القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشقت طالبتى من الفصل التاسع عشر إلى الفصل الرابع وعشىرون بقلم نوران وليد

 


رواية عشقت طالبتى من الفصل التاسع عشر إلى الفصل الرابع وعشىرون بقلم نوران وليد 






رواية عشقت طالبتى من الفصل التاسع عشر إلى الفصل الرابع وعشىرون بقلم نوران وليد 




عشقت طالبتي 

الفصل من ١٩ الي ٢١

للكاتبة نوران وليد 

#الفصل_١٩


-محمد : السمعتيه و وعد هطلقك وقت ما انتي عاوزة 


- حلا بصدمة فشعرت انه علم باعجابها به و انجذابها اليه فاقت م تفكيرها علي صوته 


- محمد : ها قولتي ايه 


- حلا بإستسلام: موافقة يا محمد 


- محمد : بابا يومين و هجيبه معايا يا حلا و وعد مش هضغط عليكي في حاجة ابدا و جوازنا هيكون مؤقت بس علشان سمعتك 


- حلا بسخرية : يعني اعتبرها شفقة يا استاذ محمد بقلم نوران وليد 


- محمد : مش كده انا اقصد علشان شكلك قدام الناس 


- حلا : ما تجملهاش يا استاذ محمد هي هي عموما شكرا و ما تخافش هي فترة قصيرة 


- محمد : هستاذن انا طيب عن اذنك 


غادر محمد و ترك حلا خلفه محط*مة تماما 


__________


في القصر حمزة 


في الفجر شعرت هند بالم في بطنها من اثر الدواء التي أخذته 


- هند بالم : ااااه يا بطني 


استيقظ حمزة علي اثر صوتها 


- حمزة بقلق و هو يتجه اليها : مالك يا هند انتي كويسه 


- هند بدموع: ب*تألم يا حمزة تعبانة اوي 


- حمزة بقلق اكبر : حاسة بايه طيب 


- هند : بطني وجعاني اوي اوي 


- حمزة : طيب ارتاحي شوية لحد ما اتصل بالدكتورة تيجي تشوفك 


- هند بنفي: لا هتيجي فين دلوقتي انا هخلي الدادة فتحيه تعملي حاجة سخنه انت ارجع نام 


- حمزة بغضب : تيجي ما تجيش ليه ده شغلها و بعدين انتي شكلك بيتالم اوي 


- هند برجاء : معلش يا حمزة انا بقولك اني تمام بس الم بسيط هشوف دادة فتحية او انزل انا علشان ما تصحيهاش و هعمل حاجة سخنة اشربها و بكرة ابقي اشوف الدكتورة 


- حمزة باستسلام : خلاص هروح اعمل ليكي حاحة سخنة و مش هتاخر 


- هند : طيب 


و بالفعل ما هي الا دقائق و صعد حمزة الي هند بمشروب الايسون الدافئ 


- حمزة : خدي يا هند انا عملت ليكي ايسون 


- هند : انت العملته بنفسك 


- حمزة : أيوة داظة فتحية نايمة 


- هند بابتسامة شكرا 


- حمزة بجمود : خلصيه انا قاعد هنا جنبك 


- هند و هي تنظر اليه من وقت لآخر وهي تشرب الايسون حتي انهته: الحمد الله 


- حمزة: ها حاسة انك احسن 


- هند : اه هنام شوية و انت ارجع نام 


- حمزة : نامي بس انتي 


و بالفعل نامت هند و عند استيقظها وجدت حمزة نائم علي كرسي بجوار فراشها ابتسمت بحزن علي ما فعلته به 


- هند : حمزة حمزة 


- حمزة بخضة : انتي كويسة


- هند : ايوة الحمد الله انت سهرت جنبي 


- حمزة بارتباك : انا هنزل اتاخرت علي الشركة 


- هند و هي تمسك بيده: انا اسفة يا حمزة 


- حمزة بلا مبالة : انا هدخل اخد شاور و هكلم الدكتورة بعدها تيجي تشوفك و لو في حاحة لازمة هي تعملها


- هند : ليه انت مش هتكون موجود 


- حمزة و هو يغلق باب الحمام خلفه : لا رد 


بعد فترة خرج حمزة و كان يرتدي بدلته السوداء و ساعتها وقف امام المرأه و وضع عطره الذي لا مثيل له و لم ينظر حتي الي هند و فتح باب الغرفة و خرج 


- هند بحزن : يا ربي انا عارفة اني غلطت بس معملته اتغيرت اوي اوي معايا اعمل ايه بس حلها من عندك 


قامت من فراشها و أخذت دش و بدلت ملابسها و ارتدت فستان ابيض عليه بعض الوردو يصل اقصر من قامتها قليلا و عليه جاكت جنز و رفعت الاكمام الخاصة به قليلا و فلتت شعرها فظهر طوله الحقيقي الجميل و خرجت من غرفتها وجدت حمزة واقف مع والدها و لم يغادر بعد 


كانت تهبط السلم و حمزة يقف بظهره نظر والدها اليها فابتسم بقلم نوران 


- والد هند : اهيه هند نزلت 


نظر حمزة اليها حتي لا يلاحظ والدها شئ فانبهر بجمالها فاق من شروده بصوتها 


- هند : حمزة انت لسه هنا افتكرتك مشيت 


- حمزة و هو مازال كالمغيب بجمالها : انا كنت همشي بس عمي كان بيتكلم معايا شوية فقعدت معاه 


- والد هند بابتسامة: أيوة انا الخليته يقعد يا بنتي معايا شوية بجد ده شخصية محترمة اوي 


- حمزة بابتسامة: طيب همشي انا يا عمي 


قبل راس هند التي تفاجأت من حركته تلك و تحرك اتجاه الباب فذهبت خلفه و قالت بهمس 


- هند : غريبة يعني انت مش قولت مش هنتكلم و بعدين معملتك معايا وحشه جدا الصبح و لا حتي ردت عليا و دلوقتي بتبوس راسي و بتبسم و بتعملني بحب قدام بابا 


- حمزة : اديكي قولتيها قدام بابا علشان الراجل الطيب ده بس ما يزعلش 


- هند بدموع متحجرة في عيونها : و الله طلما كده ما كل واحد يروح لحاله احسن 


- حمزة و قد شعر بوغزة في قلبه : هيحصل ما تستعجليش يا هند انا ماشي 


ذهب و تركها تتألم من اثر كلماته حقا هي المخطأة حتي لو كان يحبها فانها جرحت كرامته كرجل 


توجه حمزة الي شركته 


______


شركة حمزة 


- حمزة : في تقارير هتتمضي تاني يا مروة 


- السكرتيرة مروة : لا يا فندم بالنسبة لعشا بكرة بتاع العمل هيكون في بيت حضرتك برضو 


- حمزة : أيوة و يا ريت تبلغي كل الشركاء بالكلام ده 


- مروة: تمام يا فندم 


- حمزة : اتاكدي ان الدكتورة راحت للمدام البيت بقلم نوران وليد 


- مروة بصدمة : مدام هو حضرتك اتجوزت 


- حمزة : و انتي يخصك في ايه انتي هنا تنفزي الهقولك عليه و بس انتي سامعه 


- مروة بغيظ : فاهمة عن اذنك 


خرجت مروة و اتصلت بالطبيبة و أكدت معاد حمزة بالذهاب الي القصر لفحص هند و ما إن انتهت من الاتصال بكت بحرقة 


- مروة و هي تحدث نفسها: انت يا حمزة تتجوز ليه ليه ده انا كنت كل يوم علي امل انك تفاتحني في موضوع الجواز و تتجوزني اذيد مني في ايه مراتك دي انا مش هخليك تضيع من ايدي انت ليا انا وبس يا حمزة 


_________


في قصر حمزة بليل 


- هند : حمد الله علي السلامة 


- حمزة : لم يجيبها 


- هند بدموع: علي فكرة الدكتورة جات و قالت ايه سبب تعبي امبارح 


- حمزة : قالت ايه 


- هند : قالت اني حامل 


- حمزة بصدمة : نعممممم يا اختي 


#الفصل_٢٠


- حمزة : قالت ايه 


- هند : قالت اني حامل 


- حمزة بصدمة : نعممممم يا اختي


- هند : نعم ايه يا حمزة مش انا مراتك حبيبتك و عادي ان اكون حامل يعني 


- حمزة بغضب و هو يقترب منها و يجذبها من ذراعها : انتي هتجن*نيي صح صح حامل ازاي 


- هند بخوف : بهزر يا حمزة معاك مالك 


- حمزة و هو يترك ذراعها : و تهزري معايا ليه و بعدين في هزار في الكلام ده 


- هند بدموع: ما انت مش بتكلمني يعني اعمل ايه قولت اشوف اي حاجة اقولها ليك يعني علشان ترضي ترد عليا 


- حمزة : يا زين ما اخترتي و كاد يخرج من المطبخ 


- هند : مش هتاكل 


- حمزة: لا رد 


صعد حمزة الي غرفته و بدء في تبديل ملابسه في غرفة الملابس 


ارتدي بنطلون رمادي و تيشيرت اسود و سرح شعره و خرج و قعد علي الكنبة و امسك اللاب توب الخاص به فرن هاتفه 


- الو يا مروة 


هنا دخلت هند و جلبت الكرسي و جلست امامه تتابعه في صمت لم يعيرها حمزة اي اهتمام 


- أيوة تمام يا مروة تعبتك معايا جدا تسلمي تمام هشوفك بكرة يلا باي 


اغلق حمزة الهاتف و نظر الي حاسوبه 


- هند : كنت بتكلم مين 


- حمزة : لا رد 


- هند : رد عليا يا حمزة انا بكلمك 


- حمزة : و انتي ايه يخصك يا هند بكلم مين 


- هند : عاوزة اعرف 


- حمزة بغيظ : حبيبتي 


- هند بغضب : نعم حبيبت مين يا حمزة انت بتهزر 


- حمزة و هو يغلق حاسوبه : صوتك ما يعلاش مش معني اني بعدي ليكي و ساكت و مش بتكلم ان صوتك يعلي في البيت ده


- هند بتحدي : انت بتقولي حبيبتك و مش عاوز صوتي يعلي طيب هيعلي يا حمزة و بعدين لما هي حبيبتك انا ايه 


- حمزة محاولا استفزازها : انتي مراتي مش حبيتبي 


- هند و هي تمسكه من لياقته التيشيرت : لا انا حبيبتك انت سامع حبيبتك 


- حمزة و هو ينزل يدها : بس ده يمكن كان زمان دلوقتي انتي مراتي و بس حتي ده فترة مؤقته يا هند 


- هند بدموع : للدرجة دي 


خرجت من الغرفة و هي تبكي بشده و خرجت و توجهت الي الحديقة و ظلت تبكي لحق بها 


- حمزة و هو يتنفس الصعداء خشي ان يكون حدث لها شئ : هند 


- هند ببكاء : عاوز ايه انت ليه ديما كده مصمم تخليني ابقي مش طيقاك 


- حمزة : و انتي من امتي طقتيني انا طالع انام و ما طوليش هنا علشان الجو برد عليكي 


- هند بدموع : و انت يهمك برد و لا مش برد طلما انا مش فارقة معاك اصلا 


- حمزة و هو يتجه الي داخل القصر : لا مش فارقة بس علشان انا مش فاضي كل شوية اجيب دكاترة بقلم نوران وليد 


- هند بدموع انا ليه بيحصل معايا انا كده ليه 


صعدت الي غرفتها وجدت حمزة نائم علي الاريكة جلست بجواره و أخرجت شئ و وضعته بجواره و ذهبت في نوم عميق علي الفراش فتح حمزة عينه فقد كان يدعي النوم وجد زهرة بيضاء بجواره فابتسم بتلقائية و عاود النوم سريعا 


________


في صباح اليوم التالي 


استيقظت هند و لم تجد حمزة فعلمت انه ذهب إلي الشركة توجهت الي المرحاض و أخذت شاور و خرجت و كانت ترتدي بنطلون بابجي اسود و عليه بلوزة حمراء ضيقة قليلا و هبطت الي اسفل بعد ان تركت شعرها


- هند: صباح الخير يا بابا


- والد هند : صبح الفل صح النوم 


- هند : معلش يا بابا علشان سهرت شوية امبارح 


- والد هند : و لا يهمك يا حبيبتي يلا تعالي علشان نفطر كلنا سوا 


- هند : هوا و يكون الفطار جاهز 


و اتجهت الي المطبخ قبل ان تسمع والدها دخلت و انصدمت عندما وجدت حمزة يعد الإفطار 


 - هند : انت انت 


- حمزة : نهارك اسود ايه القمر ده ... اقصد ايه المنزلك كده 


- هند بارتباك: كنت فاكرة ان بابا بس التحت ما كنتش عارفة انك هنا 


- حمزة و هو يقترب منها : يعني لو كان باباكي تلبسي عادي كده و انا إل لا 


- هند : ايوة ده بابا عادي 


- حمزة: طيب اطلعي غيري البتاع ده ما اشوفكيش بيه غير في اوضتنا 


- هند بتحدي : انت اتج*ننت ده بابا فاهم يعني ايه 


- حمزة بغضب : هتطلعي تغيري و لا اتصرف انا و اعمل شئ مش هيعجبك خالص 


- هند بخوف : انا هطلع اغير اهو 


- اوقفتها ايد حمزة : صحيح انا لقيت وردة الصبح علي مخدتي مين حطها 


- هند بارتباك: ما اعرفش 


- حمزة : غريبة استحاله حد من الخدم يتجرأ و يفتح الاوضة عليا انا و نايم 


- هند بتوتر اكبر : اه افتكرت انا قطعتها ليا فوقعت مني علي المخدة بتاعتك اكيد 


- حمزة بابتسامة جذابة للغاية : و ايه وداكي عندي و انا نايم 


- هند : هطلع اغير 


- حمزة : ما رضتيش عليا 


- هند: حمزة 


- حمزة و هو كالمغيب بعدما سمع اسمه منها : قلبه 


- هند: البيض اتحرق 


- حمزة و هو يتجه الي البوتجاز: قدامك ٣ دقايق و تكوني علي السفرة لابسة حاجة محترمة يا هند مفهوووووم 


- هند بتزمر : مفهوم ايه ده يا ربي في معتقل انا 


- حمزة : زني زني علشان كلمه كمان و هحبسك في الاوضة و مش هخرجك و هوريكي المعتقل البجد يا هند 


_______


في منزل والد هند 


استيقظ محمد علي صوت جرس الباب فتوجه اليه ليري من الطارق فكانت ندي 


- محمد بصدمة : ندي 


- ندي بدموع : أيوة ندي... ندي الك*سرتها و جرح*تها و بهدلتها 


- محمد و هو يمسح علي وجهه بغضب : ندي امشي دلوقتي علشان انا لوحدي في البيت و وجودك هنا مش ظريف 


- ندي و هي تدخل و تغلق الباب خلفها: لا مش همشي قبل ما افهم ليه عملت كده فيا و ازاي تجر*حني و بت*خوني من امتي 


- محمد : انا ما خو*نتكيش انتي البعتيني و سبتيني يا ندي و عايرتيني بأختي و انا ما كنتش في الوقت ده محتاج حاجة غير دعمك يا ندي 


- ندي بسخرية : و لقيت الدعم ده مع الست حلا 


- محمد بغضب : يووووه ما تفهمي بقي انا حبيتك انتي و كنت عاوز اعيش و اقضي طول العمر معاكي بس انتي البعدتي عني 


- ندي : انا ما بعدتش الظروف هي السبب و اختك هي ال*دمرت جوازنا اهلي رفضوا انا ذنبي ايه


- محمد : و انتي ما اتمسكتيش بيا ليه يا ندي ما جحاربتيش ليه علشان حبنا 


- ندي : و انت حاربت رد انت رحت عرفت واحده غيري و هتتجوها كمان يا محمد 


- محمد بغضب و هو يمسك ذراعها : انتي ما بتفهميش بقول ما حبتش حد غيرك انتي و لولا الانتي عملتيه ما كنش زماني هتجوزها 


- ندي بصدمة : يعني انت مش متجوزها


- محمد : لا بس هتجوزها 


- ندي : شوفت شوفت هتتحوزها اهو 


- محمد : بسبب الفضي*حة الانتي عملتيها للبنت و هي ما لهاش اي ذنب هضطر اتجوزها 


- ندي بدموع : طيب و انا يا محمد 


- محمد : زي ما قولت ليكي انتي البعتي 


- ندي : بس انا لسه بحبك 


- محمد : بجد يا ندي 


- ندي : أيوة يا محمد 


- محمد : طيب انا هرجعلك بس رجوعنا هيفضل في السر لحد ما اتجوز حلا و احنا فترة و هنطلق ها قولتي ايه 


- ندي : موافقة يا محمد بس اوعدني ان مش هتسمح ليها انها تدخل قلب


- محمد: انا استحاله احب حد غيرك يا ندي ...يلا بقي علشان وجودك هنا غلط 


_________


كانت ممسكة برواية تقرأها حتي انفتح باب الغرفة و دخل منها حمزة بهيبته و وسامته و توجه الي المرحاض دون ان كلمه نظرت بضيق هند 


- هند : اوووف هيفضل يتعامل معايا كده لحد امتي انا زهقت 


قاطع حديثها مع نفسها صوت هاتف حمزة الذي أعلن عن وصول رسالة من مروة 


"انا جهزت و في طريقي الي القصر " 


في تلك اللحظة خرج حمزة وجدها ممسكة بهاتفه 


- حمزة : ماسكة ليه تلفوني 


- هند بدموع و هي تضع الهاتف في يده: امسك الهانم جهزت و في طريقها لهنا 


- حمزة بعدم فهم : هانم مين انتي بتقولي ايه 


- هند و هي تقترب منه و تبكي بحرقة : أيوة انا دايقتك بس ما استحملش منك كده يا حمزة ليه يا حمزة أيوة غلطت و انا عارفة و بحاول أصلح غلطي بس انت مش مدي ليا اي فرصة انا .. انا .... بقيت ... 


- حمزة : بقيتي ايه يا هند 


- هند بدموع : انسي يا حمزة انا كده كده مش فارقة معاك 


- حمزة و هو يجذبها اليه لترتطم في صدره العريض : قولي يا هند بقيتي ايه 


- هند بدموع : بقيت بحبك يا حمزة بحبك 


- حمزة بصدمة : .......


#الفصل_٢١


- حمزة و هو يجذبها اليه لترتطم في صدره العريض : قولي يا هند بقيتي ايه 


- هند بدموع : بقيت بحبك يا حمزة بحبك 


- حمزة بصدمة : ايه بجد بقيتي بتحبيني 


- هند بدموع : أيوة و ما اعرفش ليه و امتي و لا حتي ازاي يا حمزة 


- حمزة : دلوقتي بس حبتيني يا هند دلوقتي بعد ايه 


- هند و هي غير مصدقة لما تسمع : يعني ايه 


- حمزة بابتسامة سخرية : يعني الانسان كده ما بيحسش بقيمة الحاجة غير لما بتروح من ايدو بقلم نوران وليد 


- هند بدموع : بمعني 


- حمزة : بمعني انا زمان كنت كل الطالبه منك انك تديني فرصة بس علشان أبين ليكي حبي ليكي لكن انتي عملتي ايه سبتيني و ما كنتيش حاسة حتي بيا يا هند و انا للاسف دلوقتي بقيت مش حاسس ناحيتك باي حاجة 


- هند ببكاء : طلقني يا حمزة 


- حمزة: بمزاجي يا هند طلاقك و وجودك معايا هيبقي بمزاجي 


- هند : هتفضل مع واحده مش عاوزك.


- حمزة و هو يتجه الي غرفة الملابس و انتي من امتي عوزتيني 


ظلت تبكي بحرقة خرج من الغرفة بعدما ارتدي بدلته السوداء و قميصه الأسود و خرج وجدها جالسه تبكي علي الفراش تألم لرويتها كذلك 


- حمزة : انا في ضيوف جاين ليا تحت مش عاوزك تنزلي من الاوضة 


- هند : لا رد 


- حمزة : سامعه يا هند 


- هند بدموع و هي تقترب منه : ليه مش تخليها تشوف مراتك او حتي تفرجها علي الاوضة بتاعتها هنا الهتسكن فيها مكاني 


- حمزة و هو يحاول كتم ضحكاته : لا ما تقلقيش هي عارفة الفيلا هنا من قبلك انا هنزل 


خرج و اغلق باب الغرفة خلفه و قال محدثا نفسه 


- معلش يا هند حتي لو لسه بحبك لازم اتأكد من حبك ده ليا حقيقي و لا لا ممكن يكون مجرد احساس بالذنب 


اما في الداخل بقلم نوران وليد 


- هند بتحدي : ماشي ماشي يا حمزة بقي كده طيب انا هوريك و الله ماشي مش انت هتجيبها لحد هنا عندي طيب انا هوريك هعمل فيها ايه و فيك انت كمان يا ابن الجارحي 


قامت و دخلت اوضة الملابس وجدت حمزة جلب لها العديد من الملابس وجدت فستان احمر ضيق للغاية و طويل اردتدته و كانت غاية في الجمال و رفعت شعرها الطويل ديل حصان و انزلت خصلتين منه و وضعت الروج الأحمر و بعد مساحيق المكياج الخفيفة التي أظهرت جمالها 


- هند هي تنظر في المرأه : ايه القمر ده يا بنت يا هند و الله لاجننك يا حمزة و اخيلك تندم ندم عمرك بجد بقي 


هبطت هند الي اسفل و لم تجده سألت احدي الخادمات 


- هند : هو فين حمزة 


- احد الخادمات : بره يا هانم مع ضيوفه في الجنينه 


وقفت علي باب الجنينه و كانت رايحة ناحيتهم لقيت حمزة واقف و حواليه رجاله كتير حطت ايدها علي شعرها و بصت علي الفستان بتاعها و جريت لجوا في الوقت ده حمزة كان شافها استأذن و دخل يجري الفيلا 


لسه رايحة ناحية السلم ساحبها من ايديها بغضب 


- حمزة بغضب : يا هند الك*لب انا مش قولت جايلي ضيوف ايه المنزلك بالشكل ده يا حي*وانة انتي 


- هند بخوف و توتر : و الله يا حمزة انا كنت فاكرة انك واحدك انت و حبيبت القلب البتكلمها ما كنتش اعرف ان معاك رجاله 


- حمزة و هو لا يستطيع التحكم في غضبه: عاوزة حمزة القديم يرجع تاني يا هند بتتحديني يعني بقلم نوران وليد 


- هند : ما عاش و لا كان اليتحداك يا كبير انا بس كنت عاوزة ..


- حمزة : عاوزة ايه انطقي 


- هند بتوتر: كنت عاوزة اوريك الفستان ... صح أيوة هو كده انا كنت عاوزة اوريك الفستان 


- حمزة بابتسامة جذابة و هو ينظر الي الفستان : بصراحة هياكل منك حته بس ده ما يمنعش اني مش هرحمك يا هند علشان منبه ان ما فيش نزول صح و لا لا 


- هند و هي تبتلع ريقها بصعوبة : صح 


قاطع حديثهم دخول مروة 


- مروة : حمزة بيه الناس بتسال عليك 


توقفت علي الحديث عندما وجدت حمزة مقترب من هند 


- حمزة و هو ينظر اليها : ماشي يا مروة روحي و انا جاي وراكي 


- هند : بهمس هي دي مروة 


- حمزة بابتسامة فلقد سمعها : روحي و انا جاي وراكي يا مروة 


- مروة بغيظ و هي تنظر بحقد الي هند : تمام 


و خرجت فعاود حمزة النظر الي هند 


- حمزة بابتسامة جذابة : اطلعي غيري الفستان ده و انا هخلص عشا و أتمم الثفقة دي و هطلعلك علشان ليا معاكي حساب تاني 


- هند و هي تضع يدها في وسطها: يسلام يا اخويا يعني حلال عليها و حرام عليا 


- حمزة و هو يرفع حاجبه : ايه 


- هند : السلعوة بتاعتك ما هي لابسه مني جيب مبينه رجلها يا اخويا و لا انت بس بتحب تتحكم فيا انا 


- حمزة و هو يجذبها من ذراعها : انا ليا انا احكم عليكي انتي علشان انتي مراتي و بعدين انتي محجبه و لا نسيتي و الشدني ليكي في الأول قبل كل شئ أخلاقك و حجابك يا هند 


- هند و هي تشعر بالخجل : انا هطلع اوضتي اغير 


____________


في مكان بالخارج 


- والد هند : خير يا محمد قولت انك عاوز تشوفني يا ابني و برا 


- محمد : أيوة يا بابا انا كنت عاوزك تيجي تتقدم بكرة معايا لواحده 


- والد هند : طيب ليه ما جتش عند اختك يا ابني و اتكلمت معايا 


- محمد بغضب : ما تقولش عليها اختي لو سمحت 


- والد هند : يا ابني انتوا ما لكوش غير بعض بعدي و بعدين يعني اختك اتجوزت حتي لو مش بالطريقة الاحنا كنا بنحلم بيها بس اتجوزت و جوزها هو الغلطان مش هي 


- محمد : انت بتبرر الغلط ليها ليه 


- والد هند : انا مش برر غلط انا عاوزة افهمك يا ابني ان انتوا اخوات و معزتكم واحده عندي 


- محمد: ماشي يا بابا ممكن بس نتكلم في الموضوع الجاين علشانه


- والد هند : طيب يا ابني ما قولتليش مين هي العروسة ندي برضو 


- محمد : لا حلا 


- والد هند : يا زين ما اخترت يا ابني دي أدب و جمال 


- محمد : طيب حيس انت موافق ممكن نعدي عليهم النهاردة و نتفق معاهم 


- والد هند : يا ابني و ليه الاستعجال بس 


- محمد : يلا بس يا بابا و انا هفهمك كل حاجة في الطريق 


بعد فترة اتصل محمد بحلا و أخبرها انهم في طريقهم إليهم و وصلوا الي منزل حلا 


- حلا اهلا بيكم شرفتونا لحظة انادي ماما 


و ما ان دخلت والدة حلا 


- والد حلا : اهلا نورتونا 


- والد هند بصدمة : زينب 


-والدة حلا بصدمة : منصور 


- والد هند : الجوازة دي استحالة تتم ......


عشقت طالبتي 

الفصل من ٢٢ الي ٢٤

للكاتبة نوران وليد 

#الفصل_٢٢


- والد حلا : اهلا نورتونا 


- والد هند بصدمة : زينب 


-والدة حلا بصدمة : منصور 


- والد هند : الجوازة دي استحالة تتم  


- محمد : انت بتقول ايه بس يا بابا 


- والد هند : بقول السمعته الجوازة دي مش هتم الست دي كانت السبب في مو*ت عمك 


- محمد بصدمة : ايه ازاي 


- والد هند : من غير و لا كلمه اتفضل قدامي احنا مش هنقعد في البيت ده دقيقة بعد كده 


- محمد : يا بابا استني بس 


- حلا : ماما فهميني ايه معني الكلام ده 


- والدة حلا: افهمك ايه انا معرفهوش 


في الوقت ده خرج محمد و والده اغلقت حلا الباب و جلست بجوار والدتها 


- حلا : ازاي يعني ما تعرفهوش و انتي قولتي اسمه من شوية بقلم نوران وليد. 


- والدة حلا بتهرب : ما اعرفش 


- حلا : ازاي فهميني انتي ليكي علاقة بم*وت اخوه فعلا انتي كنتي السبب ردي عليا 


- والدة حلا بانه*يار و بكاء : بس بس سبيني 


- حلا : لا مش هسيبك غير لما افهم 


- والدة حلا : ان هقولك كل حاجة 


انا كنت قبل ما اتجوز ابوكي كنت بحب ابن خالتي و هو كمان كان بيحبني اوي و كنا هنتجوز لولا الظروف البعدتنا عن بعض بس بعدين عرفت ابوكي و اتجوزنا و ابن خالتي سافر و اشتغل و رجع كنت في الوقت ده انا حامل فيكي ابوكي كان قا*سي و انا ما كنتش عاوزة اخلف تاني افتكر ان ده بسبب ابن خالتي الرجع من السفر في نفس الوقت و عرفت انه بعدها اتو*في بحادث سيارة و ابوكي تعبت و روحت المستشفى و شخصوني غلط اني سق*طت بس كنت لسه حامل فيكي افتكر اني عملت كده عمد و اخد مني اخوكي و طلقني و انا بعدت و عرفت محمود سجلك باسمه و انا كنت خايفة عليكي علشان كده ما قولتش ليكي كل ده و لا حتي عرفتك مين ابوكي 


- حلا بدموع : يعني ابو محمد يبقي ابن خالتك 


- والدة حلا بدموع : اه منصور اخوه الكبير 


- حلا بدموع : انا بقيت بك*ره حياتي و كره*ت نفسي انتي خلفتيني ليه ليه انا مش عاوزة العيشة دي و لا عاوزة حياتي 


________


في الشارع 


- محمد : طيب و حلا ذنبها ايه بس يا بابا


- والد هند بغضب : انت هتجنني عمرك ما هتبقي راجل يعتمد عليه طول حياتك خالف تعرف انا تعبت منك بس اقولك لو اتجوزت البنت دي انت و لا هتبقي ابني و لا اعرفك 


- محمد : و ايه كمان بقولك البنت هتتف*ضح لو ما اتجوزتهاش و انت تقولي كده ده انت حتي عندك بنت زيها و لا اه نسيت ما هي فض*حتنا و الكان كان 


- والد هند و هو بصفح*ه: اخرس اختك دي اشرف من الشرف و اقولك انا ماشي و سايبك و اعمل الانت عاوزه بس انت و لا هتتجوز في بيتي و تنسي ان كان ليك اب من الاساس سامع 


تركه و غادر تحت تأثير صدمته فاق علي صوت هاتفه لينظر ليجد حلا 


- محمد : أيوة يا حلا 


- والد حلت بدموع : الحق حلا يا محمد ....


_______


بعد فترة صعد حمزة الي غرفته وجد هند ترتدي بيجامه باللون الأسود و شعرها كعكة مرفوعة 


- حمزة : فين بجايم الكارتون بتوعك كده انا ما عرفتكيش 


- هند : لا رد 


- حمزة : يا اخت انا بتكلم 


- هند بتقليد طريقة حمزة : و انا مش عاوزة ارد 


- حمزة بضحكة رجولية جذابة : شوف ازاي بتقلديني يعني 


قاطع حديثهم صوت هاتف حمزة 


- حمزة : ده عمي باباكي 


- المتصل : حضرتك أن لقيت التلفون ده مع الراجل ده و هو .....


- حمزة : ايه انا جاي حالا ..... 


#الفصل_٢٣


- المتصل : حضرتك أن لقيت التلفون ده مع الراجل ده و هو .....


- حمزة : ايه انا جاي حالا 


- هند بخوف : في ايه يا حمزة مالو بابا 


- حمزة : ما تخافيش يا حبيبتي خليكي هنا هروح بسرعة اشوفه و ارجع 


- هند باصرار و بكاء  : لا يا حمزة فهمني هو فين و ايه حصله ما تخبيش عليا 


- حمزة : مش هينفع يا هند خليني اروح اشوفه بقلم نوران وليد 


- هند ببكاء شديد و غضب : بقولك انا جاية معاك 


- حمزة : طيب يلا البسي بسرعة 


________


في المستشفى 


حمزة : فين الاستاذ الجابوه من شوية هنا راجل كبير في السن 


- الممرضة: تقصد الحاج منصور 


- هند بدموع : أيوة هو فين هو كويس 


- حمزة : اهدي يا هند اهدي يا حبيبتي أيوة هو فين  


- الممرضة: هو في الاستقبال و الدكتور محمود المسؤل عن حالته 


- حمزة شكرا 


و توجه هو و هند الي الاستراحة حيث الدكتور محمود 


- حمزة : فين الاستاذ منصور الجيه 


- دكتور: هو في العناية دلوقتي و حالته خطيرة لازم يعمل عمليه 


- هند بدموع : عملية للقلب لازم يركب دعامه أتعرض لضغط شديد و حالته خطيرة 


- هند بدموع : انا عاوزة بابا 


- حمزة و هو يحتضنها : اهدي يا هند طيب حضرتك اعمل الازم 


- دكتور: في أوراق و مصاريف لازم تندفع 


- حمزة : انا ممكن امضي و اخلص كل حاحة بس الحقوا لو سمحتوا 


- دكتور : حاضر يا فندم اتفضل معايا 


- حمزة و هو  ينظر الي هند و يحتضن وجهها : هند يا حبيبتي انا هروح اشوف الاجراءات و اجي علي طول و وعد بابا هيبقي كويس استنيني هنا و انا جاي علي طول 


- هند بدموع : بابا هيبقي كويس 


- حمزة : ان شاءالله يا حبيبتي هيبقي كويس


________


في منزل والدة حلا 


- محمد: هي فين يا طنت 


- والدة حلا بدموع : سابت البيت و مشيت يا محمد يا ابني شوفها دور عليها دي الحيلتي في الدنيا 


- محمد و هو يحاول تهدئتها : حاضر يا طنت اهدي بس انتي قوليلي هي ليها صحاب اي حد  


- والدة حلا : لا يا ابني انا بس 


- محمد : طيب في أماكن بتروحها 


- والدة حلا بدموع : كان الكورنيش يا ابني بس ما اعرفش 


- محمد : طيب اهدي انا هروح اشوفها و اردور عليها و ان شاء الله هلاقيها 


غادر محمد و ظل يبحث عن حلا حتي وجدها بالفعل علي الكورنيش و كانت جالسه بمفردها تبكي بحركة 


- محمد و هو يتنفس الصعداء : ممكن اقعد جنبك 


- حلا بدموع و هي تنظر اليه : انت ايه الجابك 


- محمد : رجلي 


- حلا و هي تقف لتمشي : انا ماشية 


- محمد و هو يمسكها من ذراعها ليوقفها: استني رايحة فين بقي انا ادور عليكي كل ده و في الاخر تمشي 


- حلا و هي تدفع يده: و عاوز مني ايه و تدور عليا ليه اصلا مش خلاص الحكاية خلصت يا محمد 


- محمد : حكاية ايه 


- حلا بسخرية : يسلام علي اساس ما كنتش معانا و انت سامع باباك ان هو قال ان الجوازة دي لا يمكن تتم 


- محمد : و مين قالك ان كلامه هيمشي 


- حلا : يعني ايه انت عاق و ل ايه


- محمد بضحك : ضحكتيني بجد 


- حلا : انا بتكلم جد علي فكرة يعني 


- محمد : لا مش عاق انا وعدت و لازم اوفي


- حلا بسخرية : شفقة


- محمد بغضب : يعني ايه شفقة انا كل ما اكلمك تقولي ليا شفقة لا مش شفقة احنا بينا اتفاق يا حلا


 حلا بداخلها تود الصراخ به لتخبره انها لا تود الزواج منه بهذه الطريقة 


________


في قصر رامي 


- رامي : ايه الجابك هنا مش البينا خلص و خلصنا 


- روز : لا ما خلصش يا رامي هيبتدي 


- رامي : قصدك ايه 


- روز : قصدي اني حامل في ابنك 


- رامي بصدمة : نعمممممم انتي بتقولي ايه ...


________


في المستشفى 


حمزة و هو يحتضن هند : بطلي عياط بقي يا حبيبتي و الله هيبقي كويس صدقيني 


- هند : انا خايفة عليه اوي ده ابويا و صاحبي و كل حاجة ليا 


- حمزة : ان شاءالله هيبقي كويس و انتي عارفة يخف بس و يقف علي رجله و هحاسبك علي كلامك ده بقي هو كل حاجة ليكي في الدنيا اومال انا ايه 


- هند بدموع : انت جوزي 


- حمزة : بس 


- هند : يا بني ده وقته رد عليا ده وقته بابا تعبان 


- حمزة : و الله عارف بس بحاول افكك 


- هند بدموع: ما انا عارفة بس مش قادرة يا حمزة انا الاسفه 


- حمزة ما تتاسفيش انا يا هند ...


قاطع حديثهم صوت الدكتور الذي خرج من غرفة العمليات 


- الدكتور : للأسف المريض .....


#الفصل_٢٤


قاطع حديثهم صوت الدكتور الذي خرج من غرفة العمليات 


- الدكتور : للأسف المريض 


- هند بصراخ : لا لا ما تقولش ان حصله حاجة 


- حمزة : اهدي يا هند ايه يا دكتور ماله 


- الدكتور: كويس بس للاسف علشان سنه مش هنقدر تطلعه النهاردة ممكن بكرة 


- هند بفرحة: بجد يعني هو كويس 


- الدكتور بابتسامة: أيوة الحمد الله يا انسه هو دلوقتي اتنقل لاوضة عادية 


غادر و الابتسامة علي وجهه 


- حمزة بغضب : هو قال آنسة هو انا مش مالي عينه 


- هند و هي تمسك ذراعه : استني بس هو احنا هنعمل خناقة خلاص بقي يا حموزة الحمد لله ان بابا بقي كويس


- حمزة بغضب : ثبتني يا اختي ثبتيني 


______


في فيلا رامي 


- رامي : يعني ايه حامل 


- روز: يعني زي ما سمعت انا حامل في ابنك 


- رامي:  و انا مالي و ايه ضمني انه ابني 


- روز بصدمة : ايه انت بتقول ايه 


- رامي : بقول السمعتيه ايه الضمني انه ابني 


- روز : ده ابنك يا رامي انت بتقول ايه 


- رامي : بقول تطلعي من هنا قبل ما انادي الأمن يرموكي برا 


- روز : بقي كده يا رامي انا همشي بس هرجع تاني انت سامع 


__________ 


عند حلا 


- حلا : تلفونك بيرن من بدري 


- محمد : مش عاوز ارد 


- حلا : وريني دي هند طيب رد عليها 


- محمد : أيوة يا هند عاوزة ايه 


- هند: انت فين 


- محمد : و انتي مالك 


- هند ابوك في المستشفى 


- محمد : ايه مستشفى ايه 


_________


في المستشفى 


- محمد و هو بيجري ناحية حمزة و هند : بابا فين انطقي عملتي في ايه طول عمرك سبب كل المشاكل 


- هند بدموع : انا المفروض أسألك السؤال ده بابا كان معاك انت و وقع في الشارع 


- محمد : ايه وقع ازاي يعني 


- هند بدموع : ما اعرفش يا بيه وقع و عمل عملية


- محمد : عملية ايه انطقي 


- حمزة و هو يقف امام محمد : انت بتكلمها كده ليه  


- محمد و هو يجذب حمزة من لياقته : اخرس انت و ايه دخلك ما بينا 


- حمزة : دي مراتي و اليفكر يزعلها لو بكلمة مش هرحمه 


- حلا و هي تجذب محمد : خلاص يا محمد اهدي في ايه انت هتضربه و لا ايه 


- حمزة : سبيه و انا مش هرحمه بجد يعني 


في الوقت ده محمد شد طفاية الحريق الجنبه و خبط حمزة علي دماغه و وقع سايح في د*مائه

تكملة الرواية من هناااااااا 

 لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا






تعليقات

close