رواية عائلة جميلة الفصل الثالث3بقلم زينب محروس حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية عائلة جميلة الفصل الثالث3بقلم زينب محروس حصريه في مدونة قصر الروايات
اشتلتها على رجلى و بوستها و قولت : لاء يا حبيبة انا مش هقول لماما انك لعبتى معايا ...... بس انتى ليه بتقوليلى يا طنط و بطلتى تقوليلى يا ماما الصغيرة .
حبيبة : عشان ماما ضربتنى و قالتلى انا امك انما هى مرات عمك و مش بتحبك .... و قالت كمان انى لو قولتلك كدا تانى هتلسعنى بالنار .
قبل ما ارد عليها فجاة البنت صرخت و ملقتهاش على رجلى....... بسبب ايد سمر اللى شدتها بغباء .... قومت وقفت و قولت : ايه يا سمر فى ايه ؟
مردتش عليا و بصتلى بقرف و بعدين ضربت بنتها بالكف وقعتها على الارض ..... وقومتها تانى بغباء و بتزعقلها و تقول : انا كلامى مبيتسمعش ليه ؟ ..... مش قولتلك تبعدى عنها ..... و راحت رافعة ايدها و ضربتها كف تانى و المرة دى قلبى انا اتنفض لما حبيبة وقت واتخبطت فى الشجرة و الدم بدأ ينزل من انف حبيبة .... و مقدرتش اسكت اكتر من كدا و اخدت حبيبة منها و زعقتلها و قولت : انتى انسانة مريضة و شيلت حبية و سيبتها و دخلت جوا كانت حماتى صحيت على الزعيق ..... حاولت اوقف النزيف و حماتى قاعدة تلف ورايا وقلقانة ...... بعد شوية وقف نزيف الدم و كانت حبيبة بتتنفض و بتعيط بهيستريا حاولت اهديها بس منفعش اتصلت على محمود و لما جيه و شاف حالتها شالها عشان يوديها المستشفى و قبل ما نخرج من البيت حبيبة فقدت الوعى ......
وصلنا المستشفى و الدكتور دخل يكشف عليها
و حماتى قاعدة تدعى عليا و تقولى انتى السبب عملتى فى البت ايه ..... و تحسبن عليا ..... وانا بعيط و مش قادرة ارد ولا حتى اقول ان سمر هى السبب . ... سمر جيت المستشفى بعدينا و بتعيط و لا اكنها السبب فى اللى حصل و جيت جرى حماتى تسألها عن حبيبة ... و حماتى تهدى فيها و تبصلى بكره و غضب ... و قالت
:لو حبيبة حصلها حاجة هموتك بإيدى يا جميلة هموتك .
بعد شوية الدكتور خرج جرينا كلنا عليه
محمود : ها ايه دكتور طمنا .
الدكتور : الطفلة عندها انهيار عصبى .
وفيقة : ايه ؟يعنى ايه ؟
الدكتورة : الطفلة اتعرضت لضغط نفسى ..
هى دلوقتى نايمة شوية و هتفوق .
الدكتور سابنا و مشى بعد ما اتمنلها الشفاء ..... و حماتى قربت عليا و ضربتنى بالكف .....
محمود : ايه يا امى بتضربيها ليه ؟
وفيقة : عشان هى السبب .
محمود : لاء اكيد مش هى السبب صح يا جميلة .
انا بعيط و بهز براسى بس .... و سمر واقفة بتضحك بخبث و كانها نسيت موضوع بنتها ..... قبل ما اتكلم كان ماجد جاى يجرى علينا و هو بيسال ايه اللى حصل .
سمر بحزن مصطنع : بنتنا عندها انهيار عصبى يا ماجد و كله بسبب جميلة مش عارفة عملت فى بنتى ايه .
استغربت جدا لما ماجد بصلى بزعل بس حسيت انه مش منى دا زعل عليا .... لان نظرته ليها كانت بغضب و توعد .... ممكن فسرت نظراته غلط المهم هو متكلمش .
دخلنا كلنا عند حبيبة و طبعا حماتى عايزة تولع فيا .... شوية و حبيبة فاقت و سمر هى اللى كانت قاعدة جنبها ..... اول ما شافتها بدات تعيط تانى و تبعد فى سمر و تقول ماما وحشة جميلة حلوة انا عايزة جميلة ..... الكل استغرب تصرفها يعنى المفروض زى ما حماتى بتقول انا السبب فى اللى حصل مع حبيبة بس رغم كدا بتقول ان سمر وحشة و انا حلوة ...... .
قومت من مكانى عشان اروحلها حماتى مسكتنى ...و قالت : ايه مش كفاية اللى عملتيه فيها .
ماجد : سبيها يا امى يعنى لسه مقتنعة ان بعد ما حبيبة قالت انها عايزاها ..... مقتنعة برده انها السبب .
سابتنى حماتى و قربت من حبيبة اللى اترمت فى حضنى علطول ..... تعيط و تقول : مش عايزة ماما سمر ... دى مش بتحبنى مش عايزاها .
الكل بص لسمر بشك ..... اللى طبعا عشان تخرج من الموقف ده اصطنعت العايط ......
بالليل حبيبة روحت البيت كان المفروض تروح مع امها و ابوها ..... بس ماجد رفض لما لقاها متمسكة بيا و طلب منى اخليها عندى و طبعا اخدتها انا و محمود عندنا ... و ماجد جابلها شوية هدوم انها هتفضل معانا لحد ما تبقى كويسة .
مر اسبوع و سمر حتى مبتسألش على بنتها .... و لا حتى مهتمية بيها الى لما تكون حماتى موجودة ...... و حبيبة مبتسبنبش حتى و انا فى المطبخ ...... و سمر ماسكة ودان حماتى ..... و تقولها انى عاملة سحر لبنتها عشان تكرهها و تحبنى بدالها عشان انا غيرانة منها .
فى يوم قاعدين نلعب انا و حبيبة و فرح بنحاول نخرجها من اللى هيا فيه ...... و اتفقنا إن الخسران يعمل اللى الاتنين الكسبانبن يطلبوه منه ..... و فرح اللى خسرت
انا :ايه رايك يا حبيبة نطلب منها تعملنا حاجة نشربها
حبيبة : اه تعملنا عصير مانجة
انا : فكرة حلوة انا بحب عصير المانجة كتير .
فرح : ماشى يا أختى انتى و هى اطلبوا وانا اعلمكم. ... ماشى دا انا هوريكوا
انا : 😂😂 كلمى يا حبيبة دى مفكرة اننا هنخسر .
حبيبة :ماما جميلة مش بتخسر يا فرح .
فرح : ماشى اخلصوا عايزين ايه ؟
حبيبة : مش قولنالك الله هو انتى بتنسى ليه ..... ما قولنا عايزين مانجووووو
فرح : ماشى يا بتاع المانجووووو هقوم اعملكم .
وقامت دخلت المطبخ و بعدين ندهيتلى لانها ملقش المانجة
انا : بيبة خليكى هنا انا راجعة بسرعة
حبيبة : ماشى بسرعة
دخلت اامطبخ عشان اديلها المانجة بس سمعنا حبيبة بتصرخ ..... خرجنا احنا الاتنين و را بعض جرى من المطبخ ..... كانت سمر واقفة جنبها و حماتى و حمايا جم على صريخ حبيبة .... جريت عليها انا و فرح و حضنتها و بقولها : فى ايه ؟.... اهدى يا حبيبتى اهدى
اتكلمت حبيبة و هى بتشاور على سمر : كانت عايزة تلسعنى
الكل اتفاجئ .... و انا اديت حبيبة لفرح و قومت ل سمر و ضربتها بالقلم و قولت : ايه يا شيخة مبترحميش .... دى بنتك يا شيخة فين قلب الام اللى عندك و لا انتى معندكيش قلب اصلا .
حماتى (وفيقة ) : جميلة ..... انتى اتهبلتى ازاى تمدى ايدك على سمر .
متكلمتش و روحت اخدت حبيبة من فرح و كشفت ضهرها اللى كله حروق .... و قولت : ايه رايك يا حماتى ؟.... ايه رايك فى بنت اختك ....... بتعذب طفلة و تعمل فيها كدا تفتكرى يبقى عندها قلب ... و الله انا شفقانة عليكى يا سمر انتى مريضة نفسيا مريضة يا سمر ..... حماتى قربت عليا و شالت حبيبة منى و بصت على ضهرها ...و عنيها احمرت من الغضب .... و بصت ل سمر و فجأة .............
متوقعتش صراحة انها .............
يتبع .........
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق