القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الحربايه الفصل الخامس 5 بقلم بقلم سحر حسين عزت حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية الحربايه الفصل الخامس 5 بقلم بقلم سحر حسين عزت حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية الحربايه الفصل الخامس 5 بقلم بقلم سحر حسين عزت حصريه في مدونة قصر الروايات



❤️ بسم الله الرحمن الرحيم ❤️ 

الحربايه 

               بقلم سحر حسين عزت 

البارت الخامس 


و بعدين قفلت التلفون و نزلت تحت عشان تقعد مع صفيه و هما قاعدين جالهم اتصال مهم جدا ........... 


من المحامي و كانت المكالمه 

اتكلم المحامي و قال 


الو 


ردت صفيه و قالت 


الو يا استاذ أشرف خير 


ردت اشرف و قال 


في موضوع مهم جدا لازم نتكلم فيه فا لو سمحت ممكن تشرفوني في المكتب 


قالت صفيه 


خير يا استاذ أشرف 


قال أشرف 


الموضوع مينفعش علي التلفون لازم اشوفكوا ضروري جدا 


قالت صفيه 


خير يارب انت كده قلقتني حاضر هبقي اجي لحضرتك 


اتكلم اشرف و قال 


تمام بس بعد ازنك عرفي مدام نعمه كمان عشان الموضوع ده لازم تكونوا كلكم عارفينه 


قالت صفيه 


حاضر من عيوني يا اخويا هقولها و جبها معايا 


قال أشرف 


في انتظاركوا أن شاءالله 


قالت صفيه 


ماشي مع السلامه 


قفلت صفيه التلفون و بعدها على طول اتكلمت نعمه و قالت 


خير يا صفيه يا اختي في ايه 


قالت صفيه 


شكله مش خير يا نعمه يا اختي 


قالت نعمه 


يا ساتر يارب ليه هو قالك ايه بالظبط 


قالت صفيه 


مش عارفه  هو قالي أن هو عايزنا ضروري والموضوع مهم 


قالت نعمه باستغراب 


اده احنا اللي هنروح عنده 


قالت صفيه 


اه يا اختي عايزنا في مكتبه 


قالت نعمه 


ربنا يسترها .... و تفتكري عايزنا في ايه بالظبط 


قالت صفيه 


وانا اش عرفني يا اختي يلا خلينا نروح و نشوف و اهو يا خبر بفلوس و كمان شويه يبقي ببلاش 


قالت نعمه 


علي رايك يا اختي تعالي لما نشوف عايز ايه 


و فعلا قاموا هما الاتنين وراحوا عند المحامي و لما وصلوا اتكلم صفيه و قالت 


خير يا استاذ أشرف في ايه 


قال أشرف 


اتفضلوا يا هوانم اقعدوا 


قالت نعمه 


في ايه بالظبط يا استاذ أشرف 


قال أشرف 


انا جهزت الوصيه و قبل اي حاجه انا بعتذر لحضرتكوا عشان تعبتكوا لحد هنا بس والله أنا مشغول و معرفتش اجي بنفسي لحضرتكوا 


قالت صفيه 


ولا يهمك يا استاذ أشرف احنا المهم عندنا الوصيه مين فينا جه مش فارقه كتير 


قالت نعمه 


مفيش بنا الكلام يا استاذ أشرف المهم اتكلم ايه اخبار الوصيه 


اتكلم اشرف و قال 


احنا عشان نعرف نفتح الوصيه لازم يكون في حد تاني موجود معانا 


اتكلمت صفيه باستغراب و قالت 


حد حد مين ده 


قالت نعمه 


مفيش حد غيرنا يا استاذ أشرف المفروض أن حضرتك عارف ده يعني 


قال أشرف 


انا عارف بس باين كده أن انتوا اللي مش عارفين حاجه عن الموضوع 


قالت صفيه 


موضوع ايه يا استاذ أشرف اتكلم علي طول هو في ايه بالظبط 


اتكلم اشرف و قال 


انتو متعرفوش حاجه عن ابن الاستاذ علي 


طبعا اتصدموا و فضلوا يبصوا لبعض و تكلموا هما الاتنين في بق واحد و قالوا 


نعم ابنه 


اتكلم اشرف و قال 


ايوه الاستاذ علي عنده ابن ايه محدش فيكوا يعرف حاجه عن الموضوع ده 


اتكلمت نعمه وقالت 


انت حصل حاجه في مخك ولا ايه يا استاذ أشرف 


اتكلم اشرف و قال 


من غير غلط يا مدام نعمه 


اتكلمت صفيه و قالت 


معلش يا استاذ أشرف هي متقصدش حاجه بس انت تقريبا الموضوع لف مع حضرتك يمكن حضرتك متعرفش أن مرات اخويا مكنتش بتخلف يبقي ليه ابن ازاي بس 


اتكلم اشرف و قال 


لا طبعا انا عارف و متاكد من حاجه زي كده بس حضرتك قولتيها بعضمت لسانك مرات اخوكي هي اللي مكنتش بتخلف مش اخوكي 


قالت نعمه 


يعني ايه انا مش فاهمه 


قالت صفيه 


قصدك ايه أن اخويا كان بيخون مراته 


قال أشرف 


لا طبعا استغفر الله انا مقولتش كده 


قالت نعمه بعصبية 


امال قولت ايه انت تقصد ايه بكلامك ده 


قال أشرف 


انا قصدي أن الأستاذ علي كان متجوز علي سنه الله ورسوله 


الاتنين بصوا لبعض و قال في وقت واحد 


ايه ... متجوز 


قال أشرف 


ايوه الاستاذ علي كان متجوز و خلف ولد 


قالت نعمه 


و كمان ولد 


قالت صفيه 


لا اكيد في حاجه غلط يا استاذ أشرف مستحيل اخويا يعمل كده في مراته ده كان بيعشقها ازاي يعمل حاجه زي كده 


قال أشرف 


ايوه فعلا كان بيحبها جدا بس في نفس الوقت كان نفسه يخلف ويبقي ليه ولد و عشان كده اتجوز من غير ما تعرف و فضل محافظ علي السر ده لفتره طويله جدا بس للاسف هو اتوفي و ملحقش يقول لحد حاجه 


اتكلمت نعمه و قالت 


لا انا مش مصدقه اللي بسمعه ده 


اتكلمت صفيه و قالت 


طيب واحنا نتاكد ازاي بقي 


اتكلم اشرف و قال 


والله لما اعرف اوصله هبقي اتأكد المهم دلوقتي أن مش هعرف افتح الواصيه من غير ما يكون موجود اصلا 


قالت نعمه 


طيب و هنلاقيه ازاي ده 


اتكلم اشرف و قال 


انا هدور عليه بنفسي مش عايزكوا تقلقوا خالص 


قالت صفيه 


لا نقلق ده ايه مفيش قلق خالص ...طيب احنا عايزين نعرف هو اتجوز مين بالظبط 


قال أشرف 


هو اتجوز ورده 


استغربت نعمه و قالت 


ورده مين يا اخويا 


قال أشرف 


ورده اللي كانت شغاله في القصر 


اتكلمت صفيه باستغراب وصوتها عليه شويه وقالت 


نعم قصدك البت ورده الشغاله 


قال أشرف 


ايوه هي بعينها 


قالت نعمه 


اده مش دي اللي كنتي ......... 


قطعتها صفيه و اتكلمت هي و قالت 


طيب يا استاذ أشرف لما تلاقي ابن اخونا اللي مش معروف ده ابقي عرفنا 


و بعدين بصت لنعمه و قالت 


يلا بينا احنا يا نعمه عشان نسيب الاستاذ اشرف يشوف شغله 


و فعلا قاموا هما الاتنين و خرجوا من المكتب واول ما خرجوا قالت نعمه


مش دي البنت اللي قولتي عليها ده غلبانه و مسكينه 


قالت صفيه 


طلعت داهيه وانا اللي كنت فاكرها غلبانه 


قالت نعمه بستهزاء 


ونبي طلعتي انتي اللي غلبانه البت ضحكت عليكي يا اختي 


قالت صفيه 


عشان كده اختفت مره واحده 


قالت نعمه 


طبعا لازم تختفي يعني هتفضل ليه بعد ما خدت كل حاجه يا اختي و طلعنا احنا اللي خايبين 


قالت صفيه 


لا ده مستحيل يحصل إلا علي جثتي 


قالت نعمه 


هنعمل ايه يعني 


قالت صفيه 


هنخلص منهم 


اتكلمت نعمه بصوت عالي شويه وقالت 


ايه نخلص من مين يا صفيه 


اتكلمت صفيه وهي بتبص حواليها و بتقول 


انتي اتجننتي يا نعمه وطي صوتك ولا عايزه حد يسمعنا تعالي نروح و نتكلم في بتنا يلا 


راحت صفيه خدت نعمه من ايديها و مشيوا راحوا عند القصر و طبعا باين علي وشهم أن في مصيبه حصلت المهم اول واحده شافتهم كانت نواره و قالت ليهم 


في ايه مالكوا انتو عاملين كده ليه


اتكلمت صفيه و قالت 


مصيبه يا نواره 


قالت نواره 


مصيبه ! مصيبه ايه يا صفيه ما تقولي علي طول 


راحت نعمه غمزت صفيه في ايديها وتكلمت هي وقالت 


لا يا حبيبتي متشغليش بالك انتي بالكلام ده 


قالت صفيه 


لا يا نعمه نواره تعرف كل حاجه يا اختي دي بنتي و مستحيل اخبي حاجه عنها 


قالت نواره 


هو في ايه بالظبط 


اتكلمت صفيه و قالت 


طلع خالك عنده ابن يا اختي 


اتكلمت نواره باستغراب و قالت 


نعم يا اختي عند ابن ايه يا صفيه انتو كبرتوا ولا ايه 


قالت صفيه 


يا بت اتلمي انا مش نقصاكي 


قالت نواره 


ايوه يعني عنده ابن ازاي بعد اللي انتوا عملتوه مع مراته ده مش فاهمه 


قالت نعمه 


لا يا اختي هو مش منها هي 


قالت نواره 


امال من مين 


قالت صفيه 


من وارده يا اختي 


قالت نواره 


نعم ..... الخدامه 


قالت نعمه 


ايوه يا اختي 


قالت نواره 


 خالي يبص للخدامه ده طلع زباله 


قالت نعمه 


ربنا يحرقه في نار جهنم بحق جاه النبي 


قالت صفيه 


سبوكوا بقي من الكلام الفاضي ده و فكروا هتعملوا ايه في المصيبه دي 


قالت نواره 


ازاي محدش منكوا يعرف حاجه عن الموضوع ده 


قالت نعمه 


و هو علي كان من امته و هو بيتكلم عن حاجه تخصه يعني 


قالت نواره 


طيب و ورده مش دي اللي انتو جايبنها 


قالت صفيه 


اه يا اختي وانا اللي قولت هنجبها عشان نخلص من مراته طلعت هي العن منها 


قالت نواره 


طيب و الواد ده عنده كام سنه يعني 


قالت نعمه 


محدش يعرف حاجه عنه 


قالت نواره 


ازاي امال المحامي ده مقلش حاجه عنه 


قالت صفيه 


لا قال ايه هيدور عليه عشان مش هيعرف يفتح الوصيه من غيره 


قالت نواره 


خلاص لما نلاقيه يبقي نخلص منهم 


قالت نعمه و هي متعصبه 


هو ايه اللي نخلص منه هو انتوا عندكوا القتل سهل اووي كده 


قالت نواره 


مالك يا خالتي انتي هتمثلي عليا ولا ايه ولا نسيتي اللي عملته مع مرات خالي واللي حصل مع خالي نفسه 


اتكلمت نعمه بعصبية وقالت 


لا يا اختي انا معملتش حاجه دي امك هي اللي خططت لكل حاجه 


اتكلمت صفيه بعصبية و بصوت عالي وقالت 


لا.  بقولك ايه احنا في الهوى سو اه انا اللي خططت وانتي اللي نافذتي كل حاجه ولا ايه مبلاش نتكلم يا نعمه 


و هما كانوا بيتخانقوا دخل عليهم ............... 


تابع

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

close