رواية قدرى انت الفصل السادس عشر والسابع عشر بقلم نفين بكر
رواية قدرى انت الفصل السادس عشر والسابع عشر بقلم نفين بكر
#الحلقة_16
قطع سيل افكاره رنين هاتف حمدان الذي قال
هي ي بيه الست علياء ارود ...
قدري لم يتكلم بحرف ...
اما خالد فقال ايوة رود بس افتح الاسبكير ...
حاا حاضر ي بييه حاضر ..
فعلا فتح الاسبيكر وهو يرود
الووو ايوة ي ست عليا ..
ايوة ي حمدان نعم هو صوتها لم يكذب حمدان ولكن لما لما فعلت ذلك ...
حمدان انا موجود جنب السرايا اها حضرتك هتبعتي حد ولا هتيجي بنفسك ....
علياء ...لا انا ال هاجي بس اوقفلي عند الباب بالظبط
حاضر اها انا رايح عل هناك .
علياء 5دقايق ونازله سلام ..
وعليكم السلام...
نظر خالد ل قدري وقال انا رايح وراه وهشوف
قدري بصرامه وبنظرة لا تبشر بالخير ..
لاه اني ال هروح وهشوف ....
قدري ل حمدان ...انت هتروح زي مااتفقت معاك ومش هتبين حاجة ابدا سامع وبعد ما تاخد الفلوس هتاجي هنا عند خالد بييه ....بقلمي نيفين بقلمي
حا حاضر ي بييه ال جنابك تأمرني بيه هنفذه...
خرج حمدان وذهب ناحيه الباب الخلفي ...
اما قدري فقد كان يتابعه من عل بعد حتي لا تراه .
وما هي الا ثواني حتي ظهرت علياء وهي تتلفت يمين ويسار اعطته المال واخذت الوصولات دون كلام وصعدت مسرعه الي غرفتها ..
تبعها قدري الذي فتح الباب بعنف وما ان دخل حتي شحب وجهها .
قدري وهو يتقدم منها بخطواط متمهله
اييه ال في يدك داااا
علياء . وهي تبتلع ريقها ...دااا داااا
قدري بصوت جهوري ...داااا اييييييه انطقي
علياء ...و هي تنتفض فهي اول مرة تتطلع عليه في هذه الهيئه المهلكه ....
علياء..دي دي الوصولات ال كانت ضايعه .
قدري وهو يمسكها من زراعيها بعنف وكأن اصابعه تنخر مكانها في عظامها ..
علياء ....ااااه ااه ايدي انت بتوجعني ..
قدري ... انطقي جبتيهم منين ....
لم تنطق علياء ولكنها كان متجهمه ...
صرخ بها قدري ...... رودي علي قالها وهو يهزها بعنف
علياء.... انا انا لقيتهم في الدرج هنا ...
لقتيهم في الدرج ولا سرقتيهم من الدولاب ...
علياء..لا .قدري انت فاهم غلط ...
فاهم غلط فعلا انا اول مرة افهم حد غلط ....
ثم هجهم عل رقبتها وهو يخنقها ..
قدري بصراخ ......قولي انا عملت فيكي ايه عشان تجازيني إكده ...
قولي قصرت معاكي في ايه كان يصرخ بها
اما هي فكادت ان تختنق ....
جاءت عل صراخة حنين وفردوس ...
فردوس ...قدري في ايه ي ولدي سيبها هتموت في يدك ...
قدري وماذال يخنقها وهو يبرق لها عيناه
تموت انا عاوزها تموت ونزل عل وجهها بعده صفعات ادمتها فوقعت ارضا ..
اسرعت كلا من حنين وفردوس عليها ...فقال لهم بصوت جهوري ....اطلعوا بره انتوا الاتنين
فردوس.... ليه ي ولدي ايه ال حصل قولي بتعمل في مرتك إكده ليه
قدري ..انا لسه ماعملتش حاجة اخرجي ي حجة دلوقت انتي وحنين
طيب صلي علي النبي ي والدي الله يرضي عليك مش إكده
قدري بعصبيه وبصوت جهوري ....ي حجة اطلعي برة بدال مااموتها قدامك.. .
فردوس...حاضر ي ولدي هطلع هطلع بس استهدي بالله عشان خاطري ....
اخرجهم وقفل الباب بالمفتاح واقترب منها مرة اخري
انا عاوز اعرف كل حاجة دلوقت...
اخدتي الورق ليه وليه تديه ل حمدان وازاي وصلتيلو
كانت تنتفض وتبكي وهي جالسة عل الارض
جذبها من شعرها وقال انطقي عملتي فيا إكده لييه لييييييه ...
وظل يصفعها ويصفعها حتي فقدت الوعي ...
بعد دقائق ..افاقها قدري بدفع كوب ماء عل وجهها
جلست علياء في مكانه منكمشه عل نفسها ا وهي تبكي
قدري ...جاوبي عملتي كده ليه
علياء ..ولم يصدر منها الا شهقات
صرخ هو عليها وقال مين ال كلم حمدان
عبد الرحمن اخوكي ؟؟؟
علياء قالت من وسط شهقاتها ..لالا عبد الرحمن مالوش دخل بالموضوع ....
اومال مين انطقي ...
علياء .........
هجم عليها مرة اخري وظل يضرب بها حتي فقدت الوعي للمرة الثانيه بقلمي نيفين بكر
افقاها ايضا وسحبها من شعرها ونزل بها
الي صحن الدار امام انظار هانم وصابرين
هانم ...عملت اي المصيبه دي عشان تعمل فيها اكده سيبها ي ولدي هتضيع روحك فييها
اما صابرين فلم تنطق بحرف ...
فردوس وحنين ...بصراخ حرام عليك ي ولدي سيبها
انت موديها عل فين ....
حنين ابوس عل يدك ي خوي سيبها هتموت في يدك ...
لم يستمع لهم ولكنه كان يجرها وراه من شعرها ودفعها بداخل سيارته وانطلق بها الي سرايه العزايزة
طوال الطريق كانت تبكي اما هو فلم يتكلم حتي وصلوا
دخل بها وهو يدفعها فوقعت ارضا ..
عسران ...قدري علياء ..في ايه اييه ال حصل ...
قدري ..انا جبتلكم بنتكم اللي ماعرفتوش تربوها
جبتهالكم عشان اقولكم ماتلزمنيش ...
نزل مرعي ورسميه وهنيه وفواز عل صوت قدري
عسران ....اييه ال بتقوله ده ي قدري بييه ...
ال سمعته بنتكم سرقتني وخانت ثقتي فيها
مرعي وهو يتصنع عدم الفهم ..سرقت ايه وخانت ثقتك في ايه ...
ابقي اسالوها بنتكووو طااااالق .....
مالهاش مكان ف ي بيتي من النهاردة ...وبردك لو عرفت ان اخوها ليه دخل هو كمان .....ثم سكت عن الكلام
وبعدها اكمل بصرامه وهو ينظر اليها ويبرق عيناه
هقتله و بيدي سلام ..ثم تابع بسخريه ..سلام ي رجاله
خرج قدري من السراي وسط انهيار علياء التي فقدت الوعي للمرة الثالثه
حملها عسران وساعده كلا من هنيه وصباح وفواز
اما مرعي ورسميه فكان قلبهم يتراقص من الفرحة ....
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
في سراي المنشاويه ....
رجع قدري السراي ..
فردوس ...مرتك فين وانت بتعمل فيها إكده لييه
قدري بصرامة ...ماعدتش مرتي اني طلقتها ومعايزش اسمع اسمها في البيت ده مرة تانيه
ثم صعد الي غرفته ...
كان يجئ ويذهب كالاسد الجريح ....
خانته حبيبته . خانته ..صغرت به.. سرقته لماذا ؟؟
ما الذي فعله لها كي تنتقم منه هكذااا؟؟؟
اتقابل الاحسان بالاساءة اتقابل الحب بالخيانه
ظلت الاسئله تضرب راسه حتي قطعه من شرودة رنين الهاتف
التقط هو وفتح ...الووو ايوة ي خالد
لا انا جايلك عل طول دقايق وهكون عندك ....
هم بفتح الباب حتي لمح هاتف علياء. يضيئ باسم ندي ...
لم يجب ولكن التقطه وقذفه بالحائط لينزل عل الارض مهشم الي قطع صغيرة....
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
في شقه هاشم ....
زينب ...هو دا كل ال حصل
هاشم ..تمام هاتي لما انقلهم عل تلفوني
زينب ...ليه ي هاشم عاوز التسجيلات دي
عاوزهم لحاجة اكده ف دماغي وبعدين سيبك وتعالي انتي وحشاني قوي
زينب ..ايوة ي خويا هو ده اللي باخده منك ..
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
كانت تتململ وترفع راسها في تثاقل
هنيه ...حبيبتي ي بتي
وجلست بجانب علياء واخذتها باحضانها
علياء وهي تجهش في البكاء
طلقني ق قدري طلقني ي عمتي .
هنيه ...حصل اييه ل دااا كله
حكت علياء ل هنيه عما حدث وزيارة عبد الرحمن وسرقه
الملف والطبنجة حتي اخذ المال من مرعي واتفاقها مع حمدان
هنيه .. وليه عبد الرحمن يعمل كل داااا في حاجة مش فهماها
علياء وهي تبكي والله مااعرف انا خايفة علي عبد الرحمن اوووي
هنيه وهي تربط عل كتفها ...ماتخافيش ي بتي ربنا يسترها
علياء...عمي مرعي فين هو اللي هيعرف يوصلوا.
عمك مرعي مع عمك عسران وفواز بيشوفوا المصيبه اللي حلت عل دماغنا دي ...
اهدي انتي إكده ونامي شويه وانا هنزل اشوف وصلو لايه وجيالك ي حبيبتي ....
لا انا جايه معاكي ي عمتي ..
ونزلوا كلا من هنيه وعلياء للمكتب الذي به عسران ومرعي وفواز
عسران ...يعني عبد الرحمن عمل كل ده وهو اللي ضرب عل حسن النار
مرعي ... ايوة هو وهو اللي قالي إكده قبل ما يسافر
عسران ...يبقي عبد الرحمن لازم يختفي لو رجع قدري هيقتله وهنرجعوا تاني لوجع القلب والتار
دخلت علياء علي هذه الكلمه عي وهنيه
علياء...عمي الله يخليك ،خلييه بعيد قدري مش لازم يوصلوا مش لازم
عسران ...ماتقلقيش ي بتي مفيش حاجة هتقدر تأذيه
عسران لمرعي ...عبد الرحمن فين بالظبط
مرعي ..مش عارف هو قالي هيتصل لما يتصل هعرف مكانه فين وهقولك
انا رايح اقضي مصلحة إكده وراجع ثم التفت وقال
بالحق عوزين موضوع علياء وقدري يخلص رسمي
عسران ...بعدين ي مرعي مش وقته ..
مرعي .. مش معاه مالنا وارضنا يرجعهم ويجيب ورقه بنتنا وحقوقها وكل واحد يروح ف حال سبيله ....
علياء...انا مش عاوزة حاجة منه كفايه الاذيه اللي سببهاله عبد الرحمن ...
مرعي ...لو انتي مش عاوزة اني عاوز الارض .....
سلام وخرج قبل ان يسمع ردها ......
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
في الغرفه الخلفيه التي بالسرايا
قدري ...ال حصل كله تنساه ومفيش مخلوق يعرف حاجة حتي مرتك ...بقلمي نيفين بكر
...الفلوس دي هتاخدها ليك ولو حد سالك عن اي حاجة هتقول قدري بييه هو ال جابلي الوصولات واداني الفلوس سيرة ستك علياء ماتجيش مفهووووم
حاضر جنابك مفهوم مفهوم
يلا انت هم روح عل بيتك ومش هكرر كلامي
الله يخليك ي بيه حاضر والله
تركه هو وخالد ...
خالد ...عملت ايه ي قدري مع .. مع مراتك
قدري ...ماعدتش مرتي اني طلقتها
خالد ..ي قدري كنت اصبر ولا افهم في اييه
قدري ..مامنوش منه عازة الكلام خلاص هي اللي حكمت عل نفسها
انا عوزك تجيب المحامي والمأذون عشان نخلصوا الموضوع ده ....
ي قدري فكر كويس
قدري ....خااااالد ال قولتوا يتنفذ
خالد ماشي ي قدري انا رايح الشركه عاوز حاجة تاني قبل ماامشي
ايوة ...عوزك تبعت حد لبيت عبد الرحمن اللي بالقاهرة
وتشوف الواد دة نزل البلد امتي ومشي امتي
حاضر ي قدري ..حاجة تاني
قدري ..لا
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
في بيت الطرشنا عند جابر
علم مع حدث من مرعي
فاخبر به اخته هانم التي كانت هي وابنتها بالصدفها هناك
هانم ...يعني خلاص خلصنا من بوز الفقر دي
جابر ...ايوة ي ستي خلصتك منيها وكمان طلقها
زغرددت هانم من فرحتها الحمد لله عقبال مايتم الباقي وتكون الفرحة الكبيرة
ضحك جابر عل اخته .......
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
في فيلا كامل الحديدي ...
ندي و هي تتصل عل حنين عندما علمت بما حدث ل علياء ..
ندي ...انا هروحلها سرايه عمها
حنين ببكاء ..وابقي طمنيني عليها ي ندي
حاضر حبيبتي بلاش بكي انتي كمان...
اغلقت ندي الهاتف ثم هبتط للاسفل واستأذنت والدتها
لكي تذهب ل علياء .....
ذهبت ندي ل علياء وما ان علمت ماحدث
ظلت تبكي هي وعلياء
ندي ...اهدي ي حبيبتي اهدي دا شيطان وان شاء الله هترجعوا لبعض
علياء .. ببكاء .قدري مش هيرجعني تاني خلاص
ندي... طيب اهدي ي حبيبتي اهدي بالله عليكي
علياء.....اللي واجعني انه مفكرني خونته سرقته انتي ماشوفتيهوش كان بيتكلم ازاي ولا ضربني وهاني ازاي .انا انا حاسه اني هموت ي ندي هموووت
ندي ...اهدي ي حبيبتي عشان ماتتعبيش......
حنين قلقانه عليكي هي والحجة لما اتصلت بيها وعرفت باللي حصل قولتلها انا هروح اطمن عليها قالتلي ابقي طمنينا ....
علياء....هما كمان لو عرفوا بقلمي نيفين بكر هيزعلوا مني ااااه ي عبد الرحمن لييه تعمل فينا كداا لييه ....
ندي ..طيب ما تقوليلوا ي علياء واهو يزعل من اخوكي احسن ما تتظلمي انتي ...
علياء ...ياريتها تيجي عل الزعل داا ممكن يقتله وهو قالي كدا فعلا .....
ندي ..استغفر الله العظيم هي مقفله من كل حاجة كدااا ليه
بس حرام والله اللي حصلك دااا هتفضلي لحد امتي تدفعي تمن اخطاء مش بتاعتك
علياء ببكاء
قدري كدااا .......
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
في مكتب اسر ..
اتصل عل ندي ...
انتي فين
انا عند علياء ...
في حاجة صوتك باكي ليه
علياء تعبانه شويه
طيب عاوز اشوفك
مش هقدر اسيب علياء دلوقت ممكن عل المغرب
اوك خلاص هعدي عليكي عند علياء اخدك
لا انا مش في بيت علياء
امال فين
انا في بيت عمها
ليه حصل ايه
لما اشوفك هحكيلك
تمام اول مااوصل هتصل عليكي تنزلي سلام
علياء ..كنتي روحتي ي بنتي شوفتيه .
ندي ...لا مش هينفع اسيبك وانتي كدااا
بعد فترة دخلت عليهم بنات اعمامها وجلسو معهم ليخففوا عن علياء التي كانت صامته .....
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
في سيارة اسر
كان وجه ندي عليه اثار البكاء
اسر ..انتي كنتي بتبكي ...
ندي ببكاء علياء تعبانه اوي ووقعه ف مشكله كبيرة جدا
اسر طيب احكيلي يمكن نقدر نحلها
قدري طلق علياء
اسر ..طلقها طلقها ليه دا كان باين انه بيحبها جدا
ندي ..فعلا وهي كمان
طب ايه السبب اللي يخليهم يطلقوا وهما بيحبو بعض
ندي ..مش هقدر احكيلك ي اسر علياء مأمناني
اسر ..طيب اهدي ممكن ...
ندي ببكاء ...علياء صعبانه عليا اووي وانا مفيش في ايدي حاجة اعملهالها
اقترب منها واخذها بحضنه وقال ...اهدي عشان خاطري
انا مش بستحمل اشوفك بتبكي
ندي ..اسر انا خايفة بعد الحب دااا نفترق
اسر ..لا ي حبيبتي ان شاء الله ربنا مش هيفرقنا
ندي ...انت ما تعرفش علياء وقدري بيحبوا بعض قد اييه
ليه ليه الدنيا وحشه اوي كدااا لييه وظلت تبكي وهي ماذالت بين احضانه
ابعدها اسر قليلا عنه ومسح دموعها باطرافه وقال بصدق
انا بعشقك مش بحبك انا تعديت حاله الحب يعني مفيش ولا اي حاجة تقدر تبعدني عنك ابدا اطمني ي ندي انتي بتاعتي وان شاء الله في ااقرب وقت هتبقي علي اسمي
كانت تنظر اليه تستشف الصدق من بين كلماته
ندي ...وانا كمان ي اسر بحبك اوي ووعمري ما حبيت ولا هحب غيرك انت ...
اقترب منها وقبلها قبله رقيقه عل شفتيها وقال
ولا انا هسمحلك تبقي لغيري ي قلب اسر .....
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
في اليوم التالي تم طلاق علياء من قدري رسميا
جاء محامي قدري لسرايه العزايزة
المحامي ...انا اسف ي جماعة اني جاي في ظروف زي دي
عسران ...ولا يهمك دا نصيب وعيشهم قطع لحد إكده
المحامي ..هي فين مدام علياء عشان تستلم مستحقاتها وتمضي انها استلمتها
مرعي ..هنادي عليه اها ونادي علي احدي الخادمات كي تحضر علياء
نزلت علياء...
عسران ..تعالي ي بتي امضي هنا
علياء ...دا ايه ي عمي
عسران ...وهو يقف بجانبها ويربط عل كتفيها
دااا ورقه طلاقك من قدري ودي مستحقاتك
علياء ببكاء ..انا مش عوزة منه حاجة ي عمي انا متنازله عن كل حاجة
ينتفض مرعي من مكانه ...ايه متنازله دي مفيش تنازل
حقوقك كلها هتاخديها ومش عاوز اسمع حسك
علياء ...بصرامة لا انا ال بكرر هنا مش حد تاني
ي حضرة المحامي انا همضي اني استلمت كل حقوقي ومش عوزة حاجة من قدري بييه
جاء مرعي يتكلم
عسران ..بس بقي كفياك ي مرعي سيبها عل راحتها
حقها هي وهي مسامحة فيه
مرعي اذا كانت مش عوزاه اني عوزه
علياء ...وانت ال اتجوزت واطلقت عشان تاخد حاجة
مرعي ..اخرسي ي بنت الكلب انتي بتبجحي فيا داا اني هشرب من دمك ....
عسران ...مرعي كفايه اللي هي فيه وسيبها قولتلك ...
اخذت علياء القلم وقامت بالتوقيع عل الاوراق
وهمت بتركهم الا ان قال لها المحامي
قدري بيه بيقول اي حاجة تلزمك من السراي تقدري تبعتي حد ياخدها
علياء ..قولوا شكرا مش عوزين حاجة ممكن يديهم لاي حد غلبان محتاجهم
طب الشنطة دي فيها مأخر الصداق وكمان فيها دهبك
تأمروني باي حاجة
عسران ..لا شكرا ي متر
وتركهم وغادر
جاء مرعي يأخذ الحقيبه بقلمي نيفين بكر التي بها النقود فقال له عسران
بعد يدك ي مرعي داا حق علياء وهيتحطوا باسمها في البنك
مرعي ..في اييه ي عسران مالك عملوك الحاكم الناهي اياك
اني عمها وادري بمصلحتها
عسران وهو يضرب بعصاه امامه واني كمان عمها ومن هنا ورايح علياء مش هتعمل حاجة غصب عنيها تاني
اقتربت منه علياء وامسكت بكف يدة وقبلتها
ربنا يخليك ليا ي عمي ....
صعدت علياء لغرفتها امام انظار مرعي التي كانت تطلق الشرر ......
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
التفاعل بقي عشان ماازعلش وربنا
وعوزة رايكم وتوقعاتكم يلا ادوني افكار حلوة
love you
#الحلقة_17
مرت الايام والشهور ثقيله حزينه عل علياء وقدري
كانت هي لا تخروج ابدا من غرفتها الا قليلا
كانت ندي لا تتركها وكانت معها يوميا ...
لم تسافر حتي كي تبقي بجانبها ..
اما عند قدري فكان يأكله الحزن في صمت لم يتكلم مع احد وكانه لا يبالي
كانت فردوس حزينه عل حزن ابنها الذي لم يعد كما كان
اما حنين فظهرت نتيجتها وقدمت اوراقها في كليه الحقوق ...
هاشم وزينب كما هما لم يتغير حالهم ...
اما صابرين فكانت تنفذ كل ما تقوله لها امها وهو التقرب من قدري
في مكتب قدري بالسراي جاء له المحامي وخالد
المحامي ...عم مدام علياء كان عاوز ياخد اوراق الارض من حضرتك
قدري ..مرعي مش إكده
المحامي ...ايوة ي فندم مرعي بيه وبيقولك عاوز تفاصيل عن رصيد علياء وعبد الرحمن من ساعة مااخدت الوصايه
قدري ...اديله اللي هو عوزة كل التفاصيل
بس اني مش هرجعلوا اي حاجة انا هرجعها للي استأمنوني يعني ال هيستلمو مني علياء واخوها عبد الرحمن وقت ما يتموا ال 21سنه
خالد ..تمام ي قدري عندك حق اللي هتعملوا هو الصح
المحامي..ال تامر بيه ي فندم
هستأذن انا ...
غادر المحامي هو وخالد
وبقي قدري في مكتبه ..جاءت عليه فردوس
اني رايحة مشوار ي ولدي هتعوز مني حاجة
رايحة فين ي حجة
هنشتري حاجة لاختك حنين عشان الكليه
ماشي ي حجة اتفضلوا انتوا وخدوا السواق اني مش خارج دلوقت هراجع شويه اوراق وهطلع اريح شوي
فردوس ..ماشي ي ولدي ربنا يريح قلبك يارب
قدري في نفسه وهتيجي منين الراحة بس ي حجة
تركته الحجة فردوس
جلس قدري بذهن شارد
حتي قطع شروده خبط عل الباب
قدري ...ادخل
صابرين ..اني جبتلك لقمه تاكلها بقالك ياما مااكلتش حاجة
قدري ...لا شكرا ي صابرين اني شبعان
صابرين ...مهو مش هينفع اكده انت طول النهار شقيان
ولازما تاكل حاجة تصلب طولك بيها
قدري وهو يطالعها بنظرة مختلفه نعم هي جميله
ابنه عمه تربت عل يده ومع تجاهله لها لم تيأس من حبه
قدري ...لسه بتحبيني ي صابرين ...
ارتبكت صابرين واذدرد وجهها باللون الاحمر من الخجل
اني عمري ماهبطل احبك ي واد عمي
قدري ...بس اني مش هقدر اسعدك
واني ماطلبتش منك حاجة ولا هطلب اهم حاجة عندي تكون بخير حتي لو كان قلبك مايل ل غيري ي واد عمي
نهض قدري من جلسته واقترب منها
انتي جميله والف مين يتمناكي .
صابرين ...واني ما بتمناش غيرك ي واد عمي قالتها ونظرت للارض...
رفع ذقنها هو وقال مش هتيجي في يوم تلوميني
صابرين ...عمري ي واد عمي ....
صابرين توافقي تتجوزي واحد طالع من تجربه فاشله مش هيقدر يبادلك اي مشاعر ...هتقدري ي صابرين .
صابرين ...انا كل بتمناه تكون طيب وبخير ودا عندي بالدنياا
قدري ...واني عمري ماهزعلك وهعملك كل حاجة عشان تبقي سعيدة ،الا حاجة واحدة مش هقدر ادهالك وبقولهالك من دلوقت عشان ماتجيش في يوم تعاتبيني اني مش قادر
ا ني مش هقدر احبك زي ما بتحبيني
صابرين...وانا هكون راضيه وطايعة ليك ي واد عمي
قدري ...اني هطلبك من اخوكي وخالك
قولتي اييه
قولت ال تشوفوا ي واد عمي.....
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
جاء كتب كتاب بنت مرعي عل ابن جابر .والذي كان يقام في السراي العزايزة
تم عقد القران في مجلس الرجال ....
كانت علياء حبيسه غرفتها كالعادة وكانت معها ندي
دخلت هنيه ..
قومي ي بتي حرام اللي بتعمليه في نفسك ده.
علياء ...هعمل اييه ي عمتي خلاص انا انتهيت
هنيه ..بعد الشر ي حبيبتي انتي لسه صغيرة والحياه قدامك لسه
انتي في كليه طب وهتبقي دكتورة قد الدنيا اوعي تستسلمي ي عليا اوعي
ندي ..والله دا ال كنت بقوله ليها ي طنط من شويه
الكليه عل الابواب ولازم ترجع تاني وتحقق امنيه ابوها
ولا ناويه ما توفيش الوعد اللي قطعتيه عل نفسك لابوكي
علياء ..لا ان شاء الله ناويه اكمل ...
رسميه ...كانت تسترق السمع والتي لم تتاخر وتهبط لتخبر مرعي بما سمعته
اكملت علياء كتبتوا الكتاب ولا لسه
ايوة ي حبيبتي كتبوه ..تعالي انزلي اجعدي مع الحريم شويه
لا ي عمتي انا تعبانه مش قادرة والله
مالك ي حبه عيني تعبانه مالك
مفيش اخدة دور برد كدااا بس غتت شويه
خلاص ي حبيبتي هروح اوصي البت زكيه تعملك حاجة سخنه وتطلعهالك
تسلميلي ي عمتي ربنا يخليكي ليا
قبلتها عمتها من اعلي راسها وقالت ويخليكي لينا ي بنت الغالي ...ثم تركتهم وهبتط للاسفل .....
علياء ...مجهزة حالك ي ندي
ندي ...بأذن الله ي حبيبتي
ندي... ايه رايك ننزل من بكرة نشتري هدوم اهي احسن من ال حبسه دي
علياء .ربنا يسهل هستأذن عمي عسران وهنزل معاكي ....
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
نزلت رسميه مسرعة ل مرعي كي تخبره بما سمعت
نادت عليه وادخلته غرفه من الغرف وقالت
شوفت مقصوفه الرقبه مش راضيه تهبط
ليه عملت ايه
قال هتكمل علام قال
ماتكمل واحنا مالنا اهم حاجة عندنا الارض
رسميه ..اذكان وهي لسه قاصر قويه اكده اومال لما تتعلم وتمسك شهادتها وتبقي دكتوره هتعمل ايه ...
محدش هيقدر يتكلم معاها وساعتها لا هتاخد منها ارض ولا مال....بقلمي نيفين بكر
مرعي ...كانت تايهه عني فين دي عندك حق البت بجحة وقويه والعمل هنعمل ايه .....
رسميه ...اني هقولك انت تجوزها لاي حد غلبان يكون تحت ايدينا عشان نقوله يمين يبقي يمين شمال يبقي شمال .....
حك مرعي خلف راسه وقال ...
معاكي حق ..بس مين ال هنجوزهالوا
لتسرع رسميه في ردها ....عريسها عندي ...
مرعي ....يبقي مين
رسميه ..يبقي سلام اخوي ....
مرعي ..سلام وهي هتوافق بيه .
رسميه ...مالو سلام شاب قيمه وسيمه وتحمد ربنا انه هيبصلها انتي ناسي انها خارج بيت
مرعي ...بس بردووو دي عليا بنت العزايزة وكمان جميله ومتنورة ومااظنش هتوافق
رسميه بغضب ..يعني ايه مش هتوافق هو من امتي البنات ليهم راي وبعدين هي مش بنت بنوت عشان تتبغدد
البنت دي لو ما كسرتش شوكتها مش هتقدر عليها
مرعي ...ي رسميه افهمي لو عل البت مفيش مشكله لكن عسران واقف في صفها وممكن يقول لاء
معو انت هتقنع عسران انها مطلقه وماينفعش انها تروح وتيجي إكده لحالها
طيب فضيه الكلام دااا دلوقت بعدين
رسميه لاه مش بعدين اضرب عل الحديد وهو سخن عدتها فاضلها اربع ايام افرض بقي قدري حب يرجعها هتعمل ايه
مرعي طيب خلاص من بكره هكلم عسران
لاه من النهاردة بعد ما الناس تمشي تفاتح عسران
وانتي بتتكلمي إكده افرضي سلام ماوافقش
هيوافق مالكش صالح انت ،،اني هقنعه
طيب طيب اني خارج للناس وبعدين نتكلم
رسميه ..مرعي ...
قولتلك بعدين ي رسميه...
خرج مرعي وذهب لقاعدة الرجال
كامل ..في ايه وشك مقلوب لييه
مرعي....ابدا ي كامل بييه كنت بفكر في حاجة اكده
كامل.....بخصوص الشغل
لاه بخصوص بنت اخوي ومرتي نبهتني عليها
مالها
عوزة ترجع تاني تكمل علام
كامل...وفيها ايه
مرعي....البت قويه ومش سهله واني عاوزها تحت طوعي
كامل ...طب وال يحلهالك
مرعي...ياااريت ي كامل بييه ياريت
كامل ...تمام بكرة تجيلي المكتب وانا هحلهالك
مرعي...الله يخليك لينا ي كامل بييه
ضحك كامل واكمل هستاذن انا الف مبروك للولاد ي مرعي انت وجابر
وتركهم وغادر
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
في غرفه علياء كانت عل حالها رغم تناولها المشروبات الدافئه ولكن القيئ لم يتوقف
خرجت من المرحاض فقابلتها ندي
علياء حبيبتي انتي لازم تكشفي الحكايه كداا مش مجرد برد
علياء...اومال هيكون ايه يعني
ندي ..علياء انتي اخر بريود كانت عندك امتي
علياء بصدمة ..مش فاكرة ..انتي انتي تقصودي اني ممكن اكون حامل
ندي ...وليه لاء احنا لازم نتاكد
علياء ...ازاي
ندي انا هجيبلك اختبار حمل بكرة وانا جيالك وانتي تعمليه هنا
علياء طيب مش عوزة حد يعرف ماشي
ندي ...اكيد ماتقلقيش
علياء بسرهاااا يااارب ما تخييبش ظني يااارب ....
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
في اليوم التالي عل الافطار ....
قدري موجهه كلامه ل هانم ....
اومال اخبار هاشم ايه ي مرت عمي ....
هانم ...الحمد لله ي ولدي بخير ....
هيجي امتي اصل كنت عاوزه في موضوع مهم
هانم ...موضوع ايه
قدري ....كنت عاوز اطلب منه يد صابرين
شرقت هانم وكادت تموت ....
هانم وهي تسعل ....قولت ايه ي ولدي
قدري وهو يمسح يده وفمه بالمنديل ويضعهم عل الترابيز ....قوليلها انتي ي حاجة واعملو حسابكم كتب كتابي عليها اخر الاسبوع ....
زغرددت هانم من فرحتها واخذت صابرين باحضانها
اما عن حنين وفردوس فقد اصابهم الخرس من هول المفاجئة
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
ذهب مرعي ل كامل ب فلته وكان معه جابر
ها.. ي كامل بييه قولتلي عندك الحل .
كامل وهو يضع قدم فوق قدم
ايوة عندي الحل ال هيخلصكم من علياء
مرعي قولي عليه الله يرضي عليك
لا مرتي كانت عاوزة تجوزها اخوها
واخوها واد اهطل إكده
كامل ...الحل انها تتجوز بس مش هتتجوز اخو مراتك
مرعي ...اومال هتتجوز مين
كامل ...هتتجوزني انا ...
مرعي ..ايه بتقول اييه ....
كامل ...ايه مش عجبك....
مرعي ..لا ي باشا مش القصد ....
كامل ..اومال اييه ...
اقصد يعني انها يعني ...
اها فهمتك تقصود فرق السن مش كداا
جابر ...فرق سن ايه ي كامل بييه انت لسه بصحتك وبعدين مرعي مش هيلاقي احسن منك يناسبه
كامل وحاجة كمان انا هديلك ارض عليا ماتلزمنيش
مرعي ..بجد ي كامل بييه
ابتسم كامل فهو يفهم مرعي جيدا ...
جابر ...وهو كامل بييه قال كلمه قبل إكده ورجع فيها
مرعي ..لاه طبعا
كامل ..حد يوم عشان نكتب فيها كتب الكتاب
مش لازم تعرفها الوقت ...
كيف ده يعني هتتجوز من غير علمها
كامل ..لا انا ااقصد اليوم اللي هيتكتب فيه كتب الكتاب هتقولها
لييه ده
اسمع الكلام اولا عشان هي صاحبه بنتي ندي هتعرف من دلوقت هتعرف امها وهتعمل مشاكل
وثانيا عشان ماتعملش اي تصرف احمق من تصرفاتها
ثالثا ..في .نص الاسبوع ده نتيجة الانتخبات ومش عاوز وجع دماغ ....
جابر ..كامل بييه عنده حق ي مرعي
مرعي ...اللي تأمر بيه ي كامل بيييه وسرح في اليوم الذي سينال فيه الارض الذي رفض قدري اعطاءه اياها الا بوصول علياء للسن القانوني
اما عن كامل ابتسم فاخيرا سيحقق حلمه نعم ليست هي من تمناها انها امها ولكن علياء اكثر جمالا وذكاء وشبابا .......
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
في سراي العزايزة
كانت تجلس في حديقه السرايه
كانت شاردة كاعادتها جاءت عليها نوراة بنت عمها عسران
اييه ي حبيبتي تجي نفرجك عل الارض بدال قعدتك دي
علياء ..لا مش عاوزة اخروج
جاءت ندي عليهم ..بتعملوو اييه ي كتاكيت
نوارة ..والله لسه ماعملنا حاجة ي بييه
ضحكت علياء عل مزاح نوارة
نوارة ايوة كدا اضحكي ي حبيبتي ...
ندي ..قدمتي ف كليه ايه ي نوارة ...
نوارة في كليه حقوق باذن الله...
ندي زي حنين قدمت في حقوق
علياء ...وحشتني حنين اوي وماما الحجة
غيرت ندي الحديث وقالت
اما انا جبت شويه هدوم واااااو ...
علياء ...كدا ي ندي نزلتي من غيري .....
ندي لا والله اصل تيته بعتتلي شويه حاجات وانا اخترت منهم
علياء مبروكين عليكي ي حبيبتي
همت ندي بالكلام الا ان رن هاتفها برقم حنين
ندي دي حنين .....
علياء ...رودي عليها ي ندي وافتحي الاسبيكر واطمني عل ماما الحجة والتمعت عيناها بالدموع ثم تابعت
وعلي قدري
فتحت ندي الهاتف وفتحت الاسبيكر حتي تسمعها علياء
ندي ..الووو ازيك ي حنين
حنين ببكاء الله يسلمك ي ندي
ندي ..مالك ي حنين انتي بتبكي
حنين انتي بتشوفي علياء
ايوة ي حبيبتي انا عندها ....
حنين....طيب ماتعرفيهاش اني بكلمك...
ندي وهي تتلجلج بالكلام لييه؟؟
اصل في مصيبه واني مش عارفة اعمل ايه
مصيبه ايه ي بنتي الحجة كويسة
ايوة كويسة
خطفت علياء الهاتف منها وقالت بلهفه
حنين قدري جراله حاجة ...
بكت حنين بشهقات ....
علياء ..ببكاء عشان خاطري عرفيني قدري تعبان ،فيه حاجة .....
ندي...لاه
علياء...اومال في ايه انتي بتكدبي عليا وقدري حصله حاجة
حنين ببكاء حار .. بقلمي نيفين بكر .قدري هيتجوز ي عليا ...
علياء التي وكأنها في عالم اخر من الصدمه
وكان حواسها كلها تخدرت ،لم تتكلم ولم ترود عليها
بل كانت تنظر في شرود...
كانت دموعها تجري عل وجنتيها دون حراك منها
ندي ببكاء ..عليا تعالي اقعدي حبيبتي
لم تتحرك علياء من مكانها وقالت بتلعثم
ق قدري بتقول قدري هيتجوز
و وقعت فاقدة للوعي
ندي ونوارة بصراخ عليااا عليااا
حنين ببكاء ...الوووو الوووو حد يطمني
الووووو
في هذه اللحظة دخل عليها قدري ....
اخفت حنين الهاتف خلف ظهرها
قدري وهو يقترب منها ...ايه اللي انتي خفياه وراي ضهرك ده
حنين ...داا دااا انا اصل ....
انتي ايه انطقي ....
اني كنت بكلم ندي ....
كنتي بتكلميها ف اييه ....
مافيش ي خوي كنت بكلمها عن الكليه وإكده واجيب لها ايه
وخبيتي الفون اول ما شوفتيني لييه...
عشانها صاحبه علياء ...وممكن تزعقلي لو عرفت اني بكلمها ....
لاه مش هزعقلك
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
في غرفه علياء ...كانت تتمدد فاقدة للوعي بعدما حملت هعا ندي ونوارة وعمها عسران الذي جاء عل صراخهم
هنيه قلبي ي بتي فيكي ايه
عسران اني عشيع اجيب الدكتورة حالا ...
ندي ببكاء بسرعة ي عمو الله يخليك
بعد دقائق كانت الدكتورة تتم الكشف علي علياء
كانت معها ندي اما نوارة وهنيه كانت بالخارج
ندي ....مالها ي دكتورة ..
ابدا مفيش حاجة مقلقه ان شاء الله خير ...
انا هكتبلها علي شويه فيتامينات واهم حاجة الراحة وتبعد عن اي شد اعصاب
ندي ..بصوت منخفض...هي علياء حامل ي دكتورة
ايوة حبيبتي ...
طيب ممكن اطلب منك طلب
اتفضلي
ممكن من فضلك ما تقوليش لاي حد اصل في خلاف مع جوزها وممكن يجبروها تنزل البيبي
هزت الدكتورة راسها وقالت اوك زي ماتحبي اهم حاجة الغذي والادويه تاخدها في معادها ...
ندي حاضر ي دكتورة ومتشكرة اووي
خرجت الدكتورة سالها عسران باهتمام هو وهنيه
مالها ي دكتورة
شويه ارهاق وشد عصبي مش اكتر ان شاء الله هتبقي بخير
ان شاء الله ي دكتورة شكرا لتعبك اتفضلي اتفضلي ي دكتورة لما اوصلك
واخذها وذهب
دخلت لها نوارة وهنيه ..الف سلامة عليها
اني هنزل اطبخلها فرخة بلدي تتأوت بيها
تعالي ي نوارة
نوارة حاضر ي اما
بدات هي بالتململ
ندي ...علياء حبيبتي الف سلامة عليكي ثم اخفضت صوتها وقالت وعلي البيبي ال هنا
علياء بدموع ..انا انا حامل
هزت ندي راسها وقالت ايوة ي احلي مامي ......
قدري لازم يعرف ان في بيبي
علياء ..لاء ي ندي قدري خلاص نساني عمره ما هيرجعلي
ندي ..حبيبتي اهدي كدااا وفكري مش يمكن ربنا عمل كداا عشان قدري يرجعك
دخلت هنيه ونوارة
انا عملتلك احلي شوربه اها هتشربيها كلها
اخذتها منها ندي ..الله دي احلي شوربه دي ولا اي
يلا ي حبيبتي اهم حاجة الغذااا وغمزت لها ...
❤❤❤❤❤❤❤❤❤
في يوم نتيجة الانتخبات
في سرايه المنشاويه كان يطلقون طلقات ناريه احتفالا بفوز قدري بعضويه مجلس الشعب
خالد ..الف مبروك ي قدري انت تستحقها بجدارة
قدري ..الله يبارك فيك ي خالد
الحجة وحنين وهانم وصابرين فرحوا ايضا
هانم ...شوفت وش العروسه عليك حلو ازاي
مبرووك ي كابيرنا الف مبروك ي سيادت النايب
قدري ..الله يبارك فيكي ي مرت عمي
قولتي لهاشم عل كتب الكتاب
ايوة قولتله وقولت لخالها كمان
تمام يلا بينا ي خالد عل المكتب ......
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
اما في فيلا كامل فكان الغيظ والحسرة هم ما يملؤن قلب كامل فقد خسر الكرسي الذي حصل عليه منذ سنوات
وليس الكرسي فقط لا ولكن الحصانه التي كانت تسهل له كل اعماله
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
يوم كتب الكتاب نهارا في سراي العزايزة كانوا يغملون بجد
علياء ..في ايه تحت ي نوارة سامعه دوشه
نوارة ها لاه مفيش بقلمي نيفين بكر حاجة اني نازله لامي عوزة مني حاجة
لا ي حبيبتي شكرا
دخل مرعي ورسميه ..كيفك دلوقتي ي عليا
علياء وهي تعتدل ...الحمد لله بخير
طيب حيث كده قومي البسي وغيري هدومك
ليه
هتروحي معاي مشوار
فين يعني
هخليكي تكلمي عبد الرحمن
نهضت علياء وقالت صحيح ي عمي
صحيح ي علياانا هنزل تحت هستناكي هل ما تغيري
حاضر ي عمي ....
نزل مرعي ورسميه وهم يبتسمون
عسران هااا وافقت
هتوافق سيبها علي
مرعي اني مش هجبرها عل حاجة تاني
مرعي ..لا هيكون ب رضاها صدقني ....
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في نفس الوقت كان يتم عقد قران قدري علي صابرين
بداءت المراسم وتم عقد القران وسط زغريد هانم وبعض النسوة
كانت صابرين جميله جدا في ابهي زينه لها قبلها خالها جحابر اعلي راسها وقال
الف مبروك ي بتي
الله يبارك فيك
هستأأذن اني لاني رايح كتب كتاب بردك
ماشي ي خالي
مش عوزة تعرفي كتب كتاب مين
مين ي خال
كتب كتاب علياء وكامل بيه
هانم بفرحة بجد ي جابر دي تبجي غمه وانزاحت
ثم توجهت ل صابرين .اها يبقي مفيش غيرك انتي
اتشطري بقي وابلفي عقله واشغلي قلبه
صابرين بابتسامه ...حاضر يا انا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في سراي العزايزة
نزلت علياء درجات السلم
مرعي ..تعالي هنا ي بتي
خير ي عمي
دلوقت ي بتي قدري بيه اتجوز
علياء ..اييه هو اتجوز
مرعي . ايوة اتجوز بت عمه ولسه كاتبين الكتاب حتي عمك جابر كان شاهد
علياء بقهر ةبكاء ..وحضرتك منزلني عشان كدااا
مرعي بضحكة صفراء ..لاه طبعا اني في الاول والاخر عمك واللي يهمني مصلحتك
اها اللي هي اييه بقي ..رسميه ..اصبري عل عمك ي بتي
االتفتت ل رسميه وقالت
اصل سمعت الكلمتين دول اول ماجيت الصعيد فاكرهم ي عمي
مرعي ...لاه خلاص دي حاكيه وراحت لحالها
ثم تابع ...
انتي طبعا لو كنتي قاعدة ومستنيه قدري يتجوزك او يرودك فاكيد الا مل ده راااح بجوازة من بنت عمه
علياء وهي تمسح دموعها ...لا ي عمي مفيش امل ولا حاجة من دي كل واخد بياخد نصيبه
عين العقل ي بتي
وانتي نصيبك جالك
علياء بتهكم نصيبي جالي ازاي
رسميه يعني جالك عدلك ي حبيبتي ومش اي عدل
دااا كامل بييه بجلاله قدره
في هذة اللحظة كانت ندي تدخل من باب السرايا وسمعت ما قالته رسميه .بقلمي نيفين بكر
علياء...كامل بييه مين اييه الجنان ده
مرعي ...جن لما يلهفق بت قليله الربايه
علياء ...انا مش قليله الربايه انتي اللي بني ادم طماع ومش هيملي ع ينك غير التراب مفكر هتدوم ليك
فووق ي ي مر عي بييه قبل ما ربنا يفوقك
نزلت صفعه عل وجه علياء ادمتها ... اامام انظار كل من عسران وهنيه ورسميه وجابر وكامل الحديدي ...
اما ندي فوضعت يدها عل فمها تكتم شهاقتها وفرت هاربه
علياء و هي تمسك مكان الصفعة ...انت مفكر كدا هتخرسني اضرب اضرب كمان ي مرعي بييه
هجم عليها مرعي وشدها من شعرها
هنيه وعسران ..بكفياك ي مرعي بقي
مرعي لاه يمين بالله لاموتها في يدي بنت صدقي ...
علياء...ايوة بنت صدقي ال سيرته بتضايقك
انا مش عارفة كان عمل اييه عشان تكرهه كدااا عملك اييه
خلاك بكل الحقد دااا حتي وهو ميت
اقولك لييه صدقي ابن عليه
ال كوش عل كل حاجة حلوة
اتجوز ال بيحبها واتعلم احسنها علام وهو الوحيد ال خلف صبيان
علياء....انت بتحقد عليه عشان حاجة هو مالوش دخل فيها داااا رزق من ربنا ...
واشمعني اني مااخدش ولا اي حاجة اشمعني
لانه نصيب من ربنا ال انت ما تعرفهوش
مرعي ...سيبك انتي انتي هتتجوزي كامل بييه
والا هروح ااقول ل قدري عل عبد الرحمن انه هو اللي سرقه وسرق طبنجته
مش هتجوز وقوله مكانه وانا واثقة ان ليك يد في الموضوع داااا والا كنت سلمت عبد الرحمن من بدري
هجم عليها مرعي وصفعها عدة صفعات
وقعت هي عل اثرهم ارضا
مرعي ...افتح الدفتر ي مولانا واكتب كتابهم يلا
ي مرعي بيه لازم مو افقه العروس
مرعي وهو يبرق عيناه لها قولي انك موافقه
علياء بكل اصرار ...لا مش موافقه
جاء يضربها مرة اخري وقف امامه عسران
لو يدك اتمدت عليها مش هيحصل طيب
انت بتقف قصادي عشان بت ماتسواش
لاه دي مش اي بت دي بت اخوي
لاه مش اخو ك اني اللي اخوك بقلمي نيفين بكر
مرعي فووق وبكفياك بقي هي مش عوزة خلاص
مش بمزاجها هم لضربها ولكن سمع صوت طلقات نار بالخارج وكانهم في حرب ...
انكمشت النسوه عل بعضهم البعض
مرعي وعسران و جابر ...اييه في ايه من ال بيضرب نار
دخل الغفير وقال ...ي عسران بييه ي مرعي بييه
قدري بييه برة وهو ال ضرب ناااااااااار
ابتسمت علياء من بين بكاءها ها هو قد جاء منقذها
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بااارت نااار اهو
رايكم وتوقعاتكم
وبحبكوووو كلكوووو❤❤❤❤.... يتبع
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق