القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشق رغم القيود الفصل الخامس 5 بقلم الكاتبه بيري الصياد حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية عشق رغم القيود الفصل الخامس 5 بقلم  الكاتبه بيري الصياد حصريه في مدونة قصر الروايات 




رواية عشق رغم القيود الفصل الخامس 5 بقلم  الكاتبه بيري الصياد حصريه في مدونة قصر الروايات 



البارت الخامس من

عشق رغم القيود 

بقلم بيرى الصياد 


🌼.................. 🌼.................. 

وينظر الي عامر ويبتلع ريقه بصعوبة شديده ويقول وصوته يخرج مبحوح وشبه يظهر من الاساس:ايه، 

إيه اللي إنت بتقوله ده يا عامر 


عامر يحاول يثبت ملامحه لكن عينه تهرب منه وهو لا يريد ان ينظر اليه: اللي سمعته يا سالم مهره كتبوا عليها وفرحهم آخر الأسبوع 


لا يستوعب سالم او لنقول عقله توقف عن التفكير في هذه اللحظه ويضحك ضحكة قصيره ومكسوره وايضا خاليه من الروح ويستوعب كل هذا ليقول:لا مستحيل مهره مستحيل تعمل فيا كده مهره لو كان الكلام اللي بتقوله صح كانت كلمتني وهي عارفه اني هقلب الدنيا علشان امنع ده هي عارفه اني مش هسيبها 


وينظر الي عامر ويقول بصوت عالي:انا طالع اشوفها دلوقتي وهي هتقولي انها مستحيل تتكتب علي اسم غيري 


وكان ان يصعد لكن يمسكه عامر بسرعه كبيره ويقول: سالم بالله عليك بلاش تطلع دلوقتي هي مش ناقصة والله العظيم مش ناقصة سيبها يا س


ينزع سالم يده عنه بعنف شديد ويقول بصراخ عالي: إنت مالك انت دي مراتي انا مراتي وعمرها ما هتكون مكتوبة على اسم حد غيري فاهم مهره روحي وعمري كله يا عامر ومش هسمح انهم يسرقوا عمري مني


وكاد ان يصعد لكن يقف عامر امامه سريعا قبل ان يصعد ويقول:اسمعني بس يا سالم وافهم اللي حصل مهره اتغصب عليها يا سالم والله ما كان بإيدها رمضان ومراته غصبوا عليها وكتبوا كتابها علي اللي اسمه حسام ده عايزك تهدي وتفهم الكلام ده كويس بس يا صاحبي 


يقع حديث سالم علي سالم كالطعنه تقطع داخل قلبه بعنف شديد وينظر الي عامر ويقول:غصبوها ازاي يا عامر من امتي ومهره كانت بتسمع كلامهم في حاجه بيقولوها


يسرد عليه عامر كل ما حدث لينظر سالم أمامه ويقول بصوت مخيف وهادئ جعل عامر يترعب:فين حسام


ينظر اليه عامر ويصدم من نبرة سالم ويخاف منه بشده ويقول بخوف:سالم اوعى تعمل حاجه اللي هتعمله مهما كان ايه عمره ما هيصلح اللي حصل


ينظر سالم اليه ويقول:بس هيشفي النار اللي جوايا من واره يا عامر قولي هو فين والا وحياتها لا اهد الدنيا فوق راسكم كلكم ووقتها حتي هي مش هتفرق معايا 


عامر بغضب شديد: افهم يا سالم شويه افهم بالله عليك احنا كل اللي يفرق معانا مهره واللي هتعمله هياذيها هي افهم شويه


يغلق سالم عينيه بوجع شديد ويقول:هي عملت ايه يا عامر معقول قبلت بغيري بالسهوله دي معقول هونت عليها تدبحني بيديها 


يضع عامر يده علي كتفه ويقول:مهره مش خايفه غير عليك انت يا سالم مهره مرعوبه انك تعرف حاجه وتعمل اللي ناوي تعمله هي من ساعت اللي حصل لحد ما انا سيبتها ونزلت كانت بتنطق اسمك انت يا سالم


ينظر اليه سالم سريعاً ويشعر براحه قليلا بقلبه ويقول:يبقي الجوازه دي مش هتكمل يا عامر لو فيها موتي مش هسمح انها تكون في حضن غيري


ينظر اليه عامر لحظه ويقول بغضب شديد: سالم فكر بعقلك شويه دي بنت يعني مينفعش اللي هتعمله علشان سمعتها علي الاقل دي بنت 


سالم بصراخ عالي:وأنا راجل ومش هكسر كلمتي مع قلبي يا عامر مهره ليا ولو هقتلها وهقتل نفسي وارها انا مستعد اهم حاجه مخسرهاش مهره بتاعتي انا مهره بتاعتي فاهم


نهي حديثه ويذهب الي الخارج بغضب شديد وينظر خلفه عامر وهو لم يستوعب بماذا يفكر سالم وماذا يفعل الان 


في الأعلي تفيق مهره بفزع شديد من نومها العميق وتنظر حولها وهي شعرت به بالفعل شعرت بحديثه تشعر بقلبها يخرج من مكانه من الدق الشديد وسوف يتخلع من مكانه هذا القلب تنظر أمامها ودموعها تنزل بغزاره شديده وتقول:يا رب مش عايزه يعرف حاجه يا رب سالم يتأخر ميجيش مش عايزه اشوفه مش هقدر ابص في عينه حتي مش هقدر يا ربي


وتبكي مهره بحرقه وحسره علي حياتها التي ضاعت منها وسوف تضيع أكثر اذا استكملت زوجها من هذا الشاب الذي لا تكره مهره سواه فهل هذا الزوج سوف يكمل ام ماذا يحدث بعد


بعد وقت طويل يصعد عامر ويري جدته تجلس ومعها والدته ليقول:امال فين مهره


تنظر اليه سعاد وتقول:جوه مش راضيه تطلع ومش عايزه حد معاها يا عامر حاول تتكلم معاها يا ابني


يميل عامر برأسه بالفعل ويذهب الي غرفة مهره ويدق الباب ولا ترد عليه مهره ولا يسمع صوتها ليفتح الباب ويراها تجلس علي الأرض وهي تنظر أمامها ودموعها تنزل بغزاره ليذهب ويجلس بجانبها ويقول:من امتي وانتي ضعيفه كده يا مهره ايه استسلمتي بسرعه والسهوله دي


تنظر اليه مهره وتترمي بين احضانه وتبكي بقوه كبيرة ليضمها عامر بقوه كبيرة وتقول مهره بدموع شديده:انا مش قادره يا عامر انا مش عايزه اتجوز الحيوان ده انا مش عايزه غير سالم انا عايزه هو 


يضمها عامر بجميع قوته وهو يخاف عليها بشده ويقول: اهدي يا قلب اخوكي اهدي وانا مش هخليكي تتجوزي الوسخ ده بس اهدي ومتعمليش في نفسك كده


مهره بصرخ ونبره تقطع القلب عليها:ااااااااااااااه يا عامر سالم لو عرف باللي حصل ده مش بعيد يعمل حاجه وحشه سال


سالم عرف باللي حصل يا مهره: كانت هذه نبرة عامر الذي قالها بسرعه لكي تعلم مهره ماذا حدث فهو يخاف علي سالم وصمته فهو يعتبر صمت علي ما حدث بالفعل وتبتعد مهره عن عامر بسرعه كبيره وكٱن لدغتها حيه وتنظر اليه وتقول بعدم تصديق وصوت متقطع:ان...انت ب...تق..ول ايه سالم 


أوما لها عامر ويقول:هو عرف بكل حاجه يا مهره وانا مش عارف اعمل معاه ايه


تنهض مهره بسرعه كبيره وتنظر الي عامر وعقلها توقف وتقول:يعني ايه


ينهض عامر أيضا ويقول: انتي عارفه سالم وحبه وجنونه بيكي يا مهره وهو ساكت مش متكلم وده يخوف انا خايف لا يعمل حاجه في نفسه يا مهره سالم مش هيسكت علي اللي حصل ده


تنظر مهره حولها وقد تاهت بهذه الدنيا لا تعلم أين تذهب وماذا تفعل تشعر بأنها بمكان ليست مكانها تشعر مهره بالكثير من الأشياء التي لا تتحملها طفله بعمرها حقا كما سمعت عزيزي القارئ فلا تتنساه بأن هذه الفتاه لم تستكمل الثامنة عشر من عمرها حقا مازالت صغيره وتتحمل فوق طاقتها وعمرها كل ما أتاه بعقل مهره هو شئ واحد فقط تحركت قدمها التي كانت تتسمر بمكانها وتركض الي الخارج وهي تعلم طريقها برغم ان عقلها يتوقف الي انها تسير مع الذي يقوله قلبها فقط ينظر خلفها عامر ولا يذهب خلفها ولا يفعل شئ فقط تركها تذهب وهو يعلم أين يذهب بها قلبها الآن لذلك تركها يريد ان يراها سعيده وشعر لحظه بأن هذه هي الطريقه الوحيده يسمع صوت سعاد تصرخ بإسم مهره ليركض الي الخارج وتقول سعاد بصوت عالي: روح هاتها يا عامر شوف اختك رايحه فين هاتها بسرعه


يذهب عامر اليها ويضع يده علي كتفها ليجلسها ويقول:سيبها ياما سيبها وهي عارفه طريقها كويس سيبها يمكن تلاقي الراحه اللي الدنيا دي مصممه تاخدها منها 


تنظر اليه سعاد وتنزل دموعها بحسره عليها وهي تتمني انها تأخذ نصيبها الحلو من هذه الدنيا بالفعل وتبكي والدة عامر التي تكون عمة مهره علي مهره فهي تعشقها وتعتبرها ابنتها وتخاف وتحزن عليها من كل شئ 


تقف مهره امام هذه الشقه وتري الباب مفتوح أمامها تنظر بداخلها وتري يجلس علي الاريكه وهو ينظر أمامه ملامحه باهته حزينه يشبه الموته لا تستطيع ان تحرك قدمها الي هنا توقفت ولا تستطيع تعود ام تدخل تنظر اليه ودموعها تنزل بغزاره كبيره فقط يلاحظ سالم وجودها ليرفع رأسه وينظر اليها وتتلاقي عيونهم لفتره طويله يوجد بنظراتهم عتاب حزن وجع وخزلان لا ينتهي قد لم تكون نظراتهم كما كانت الآن تغيرت هذه النظرات مع كل شئ وأخير يقطع هذه النظرات بعد فتره طويله سالم الذي نهض ويذهب اليها وسحبها الي الداخل بعنف شديد ويغلق الباب بقوه وعنف وهو يكاد ان يخلع الباب بيده وينظر اليها ويقول:اتجوزتي وبقيتي لغيري يا مهره


لا تستطيع مهره ان تتحدث ولا تستطيع ان تفعل شئ فقط تنظر اليه ودموعها مازالت تنزل بغزاره كبيره يسحبها سالم اليه ويقول:اتكلمي وقوليلي انك لسه بتاعتي وملكي يا مهره اتكلمي وحيات سالم يا روح وحيات سالم لا تقولي انك لسه بتاعتي وقلبك لسه بيدق باسمي


تبكي مهره بحرقه وعنف شديد ليدفشها سالم بقوه كبيرة ويقول بصراخ عالي افزعها بشده:ليييييييييييييييييييييه تعملللللللي فيااااااااااااااا كده يا مهره لبيبيييييييه


صوت صراخه كان أعلى من قدرتها على ان تتحمل شئ اخر صراخه هز الجدران قبل قلبها جعلها تفيق من صدمها وأخير تنطق تنظر اليه وتبكي بقوه وتقول بصوت مكسور وشبه يتدمر:غصب عني يا سالم والله العظيم غصب عني 


يقترب سالم منها ويمسكها من ذراعها بقوه كبيرة ويقول وهو يهزها بقوه بين يده:غضب عنك  يعني ايه غصب عنك يا مهره اتكتبي علي اسم غيري وانتي ساكته وجايه دلوقتي تقوليلي غصب عنك ازاااااااااااااي يا مهرررررررررررررررره ازاااااااااااااي 


تتفزع مهره من صوته ولا تستطيع ان تتحدث وينظر اليها سالم ويتنساه كل شئ وقد تنساه من هي هذه الفتاه ليدفشها علي الاريكه بقوه ويقول:وانا مش هسمح انك ترجعي ليهم بنت بنوت يا مهره قسماً باللي خلقك جوه قلبي ما هسمح ان حد ياخدك غيري انا وزي ما هما كسروا قلبي انا هكسرهم للابد يا مهره


تصدم مهره من حديثه وتنظر اليه بصدمه وعدم تصديق ويتنساه سالم عشقه وهوسه بهذه الفتاه ويتنساه كل شئ فقط يتذكر ان اهل هذه الفتاه كسروا قلبه وقد يرد اليهم الكسره أضعاف وبتفكير اسد مجروح يريد ان ينهش بكل من حوله ليرتاح وان كان التي ينهش بها اقرب اليه من حاله سوف يطفئ نار قلبه بهذه اللحظه يقترب سالم منها ويشق ملابسها بجميع قوته و


..............🌿........................ 🌿..................... 🌿...... 

البارت خلص قولولى رايكم ومتنسوش التفاعل حبايبى 🤍✨

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا




تعليقات

close