القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت جبروت امرأه الفصل الرابع بقلم منى عبد العزيز

 سكريبت جبروت امرأه الفصل الرابع بقلم منى عبد العزيز 




سكريبت جبروت امرأه الفصل الرابع بقلم منى عبد العزيز 


يشتريه  رحيله المكتب وقوليله البيت على اعلي سعر. 

سعاد… تمام بس كل دا هياخد وقت انا هتفق مع اخواتي اللي هتبيع تصبر كام اسبوع على ما اخلص بيع البيت وطنط واميرة يبيعوا دهبهم. 

ام مدحت… بس ليا شرط قبل البيع تعملولي كمبيالة بالمبلغ وبعد تستروا الارض تمضولي على عقد بنصيبي انا واميرة. 

سعاد… طبعاً يا طنط عقد باسمك وعقد باسم اميرة والعقد التالت باسمي انا ومدحت. 

بعد اسبوع رجع مدحت بيت امه وسعاد معه امه واميرة باعوا دهبهم ومدحت  كتب لهم عقد بنصبهم ومضي عليه وعلى كمبياله لكل منهم سعاد عملت زى مدحت ما قال لها وراحت للسمسار وباع البيت واخدت المبلغ وحطته في حسابها في البنك واخدت فلوس دهب امه واخته واتصلت على اختها قدمهم وقالت…  سماح  الليله دي تجي على مكتب المحامي عشان تستلمي فلوسك وتتنزلي عن نصيبك فلوسك جهزت بس الحق حق هتجي في يوم تقوليلي دخلبني معاكي السعر قليل الارض تمنها  من دلوقتي  عرفيني عشان منخصرش بعض. 

ام مدحت بهمس قالت… جدعه كلامك مظبوط بس لو ابوك موجود يامدحت مش مسافر كنا اشترينا الارض كلها. 

سعاد قغلت مع اختها وقالت مدحت هنسيبك انت لوحدك على ما اميرة تجي وانا هروح مع طنط مكتب المحامي ساعتين تلاته وهنرجع. 


لسه بيفتحوا الباب وخرجين دخلت اميرة تصرخ وتقول…. مصيبه يا ماما مصيبه وخلت على روسنا. 

امها بخضه في اي يا بنتي كفالة الشر. 

مدحت نادى عليهم من الاوضه وقال… في ايه مالكم اي الصريخ اللي عندكم. 

اميره وسعاد وامه دخلوا الاوضه قالت اميرة… بابا مطلعش مسافر يشتري بضاعة جديدة بابا اتجوز اماني وسافر شرم الشيخ يقضي شهر عسل. 

امه خبطت على صدرها وقالت… اماني مين وعرفتي منين انطقي. 

اميره بصت لمدحت ولسعاد وبلجلجه قالت… اماني صحبتي ياماما  نسيتها وعرفت من امها برن عليها تليفونها رن بعد اسبوعين مقغول بسالها فينكم وقفلين تليفنتكم ليه قالت على المصيبة دى، بابا اتقدم لهم نفس اليوم اللي كنا هنزرهم فيه وتاني يوم كانوا خلصوا كل حاجه وكتبوا الكتاب واخدها وسافر شرم الشيخ وياريت خلصت على كدا دا مهرها شقه باسم ابوها ومحل باسمها. 

مدحت بقهر… بابا عرفها منين وازاي وصل لهم انطقي يا اميرة. 

اميرة… معرفش امها قالت ان ليه واحد صحبه ساكن في المنطقة كان بيزوره وشافها في البلكونه وعجبته ومنزلش من عند صحبه غير لما عرف عنها كل حاجه واتقدم على طول. 

امهم وقعت على الارض صرخت سعاد وقالت… طنط الحقوا طنط. 

جريت اميرة تفوق امها ومدحت قال لسعاد… سعاد هاتي تبيفون ماما ورني على بابا خلينا نفهم الكلام دا حقيقي ولا اي. 

اميرة بصريخ… هو دا وقته ماما اغم عليها ومش بتفوق وانت مش همك غير ازاي اتجوز وعرفها ازاي. 

سعاد بخبث… هتصل على الدكتور يجي   يكشف عليها 

مدحت… اتصلي خلصينا،  وبعدين روحي للمحامي خلصي مع اختك وتعالي نشوف هنعمل ايه. 


سعاد بخبث… نطمن على طنط في الأول  وهتصل بالمحامي  ااجل الموضوع. 

مدحت… روحي خلصي ملكيش دعوه بماما انا واميرة عندها 

سعاد بتمثيل الزعل… بتزعق ليا ليه يا مدحت  انا هتصل بعمي اعرف الكلام ده صحيح ولا. 

مدحت بصريخ… اياكي تتصلي روحي مشوارك وخلصينا وتعالي عشان نشوف هنعمل ايه. 

سعاد قالت اوك انا  رايحه بس ابقي طمني علي طنط. 

مشيت سعاد وقفلت تليفونها وقبل منها اتصلت علي اختها الممرضه  في مستشفى حكومي وقالت لها  هي في الطريق  بعد اربع ساعات مدحت وامه واميرة قاعدين على اعصبهم امهم قالت…  رني يا اميرة على مقصوفة الرقبه كل دا بتعمل ايه دى لو راحت اسكندريه كان زمنها رجعت هو الواحد هيلحقها من اي ولا اي  مش كفاية عليا ابوكم وعملته السودة. 

مدحت… انا هجنن ازاي بابا يعملها ويجوز البنت اللي عيني عليها يبقي كلامك يا اميرة صح  وجوزني سعاد بعد ما رفضته. 

امه… هو دا اللي همك البنت اللي اخدها ابوك ومش همك امك اللي اتجوز عليها بت اصغر من عيالها ولا كتب باسمها محل معملهاش معايا انا اللي ليا معه تلاتين سنه  اه لو يقعوا في ايدي. 

اميرة… ممكن تهدوا بقي اللي حصل حصل وبابا خلاص اتجوز خلينا في سعاد تليفونها مقفول مش بترد وكل ما ارن عليها يدني مغلق. 

مدحت قام وقف بعصبيه وقال… هاتي تليفونك اتصلي على اختها ولا امها، الواحد هيتجن كل المصايب جات مرة وحده. 


اميرة… ايوا صح اختها خلاص اقعد ارتاح هتصل على اختها. 

سكتوا على صوت خبط على باب البيت جامد طلعت اميرة تجري وتقول يا ساتر يارب في ايه. 

فتحت الباب لقت ام سعاد واختها سندها وشكلهم متبهدل… اميرة في ايه مالكم حصل اي ومالكم كدا كانكم طلعين من خناقه. 

اخت سعاد… عديني ااقعد ما ترتاح  وبعدين ابقي اسالي برحتك. 

دخلوا قعدوا خرجت ام مدحت ومدحت على الصوت مدحت اتكلم بخضه وقال..  في اي يا ساميه ملكم كدا وفين سعاد. 

ام سعاد… سعاد في المستشفى بين الحياة والموت ربنا نجحها من الموت باعجوبه وانا جبت ساميه وجيت علي هنا عشان تقولنا نعمل ايه،  جوز ساميه راح بلغ في القسم وراحوا مكتب المحامي لقوه  مش محامي ولا حاجه نصاب ونصب علينا واخد كل اللي حلتي انا وبناتي وضربونا انا هم واخدوا  الفلوس وهربوا. 

ام مدحت… انتي بتقولي اي يا وليه يا خرفانه انتي هو مين اللي اخد الفلوس والارض واخوكي. 

ساميه… اتنصب علينا وخالي فعلا اتوفي ومعندهوش ولاد وليه ارض بس مش هي اللي المحامي قال عليها دى ارض تاتيه متسواش ربع  الفلوس اللي سرقها مننا،  ولما سعاد اتخنقت معه وصممت تاخد الفلوس ضربها على رأسها واللي معه نزلوا علينا انا وماما وجوزي وسارة اختي ضرب وفغلوا علينا المكتب وهربوا لولي خبطنا والجيران كسروا باب الشقه كانت سعاد ماتت. 


ام مدحت…. كانت ماتت راحت في داهيه لكن الفلوس دهبي تحويشه عمري تروح كدا دا انا هاخد عمرك انتي وبناتك لو فلوسي مرجعتش لينا. 

ام سعاد…  حوش امك يامدحت مش كفايه اللي حصل لبنتي الغلبانه اللي كانت هضيع بسبب الفلوس، هو احنا كنا نعرف ان المخامي نصاب وهيدينا ارض غير اللي قالنا عليها وكمان يسرق فلوس بناتي بدل ما تفكروا معايا هنعمل ايه تقوم امك عوزة تمد ايدها عليا. 

مدحت بجنون… نعمل ايه قولي هتعملوا اي  انتي وبناتك تصرفوا تقبوا تغطسوا ترجعولنا الفلوس وبتك تخليها عندك لو شفتها هرجعلهك بكفانها بنت سعاد طالق طالق طالق وورقتها هتوصل على بيتكم الليله وفلوسي توصلنا الا والله العظيم  ما هسبكم وهوديكم في داهيه. 

ام سعاد بصريخ… حرام عليك يا مفتري بقي دا جزات سعاد تطلقها وهي بين الحياة والموت وفلوسك روح زى جوز ساميه وبلغ خلي البوليس يتحرك لما يلاقي اكتر من بلاغ وخصوصًا ان حالة سعاد خطر وانت جوزها هيهتموا اكتر. 

مدحت… انا لو خرجت هخرج على المأذون اوثق طلاق بنتك وارملها ورقتها، وبعد منها هروح المستشفى اطلع غلي فيها. 

ساميه… انت اكيد مجنون هو في راجل عاقل يقول اللي قولته بقي الفلوس اهم من سعاد. 


مدحت… انتي مجنونه يا ست انتي جاية تقولي اتنصب علينا وفلوسكم ضاعت عوزاني اضحك مثلاً واروح اجري  على الهانم اللي ورتطني وبعنا اللي قدامنا واللي ورانا عوزاني بعد دا اعمل ايه، دا اللي حصلها ده ربنا، حمها مني لو كانت  كنتم اخدتم العزاء فيها. 


ام مدحت… لا انا مش داقه عصافير شكلكم كدا وراكم حاجه  اه قول ي وليه منك ليها، بتكم فين وودت فلوسنا فين. 


أميرة… عندك حق يا ماما دول وراهم حاجه هم معقولة في ام بنتها بين الحياة والموت زى ما بيقولوا وجين يقلوا  الحق بلغ يا مدحت بدل ما يكونوا عندها بالمستشفى، اوعك تسبهم يا مدحت لغاية ما يقولوا ودوا فلوسنا فين. 


دق جرس الباب بصوا لبعض مدحت قال…  اميرة مش سامعه الزفت بيرن روحي شوفي مين  ولو حد طبع الهوانم يبقي جنا عليهم وعلى نفسه ودا سيم بينهم لو تأخروا يجي يطمن عليهم. 

أميرة فتحت الباب وقفت بصدمة وبلجلجه نطقت… ع ع علاء. 

علاء… هههههههه مالك يا أميرة  بتقطعي في الكلام ليه ومالك وشك قلب اصفر وبترتعشِ  كده ليه. 

أميرة…. ها لا أبداً مفيش، بس اتخضيت قصدي اتفجئت بيك اول مرة تجي في الوقت ده  و تسيب شغلك. 


علاء… هو دا اتفضل بتعتك في ايه يا أميرة  هو انا شغال موظف وليا مواعيد حضور وانصراف وبعدين  هو انا اول مره اعملها مثلاً. 

ام مدحت… اتفضل يا علاء متأخذهاش  اصلڪ اول مرة تجي في الوقت ده عندنا. 

علاء…. يزيد فضلك يا نينا، عندكم حق تستغربوا جيتي  الوقت دا بس لو عرفتم اللي جبني هتعزروني، بس الأول فين مدحت اطمن عليه. 

أميرة بصت لامها بتوتر وخوف وقالت… جوه اتفضل في الصالون على ما اناديهولك. 

علاء… هو انا ضيف بدخليني الصالون انا هدخله الاوضه اطمن عليه واقعد معه. 

امها قالت… اصل اصل عنده نسيبة اخوات مراته قاعدين  في الصالة الجوانيه. 

علاء دخل الشقه وقال… نسايبه معقولة دي يعني اللي سمعته كذب مدام نسايبه هنا. 

أميرة وامها في نفس الوقت… سمعته. 

علاء وقف مصدوم وهو شايف مدحت واقف قدامه ام سعاد واختها قال… الله يبقي اللي سمعته بجد بقي، ازيك يا مدحت قلبي معاك والله انا في الاول كنت مش مصدق وجيت اتاكد منك بس بعد ما شفت الهانم واتاكدت ان اللي سمعته صحيح. 


مدحت… اهلا علاء اتفضل. 

علاء مد ايده وقال… قلبي معاك يا مدحت ياخويا ان شاء الله مدام سعاد تقوم لك بالسلامه، دي دي  بميت راجل عملت اللي رجاله ميقدروش يعملوه لولي اخدهوها على خوانه مكنتش سابتهم. 

مدحت بشك… انت عرفت اللي حصل لها ازاي. 

علاء بإبتسامة… الشقة اللي مأجرنها المجرمين دول في نفس العمارة اللي فيها محل ملابس الأطفال الجديد، من ساعة ونص كده كنت بتابع  توضيب اللبس للعرض واتابع الأسعار، لقيت العمال بيحكوا لما سألت في ايه حكولي اللي حصل واول ما عرفت اسمها جيت طوالي على هنا، اشوف لو محتاج مساعدة لو حابب محامي كويس ممكن يفيدك. 


ام سعاد وقفت وبفرحه قالت… اهو شاهد شاهد من اهله  اهو اظن جوز بنتك يا ام مدحت لا نعرفه ولا يعرفنا وقال اللي حصل، زى ما حكينها لكم، صدقت يا مدحت وعرفت انك استعجلت بطلاقك لسعاد. 

علاء بلهفه… معقولة يا مدحت طلقت سعاد ليه دي ست الستات. 

ساميه اخت سعاد… تقول ايه ربنا على المفتري  طلقها بالتلاتة حسبي الله ونعم الوكيل، قومي ياماما نروح لسعاد نطمن عليها ادي اللي قولتي عليه هو اللي هيجيب الديب من ديله شوفت عينك، خليها تقوم بسلامة وتشوف حبيب القلب. 


علاء… فهمونا  يا جماعة في أي  . 

مدخت… قعد على الكرسي وامه قالت اقعد يا علاء وانا هحكيلك كل حاجه، من كام اسبوع الست سعاد قالت ان خالها مات في دبي وجالهم محامي وقال انه امها ورثت ورث كبير أرض مساحتها كبيرة في الساحل الشمالي وعلى البحر، وبعدها قالت ان المحامي جاب مشتري الأرض وبيزن على ماما تبيع مدحت استقل تمن الارض خصوصا ان المحامي هياخد ربع تمنها سمسرة وعمولات وبعت واحد معرفه شاف موقع الارض اللي سعاد قالت عليها قالة ان المتر في الحته دى يساوى ضعف اللي قال عليه المحامي، وعشان هما محدثين نعمة وما صدقوا  راحوا البنات قسموا الأرض عليهم وعلى امهم كل واحد فيهم جزء،  مدحت اقترح  ناخد نصيب سعاد و امها ويعملوا مشروع قرية سياحية، بس مساحة الارض قليله على القرية السياحية جات وقالت اختها الكبيرة هتبيع على سعر المحامي وتمن الجزء بتاعه اتنين مليون ونص، قولنا نشترك مع بعض وندفع المبلغ ونشتريه باسمي وادخل شريك معهم مدحت باع بيته وانا  وبعت دهبي  

أميرة قاطعت كلامها… مش مهم التفاصيل ياماما خشي في الموضوع. 

امها هزت راسها وفهمت انها مش عاوزها تقول انها باعت دهبها  هي كمان. وقالت… وقرشين محوشهم  وأدناهم لسعاد وكنا ريحين نمضي العقد انا وهي عند المحامي ونسجل في الشهر العقاري، تعبت واحنا خرجين ومدحت قال تروح هيا تمضي وتدفع الفلوس ومش بنا حساب.


علاء… طيب ما كل حاجه طبيعية اهو فيه اي حصل استدعي الطلاق. 

ام مدحت… اصبر على رزقك بعد اكتر من اربع ساعات ونص مش


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا








تعليقات

close