روايه احببت صقر العرب الفصل الثاني وعشرون 22بقلم جويرية عبدالله
روايه احببت صقر العرب الفصل الثاني وعشرون 22بقلم جويرية عبدالله
نسر: أنتي مش عارفة عملتي إيه؟
ساره بخوف: عملت إيه يعني أنا كنت....
قاطعها نسر وقال: لما الهانم تتفرج على *The Lion King من غيري يبقى اسميها إيه دي مش فاهم!
سارة بصدمة: هو عشان أنا كنت بتفرج على - *The Lion King*تعمل كده! خضتني حرام عليك.
نسر: بقولك إيه؟ انزلي اعملي فشار وتعالي نتفرج عليه مع بعض يلا.
سارة بنفس الصدمة: أنت بتتكلم بجد!
نسر: أيوة أنتي.... متعرفيش أنا بحب الكارتون ده قد إيه! يلا بس اعملي الفشار وتعالي.
سارة: أنت مش كنت خارج والا أنا بيتهيألي؟
نسر بملل: وغيرت رأيي فيها حاجة؟
سارة: لا مفيهاش حاجة هروح اعمل الفشار وجاية.
نسر: ماشي بس متتأخريش
____
في جناح شيماء
شيماء تحدث نفسها: آخ يا ناري هموت من القهر... ماشي يا صقر هوريك هعمل إيه وهتشوف.
وتتحدث مع شخص علي التليفون وتقول
شيماء بغل وكره: جهز اللي قولتلك عليه.
المتصل: تحت أمرك يا هانم.
وأغلقت الخط
وقالت بغل: هنشوف يا ست هاجر يا أنا يا أنتي في البيت ده!
____
في جناح صقر
هاجر: مين اللي عمل فيك كده؟
صقر بلامبالاه: وانا هعرف منين والأعداء كتير! متعرفيش بقا.
هاجر: بس دي مش أول مرة!
صقر بنفس اللامبالاه: ماقولتلك اتعودي على كده بقا أعداء هتعملي إيه جوزك ناجح.
هاجر بطيبة: ربنا يبعد عنك الناس الوحشين يارب ويحبب فيك خلقه.
صقر: اللهم آمين يارب.
هاجر: طيب نام عشان أنت تعبان.
صقر برفعة حاجب: نعم يختي ده اللي هو إزاي مش فاهم! انام دلوقتي ليه طفل صغير أنا؟
هاجر: لا مش طفل بس عشان لازم ترتاح زي الدكتور ماقالك.
صقر ببرود: سيبك منه ده بيحلل القرشين اللي هو واخدهم.
هاجر: إيه ده بجد؟ أنت لازم ترتاح شوية جرحك مش سهل يعني.
صقر بعصبية خفيفة: أنتي ليه محسساني إني مضروب ب اربي جي دي مطوة صغيرة… اسكتي أنتي أنا متعود على كده.
هاجر بعصبية أيضا: هو إيه ده اللي متعود عليه أنت عارف بتقول إيه؟ صقر بدون نقاش نام لو سمحت عشان جرحك.
صقر بمشاكسة: عشان صقر دي هنام يعسل أنتي.
ضحكت هاجر ضحكة خفيفة
صقر بمشاكسة: على رأي المطرب عمرو دياب ضحكت يعني قلبها مال والفرق اللي ما بينا اتشال.
خجلت هاجر من حديثه ومشاكسته
هاجر: طيب ممكن تنام يا حضرة الشاعر المبجل.
صقر: من عيوني.
بعد دقائق معدودة
صقر: بس بس بس
هاجر بضحك: بس إيه؟ أنت بتنادي على قطة!
صقر: معلش مش جايلي نوم عايز العب.
هاجر: تلعب إيه دلوقتي المفروض تكون نايم.
صقر بخبث: هقولك
هاجر بصدمة وضحك في نفس الوقت: نعم
عند نسر:
نسر كان بيعمل تليفون
نسر دخل لقى سارة قاعدة بتعيط في صمت، واكتافها بترتعش، جري ناحيتها بقلق. وقرب منها بلهفة، ومد إيده وحضنها بحنان كبير، علشان يطمنها إنها مش لوحدها.
نسر: بتعيطي ليه دلوقتي طيب؟
سارة ببكاء: عشان موفاسة مات وهو طيب.
نسر: هي القصة كده هنعمل إيه طيب! معلش متزعليش نفسك شوفي كارتون غيره.
سارة ببكاء: لا أنا هنام... تصبح على خير.
ابتسم نسر على طفولتها
نسر: وأنتي من أهل الخير.
في غرفه رعد
رعد يحدث نفسه: طيب وبعدين في العيلة دي أخواتي خلاص اتجوزوا أنا هغلس على مين
لازم تشوفلك حل يا واد يا رعد لازم اوعى تسكت
في جناح صقر:
هاجر: ده اللي هو إزاي مش فاهمة! أنت عارف بتقول إيه؟
صقر: أيوة عارف... بقولك تعالي نلعب كوتشينة! فين الغلط في كده؟
هاجر بضحك: هتعرف ولا هغلبك
صقر برفعة حاجب: هاتي الكوتشينة يا بت اخلصي
هاجر بخبث مضحك: طيب أنت حر أنا قولتلك اللي فيها.
في الشارع كان يسير خالد بسيارته
هووووبا كان هيصتدم ببنت
البنت: مش تفتح
خالد: بصي أنا قريت روايات كتير تمام؟ يعني أنا اللي اخبطك وانتي تقولي مش تفتح ونتخانق ونزعق وبعد كده ادور عليكي عشان انتقم منك وبعد كده احبك بقا واتجوزك ومش عارف إيه والشغل ده والنبي نوفرها عشان أنا فاصل وهموت وانام.
البنت: إيه الهري اللي أنت بتقوله ده؟ أنت تمام يا اسطا!
خالد بستغراب: يا اسطا؟ أنتي بنت والا ولد!
البنت: بنت يعسل في حاجة
خالد.: مظنش الصراحة ومع ذلك أنا آسف مكنش قصدي أنا اللي مكنتش مركز حقك عليا.
البنت بصدمة: ده بجد والله
خالد باستغراب: هو إيه اللي بجد مش فاهم؟
البنت: إنك اعترفت بغلطك أنا افتكرتك هتكابر وتغلط فيا
خالد: مش تربيتي إني اغلط في بنت وبعدين أن فعلا اللي غلط وكنت مشغول في الفون.
البنت: حصل خير بعد اذنك
خالد: بقولك
البنت: نعم
خالد: بصي أنتي مش هينفع تمشي لوحدك ولا هينفع تركبي معايا العربية
البنت: المطلوب
خالد: ممكن تركبي تاكسي وانا همشي وراكي بعربيتي عشان مينفعش تمشي لوحدك في الطريق ده.
البنت باعجاب: تمام ماشي
ووقفت البنت تاكسي
ومشي وراها خالد بسيارته
عند المجهول
مجهول: هاا عملت إيه؟
أحد رجاله: كله تمام واتنفذ بالحرف الواحد
المجهول بضحكة خبيثة: وريني بقا يا صقر هتقف على رجلك إزاي مبقاش ياسين التهامي لو موقعتكش ودمرتك
في الصباح الباكر
استيقظت هاجر من النوم
هاجر بخوف: صقر صقر الحقني
صقر بخضة: في إيه؟
هاجر بخوف : بص هناك
نظر صقر مكان ما أشارت ليه هاجر
وقال بغضب...........
_____
آسفه البارت صغير بس تعبانة والله
يا ترا هاجر شافت إيه؟
وياسين ناوي على إيه؟
وتفتكروا خالد هيحب البنت دي
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق