همي البسي بسرعة انا لازم اكون معاهم مايصحش
حاضر ي اما ثواني وهكون جاهزة
صعدت الحجة فردوس وذهبت لتغير ملابسه وهي تدعو...
اللهم لطفك في قضاءك وقدرك.....
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
في سراي العزايزة
انتفض عسران عندما علم بامر ابنه اخيه وتوجه بالنداء ل
مرعي وفواز الذين ما ان علموا حتي توجهوا مباشره الي المشفي ...
بعد دقائق كان عسران واخوته امام المشفي اللذين اسرعوا بالدخول والسؤال عن غرفه علياء
وجدو قدري وخالد امام الغرفه توجهه اليه
عسران ...حصل ايه ي قدري بيه علياء حصلها ايه
قدري ..الحمد لله هي كويسة بس في كسور بسيطة والحمد لله قدر ولطف ...
عسران الحمد لله ....
مرعي وهو يتصنع الحزن ...وماعرفتش مين ال عملها ي قدري بيه
قدري ...لا لسة رئيس المباحث كان معاي وخد منها كام سؤال
مرعي ...ال عمالها مش هنسبوا
يقاطعة قدري بصرامة ...علياء مرتي تخصني ال اتعدي عليها اتعدي علي يعني حفر قبره بيده بس اعرفوا
وقسما بالله لا اندمه عل اليوم ال اتخلق فيه
فواز ...اكيد ي قدري بيه مرعي ما يقصدش حاجة
الحكايه واحدة وزي ما علياء تخصك تخصنا بردك
هي في الاول بتنا لحمنا ودمنا
قدري ...معلوم ي فواز بيه ...
قاطعهم صوت الحجة فردوس ..قدري ي ولدي هي فينها علياء
بردك ي حجة جيتي مش جلتلك خليكي
كيف ي ولدي اسيبك انت وهي اكده
تعالي ي حجة ادخليلها
دخلت الحجة فردوس لغرفة علياء وكانت تتبعها حنين
التي كانت تسترق النظرات ل خالد الواقف بعيد عنهم ...
انهمرت الدموع من عين الحجة فردوس عندما طالعت علياء وهي غارقة في النوم واثار الاجهاد عليها ومظهرها
الذي اعتصر له قلبها ...
ي حبيبتي ي بتي ...ربنا يجازي ال كان السبب
اما حنين فشهقت عندما راتها وانسدلت الدموع بغزارة من عينيها ....
ي قلبي ي عليا من عمل فيكي كدا ..بقلمي نيفين بكر
يارب يشفيكي يااارب ي حبيبتي
دخلت الممرضة فوجدتهم ...من فضلكم بلاش ازعاج
فردوس ..هي كويسة ي بتي
الممرضة ..والله كويسة الحمد لله اطمني ...
هي فاقت واتكلمت يعني
ايوة والله هي بس نايمه من المخدر ماتقلكوش
هي هتخروج بكرة بأذن الله
فردوس...بأذن الله
الممرضة.. معلش هستأذنكم بالخروج دلوقت
فردوس... طيب هنقعد معاها شوي
الممرضة...معلش ي حجة كدا هتقلق و هيبقي فيها تعب عليها
حنين ...خلاص ي اما تعالي نطلع هي نايمه وجودك مالهوش عازة
فردوس حاضر ي بتي ...
ثم همو بالخروج لعند قدري
قدري ..مش قولتلك ي حجة ...بس انتي ماسمعتيش كلامي
معلش ي ولدي .البنت يتيمه ومالهاش حد
يقاطعها عسران ...ماتواخذنيش. ي ستنا واحنا روحنا فين
الحجة...ماقصديش والله ...
لا ي حجة انتي عل دماغنا ...
الحجة..تسلم وتعيش انا ال ااقصده انها يتيمه الام وانا وربي يعلم حبيتها كيف حنين ربنا يشفي عنها ويحفظها يااارب
توجه قدري بالكلام يلا ي حجة عشان ترجعوا اديكوا اطمنتوا عليها
حاضر ي ولدي ...
ثم نادي هل خالد ... ي خالد
خالد..ايوة ي قدري
قدري...معلش وصل الحجة وحنين للسراي
فردوس ..لا بلاش نتعبوه احنا هنرجعوا مع السواق
يقاطعها خالد ..لا طبعا مفيش تعب تعالوا اتفضلوا
بالاذن احنا ي ولدي والقت عل اعمام علياء السلام وغادرت
كان طوال الطريق يسترق النظرات عل تلك الجالسه بالخلف وهي ايضا ولكن لم ينتبه لنظراتها ولا حتي هي
حتي اوصلهم وتركهم وغادر ......
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
في بيت الطرشنا ...
هانم...والله عفارم عليك ي واد ابوي
جابر...مش قولتلك اصبري
بس ماتعرفش حالتها عامله كيف
لاه مش هينفع نسال عشان محدش يشك فينا
طيب خلاص وانا بقي هبين قد ايه لهفتي عليها وهبكي واولول
لاه ولا إكده بردك ...انتي تخليكي طبيعيه زي ما بتعامليها
فاااهمة ي هانم
فاهمة فاهمة .هقوم اني عشان اعرف حصل ايه وهبقي ابلغك اول باول..
وبعد ان غادرت جاءت الخادمة ..
مرعي بيه بيستأذن جنابك
دخليه بسرعة
مرعي ...السلام عليكم
جابر ..وعليكم السلام هااا ايه ال حصل
مرعي ...زي القطط بسبع ترواح اتكسرت بس
جابر يبقي نكملوا باقي الخطة
مرعي عبد الرحمن جاي كمان يومين هو قالي
تمام يبقي زي مااتفقنا
المهم كنت عاوزك في موضوع اكده
مرعي ...قول
جابر ..كنت عاوز اطلب يد بتك لابني
مرعي ....
ها مارديتش يعني مش موافق ولا ايه
مرعي... لاه الحكايه مش اكده انا كنت عارف ان ابنك كان عاوز بنت اختك
جابر...ايوة انا ال طلبتها اكتر من مرة بس البت مش عاوزة تتجوز ولا حتي الواد كان عاوزها
مرعي ....طيب هشور عل البت وامها
خد وقتك...
مرعي ...البيه الكبير كلمني وبيقول في شغل جديد هنفتح عليه وبيقولك حضر الرجاله عشان نبدأو
جابر ...علي خيره الله ماشي شوف هنبدأو امتي وبلغني
مرعي... ماشي اول ما يدينا الاوامر هنتحرك
استأذن اني سلام عليكوو
وعليكو السلام ورحمه الله وبركاته.....
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
في صباح اليوم التالي كانت تستعد علياء لمغادرة المشفي
كان معها قدري وندي وحنين وزوجات اعممها هنيه وصباح
لم تستطع السير فقام قدري بحملها كي يغادر المشفي
علياء بهمس قدري نزلني انا مكسوفه
قدري ..مكسوفه من ايه وبعدين انتي ماقدراش تمشي اسيبك كيف اني بقلمي نيفين بكر
طيب نزلني و هسند عليك الناس بتبصلنا
قدري هووووش ملوش عازة الكلام مش هنزلك
واعملي حسابك مش هتتحركي خطوة واحدة الا لما تخفي خالص
دفنت راسها بعنقه بقله حيله يكفيها خجلها من نظرات الناس وهو حاملها ..سار بها حتي وضعها بداخل السيارة
وركبت ندي سيارتها ومعها حنين اما زوجات عمها كانت مع علياء بسيارة قدري
وانطلقوا للسراي......
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
ف بيت العزايزة ...
مرعي ...وانتي ما روحتيش معاهم ليه
رسميه ..هنخروج كلنا ونسيبوا السراي لحالها
كنتي روحتي معاهم عشان المنظر بس
رسميه...مهما راحو وعملوا الواجب وبعدين كل ما بشوفها في العز ال هي فيه ببقي مفروسه وبتمني بتي هي ال كانت مكانها
مرعي ...نصيب ي رسميه كت عاوز اقولك جابر عاوز بتنا لولده وانا شايفه مناسب
رسميه...بس البت ممكن ما توافق
يضرب مرعي عل الارض بعصاه ويهب واقف
بجولك انتي وبتك انا ببلغكو وبس يعني تعملي حسابكوا مش اكتر ...
رسميه..حاضر حاضر ي خوي وانا قولت ايه بس
في حاجة كده وانت في الحمام عبد الرحمن اخو عليا اتصل رديت اني بيقولك اتصل عليه ضروري
مرعي....طيب هتصل وزي ماقولتلك هبلغ جابر ال انا موافق
رسميه...حاضر وحد ليه قول بعد كلامك ......
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
ذهب مرعي لبيت جابر كي يخبره بموافقته عل زواج ابنته من ابنه
جابر ...ربنا يتمم بالف خير ي مرعي
مرعي ان شاء الله قبل ماانسي عبد الرحمن اتصل
وقال انه هيتاخر في نزول البلد اسبوع كمان
جابر ...ماانا عارف انا ال اخرته
مرعي ...كيف ده
جابر مش هو اتصل وجالك ان شقته اتعرضت للسرقه وهو هيتاخر عشان يشوف التحقيق
مرعي ..ايوة حصل هو قال إكده صح
جابر ...مهو اني ال بعتله الناس تسرق شقته وتبهدلها
مرعي ...ليه كل دااا
جابر ...عشان الترتيب ال بنرتبوا يمشي زي ماانا عاوز
مرعي ...انا مش فاهم حاجة
جابر ...انا هقولك بس بعد ما نقابل الرجل الكبير في المكان اياه
مرعي هنجبلوه ميتي .
جابر ...دلوقت يا دوبك نروح هناك مش عاوزه يوصل قبلنا
مرعي ...ماشي يلا .......وذهبا لمقابله الرجل الكبير
............
بعد وقت وصلوا للمكان المتفق عليه
مرعي ...البيه الكبير لسه ماوصلش
جابر....زمانه عل وصول
وما من ثوان حتي وصلت سيارته
اسرع كلا من مرعي وجابر اليه
اهلا ي باشا اتفضل
نزل بهيبته وتقدم منهم حتي دخلوا بداخل شئ يشبه الكهف في هيئته من الخارج ولكنه مفروش بافخم الاثاث من الداخل فهو المكان الذي يتم فيه الاتفاق عل اي عمل جديد.....
الرجل الكبير ....مرعي انت وجابر جهزوا الرجاله الحفر هيبداء من دلوقتي المشتري كلمني واتفق معايا عل معاد التسليم وادانا مهله اسبوعين
مرعي ...حاضر جنابك كله هيبقي تمام في المعاد مظبوط
الرجل الكبير....ابن اخوك مش هيرجع قبل ١٠ ايام عاوز كل حاجة تتم في سرعة
مرعي ...هو جنابك عندك علم ؟؟
جابر ..طبعا جناب البيه هو اللي دبر كل حاجة
حادثه العربيه وسرقه شقه عبد الرحمن
الراجل الكبير ...لازم ادمرهم زي ماابوهم دمرني زمان وخطف مني الست الوحيدة اللي حبيتها دااا غير انه كان السبب في كشف شغلنا ل حربي المنشاوي..
مرعي ..ال حصل فيه مش شويه بردك جنابك
انه يبقي مطرود من بلده ويبقي متهم في قضيه قتل
مالهوش يد فيها .....بقلمي نيفين بكر
الرجل الكبير .....زعلان عليه ولا ايه .؟؟؟
مرعي.... لاه طبعا ماكنتش ساعدتكم انت عارف جنابك
كرهي ليه قد ايه .....
جابر ....اكيد ي مرعي المصلحة واحده ولو ماكناش جتلنا
حربي جوز اختي هانم كان كلنا دلوقت في السجن
الرجل الكبير ...قفلوا عل الكلام دااا وكل واحد عارف هيعمل اي مش عاوز غلطه
مرعي وجابر حاضر جنابك .....
جابر ...هنبداء في موضوع علياء امتي ....
الرجل الكبير .....مش هنعمل اي حاجة في موضوع علياء غير لما بنتي تروح من هناك
وقف الرجل الكبير الذي لم يكن سوي كامل الحديدي والد ندي .........
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
خلص الفصل ي عسولات
رايكوو بقي ايه وايه توقعاتكووو ف ال جاي
love you 💕💕💕💕.... يتبع
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق