نوفيلا رجوع اضطهادي الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس للكاتبة منة الله الجزار
نوفيلا رجوع اضطهادي الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس للكاتبة منة الله الجزار
رواية "رجوع اضطهادى"
للكاتبة منة الله الجزار
نبدا بسم الله الرحمن الرحيم
❤❤❤❤❤
في قسم الشرطه
كان يوجد فتاه تبكي بشدة علي مق'تل اخيها...
كانت ترى اخيها جثة هامده امامها وحولها الكثير من رجال الشرطه يقومون بتجهيزه للدفن....
كان الجميع حزين 😔فهو كان رفيقهم.. الذي توفى في ظروف غامضه ولا احد يعرف كيف توفى.
خلصت تجهيزات الدفنه وكان معمول ليه جنازة كبيره اوي كلها رجال شرطه والجنازة كانت متأمنه تأمين كبير... دفنوه وخلاص كل واحد راح لبيته حزين 😔.
في مكان كبير كان في حفلة عيد ميلاد كبيره.
كان الكل فرحان فيها وبيرقصو ولكن سرعان ماتحولت الحفلة دي لبحر من الد'م بعد انفج'ار كبير حصل في البيت ده .
وجاءت الشرطه ولكنهم معرفوش مين السبب في الانف'جار ده .
كان واقف وباين علي وشه الانتصار من بعيد مشي.
الدنيا كانت صعبه اوي وكل يومين تحصل حادثه والشرطه مش عارفين يوصلو لحاجه واللى ضايقهم اكتر ان صاحبهم مات وهما لحد الوقتى ميعرفوش مات ازاي؟
قبل سنه .
كان في البيت إللى حصل فيه الانفج'ار ده كان في اسره سعيده كانو بيعيشو في سعاده وفي يوم من الايام كانو نايمين داخل عليهم حد وكان معاه سلا'ح وكاتم لصوت ركب الكاتم وضرب طلقة في الزوجه وابتسم بشر ومشي.
صحي الزوج من النوم وقبل رأس زوجته وقام للاستعداد ليوم جديد بنشاط اخد حمام وخرج يلبس هدومه... ببتسامه..
.. رؤيه قومي بقى اتاخرتي النهاردة اوي في النوم .
لكن مسمعش اي رد.. استغرب وراح لعندها وقعد جانبها وهو ساند علي السرير... اتكلم بحب.. رؤيه يلا بطلي كسل.
ولكن مسعمش ليها صوت برضو قلق بيرفع ايده عشان يشد اللحاف من عليها لقاها كلها د'م اتصدم من شكل الد'م وبخوف كانت ايده بتترعش وهو بيشيل اللحاف من عليها وقع علي الارض من الصدمه وهو شايف حب عمره غرقانه في د'مها دموعه نزلت عليها وراح لعندها واخدها في حضنه وبقي يصرخ باسمها.... ررررؤؤييييه... ااااااااااااااااه.
وقعد ينادي باسمها كتير ويصرخ.
واقسم بشر ووعيد.. إللى عمل كده فيكي وحرمني منك قسما بالله العظيم ما هخليه يعيش ثانيه واحده لا ادمره واخليه يتمني المو'ت بس مش هيطوله.
🥺🥺🥺🥺🥺
في بيت ليل
🥺🥺🥺🥺
كانت قاعده طول الليل مستنيه اخوها يرجع من الشغل لانه اتاخر وهي كانت خايفه عليه.
الصبح جه وهي كانت نايمه في الصالون.. سمعت صوت الباب بيتفتح قامت جري وراحت تشوف مين لقيته اخوها جريت عليه وحضنته بخوف.
ليل بخوف بعدته عنها وضربته بالقلم علي وشه... كنت فين يا نادر قلقتني عليك كنت صايع فين؟
نادر بصلها بصدمه مضحكه... صايع وبتضربيني بالقلم كمان.. بتضربي اخوكي الكبير يابت.
ليل.. اه ماهو قلقني عليه طول الليل امبارح.
نادر حضن نورا بحب.. معلش ياقلبي كنت في شغل كان عندي مهمه صعبه اوي والحمد لله قدرنا نمسك المجر'مين.
ليل بحب.. ربنا ينصركم عليهم دايما.
نادر.. يارب.
ليل.. هروح احضر الفطار واجى نفطر سوا ادخل خد دش وغير اكون جهزت الفطار.
نادر باس راسها ودخل اوضته
وليل بصت عليه بحب.. عقبال ما اخلص منك كده وتتجوز وتريحنا.
راحت تجهز الفطار.
🥺🥺🥺🥺
في المستشفى
كان قاعد في الارض وهدومه كلها د'م كان حاطط ايده علي راسه وبيعيط ابوه وامه كانو معاه.
كان شريط حياته معاها ماشي قدامه وهو شايف وهما بيضحكو مع بعض وهما بيلعبو وهما بيتجوزوا، وحتي لما كانت حامل في ابنهم كله كان ماشي قدامه.
ابوه.. سراچ لازم تكون قوي يابني عشانك وعشان ابنك.
قام وقف وكان بيمشي بخطوات بطيئة.. راح لعند العازل الزجاجي.. وكان مصدوم وبيعيط وهو شايفها متعلق ليها اجهزه.. وان خلاص هيروح البيت وهي مش معاه.
امه اخدت ابنه في حضنها...
تمت اجراءات الدفنه واخدها ومشيو.. كان ماشي جسد بلا روح.
دفنوها وهو واقف كان ابوه واخوه ساندينه .
خلص العزا وسراچ راح في شقته وساب ابنه مع امه.. اول ما فتح الباب ودخل بقى يبص في كل مكان عليها بس خلاص معدتش موجوده راح اوضتهم وشاف الد'م علي السرير انهار اكتر وبقى يتوعد للي عمل كده في مراته وحرمه منها.
سراچ... بوعيد.. والله لدفعكم التمن غالي.
استووووب
"عارفه اني داخله عليكم بمو'ت وقاتله الشخصيات إللى في الروايه من الاول بس لسه إللى جاي تقيل"
لو لقيت تفاعل كبير هنزلها.. واكملها ليكم.
نتعرف بالشخصيات.
"سراچ زهران "
ظابط في القوات المسل"حة الخاصه عنده 28سنه متجوز بقاله سنتين كانت صاحبة اخته واول ما قلبه دق كان ليها هي، ابنه عنده سنه لسه وهنعرف مين مات في البييت ده وليه اتف'جر بعدين.
"نادر عثماني "
عنده 27سنه اعزب وهو بيكون ظابط في القوات المسل"حة الخاصه نادر ده وراه سر كبير وهيمو"ت في ظروف غامضه.
"ليل عثماني"
عندها 24سنه مش عندها غير اخوها نادر هو ده إللى فاضل ليها بعد ما اهلها طردوهم بعد مو'ت اهلهم
"هاني زهران "
عنده 28سنه وبيكون توأم سراچ نفس الشكل الاتنين صعب التفريق بينهم وبيكون مهندس برمجيات" وهكر ".
الباقين هنعرفهم بعدين.
عاوزه تفاعل ياقمرااااااااات عشان اكمل.
نوفيلا" رجوع اضطهادي "
للكاتبة منة الله الجزار
البارت 2
نوفيلا "رجوع اضطهادي"
للكاتبة منة الله الجزار
نبدا بسم الله الرحمن الرحيم
😻😻😻😻😻
عند ليل
كانو بيفطروا لحد ما فون اخوها رن وهو رد بحترام... الو امرك يا فندم.
... لازم تكون عندي كمان ساعه ضروري.
نادر بحترام.. تمام يافندم.
وقفل معاه.
ليل.. بستغراب.. مين.
نادر.. اللواء عاوزني عنده كمان ساعه.
ليل بضيق.. بس انت لسه راجع حتي ما نمتش.
نادر.. معلش الواجب بينادي وادام طلب النداء لازم التنفيذ.
ليل بدعم.ودعاء.. ربنا يعينك ويبعد عنك اعداءك يارب.
نادر وهو بيقوم باس راسها.. يارب ياقلبي انا همشي بقى عشان ماتاخرش.
ليل.. طيب كمل اكلك.
نادر وهو بيلبس الكوتش.. الحمد لله كلت تسلم ايدك.. عاوزه فلوس قبل ما اخرج.
ليل.. اه عشان هنزل السوق اشتري شوية طلبات للبيت.
نادر.. ماشي.. خلى بالك من نفسك.. ساب ليها الفلوس ونادر مشي علي شغله..
ليل لمت السفرة ولبست ونزلت السوق تجيب الطلبات.
😻😻😻😻😻
ام سراچ رنت عليه.
سراچ.. بتعب.. الو يا ماما.
امه بحب.. عامل ايه الوقتى ياحبيبي.
سراچ بكدب.. تمام ياماما كويس.
امه بحزن.. ماتكدبش عليا حاسه انك مش كويس خالص يا حبيبي.
سراچ.. بدموع مكتومه.. ريان عامل ايه.
امه وهي بتملس علي شعر ريان.. طول الوقت بيعيط عمو وجده بقو يمشو بيه لحد ما نام.
سراچ وهو بيمسح دموعه إللى بتنزل.. هو علي طول كده كان متعود ان رؤية تقعد تغني ليه لحد ماينام.
امه بحزن.. سراچ تعال خليك جانبنا هنا يابني وبعدين تكون جانب ريان.
سراچ.. ماشي ياماما.. وفجاءه سمع صوت عياط ابنه.
جدته كانت بتهدي فيه بس مكنش راضي يسكت وبتحط ايدها علي وشه لقته حرارته مرتفعه.
.. سراچ ريان بيغلي.
سراچ قام اتعدل بخضه.. انا جاي ليكم علي طول.
وقفل الفون واخد المفاتيح ونزل جري ركب عربيته وطلع علي بيت اهلو كان بيسوق بسرعه ومره واحده فرمل لانه كان هيدوس حد من كتر السرعه.
😻😻😻😻😻
عند ليل
كانت في السوق بتشتري الطلبات كانت ماسكه شنط كتير في ايديها وفي شنطه منهم اتقط'عت نزلت كل إللى كان موجود فيها.
ليل نزلت تلم الحاجات إللى وقعت وكان في عربية جايه بسرعه وكانت هتخ'بطها...
ليل صرخت وغطت وشها من الخوف، العربية فرملت في اخر لحظه.
نزل منها صاحبها ونزل يزعق الناس اتلمت عليهم.
واحده كبيره في السن نزلت تتطمن علي ليل.. انتي كويسه يا حبيبتي.
ليل بغيظ.. الحمد لله ياطنط.. وقامت ليه.
ليل بغيظ.. انت مجنون ولا ايه كنت هتمو'تني وجاي تزعق كمان.
رد عليها بغضب شديد.. مجنون ايه يابت انتي تعرفي لو مكنتش مستعجل كنت عرفتك معني كلامك ده كويس اوي بس حظك اني مش فاضي ليكي.
ليل بزعيق.. هتعمل ايه يعني حضرتك عرفني كده هتعمل ايه انت ماتقدرش تعملي حاجه.
رد عليها بعصبيه كبيره.. لا اقدر.. وقطع كلامه رنت فونه وكان اخوه..رد عليه بقلق.
.. جاي في الطريق.
هاني.. سراچ احنا اخدنا ريان علي الدكتور طالع علي هناك.
سراچ.. ابعتلي العنوان وانا جاي.
هاني.. اوك هبعته ليك الوقتى .
سراچ.. تمام.
وقفل معاه وفتح الباب بتاع العربية وكان هيركب بس ليل وقفته بعصبيه.
ليل.. انت ماشي ورايح فين اعتذر الاول وبعدين امشي.
سراچ بصلها بقرف.. انا مش فاضي للهري بتاع البنات ده يلا من هنا وزقها وركب عربيته ومشي.
ليل بغيظ وعصبيه صورت رقم العربيه من ورا.. هتشوف حضرتك هتعتذر او لا.
جابت شنطه وحطت فيها الحاجات إللى وقعت ورجعت البيت تاني.
تجهز الغدا وهي متعصبه بقت تكسر في كل حاجه.
😻😻😻😻😒
نادر راح للواء.
😒😒😒😒😒
عند اللواء.
نادر خبط ودخل بحترام.. تحت امرك يافندم حضرتك طلبتني.
اللواء.. ايون طلبتك لمهمه جديده وانا عارف محدش غيرك هيعملها.
نادر ببتسمه.. ده من فضل ربنا ثم دعمك ليا يافندم.
اللواء بحب.. انت ابني يا نادر انا عارف الظروف إللى قوتك وخليتك اسد من اسود الداخليه.. المهم انت مش هنا عشان نسترجع إللى فات انت هنا عشان هنضم لفريق جديد والفريق الجديد ده مش اي فريق ينضم ليه وانا لما جالي امر بنضمام حد ليه رشحتك ليهم وهما وافقو بس عاوزين الكفاءه العاليه يا نادر ياريت ماتخذلنيش يابني.
نادر بفرحه.. اكيد يا فندم اكيد.. بس فريق اي ده؟
اللواء.. فريق الشيطا'ن.
نادر فتح بؤقه من الصدمه.. نعم بتقول مين.
اللواء بضحك.. علي شكل نادر.. عارف الصدمه ايه مش عاوز تنضم ليهم.
نادر بسرعه.. لا لا طبعاً عاوز هو حد مايكونش عاوز ينضم للفريق الشيطان ويشتغل معاه.
اللواء.. طيب جهز نفسك لان الشيطان هو إللى هييجي بنفسه يدربك.
نادر بفرحه لا توصف.. انا جاهز من الوقتى يافندم.
اللواء بضحك.. تمام يابطل ههههه.. تقدر تتفضل.
نادر بحترام.. شكر يافندم علي ثقتك دي وان شاء الله هكون عند حسن ظن حضرتك.
مشي نادر بعد ما اداء التحيه... بفرحه لا توصف ورن علي ليل يفرحها معاه.
نادر بحب.. ليلو عندي ليكي خبر بمليون جنيه.
ليل.. خير 🙂.
نادر.. حس من صوتها انها مضايقه.. مالك يابت.
ليل وهي خلاص هتعيط.. مفيش.
نادر بقلق.. انجزي فيكي ايه؟
ليل حكتله علي إللى حصل كله .
نادر بغضب.. نعم هو اهبل ده ولا ايه ده نهاره اسوح معايا النهاردة.. ابعتيلي رقم العربية.
ليل.. ماشي.
ليل قفلت وبعتت ليه ونادر كلم حد من صحابه و بلغه انه يعرف مين صاحب العربية دي.
بعد نص ساعه نادر جه ليه مكان العربية.
نادر بشر راح هناك.
😻😻😻😻😻
عند سراچ وصل
وطلع اطمن علي ابنه بس الدكتور طلب علاج وهاني اخد العربية من سراچ وراح يجيب العلاج هو 🙆🏻♀️
هاني نزل وركب العربيه بس كانت الشرطه محوطه العربية.
هاني استغرب ولقى إللى بيفتح العربية وبيشده من هدومه بقوة وبيرميه للعساكر وبيقولهم خدوه.
هاني مكنش فاهم حاجه ولا ايه إللى بيحصل.
هاني بعدم فهم.. ياخدوني علي فين.
نادر بشر.. هتعرف الوقتى عشان تشوف انت بتمشي ازاي.. خدوه.
اخدو هاني معاهم وهو ياعينى مش فاهم حاجه واحد يعمل البلوة وواحد يلبس مكانه 🤣
نادر كان بيصور لليل إللى بيحصل معاهم هناك عشان تكون مبسوطه.
وطبعا يعني هاني لبس التعذ'يب كله 🤣🙆🏻♀️
وليل راحت اخدت الغدا لنادر وطبعا عشان هاني إللى مفكره سراچ يعتذر منها.
نادر جاب هاني من الحبس وكان متبهدل خالص.
نادر.. شوفتي قومت معاه بالواجب كله عشان يبقي يقربلك تاني.
هاني بصدمه.. اقربلها ايه انا اول مره اشوفها الوقتى .
ليل بغيظ.. كداب بتعمل ده كله عشان ماتعتذرش مني صح كان فين لسانك لما كنت بتكلمني من ساعة.
هاني بصدمه... ساعة ايه يابت انتي انتي هبله بقولك اول مره اشوفك الوقتى هكون كلمتك من ساعة ازااا
... وافتكر حاجه... احيه يالهوووى عليا وعلي سنيني السوحه ووويتبع
نوفيلا "رجوع اضطهادي"
للكاتبة منة الله الجزار
البارت 3
نوفيلا "رجوع اضطهادي"
للكاتبة منة الله الجزار
♕♕♕♡♡♡♡♡
نبدا بسم الله الرحمن الرحيم
❤❤❤❤❤
عند سراچ
❤❤❤❤
كان رايح جاي في العياده متعصب ان هاني اتاخر اوي وريان لازم ياخد العلاج بسرعه.
اتصل عليه كتير بس فونه بيطلع مقفول.
ام سراچ.. اهدى يابني اكيد زمانه جاي الغايب حجته معاه.
سراچ.. بغيظ.. هو عمره ما راح مشوار ورجع علي طول شكله بيعاكس واحده ولا مش عارف بيهبب ايه بس ما ييجي ليا.
امه.. بضحك.. معلش اخوك الصغير هتعمل ايه.
سراچ.. بغيظ.. صغير ايه يا ماما الفرق بينا خمس دقايق.
امه.. طيب اخوك معلش هنعمل فيه ايه قدرنا يابني.
سراچ في سره.. بس ماتجيلي وانا اعرفك اخرت الصياعه ايه 😡😡😡
"ياعينى عليك يا هاني بتتنفخ هناك ولما تيجي ليه هتتنفخ اكتر 😂😂"
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عند هاني
&&&&&&&
هاني.. احيه عليا وعلي سنيني السوحه انا عرفت مين الوقتى إللى قابلتيه .
نادر.. اتعدل ياض واعرف انت بتتكلم مع مين.
هاني بصله.. في سوء تفاهم حضرتك وبعدين انا لازم امشي لاني اتاخرت اوي وهو هيقت'لني.
ليل بغيظ.. عاوز تهرب الوقتى وبتتحجج بأى حاجه والسلام.
هاني.. بشرح.. يابنت الحلال مش انا إللى قابلتيه ده واحد تاني غيري مش انا والله .
ليل برفع حاجب.. امال مين.
هاني.. ده توأمي مش انا والله العظيم واقدر اثبت ليكم كده .
ليل.. ازاي؟
هاني بقلة حيله.. ممكن اعمل مكالمه وده من حقي حضرتك.
نادر بسخرية.. وكمان جاي تكلم في حقك.
هاني بصوت واطي .. استغفر الله العظيم سمعته ليل.. وبعدين اتكلم عادي.. اه حضرتك من حقي اعمل مكالمه.
نادر.. عندك التلفون اهو اتصل.
هاني راح عند التلفون واتصل علي سراچ وكان بيدعي في سره انه يرد.
عند سراچ.
فونه رن برقم غريب.. رد
سراچ.. الو.
هاني.. سراچ.
سراچ... بغيظ.. فينك ياض الصيدليه بقت بعيده ده كله .
هاني.. سراچ انا في القسم.
سراچ بصدمه قام وقف.. انت بتهبب ايه هناك.
هاني.. بقلة حيله.. تعال وانت تعرف.
سراچ.. انت فين بالظبط؟
هاني قاله علي العنوان وسراچ راح ليه علي طول
ليل بعدم فهم.. قصدك ايه ب إللى بتعمله ده محدش هينقذك.
هاني.. اصبري انتي ليه قطر كده اهدي علي رزقك.
نادر.. راح ومسك هاني من هدومه.. بغضب.. بتكلمها كده ليه؟
هاني... بضيق.. اوووف أهدى انت كمان علشان إللى انت بتعمله ده غلط اصلا ويمكن كمان غلط علي الرتب بتاعتك دي... انا معملتش فيها حاجه صحبتك دي ولا قريبتك.
نادر اتعصب اكتر.. وكان لسه هيمد ايده عليه تاني ليل مسكت ايده.
ليل.. ماتخلهوش يستفزك هو عاوز يوقعك في الغلط وخلاص.. نادر سابه
وهاني عدل هدومه وقعد.
نادر.. حد سمحلك تقعد.
هاني بستفزاز.. لا بس هاقعد برضو عادي.. كان بيبتسم بطريقه مستفزه.
نادر كان شايط وليل كانت شايفه الاستفزاز في عينه وكانت حايشه اخوها عنه.
بعد ربع ساعه.
ليل.. بسخريه.. فين إللى هينقذك ها بخ اتبخر.
هاني ببتسامه..قام وقف وبص بتحدي ليها.. بعد خمسه... اربعه.. تلاته.. اتنين.. واحد.
مع كل رقم كان سراچ بيدخل القسم فيه وعند واحد الباب اتفتح.
والكل بصو عليه وهاني ابتسم بنصر.. بوب اتاخرت اوي.
ليل ونادر كانو مصدومين من الشبه إللى بينهم بجد إللى مفرق بينهم بس الوان الهدوم إللى هما لبسينها.
سراچ كان عامل زي الطور الهايج ودخل بندفاع..
ليل بصدمه.. ازااااي.
هاني همس جانب ودانها.. قولتلك اصبري علي رزقك.
سراچ.. بغضب.. عاوز اعرف اخويا بيعمل ايه هنا وكان صوته عالي.
نادر وقف قدامه بغضب.. صوتك إللى فرحان بيه ده وطيه عشان ما خلكش تندم.
سراچ بغضب مسك نادر من هدومه قدام الكل وليل اتصدمت.. لا وريني عاوز اعرف هتعمل فيا ايه؟
ليل بغضب.. انت عامل زي الطور داخل تطيح في الكل كده ليه وبعدين ابعد عنه.
سراچ..بقرف.. هو انتي سبب ده كله.
ليل بقرف برضو.. اه عندك اعتراض.
سراچ وجه كلامه لنادر.. اخويا يخرج النهاردة الوقتى ولا قسما بالله العظيم ما هخليك تعرف السما من الارض.
اصواتهم كانت عاليه اوي لدرجة ان اللواء جه يشوف في ايه؟
اللواء.. بغضب.. وهو شايف ضهرهم وان في حد ماسك في نادر من هدومه وليل بتشد ايده من علي اخوها.... في ايييه ايه إللى بيحصل هنا ده؟
دخل والكل وسع ليه الا سراچ كان لسه ماسك في نادر ومش راضي يسيبه اللواء راح يفك بينهم واتصدم... الشيطان.
نادر وليل مكنوش فاهمين حاجه..
هاني ببتسامه مستفزه.. وحط ايده علي كتف سراچ.. نسيت اعرفك ياحضرت الظابط ب البطل وبيكون سراچ زهران ولقبه في الدخليه "الشيطان".
نادر فتح عينه علي الاخر من الصدمه.
اللواء وهو بيحاول يلم الدنيا لان سراچ وسعها لما جه.. حضرتك ممكن نحل الموضوع بينا وبين نفسنا بدل الشوشره دي كلها.
ليل في سرها.. ايون هو ده الوقح إللى كان بيتكلم معايا الصبح مش التاني ده.. واحيه يا ليل يوم مااخوكي اتحقق حلم حياته وانه خلاص بقى من فريق الشيطان تيجي انتي تلعبي معاه و يحصل كده.
ليل.. حضرتك إللى غلطت الاول فيا ولما انا صورت رقم العربية جت لينا انه هو وبكده حصل سوء التفاهم ده كله مش قصدنا حاجه.
هاني بستفزاز.. مش قصدكم ازاي ده أنا اتشلفطت حضرت الظابط ده قام بالواجب معايا سراچ انا عاوز حقي.
اللواء.. حضراتكم ممكن تتفضلو في مكتبي وانا هحل سوء التفاهم ده.
سراچ نفض ايده من علي نادر ومشي وهاني بعده وبعدين اللواء ونادر وليل.
❤❤❤❤
في مكتب اللواء.
اللواء.. ممكن اعرف ايه إللى حصل بالظبط.
ليل.. حضرتك انا هحكي إللى حصل كله.
اللواء.. اتفضلي.
ليل حكت ليهم كل حاجه حصلت.
ليل.. وده كله إللى حصل حضرتك يعني نادر ملوش ذنب انا السبب.
هاني.. يعني ايه ملوش ذنب امال مين إللى ليه ذنب.
ليل بغيظ.. هو انت شع'له بتو'لعها وخلاص ماتهدى شويه.
هاني.. ماهو لو حصل كده مع حضرتك كنتي هتسكتي.
ليل.. لا.
هاني.. امال عاوزاني اتنازل عن حقي ليه انا مش هتنازل عن حقي وكمان عاوز اقدم في الظابط بلاغ لانه قبض عليا من غير حتي مايعرف اذا انا هو او لا.
ليل.. لو سمحت مش محتاجه ده كله وانا اسفه بجد علي إللى حصل لحضرتك انا مستعده انفذ اي حاجه بس بلاش نادر.
نادر.. هو ايه إللى بتعمليه ده وتنفذي ايه انا إللى غلطت حضرتك و مستعد لأى عقاب.
سراچ.. ببرود.. بلاش الفيلم الهندي ده بجد ممل فيلم التضحيه بجد مليت.
اللواء.. حضرتك ده نادر إللى كنتم طالبين واحد عشان يكون معاكم وبجد نادر كفء للمهمات بتاعتكم.
سراچ.. بعد إللى حصل النهاردة ده ما اعتقدش انه هيكون مناسب انه يكون معانا.. وسابهم ومشي وهاني مشي وراه.
نادر احلامه اتبخرت وفرحته انطفت بجد.
ليل زعلت اوي عشان اخوها واللواء.
اللواء.. كان لازم تفكر الاول قبل ما تعمل إللى عملته ده.
نادر..حضرتك لسه عاوز مني حاجه.
اللواء بحزن.. لا.
نادر بحزن.. بعد اذنك وخرج.
ليل فضلت مع اللواء.
ليل بدموع.. نادر.. ملوش ذنب انا الذنب ذنبي انا وبس... لوسمحت لو اقدر اتكلم معاه تاني.
اللواء.. سراچ صعب انه يرجع عن قراره بجد انا عارفه كويس اوي.
ليل.. طيب عنوانه فين وانا اروح اعتذر ليه بجد مش قادره اشوف نادر كده.
اللواء....؟.... ويتبع
نوفيلا "رجوع اضطهادي"
للكاتبة منة الله الجزار
البارت 4
رواية رجوع اضطهادي
للكاتبة منة الله الجزار
نبدا بسم الله الرحمن الرحيم
❤❤❤❤❤
عند سراچ
.. بغضب.. مابتعرفنيش ليه من الاول ولا بتتنيل تقول انك اخويا لييييه.
هاني بضحك.. بصراحه عجبتني البت قولت اكمل في التمثيل لحد ما تدخل زي البطل وتنقذني.
سراچ بنفاذ صبر.. الصبر من عندك يارب.
هاني بمشاكسه.. لو مش عجبك طلقني.
سراچ كان رايح يسحب سلا'حه هاني مسك ايده بسرعه وباس راسه.. اهدى يسطا بهزر معاك والله بهزر .
سراچ.. اخر مره هنقذك فيها.
هاني.. تمام.
سراچ شغل العربية ومشي كا العاده بسرعه.
هاني.. انا عارف ان اخرتي علي ايدك ماتهدي الزفت السرعه شوية ياعم .
سراچ زود السرعه اكتر ولا اكنه سامع هاني.
هاني.. اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله.
سراچ.. راح الصيدليه وجاب العلاج لابنه وراح العياده واخدهم وروحو.
♥♥♥♥♥
عند ليل
♥♥♥♥
اللواء.. مش عاوز احبطك بس سراچ عنيد وكلامه سيف علي رقبته.
ليل.. لو سمحت حضرتك بجد ده حلم نادر انه يكون معاهم وانا السبب في سوء التفاهم اللى حصل ده.. ولازم اصلحه.
اللواء كتب ليها عنوان سراچ.
.. العنوان اهو يابنتي ولو احتاجتي حاجه انا معاكي.
ليل.. ميرسي اوي لحضرتك ياعمو.
مشيت ليل وراحت علي مكتب اخوها لقيته قاعد مضايق مدخلتش وبصت للورقه و اخدت قرارها وخرجت علي طول.
اخدت تاكسي وراحت علي العنوان.
♥♥♥♥
سراچ وصل امه وهاني علي البيت وكان هاني هيشيل ريان بس سراچ منعه.
سراچ.. سيبه هييجي معايا.
امه.. بقلة حيله.. برضو مش هتنزل طيب سيب ريان معانا مش هتعرف تتعامل معاه وبعدين ابنك تعبان وانت تعبان.
سراچ.. اخد نفس وطلعه.. ريان اخر ذكرى منها ومش هعرف انام وهو مش في حضني.
امه.. طيب هاجي معاك.
سراچ.بعند.. لا حضرتك تعبانه يا ماما وانا لو معرفتش اتصرف هرن عليكي.
امه بقلة حيله.. من عنده.. ماشي.
هاني وامه طلعو وامه حطت ليه ثلج مكان الج'روح..
سراچ بص علي ابنه إللى نايم.. بحزن.. مابقاش ليا غيرك ولا انت ليك غيري وملس علي شعره وباس راسه بحنيه اخده في حضنه و مشي علي شقته.
♥♥♥♥♥
ليل وصلت علي العنوان
وطلعت وخبطت بس محدش رد عليها فضلت قاعده قدام الباب فتره طويله.
بعد نص ساعه.
سراچ وصل بيته وكان شايل ابنه و الشنطه بتاعته معاه.. ليل وقفت لما شافته.
ليل كانت هتتكلم بس سراچ رفع ايده بمعني اسكتي وفتح الباب ودخل حط الشنطه وابنه علي الركنه بحنيه وخرج ليها..
سراچ ببرود.. خير.
ليل بتوتر.. انا اسفه حضرتك وكان صوتها عالي شويه..
سراچ.. وطي صوتك ريان نايم ولو صحي مش هيحصل كويس.
ليل.. وطت صوتها.. انا اسفه معلش مكنتش اعرف طيب سايبه في البرد دا كله ليه.
سراچ بصوت واطي.. عاوزه ايه.
ليل بنفس مستوي الصوت.. الولد هيتعب كده غطيه الاول وبعدين تعال نتكلم.
سراچ.. استني.
راح جاب بطانيه وغطاه.. ورجع ليها تاني.
.. خرج بره.. وقفل الباب براحه.
سراچ.. عاوزه ايه.
ليل بندم.. بعتذر جداً علي إللى حصل النهاردة بجد زي ما اخوك غالي عندك وجيت ليه برضو انا غاليه عند نادر وهو عمل كده من حبه فيا.
سراچ ببرود.. يعني عاوزه ايه من الاخر.
ليل برجاء.. عاوزه توافق ان نادر ينضم لفريقك.
سراچ.. برفع حاجب.. ومين قالك اني برجع في قرار اخدته.
ليل.. محدش بس انت هترجع في القرار ده.
سراچ..برفع حاجب.. والله.
ليل.. ايون لان ده ظلم انك تاخد قرار زي ده.
سراچ.. انا ظالم يلا بقى تتفضلي تمشي لاني مش فاضي.
ليل اخدت نفس.. وعند.. لا مش همشي من هنا غير لما تغير رايك
سراچ.. يبقي خليكي هنا علي طول لاني مش هغير رايي.
سراچ دخل وقفل في وشها.
ليل بغيظ.. وقح.
سراچ دخل اخد ريان ودخلو نامو.
ليل فضلت فتره وبعدين مشيت علي بيتها لقت البيت فاضي عرفت ان نادر مجاش فضلت تعيط عليه وبعدين مسحت دموعها وقعدت تفكر ايه إللى هتعمله وتخلي الوقح ده يغير رأيه.
الصبح
ليل لبست وراحت تاني تقنعه وانها هتفضل وراه لحد ما يقتنع.
سراچ مرحش الشغل وقرر انه يفضل مع ابنه طول اليوم.
دخل المطبخ عشان يعمل اكل بس معرفش يعمل اي حاجه عمل شاي وخرج لقاه ريان جاي عليه بيسحف
شاله واخده
سراچ.. يلا يابطل نعمل ليك اكل معرفش يعمل ايه ولا الرضعه ازاي فتح نت وجاب طريقه عمل الرضعه
عمل ليه رضعه واكله بحنيه وطبعا ده طفل 👶وكان عاوز يغير هدومه وسراچ مكنش عارف يعمل ايه 😂
كان محتاس.. ياربي ما كنت سبته مع ماما لازم يعني اعند اهبب ايه الوقتى يعني.
سراچ بحيرة.. عم ريان نعمل ايه الوقتى طيب.
كان منيم ريان قدامه وبيلبسه بامبرز وهو اصلا مش غير القديم كان بيلبسه الجديد علي القديم 😂👶
ريان كان بيعيط وهو مش عارف يعمل ايه؟
سراچ.. طيب معلش اهدى ماتعصبنيش عليك.. انا مش عارف اعمل ليك ايه او بتعيط ليه.
الباب خبطت وهو راح يفتح يشوف مين.. حاضر جاي.
فتح ولقاها ليل.
لقته متعصب وريان عمال يعيط اوي ويكح.
ليل.. ماله.
سراچ.. مش عارف ماله.
ليل.. طيب هاته.
سراچ اداه ليها وقعدت تهدي فيه..
ليل.. طيب مامته سايباه ليك كده ليه؟
سراچ بحزن.. مامته متوفيه بقالها ايام.
ليل زعلت علي ريان.. طيب فين الحمام.
سراچ.. ليه.
ليل بغيظ.. هغيرله هو انت كده مفكر نفسك غيرت ليه انت بهدلت الدنيا اكتر.
سراچ بغيظ.. الحمام من هنا.
وشاور ليها علي الحمام ودخلت وغيرت لريان وريان هدي معاها وسراچ كان مستغرب ازاي ابنه سكت مع حد غريب.
ليل.. ممكن تجيب ليا هدومه.
سراچ.. اوك. وراح يجيب ليها هدوم ليه لبسته هدوم جديده وسرحت ليه شعره وبحب.. اسمك ايه.
سراچ كان قاعد علي الركنه وهما قاعدين في الارض.. ريان.
ليل.. ماشاء الله اسمه حلو زيه ربنا يبارك فيه.
سراچ.. تسلمي.
ليل.. هو فيه علاج بياخده او اكل.
سراچ.. اه اكلته عملتله رضعه واكل والعلاج كنت هديه ليه بس بعد ما يغير بس انتي شوفتي إللى حصل.. والاستاذ ريان كان مخلى العماره كلها تتفرج عليا.
ليل.. ببتسامه.. فعلا كان قايم بالواجب معاك.
سراچ.. ابتسم.
ليل.. بضحك.. ما انت بتعرف تبتسم اهو امال ليه ضارب لينا البوز علي طول.
سراچ.. لان اول مره اتحط في الموقف ده كانت رؤية هي إللى بتهتم بينا ومن بعدها احنا بيقنا لوحدنا ولازم نعتمد علي بعض انا وهو.
ليل.. مش هينفع تفضلو كده لوحدكم اقصد لازم مربية لريان انت حضرتك هتبقي في شغلك واكيد مش هتاخده معاك لازم حد يفضل معاه.
سراچ.. اه ما أنا هنزل في الجريده ان مطلوب مربية لان معاكي حق و طبعا الباشا هيفرج عليا الدنيا كل يوم.
ليل.. انا حبيته وهو كمان شكله حبني ينفع اكون انا المربية بتاعته.
سراچ.. والمقابل اني اوفق علي اخوكي صح.
ليل.. شكلك ذكي صح.
سراچ قام وقف وويتبع
نوفيلا "رجوع اضطهادي"
للكاتبة منة الله الجزار
البارت 5
نوفيلا "رجوع اضطهادي"
للكاتبة منة الله الجزار
♥♥♥♥♥
في مكان اول مره نروح فيه كان قاعد واحد بيشرب ومبسوط داخل عليه شاب ومسكه من هدومه بغضب.... انت ايه إللى هببته ده، انا قولت نقرصه قرصه صغيره عشان يبعد عن شغلنا مش تق'تل مراته.
الراجل بخوف.. هو هو انا معرفتش اتصرف ازاي وبعدين انت لازم تشكرني اهو اتلهى في حاجه وهيبعد عننا.
الشاب بغضب وضربه بالقلم... يبعد ايه انت ماتعرفش انك بالحركه دي فتحت علينا نا'ر ج'هنم، يا غبي هو هينكش ورا إللى عمل كده في مراته ومش هيرحمه ابدا.. انا عارفه سراچ عنيد وشره وحش لازم تختفي عن الوجود ولو لقاك سراچ اسحقك تجيب اسمي في الموضوع ولا اعتبر اهلك و عيالك مي'تين انت فاهم.
كان بيكلمه بتحذير شديد.
الشاب... قام وقف.. مش لازم سراچ يعرف مين إللى ورا ق'تل مراته.
♥♥♥♥♥
عند سراچ وليل.
♥♥♥♥♥
سراچ قام وقف.. ومشي خطوتين وبعدين بص عليها.. لوى دراع هو صح.
ليل سابت ريان وقامت وقفت قدامه.. لا حضرتك مش لوي دراع بس ده اتفاق وهيبقي سري بيني وبينك.
سراچ بصلها برفع حاجب.. سري.
ليل اخدت نفس وطلعته.. اه سري حضرتك مش عاوزه نادر يعرف اني السبب كفايه إللى عمله معايا بجد ده اقل واجب ممكن اقدمه ليه انا مليش غيره في الدنيا دي.
سراچ.. برايك ممكن اوثق فيكي واسيب ابني معاكي بالسهوله دي.
ليل.. انا جاهزه لأي حاجه بس لو سمحت غير قرارك ولو عاوزني اطلع واعتذر منك انت واخوك قدام الناس في لقاء صحفي موافقه.
كانت بتتكلم برجاء.
سراچ.. نفخ بضيق.. هحطك تحت الاختبار الاول لو طلعتي نيتك صافيه تجاه ابني هراجع قراري اما لو نيتك مش صافيه ومزقوقه عليا انا وابني صدقيني وقتها محدش هيعرف مكانك انتي فاهمه.
كان بيتكلم بتحذير ووعيد.
ليل بعند.. فاهمه وهكون عند حسن ظنك بجد وهتوثق فيا لأني مش في نيتي حاجه وبعدين مين هيزقني عليك او علي طفل زي ريان.
سراچ.. اعدائي كتير ويمكن حد فيهم زقك عليا.
ليل.. حضرتك ظابط وليك مركزك وطبعا بتقدر تعرف إللى قدامك بيكدب او لا وبعدين غير ده كله ذكي بالعقل كده.. كانت بتشاور علي راسها.. مش هتقدر تكشفني لو انا فعلا كده .
سراچ.. بكره الايام جايه والمستخبي كله هيبان ماتقلقيش واللى غلط هيتحمل عقا'به.
كان بيبص قدامه بشرود.
ليل عشان تخف من جو التوتر إللى عامله ليها.. اتكلمت بضحك.. هتقبضني كام بقى؟
سراچ بصلها.. علي حسب شغلك هتقبضي.
ليل.. بضحك.. يعني كام انا مابقبضش غير بادولار، ما أنا مش اي حد هيشتغل عندك انا ليل عثماني.
سراچ بستغراب.. عثماني انتي مش مصريه.
ليل... لا اهلي مش مصريين بس انا ونادر عايشين بقالنا كتير في مصر عشان كده بنكلم مصري كويس.
سراچ.. بغموض وراح قعد تاني مكانه.. منين؟
ليل بكدب..وتوتر.. من حلب.
سراچ.. رجع ضهره لورا.. وحط ايده علي الركنه من فوق.. حلب.. اوك.
انقذها منه فونها لما رن.. وكان نادر.
ردت وهي قلبها بيدق بسرعه من كمية التوتر.. ا الو.
نادر.. ليل انا مش هقدر آجى النهاردة لأن عندي مهمه.
ليل..بقلق.. تمام..حبيبي انت كويس؟
نادر بصوت مكتوم من الزعل.. اه يا حبيبتي كويس.
ليل.. تمام مع السلامه.
سراچ كان بيبص ليها بغموض..
ليل بتوتر.. في ايه حضرتك بتبصلي كده ليه؟
سراچ.. شغل الحبيبه ده هيشغلك عن ريان وو... قاطعته ليل.. بسرعه.. ده نادر.
سراچ.. اوك.. ريان معاكي انا داخل انام شويه.
ومشي خطوتين.. بس وقف لما هي اتكلمت.
ليل بتوتر.. انا معنديش حبيب.
سراچ من غير ما يلف.. ببرود.. وانا ماسألتكيش.
وسابها ودخل اوضته.
ليل بغيظ..وتمتمه.. وقح بجد، مش عارفه مراتك كانت مستحملاك ازاي؟
وبصت علي إللى في الارض وبيلعب بحب.. راحت قعدت جانبه وابتسمت ليه بحب وحنيه.. استاذ ريان تعال نلعب سوا يلا.
كانت بتلعب مع ريان و هو كان بيضحك معاها وصوت ضحكهم كان عالي مكنش سراچ عارف ينام بس ابتسم انه سمع صوت ضحكت ابنه من تاني.
قام قعد علي السرير...
ومسك صورتهم سوا وكانت رؤية معاهم في الصوره كانو بيضحكو... بصلها بحزن ودموع..
فرحتنا اتخطفت من بيتنا يا حبيبتي مشيتي واخدتيها معاكي.. وكمل بوعيد.. بس إللى حرمنا من الفرحه دي مش هيفضل عايش حياته كده تاني انا إللى هخطف الفرحه دي منه بس الصبر حلو.
وقعد شويه يتأمل فيها لحد ما نام واخد الصوره في حضنه.
♥♥♥♥♥
بره
♥♥♥♥
بعد لعب كتير ليل غيرت لريان واكلته ونام قامت نيمته في سريره ولقت طبعا المطبخ مكركب من إللى سراچ كان بيعمله الصبح... بصتله كده وغمضت عينيها ونفخت.. هي المواعين ورايا ورايا اوووف مش هييجي يوم وتتغسل لوحدها دي... لا ست ليل لازم تشتغلي ياما مش هتفضل كده لوحده.
ليل غسلت المواعين وروقت المطبخ والبيت وعملت اكل.... سراچ قام من النوم علي بعد الضهر.. قام صلى الضهر ولما ماسمعش صوت ابنه اتخض وطلع جري بره الاوضه لقاه البيت نضيف ودخل اوضة ابنه لقاه نايم ارتاح سمع صوت في المطبخ راح لقاها بتطبخ وحاطه السماعات في ودانها وبتدندن مع الاغنيه بصوت واطي.
ليل بتلف وهي شايله الماية بتتخض منه وبتوقع الماية علي الارض...
ليل بخضه..صوتت.. اععععععععععععععع.
سراچ.. راح لعندها عشان يسكتها عشان ريان مايصحاش.. اتزحلق في الماية ووقعو الاتنين.
سراچ وقع علي ضهره وهي فوقه.
ليل رفعت راسها.. انا لسه عايشه.
سراچ.. زهقها بعيد عنه..وقام.. ومسك ضهره.. بوجع.. ااه.
ليل بغيظ.. مش براحه وبعدين قامت.
سراچ بوجع وغيظ.. براحه ايه انتي كسر'تي ليا ضهري.
ليل.. بغيظ.. ليه من تقلي وبعدين انت إللى خضتني مش تحمحم.
سراچ.. بغيظ.. حضرتك حاطه السماعات في ودانك لو حصل زلزال مش هتحسي بيه.. يعني لو حمحمت او لا مش هتحسي.. وكان ماسك ضهره.
ليل.. بخوف.. طيب انت كويس.
سراچ مردش عليها وخرج وده عصبها اوي منه..
ليل بصت للمطبخ ومسحت الماية إللى وقعت علي الارض وكملت الاكل.
بره سراچ راح اوضته ونام علي بطنه لان من الوقعه مكنش عارف ينام علي ضهره.
ليل خلصت اكل وبصت علي ريان لقته لسه نايم خرجت تشوف الوقح زي ماهي بتقول...
خبطت علي الباب.. جه ليها الرد.. ادخلي.
ليل فتحت الباب ولقته نايم.
ليل باحراج.. وتوتر.. الاكل جهز تعالى كل شكلك اصلا مفطرتش.
سراچ.. بوجع قام براحه بس كان موجوع.. ماشي.
فونه رن وكانت امه.
سراچ بتعب.. الو يا حبيبتي.
ليل.. في سرها.. بغيظ.. مراته لسه مكملتش شهر والباشا بيخونها بجد وقح وخاين.
امه.. بخوف.. مال صوتك؟
سراچ بتعب.. مفيش حاجه ياحبيبتي شكلي خدت دور برد.. وكان بيرشح.
امه... طيب انا جايه ليك سلام.. وقفلت قبل مايرد عليها.
سراچ.. قفل وبص علي إللى واقفه وبتبص عليه بقرف... مالك بتبصلي كده ليه.
ليل... مفيش.
سراچ قام وسابها وخرج وهي خرجت وراه.
حطت ليه الاكل وكانت واقفه.
سراچ كان بيأكل بجوع وهو بيأكل.. علي فكره اكلك وحش.
ليل بغيظ وويتبع
تكملة الرواية من هناااااااا


تعليقات
إرسال تعليق