القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

 الضـربة اللي متموتـش.. تقـوّي كـاملة 





الضـربة اللي متموتـش.. تقـوّي كـاملة 



الضړبة اللي متموتش.. تقوي

قبل ما أولد بشهرين جوزي زق ورقة الطلاق قدامي على السفرة بمنتهى البرود واعترف إنه على علاقة بأعز صاحبة ليا.. والمفاجأة إنها هي كمان حامل منه! أنا وقتها محاولتش أثور بالعكس ابتسمت ومضيت فورا وهو افتكر إنه كسب الجولة.. مكنش يعرف إن إمضائي ده هو أول خطوة في طريقه للهاوية بقلم مني السيد 

أنا نورا وفي الأسبوع ال 31 من حملي عرفت إن الغدر مش دايما بييجي في شكل قلم على الوش ساعات بييجي في شكل دوسيه متدبس ونضيف مع ابتسامة صفراء وكلمتين نصيب.

كان يوم جمعة بعد الضهر في قلب القاهرة الجو كان حر وخنقة لدرجة إن الستاير كانت لازقة في


الشباك. حسن جوزي جه بدري عن ميعاده.. متوفرة على روايات و اقتباسات بدري أوي. مباستش إيدي ومسألش البيبي بيتحرك ولا لأ قعد على السفرة كأنه داخل اجتماع شغل.

قال ببرود نورا أنا عاوز نطلق.

بربشت بعيني وأنا ساندة إيدي على بطني بتقول إيه

زق الفولدر ناحيتي وقال ده طلاق ودي كده أحسن للكل.. عشان ننهي الموضوع بشياكة.

بشياكة الكلمة كانت مستفزة لدرجة إنها ضحكتني.

فتحت الفولدر لقيت كل حاجة جاهزة تقسيم العفش النفقة السكن.. الورق اللي بيحاول يقنعك إن اتنين بينفصلوا بكل أدب مش اتنين بيفرقعوا قنبلة في بيتهم. اسمي كان مكتوب في كل حتة ومستني الإمضاء.

سألته ليه دلوقتي

وكنت حاسة إن الرد جاي زي الرعد.

وشه اتشنج وقال مبقيناش فاهمين بعض.. وبعدين أنا في واحدة تانية في حياتي.

قالها كأنه بيعتذر إنه طلب أكلة غلط في مطعم!

بصيت في عينه وسألت مين

منطقش ولا فكر ثانية تسنيم.

لثانية افتكرتها زميلة في الشغل أو جارة غريبة بس عقلي استوعب الصدمة.

تسنيم صوتي كان هيقطع. تسنيم صاحبتي متوفرة على روايات و اقتباسات اللي كانت لسه بتعملي السبوع الشهر اللي فات اللي كانت بتحضني وتقولي يا رب أشيل ابنك على إيدي بقلم مني السيد

حسن بص الناحية التانية وقال أيوة.. وهي حامل كمان.

السكوت ساد في الصالة لدرجة إني كنت سامعة صوت زن التلاجة.

حطيت الدوسيه

على التربيزة بهدوء مبالغ فيه في الشهر الكام

ارتبك وقال يعني.. في الخامس.

خمس شهور! يعني كان بيدهن لي بطني بزيت الزيتون ويقولي إنتي أجمل ست في عيني وهو نايم معاها في نفس الوقت.. كان بيخطط لمستقبله معاها وإحنا لسه بنبني بيتنا.

تنحنح وقال بصي أنا مش قصدي أوجعك بس ده اللي حصل.. نصيب.

بصيت لوشه.. كان واثق إني هصوت أو هترجاه أو هقع من طولي.

بس في اللحظة دي في حاجة جوايا تكت. بقلم مني السيد

لأني كنت عارفة. مش التفاصيل بس كنت حاسة. موبايله اللي دايما مقلوب سهراته اللي زادت في الجيم فجأة بقى مهتم بحسابات البنك لوحده. والأهم من ده كله إني من أسبوعين لقيت روشتة

دكتور نسا في الژبالة..


دكتور مش بتاعي وفي منطقة بعيدة عننا.

محطتوش في مواجهة وقتها صورت الورقة وكلمت أخويا الكبير علي وخدت منه رقم محامي شاطر جدا في قضايا الأسرة.

حسن زق القلم ناحيتي لو مضيتي دلوقتي هنخلص كل حاجة يوم الاتنين.

خدت القلم.

حواجبه اترفت بذهول إنتي.. مش هتعترضي مش هتخانقي

ابتسمت ابتسامة هادية وحقيقية جدا لأ يا حسن.. أنا موافقة جدا.

بقه اتفتح من الصدمة.

فتحت صفحة الإمضاء ومضيت بخط ثابت وواضح. قمت وقفت وأنا ساندة ضهري بإيدي.

حسن كان شكله مهزوز كأنه هو اللي اتغدر بيه مش أنا.

أصله كان فاكر إن ورقة الطلاق دي هي النصر بتاعه.

مبقاش عارف إني

كنت مستنية اللحظة اللي يديني فيها الخيط اللي هخنق بيه طمعه وجبروته....

الفصل الثاني السقوط من القمة

خرج حسن من البيت ليلتها وهو شايل الدوسيه تحت باطه كأنه شايل كاس البطولة. ملمحش إيدي وهي بتلف مفتاح الباب وراه تكتين متوفرة على روايات و اقتباسات ولا شافني وأنا بسند ضهري على الباب وبطلع نفس طويل كان محپوس جوه صدري من شهور.

مبكتش.. لسه م جاش وقت البكا. دخلت المطبخ شربت كبية مية وطلبت رقم الأستاذ شاكر المحامي اللي علي أخويا رشحهولي.

رد عليا بصوت هادي يطمن يا مدام نورا علي قالي إن جوزك جاب الورق

قلت له بصوت ثابت جاب الورق.. وأنا مضيت.

سكت ثانية

وقال تمام.. قوليلي بالظبط مضيتي على إيه وهل كان فيه ضغط عليكي

قلت له مفيش ضغط هو فاكر إني استسلمت وخلاص.

رد شاكر ده في مصلحتنا بس لازم نتحرك بحذر. متوفرة على روايات و اقتباسات كلمة طلاق ودي مش معناها حقك وصلك. وبعدين الحمل بيغير كل الحسابات النفقة الحضانة والمصاريف.

قلت له عارفة عشان كده بكلمك. هو على علاقة بصاحبتي وهي كمان حامل منه.. وهو اعترف بده.

نبرة شاكر اتغيرت للجدية سجلتي له الكلام ده

قلت له لأ بس معايا دليل. صورة روشتة من عيادة نسا لقيتها في الژبالة من أسبوعين ومعايا رسايل من تسنيم بتقول إنها هتقابل حسن عشان يتكلموا وعندي كشوفات حساب ل حسن فيها

تحويلات مبالغ مش ماشية مع ميزانية بيتنا. بقلم مني السيد

قال لي ممتاز.. احتفظي بكل حاجة وإياكي يحس بحاجة.

بعد ما قفلت معاه فتحت اللاب توب ودخلت على حساباتنا المشتركة. حسن كان دايما بيحب يبين إنه شفاف وسايبني أشوف الحسابات بس هو كان فاكرني مش بفهم فيها. اللي شفته خلى بطني تتقلب مصاريف دورية لشقة في وسط البلد قسط عربية مش بتاعتنا وسحوبات كاش مكتوب قدامها مصاريف شغل بقلم مني السيد

إحنا معندناش شغل خاص.. إحنا كان عندنا كڈبة كبيرة.

المواجهة الصامتة

تاني يوم كنت في مكتب الأستاذ شاكر. ملمحش الورق بلمحة عابرة ده مسك القلم وفضل يشاور على السطور

الورق ده ميزانه مايل

ناحيته هو وبس. عاوز ياخد


 ويقلل النفقة وعامل نظام رؤية للطفل يبان إنه عادل وهو متفصل على مواعيده هو. والدهية الكبيرة إنه عاوزك تتنازلي عن نصيبك في مدخرات آخر 3 سنين!

قلت له بذهول هو يقدر يعمل كده

رد شاكر لو سكتنا.. يقدر. بس لو ثبتنا التبديد وسوء النية الوضع هيتقلب 180 درجة. في القانون المصري إثبات الضرر المادي والمعنوي بيغير كل الموازين.

بدأنا الخطة. نورا الضعيفة ماټت وظهرت نورا الممرضة اللي بتعرف تتعامل مع الچروح الملوثة.

مضت أسبوعين وحسن بدأ يتحول من الغرور ل الشك. بقى يسأل أسئلة تبان عادية بس هي خاېفة

انتي اتكلمتي مع حد في موضوعنا

أخوكي علي بيبص لي بصات غريبة هو فيه حاجة بقلم مني السيد

نورا إحنا مش هنعمل شوشرة صح

كنت ببتسم وأنا بطبطب على بطني كأني بهدي ابني وأقوله شوشرة ليه يا حسن أنا مضيت وخلاص.

وفي الوقت ده شاكر كان شغال.. رفع دعاوي نفقة مؤقتة وتمكين من مسكن الزوجية وطلب كشف

كامل عن حساباته البنكية والشقة المستخبية.

فجأة حسن اتصل بيا وصوته مخڼوق المحكمة بعتت لي إعلانات! ليه بتعملي كده مش قلتي هنخلص ودي

سندت على الرخامة وقلت له ببرود إحنا فعلا خلصنا ودي.. مش أنا مضيت لك على ورقك

زعق بس مش ده اللي مكتوب في الإعلانات! إنتي عاوزة تاكليني لحم وترميني عضم

قلت له بهدوء لأ.. أنا بس بضمن إن ابني وأنا م نترميش في الشارع وانتا بتصرف فلوسنا على غيرنا.

يوم الحساب

بعد شهرين ولدت في يوم شتوي بتمطر فيه الدنيا. ابني نور الدنيا سيف كان حتة سكرة نستني كل الۏجع.

حسن جه المستشفى بشوية ورد وعامل فيها الأب المثالي. وقف جمب السرير وقال بصوت واطي أنا عاوز أكون موجود.. عشانه.

مردتش عليه.. مكنش فيه داعي. القواعد كانت اتحطت خلاص في المحكمةمتوفرة على روايات و اقتباسات رؤية تحت إشراف نفقة محترمة وتواصل مفيش فيه كلمة زيادة عن احتياجات الطفل. حسن بدأ يفهم إن الأبوة مش بوكيه ورد دي التزام ومسؤولية

هو مكانش قدها.

شاكر كلمني بعد ما رجعت البيت ب 3 أيام جبنا عقد شقة وسط البلد.. باسم حسن وممضي من 11 شهر!

11 شهر! يعني وأنا بشتري فيتامينات الحمل هو كان بيمضي عقد بيت تاني.

ومش بس كده كان بيسحب من رصيدنا عشان يدفع مقدم عربية ل تسنيم.

دخلنا الجلسة وحسن كان داخل فاكر إنه هيسمع كلمتين عتاب ويخرج. بس القاضية كانت أسئلتها زي المشرط

يا أستاذ حسن ليه مخبي الحساب ده

إيه علاقة مصاريف الشغل بسكن في منطقة سياحية بقلم مني السيد

العربية دي متباعة لمين وبالفلوس دي ليه

محامي حسن حاول يقول دي غلطات غير مقصودة بس الأستاذ شاكر كان رصص الفواتير والتحويلات والتواريخ فوق بعضها زي برج مهدد بالاڼهيار.

المواجهة الأخيرة

بعد أسبوع لقيت تسنيم واقفة قدام بيتي. كانت

تعبانة وشها شاحب وحملها باين عليها.

للحظة افتكرت أيامنا سوا والضحك والسهر.. بس الصورة دي اتمسحت لما قالت هو وعدني إنه هيشيلنا كلنا.

قلت لها بسخرية يشيلنا

قالت

بدموع قال لي إنك موافقة وإنه هيرضيكي وإنه مش هيسيبني أنا وابنه بقلم مني السيد

بصيت لها وقلت لها الكلمة اللي وجعتها بجد انتي وثقتي فيه.. وأنا كمان وثقت فيه.. وده اللي جابنا لهنا.

تسنيم سألت پخوف إنتي ناوية تعملي إيه

عدلت الغطا على ابني سيف وقلت لها أنا هربي ابني وهكمل شغلي وهبني حياتي من جديد.. وحسن حقه هخده منه بالقانون مش بالوعود.

قالت لي وهي بتترعش طب وأنا

بصيت في عينها بثبات انتي انتي محتاجة محامي شاطر.. بس مش محامي.

النهاردة الطلاق بقى رسمي وبشروط نورا مش حسن. حسن عايش في شقته اللي كان مخبيها بس بقت ضيقة عليه أوي بعد ما خسر احترامه لنفسه واحترام الكل. متوفرة على روايات و اقتباسات وتسنيم م بقتش في حياته زي ما كان بيحلم.

أما أنا كل ما أبص ل سيف وهو نايم على صدري بعرف إني كنت صح لما مضيت فورا.

أنا مكنتش فرحانة إن بيتي اتخرب.. أنا كنت فرحانة إن حسن اداني الإذن إني أبطل أحميه وأبدأ أحمي نفسي

وابني.

تمت. 

تعليقات

close