القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية فى كفه راجحه الفصل الخامس والسادس بقلم برنسيس بلقيس

 رواية فى كفه راجحه الفصل الخامس والسادس بقلم برنسيس بلقيس






رواية فى كفه راجحه الفصل الخامس والسادس بقلم برنسيس بلقيس



البارت الخامس والسادس 


في فيلا إياد الحسيني


التف الجميع حول الطاوله لتناول الإفطار


إياد وهو ينظر الي أخته ولاء


ها يالولو ياحبيبتي ماما قالتلك علي موضوع حازم صح


ولاء بخجل ..اه قالتلي بس طبعا محتاجه وقت عشان أفكر


إياد بجديه بصي لولو حازم ده صاحبي وانا مش هلاقي أحسن منه ليكي


واثق فيه وفي أخلاقه وخدي وقتك بس بالله عليكي مطوليش عشان ترحميني من زنه


ضحكت ولاء بخجل وقالت عقبالك يااياد


والدته ..لاهو مستني لما أموت وبعدين يعملها


فأسرع اياد قائلا ..بعد الشر عليكي ياامي والله كل الحكايه اني مالقتش اللي في دماغي


واللي قلبي تحركلها وبعدين كل شئ نصيب


ها قوم انا بقي عشان اتأخرت علي الشغل

وقبل يد والدته وذهب


ذهبت ساره إلي صديقتها مني بعد ذهاب زوج مني الي العمل


مني .. ايه ياساره قلقتيني خير


ساره بتوتر مني انا عايزاكي توصلي للواء عادل


ان انا أخري أبلغه عن معاد سفري عشان يأخذوا المخدرات لكن حد من اهلي لا

مني ..يعني ايه..

ساره.. يعني استحالة هضر حد من اهلي


ولو هما يستهلوا يبقي مش علي أيدي قدري موقفي يا مني


مني بتفهم: انت عندك حق ياساره بس مراد اخوكي مسافر معاكي


هتصرف هعمل أي حاجه عشان مضروش مش هخليه يسافر معايا

مني بحنان: ربنا يكون معاكي

ساره بنبره خوف:يارب يامني


في مكتب اللواء عادل الزيني

أحد الضباط وهو يجلس أمامه قائلا

: تمام ياافندم اسم حسين المليجي اللي حضرتك ادتهولي

طلع حواليه شبهات كتير

وهو واحد من خليه كبيره وليهم شغل في دبي بس محدش قدر ياخد عليه اي غلطه


اسماء شركاءه عند حضرتك في الملف بس في حد سانده بس مش قادرين نتوصلوا


وهنا رن الهاتف فقال عادل للضابط طيب شكرا اتفضل انت علي مكتبك


كانت مني هي من تتصل وروت له كل ما قالته ساره


اللواء عادل : مش مشكله يابينتي انا مقدر


بس اهم نقدر نوصل للبضاعه ونقبض علي ساره


مني بصوت منزعج : ايه تقبضو علي ساره ليه ياعمو

فضحك عادل قائلا متخافيش مش هناذيها


بس لازم تمثل أنها اتفجات وتنهار عشان محدش يشك فيها

وخلي الباقي عليا وخلوا بلكوا

مني :تمام ياعمو ربنا يستر


في المساء في فيلا حسين المليجي


عادت والده ساره من عند خالتها


مراد:خلاص يابينتي من ساعت ما ماما جت وأنت ماسكه فيها


رباب والده ساره : سيبها يا مراد هي كمان وحشتني أوي


ساره وهي لازالت تحتضن أمها


ما انت علشان علطول مسافر في شغل مع بابا


لكن انا متعوده ماما ماتفارقنيش

مراد طيب يا ماما انا هاقعد معاكو النهارده


فهبت ساره واقفه بجد يامراد

مراد : اه بجد انا هطلع أنام لغايه معاد الغدا ماشي


بعد ان صعد مراد الي غرفته

التفتت رباب الي ساره قائله: الكلام اللي قالي عليه مراد ده بجد


ساره :قالك ايه وانتي


رباب :قالي علي موضوع العريس واحنا جايين في الطريق


ساره تحاول رسم الفرحه : اه يا ماما وبابا بيشكرفيه وانا وافقت

رباب وأنا ياساره ماليش رأي


ساره بألم :ومين فينا ليه رأي مع بابا يا ماما


رباب بتفهم وهي خجوله من ساره:معلش يابينتي انت عارفه ان أبوكي جبار وممكن يبهدلنا


ساره ببكاء ما انا علشان كده وفرت علينا البهدله ووافقت


فقاطعها صوت مراد وهو يقول بحزم


كويس أنك وفرتي علي نفسك البهدله يادكتوره


رباب وأنت راضي يا مراد عن الطريقه اللي هتتجوز بيها اختك


مراد : مش مهم الطريقه المهم هتتجوز مين دى انت محظوظه


ده من أكبر رجال الاعمال شريك ابو كي في معظم شغله

وبعدين انت ما مبتروديش عليه ليه

ساره :باستغراب علي مين

مراد

:علي وليد عريسك

ساره : وليد؟ اااااه عريسي انا مابردش علي أرقام غريبه


مراد: طيب ابقي ردي عليه مش عايزين مشاكل

وأن كان علي الفرح يا مامابعد مايرجعوا من شهر العسل نبقي نعملهم حفله كبيره


وأن كان علي وليد اي بنت تتمناه أحمدي ربنا


وانا النهارده قاعد معاكي علشان أشوفك محتاجه ايه واجيبهولك

سأره : بخيبه أمل يعني مش قاعدمعانا عشان وحشناك


رباب معليش ياساره اخوكي مشغول


قالت ساره بخبث وهي تنظر إلي مراد


انا اهم حاجه عندي يا ماما أن اللي هتجوز تبقي فلوسه حلال


ومادام شريك بابا يبقي انا مطمنه


أصل الحرام آخرته وحشه


ارتبك مراد كثيرا وتركهم وصعد الي غرفته

======================================================================


البارت السادس


في الطريق الي أحد المولات التجاريه كان مراد يقود سيارته وتجلس ساره بجواره


ساره :معلش يا مراد مقدرتش أخرج معاك امبارح عطلتك


مراد :ولا يهمك انا فاضيليك اليومين دول بتعلمات من والدك


ساره بحزن:تعرف أن احنا بقالنا كتير ماخرجناش مع بعض من ساعه ماشتغلت مع بابا

ثم ا ردفت قائله هو انت ليك صديق قريب منك يا مراد


مراد وهو يركز في القياده :اه ليه عصام صاحبي الوحيد اللي لسه معايا وشبهي فكل حاجه


ساره بحزن وهي تتمتم:شبهك ياخساره


تابعت ساره الحديث مستغله انفرادها به قائله :


مراد انت مبسوط في حياتك يعني لما بتيجي تنام بتحس أن ربنا راضي عنك


أوقف سيارته فجأه وقال ايه لازمه الاسئله دى كلها ممكن اعرف


ساره بارتباك:ابدا يا مراد انت أخويا الكبير وكنت بدردش معاك


ثم سمعت ساره أذان الظهر وكان يوم جمعه فقالت


ياه يا مراد سبحان اله احنا وقفنا جنب جامع كان زمنا دلوقتي بندور علي مسجد عشان نصلي الجمعه يلا ولما أخرج هستناك هنا

مراد ببلاهه:يلا فين


ساره :يلا نصلي الجمعه ثم أخذت حقيبتها واستعدت للاتجاه نحو المسجد ولم تعطيه فرصه للاعتراض


مراد بحزن وهو يتجه نحو المسجد بخطوات ثقيلة :وهو اللي زيه ربنا هيقبله


في المطار

اتجه حازم نحو إياد قائلا بصياح مفاجئ :إياد


انتفض إياد قائلا :ايه يا بني آدم ده انا قطعت الخلف براحه


فضحك حازم وقال:لا اوعي تقطع الخلف انت لازم فصيلتك ما تنقرضش لازم تتكاثر عشان تحسن النسل المصري

اياد:خفيف أوي كنت عايز ايه

حازم وهو ينظر اليه بنصف عين يعني مش عارف ثم أردف بتوسل :ايه يا عم الأخبار انا حاسس أنكو نسيتوا اني اتقدمت

اياد وهو بتصنع الحزن:والله يا حازم انت صاحبي وكنت أتمنى تبقي جوز أختي


فاقطعه حازم اوعى تقولي أنها رفضت طب خليها تقعد معايا الاول انا هستنه رأيها كمان يومين ماشى


اياد:والله يا حازم هي قالتلي خلاص ثم سكت واكمل بابتسامه خلاص هترد عليا بليل

حازم:يعني مارفضتش

اياد بمرح:لأ


هم حازم بضربه وهو يقول روح ياشيخ


ولكن نظر له اياد بنظره تحذريه فاردف وهو يضع يده جانبا :وتعالي بسرعه وقولي انها موافقه


في المسجد أحس مراد أن كل كلمه هو المقصود بها فقد كانت الخطبه تتكلم عن التوبه


أحس مراد بارتجاف قلبه والفه وراحه لم يشعر بهما في اي مكان


بعد الصلاه خرج وجد ساره في انتظاره وركبا السياره فقالت ساره


تعرف يا مراد أن ربنا بيحبك أوي


نظر لها في دهشة :بيجبني انا

فقالت:طبعا عشان اختارك من وسط ناس كتير عشان تسمع خطبه النهارده كانت مؤثره اوى


فنظر إليها طويلا ثم قال:انت طيبه أوي ياساره


ساره:وانت كمان يا مراد


نظر لها بحزن قائلا :مش بقولك طيبه


ساره بحنان:متخافش ربنا دايما مع الطيب وما بيضيعهوش ابدا


في المساء في فيلا إياد الحسيني


اياد وهو يجلس علي الاريكه بجوار والدته:

لولو

يالولو

جاءت ولاء مسرعه:عيون لولو نعم يااياد


إياد :مالك ياختي كفي الله الشر


ولاء :كده بردوا يااياد ده انت أخويا وانت ف قاطعها اياد قائلا


روحي اعمليلي كوبايه نسكافيه واختصري


ولاء:من عونيا الجوز يالوز وانصرفت


فضحكت والدته وقال اياد بتعجب :يالوز؟هي مالها ديه


صفاء :أصلها فرحانه عشان هتقولك بموفقتها علي حازم


في فيلا حسين المليجي

عادت ساره ومراد بعد يوم طويل


وفي غرفتها كانت تتحدث مع مني في الهاتف


ساره بضيق:اعمل ايه يا مني كل شويه زفت وليد يرن اضطريت أرد عليه


وقعد يقولي اسمك بحبه و هواياتك ايه وعامله ايه تحسي حافظ مش فاهم


فضحكت مني معلش يابينتي استحملي هانت


ساره بفرحه:بس عارفه مراد ده طلع طيب والله حاسيت انه عايز بس اللي ياخد بايده


مني:يارب ياساره يهديه ويبعده عن الحرام

:ساره يارب يامني

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا



تعليقات

close