رواية الحربايه الفصل العاشر 10بقلم بقلم سحر حسين عزت حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية الحربايه الفصل العاشر 10بقلم بقلم سحر حسين عزت حصريه في مدونة قصر الروايات
❤️ بسم الله الرحمن الرحيم ❤️
الحربايه
بقلم سحر حسين عزت
البارت العاشر
راحت ريتاج و قعدت جامب نعمه و مسك المحامي الورق بتاع الوصيه و بدأ يقرأ فيها لحد ما قال ................
طيب بصوا يا جماعه اولا انا عايزكوا تهدوا عشان في حاجات في الوصيه ممكن تزعل ناس منكوا
اتكلمت صفيه و قالت
خير يا استاذ أشرف متقلقنيش و تكلم علي طول يا خويا
اتكلمت نعمه و قالت
اتكلم يا استاذ أشرف و متخافش محدش فينا هيزعل واحنا كلنا متواقعين المكتوب في الوصيه
اتكلمت نواره و قالت
اه فعلا احنا متواقعين أن كل حاجه هتبقي باسم حسن اكيد
اتكلم المحامي و قال
ايوه فعلا ده المتوقع انما بقي اللي مش متوقع هو أن مش كل الأملاك بتاعت الاستاذ علي مكتوبه للاستاذ حسن
اتكلم حسن وقال
مش فاهم يعني ايه ممكن توضح اكتر يا استاذ أشرف
اتكلم اشرف و قال
يعني نص الأملاك بس هي اللي باسم حضرتك و النص التاني باسم الاستاذه ريتاج
و هنا كانت الصدمه للكل و مكنش حد مصدق اللي بيتقال اتكلمت صفيه و هي متعصبه و قالت
نعم ريتاج ده ايه
اتكلمت نواره و قالت
و اشمعنا يعني ريتاج امال احنا فين
اتكلم حسن و قال
انت متاكد يا استاذ أشرف
اتكلم المحامي و قال
والله الوصيه قدامي اهي و ده اللي عمله الاستاذ علي
اتكلمت صفيه بغضب و قالت
لا ده اكيد اتجنن ازاي يعمل حاجه زي كده
و بعدين بصت لنعمه و قالت
اكيد انتي كنت عارفه حاجه زي كده ما انا عارفاكي بتاعت مصلحتك و تبعي ابوكي عشان مصلحتك
اتكلمت نعمه و قالت
والله يا اختي انا مكنتش اعرف حاجه عن الموضوع ده انا اتفاجاءت زي زيكوا
اتكلمت نواره و قالت
اكيد ريتاج هي اللي تعرف كل حاجه ما انا عارفاكي سوسه
اتكلمت ريتاج و قالت
انا والله معرفش اي حاجه و خالي ما قلش اي حاجه عن الموضوع ده
اتكلم حسن و قال
ازاي بابا يعمل حاجه زي كده انا مش مصدق اكيد في حاجه غلط
اتكلمت صفيه و قالت
ابوك اتجنن قبل ما يموت
اتكلم حسن و قال
بعد ازنك يا عمتي انا مستحيل اسمح لحد يتكلم بطريقه دي عن بابا مهما حصل
اتكلمت صفيه و قالت
اه طبعا ما انت لازم تقول كده بعد ما انا الوحيده اللي طلعت من المولد بلا حمص يا خويا بس علي مين و ربنا ما هسكت و هتشوفوا انا هعمل ايه
اتكلمت نواره و قالت
اهدي بس يا ماما اكيد في حاجه غلط
اتكلم حسن و قال
طبعا في حاجه غلط
اتكلمت ريتاج و قالت
حضرتك متاكد يا استاذ أشرف من كلامك ده
اتكلم اشرف و قال
ايوه انا متاكد و الاستاذ علي كتب الوصيه دي و هو بكامل قوها العقليه يعني هو عمل كده و هو عارف هو و متاكد هو بيعمل ايه كويس جدا وللاسف انتوا لازم تتقبلوا الموضوع ده
اتكلمت نعمه و قالت
نتقبل ايه بالظبط
اتكلم اشرف و قال
تتقبلوا الوصيه دي لأن مستحيل يحصل فيها تغير و الوصيه بتقول أن نص ممتلكات الاستاذ علي للاستاذ حسن و النص التاني للاستاذه ريتاج و الاستاذ علي عمل كده عشان الوحيد اللي كانت بتهتم بيه في وقت مرضه كانت الاستاذه ريتاج و كان بيحبها جدا و بيتعامل معاها علي انها بنته و هو حب يكافئها و عشان كده كتب لها زي ابنها بالظبط و انا كده عملت اللي عليا بعد ازنكوا بقي
سابهم المحامي و مشي و اتكلمت نعمه و قالت
يا حبيبتي يا بنتي و الله و بقيتي صاحبه أملاك يا قلب امك
اتكلمت ريتاج و قالت
لا يا ماما انا مستهلش كل الحاجات دي
اتكلم حسن و قال
انا مش مصدق ازاي بابا يثق فيكي اووي كده
اتكلمت نواره و قالت
انتي عرفتي تضحكي عليه كويس جدا عشان تاخدي كل حاجه لنفسك مش كده
اتكلمت صفيه و قالت
اه يا اني منك انتي يا مسهوكه عايشه دور الغلبانه وانتي دهيه
اتكلمت نعمه و قالت
بقولكوا ايه ما تهدوا شويه وهي مالها هي ده اخوكي يا اختي هو اللي عمل كده و احنا مالنا احنا
اتكلمت صفيه و قالت
اه طبعا ليكي حق تقولي اكتر من كده كمان ماشي يا نعمه
اتكلم حسن و قال
كفايه كده اووي انا مش قادر اسمع حاجه تانيه انا طالع الاوضه بتاعتي بعد ازنكوا
طلع حسن علي الاوضه بتاعته و بعد دقائق طلعت وراه ريتاج و بعد ما دخل هي دخلت وراه وقالت
حسن ممكن اتكلم معاك شويه
اتكلم حسن وقال
خير عايزه ايه تاني يا استاذه ريتاج
اتكلمت ريتاج و قالت
انا بس عايزك تسمعني و تصدقني كويس انا والله مكنتش اعرف اي حاجه عن الموضوع ده خالص و ممكن تسال المحامي كمان
اتكلم حسن وقال
خلاص اللي حصل حصل حضرتك عايزه حاجه تانيه
اتكلمت ريتاج و قالت
طيب معلش ممكن تفكر مره تانيه في موضوع أن انا ممكن افكر أن اقتل خالي
اتكلم حسن و قال
ده بعد اللي حصل ده خلاني اشك فيكي اكتر واكتر يا ريتاج
اتكلمت ريتاج و قالت
ازاي يعني مش فاهمه
اتكلم حسن و قال
مش يمكن انت عملت كده عشان تاخدي كل حاجه
اتكلمت ريتاج و قالت
طيب لو انا هعمل كده زي ما انت ما بتقول مش علي الاقل كنت كتبت كل حاجه باسمي انا
قال حسن
لا مهو كده هتخلي الشك ناحيتك اكبر
اتكلمت ريتاج و قالت
تمام انا مش هقنعك بالكلام اني معملتش حاجه انا هثبتلك بالفعل اني مستحيل اعمل حاجه زي كده و أنا بنفسي هجبلك اللي عمل كده لحد عندك
اتكلم حسن وقال
وانا هفضل عيني عليكي يا ريتاج و مش هسيبك انتي فاهمه
اتكلمت ريتاج و قالت
برحتك اعمل اللي يريحك عن ازنك
خرجت ريتاج من الاوضه بتاعت حسن و راحت الاوضه بتاعته و كانت نواره و صفيه في الاوضه بتاعت نواره و قفلين علي نفسهم الباب و يتكلموا و قالت نواره
و بعدين يا ماما هنعمل ايه في المصيبه دي
اتكلمت صفيه و هي متعصبه و قالت
مش عارفه بقي نعمه و بنتها دي يبقي ليهم كل العز ده واحنا نفضل كده
قالت نواره
لا يا صفيه ما انا مستحيل اسيب ريتاج تتمتع بكل ده لوحده ده انا وربنا اقتلها و خلص منها خالص
اتكلمت صفيه و قالت
و مين سمعك و حياتك عندي انا عايزه اعمل ده بيدي و هعمله استني عليا بس
اتكلمت نواره و قالت
بصي لو حصل ايه انا مستحيل أخرج من هنا
اتكلمت صفيه و قالت
نخرج نروح فين ده علي جثتي أن اسيب القصر و لا تحرك منه خطوه واحده
اتكلمت نواره و قالت
وانا بقي هتصرف و هخلي حسن يكتبلي كل حاجه باسمي انا
اتكلمت صفيه و قالت
دي بقي هتعمليها ازاي يا اختي ايه هتسحريله ولا ايه
ضحكت نواره و قالت
وليه لا
قالت صفيه
يا خوفي الحكايه تقلب فوق دماغنا احنا
اتكلمت نواره و قالت
بصي يا روحي انتي خليكي في نعمه و ريتاج و سيبي حسن عليا انا
قالت صفيه
ماشي يا بنت بطني وانا بقي هشوف هخلص منهم ازاي
فضلوا يتكلموا مع بعض و هما كانوا بيفكروا هيخلصوا من نعمه و بنتها ازاي بس نعمه بقي كانت في قمه الفرحه و السعاده و كانت قاعده في الاوضه بتاعتها و مشغلها اغاني و بتغني و كانت فرحانه جدا لحد ما دخلت ريتاج و قالت
يا ماما يا ماما ايه بس اللي انتي عامله ده
اتكلمت نعمه و قالت
فرحانه يا وش السعد هو اللي حصل ده شويه ونبي لو بعرف ازغرط لكونت عملت كده
اتكلمت ريتاج و قالت
طيب ايه مش خايفه من خالتي صفيه و بنتها
اتكلمت نعمه و قالت
صفيه ده ايه صفيه خلاص انتهت و كلها كان يوم و هتمشي من هنا و هبقي انا سيده القصر يا بت
اتكلمت ريتاج و قالت
طيب يا سيده القصر انا عايزاكي تاخدي بالك من صفيه و بنتها
اتكلمت نعمه و قالت
هيعملوا ايه يعني مش هيعرفوا يعملوا حاجه
اتكلمت ريتاج و قالت
مش خايفه يعملوا معاكي زي ما عملوا ما خالي
الكلام صدم نعمه بصت لبنتها كده و قالت
ليه هما عملوا ايه مع خالك
اتكلمت ريتاج و قالت
يعني انتي مش عارفه هما عملوا يا نعمه
نعمه حست للحظه أن اللي واقفه قدمها دي مش ريتاج بنتها المهم اتكلمت ريتاج و قالت
خالي بالك من نفسك كويس يا ماما بعد ازنك
ريتاج سابتها و خرجت من الاوضه و هنا نعمه خافت جدا بس مش من صفيه و لا حتي نواره نعمه اترعبت من ريتاج بنتها و حست و كأنها بتهددها المهم خرجت ريتاج بره القصر و فضلت بره لوقت طويل و بعد ما رجعت راحت علي طول عند حسن في الاوضه بتاعته و قالت له
عندي مفاجاه كبيره ليك يا حسن
قال حسن
خير يا استاذه ريتاج
اتكلمت ريتاج و قالت
مش انت عايز تعرف مين اللي قال خالي
قال حسن
ايوه مين
قالت ريتاج
............................
تابع
بقلم سحر حسين عزت
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق