القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جوهرة الكاسر الفصل السادس 6 بقلم آيه طه حصريه في مدونة قصر الروايات الفصل الخامس

 

رواية جوهرة الكاسر الفصل السادس 6 بقلم آيه طه حصريه في مدونة قصر الروايات  الفصل الخامس 





رواية جوهرة الكاسر الفصل السادس 6 بقلم آيه طه حصريه في مدونة قصر الروايات  الفصل الخامس 



الفصل السادس 


ــ بعد ساعتين في القسم ــ


جاسمين داخلة تغير هدومها…

تفتح الباب… تلاقي فهد مستنيها بره.


جاسمين: إيه… متربصلي كمان هنا؟ خير تاتي يا سيده المقدم.. 


فهد: لا بس عايزك دقيقة.


جاسمين: مش فاضية. تعبانه ولسه راجعه من مهمه صعبه وعايزه ارتاح علشان ورانا لسه شغل كتير. 


فهد (بصوت منخفض): هي دقيقة بس…

قبل ما تعملي بلوك تاني.... زي اللى انتي عاملاه بخلقتك وشكلك دا.. 


جاسمين (تتنفس): والله؟! طيب اتفضل… قول.بس ياريت يكون حاجه جديدة.. 


فهد (يقرب خطوة… ملامحه مش غضبانة المرة دي): لما قولتلك تبقي ورايا…كنت اقصد أحميكي.مش أتحكم.

تفهمي دا… أو متفهمهوش…دي مشكلتك.

بس الحقيقة هي دي.


جاسمين تسكت…عينها تهرب منه شوية.


فهد (بصوت أخف): وانا…مش متعود حد يعاندني.بس انتي…انتي موضوع تاني.


جاسمين: تاني… يعني إيه؟ وبعدين انت كمان بتستفزني يافهد... 


فهد: خلاص ولا حاجة. روحي غيري هدومك. وارتاحي 


وبيمشي…وسايبها واقفة… قلبها لسه بيدق من اللي سمعته.


ــ آخر الليل ــ

جاسمين داخلة مكتبها…تلاقي ورقة على مكتبها.تفتحها…


"برافو على شغلك…بس بلاش تلعبي بالنار.

النار ممكن تتحول لإعصار."


تتنهد…وتبص حواليها…وتعرف إنه هو.


جاسمين (تتمتم): إعصار…ولا كاسر…إنت مش طبيعي. ومش مفهوم وبجد رخم جدا..... 


لكن الابتسامة على شفايفها…بتقول إنها بدأت تفهم حاجة كويسة…إن الحرب…بقت نارها أحلى.


الصبح… الساعة ٨القسم شبه فاضي…بس مكتب الفهد منور.

جاسمين داخلة… شايلة ملفات، وبتحاول تبان هادية.


فهد واقف… ماسك الورقة اللي كتبها امبارح.أول ما يسمع خطواتها… يخبيها بسرعة.


جاسمين: صباح الخير. يافندم.... جيت فى معادي؟! 


فهد (بصوت ثابت): صباح… تعالي.الاول. 


جاسمين ترفع حاجبها: هو مفيش يوم تبقى فيه طبيعي؟ طب على الاقل عدي فترة الصبح دي..... 


فهد: أنا طبيعي… انتي اللي مش مركزة.

 اتفضلي اقعدي. الصبح زى الضهر انا بنحمى ارواح مش هيستنو لما تشربي الايس كوفي بتاعتك يا استاذه... 


تقعد…وفهد يفتح ملف جديد.


فهد: النهاردة عندنا تكليف جديد.

هدف اسمه "سالم شرف". بيهرب معلومات لجهة مجهولة.


جاسمين: العميد قاللي…بس قال إنها مهمة مراقبة بس.


فهد: هي كانت مراقبة…لحد ما لقينا معلومة جديدة.


جاسمين: إيه هي؟


فهد: إن سالم… اتواصل مع حد من جوه القسم.


جاسمين: ايه من جوه؟! يعني في خيانة؟


فهد: أه…وكل الدلائل بتشير إن الخاين “حد جديد”…حد لسه منضم.


جاسمين (تفهم فورا): انت تقصد سيف؟


فهد (نظرة خطيرة): احتمال. بس مش هنستعجل.ولا هنخليه يحس بحاجه علشان مايخدش احتياطاته


جاسمين: وانت شايف إني هصدق إن سيف خاين؟!ده اشتغل معايا قبل كده…والراجل محترم.


فهد (ببرود): انتي تعرفيه أكتر مني؟ ولا في حاجة… مخبياها؟


جاسمين: إنت بتسأل عن الشغل… ولا عني؟ وحياتي الشخصية؟! 


فهد (يبص لها بحدة ويغير الموضوع بسرعة): احنا هنراقب سالم النهاردة.

و…هتكوني معايا.


جاسمين: زي كل مرة يعني.


فهد: لا.المرة دي…هتلزقي فيا.خطوة بخطوة.


جاسمين:ليه؟


فهد (بغير وعي): مش عايز سيف يقرب من العملية…ولا يقرب منك.


جاسمين: اهي رجعت تاني؟ دي غيرة؟ ولا سيطرة؟


فهد (يشد نفس عصبي): اسمها حماية.

مش غيرة.انتي فاهمة غلط.


جاسمين: ووشك اللي بيحمر…ده اسمه إيه؟ حماية بردو؟! 


فهد (يلمسه بسرعة): انا… ما بيحمرش.

ده من السخونة في المكتب بس!


جاسمين تضحك…وفهد يدور وشه بعيد.


في ساحة التدريب – الساعة ١٠


جاسمين بتجهز السلاح…سيف داخل عليها بابتسامة.


سيف:جاهزة للنهارده؟ولا فهد شد أعصابك تاني؟


جاسمين:هو مش بيهدى أساسا.بس تمام… جاهزة.


سيف (يقرب منها):لو احتجتي أي حاجة…

أنا جنبك.


جاسمين: عارفه. وشكرا ليك يا سيف. 


سيف: وبالمناسبة…الموضوع اللي حصل امبارح،أنا مكنش قصدي أعمل قلق بينك وبين فهد.


جاسمين: ولا يهمك.عادي.... اصلا متعوده عليه كدا بيك او من غيرك.. 


وفجأة…باب الساحة يتفتح بعنف.فهد داخل…وعينيه نار.


فهد: جاسمين…تعالي حالا.


سيف: يا راجل استنى عليها…لسه بت—


فهد: أنا كلمت جاسمين. مش حضرتك. كل واحد يلتزم مكانه ووضعه مفهوووم؟! 


جاسمين (بنفس طويل): في إيه تاني؟! لسه بدري على الخناق والجدال يا فهد لسه التدريب مبداش اصلا. 


فهد (يبص لسيف): أنا محتاجك دقيقة.... من غير جمهور.ولا شو زي ما بتعمل ولا تعيش دور الضحيه تمام؟! 


تمشي وراه…وتقف قدامه.


جاسمين: في ايه مالك؟! وعايز سيف في ايه؟ 


فهد: انتي هتفضلي واقفة مع سيف كدا كتير؟ انا لسه قايلك يمكن هو اللى يطلع خاين وانتي بكل بساطه كدا بتدافعي عنه وكمان بتحكي معاه عن تفاصيل المهمه.. 


جاسمين: إحنا بنتكلم في شغل. وزي ما انت ما قولت مينفعش الفت نظره لحاجه علشان ميخدش اختياطاته وانا كنت بديلو معلومات عامه مش خاصه بمهمتنا..... انت اللى بقيت تشوف حاجه بعملها غلط وخصوصا مع سيف.. 


فهد: نعم شغل؟ ولا… حاجة تانية؟ بصي اللى اعرفه ان الاوامر واضحه مفيش كلام معاه يعني مفيش كلام معاه لا معلومات عامه ولا خاصه.... مفهوم؟! دا اخر تحذير ليكي يا جاسمين... 


جاسمين: عايز تعرف؟ إسأل نفسك انت..... انت محتاج تقتنع اني مش بشتغل تحت ايدك ولا باخد اوامر منك ولا انت ولي امري علشان تقولي اكلم مين ومكلمش مين..... بجد انت بقيت عايش الدور زياده عن اللزوم اوي يافهد. 


فهد يقرب…صوته ينزل واطي قوي: أنا.... مش هسمحلك تثقي في حد بسرعة. مش كل الناس زي ما انتي فاكرة. وانا…مش عايز أشوفك بتتعرضي للخيانة تاني.


جاسمين (تتجمد): خيانة…؟ انت عرفـــت؟ انت كنت بتحقق في ملفي انا كمان؟! 


فهد (يبصلها لمدة ثانية وكأنه عارف كل حاجة): أنا بعرف أكتر مما انتي متخيلة. وأكتر من اللي انتي بتخبيه. ومش محتاج اي تحقيق علشان اعرف اللى جواكي يا جاسمين وليه انتي كدا شخصيتك وليه بتعفري علشان تثبتي نفسك فى الشرطه. 


جاسمين تبص بعيد…واضح إن الكلام لمس وجع قديم.


فهد (بصوت أخف):وبعدين… مش هسيبك لحد.مش في شغلي…ومش بره.


جاسمين (ترجع تبص له… بنظرة فيها ارتباك): انت… قلت إيه؟ يعني ايه بقى ان شاء الله  هتحبسني ولا هتحطني تحت الاقامة الجبريه؟! 


فهد يرجع خطوتين بسرعة: قولت… مش هسيبك في الشغل بس. خلص الكلام. وانتي اكبر  واوعى لتعرفي معني كلامي.. 


جاسمين: أيوه… طبعا. شغل. همك الشغل. واي حاجه فى مصلحه الشغل وخلاص... 


فهد: هو انتي مصممة تخليني أفقد أعصابي؟ انتي ليه مش عايزه تفهمي؟! 


جاسمين: انت اللي مصمم تكتم كل حاجة جواك. ومتكونش واضح ولا صريح وحابب اوي تعيش فى الدور الغامض برافو... 


فهد (يحس إن كلامها كشفه): أنا؟!

انا بكتم ايه؟! وغامض ايه؟  


جاسمين: أكيد مش هوا! وانت ادرى واكبر واوعى انك تعرف مخبي ايه 


فهد يزفر…ويمسح على وشه: سيبينا نركز في المهمة بس. مش عايز حاجه تشغل فكرنا وتشتتنا... 


#جوهرة_الكاسر

#آيه_طه

تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا

تعليقات

close